Oljeplugg till bakaxel
-
- Färsk användare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 31 okt 2006, 22:07
Oljeplugg till bakaxel
Hej
Idag tänkte jag byta olja i bakaxeln. För att vara på den säkra sidan så försökte jag öppna påfyllningspluggen innan ja tömde ut oljan. Dessvärre har denna bulten blivit skadad/rund, 13mm nyckel slinter och 1/2tums nyckel passade fint från en början, men även den slant.lyckades inte heller få på 12mm nyckel. så jag sket i att byta oljan sålänge.
Frågan är, vilket anser ni vara den lämpligaste lösningen? Ska man satsa på biltemas nonslip nycklar (erfarenheter) eller ska man be en verkstad svetsa på en mutter och skruva loss den. Andra förslag?
Bulten sitter bra till och är inte särskilt skymd. Låt fantasin flöda så kanske jag får ordning på det.
Tack på förhand
Idag tänkte jag byta olja i bakaxeln. För att vara på den säkra sidan så försökte jag öppna påfyllningspluggen innan ja tömde ut oljan. Dessvärre har denna bulten blivit skadad/rund, 13mm nyckel slinter och 1/2tums nyckel passade fint från en början, men även den slant.lyckades inte heller få på 12mm nyckel. så jag sket i att byta oljan sålänge.
Frågan är, vilket anser ni vara den lämpligaste lösningen? Ska man satsa på biltemas nonslip nycklar (erfarenheter) eller ska man be en verkstad svetsa på en mutter och skruva loss den. Andra förslag?
Bulten sitter bra till och är inte särskilt skymd. Låt fantasin flöda så kanske jag får ordning på det.
Tack på förhand
-
- Färsk användare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 31 okt 2006, 22:07
-
- Uppkörning
- Inlägg: 452
- Blev medlem: 29 nov 2006, 22:35
- Ort: Solna
- Kontakt:
-
- Färsk användare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 31 okt 2006, 22:07
-
- Uppkörning
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
- Ort: Jokkmokk
- Kontakt:
-
- Färsk användare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 31 okt 2006, 22:07
Gud välsigne er och rörtången!!!
Kom hem för ett tag sedan efter ett besök på OK:s gds hall. Gjorde som ni sa. sprutade lite wd40 på pluggen och gav den några hårda hammarslag. Ställde in rörtången och tog ett fast grepp om bulten och började dra.
Man riktigt såg hur tänderna pressades in i skruvskallen, och vips så började bulten också rotera:D
Avtappningspluggen skötte sig bra och gick att öppna med vanlig 13 nyckel. Bytte olja och ersatte båda pluggarna med nya sådana.
Fan va rörtågen är en bra uppfinning alltså:D
//siros 740_glt
Kom hem för ett tag sedan efter ett besök på OK:s gds hall. Gjorde som ni sa. sprutade lite wd40 på pluggen och gav den några hårda hammarslag. Ställde in rörtången och tog ett fast grepp om bulten och började dra.
Man riktigt såg hur tänderna pressades in i skruvskallen, och vips så började bulten också rotera:D
Avtappningspluggen skötte sig bra och gick att öppna med vanlig 13 nyckel. Bytte olja och ersatte båda pluggarna med nya sådana.
Fan va rörtågen är en bra uppfinning alltså:D
//siros 740_glt
- springpojke
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1274
- Blev medlem: 27 jun 2005, 12:16
- Kör: 744 Turbo
- Ort: Vimmerby
Kul att det löste sig ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Bild](http://i48.tinypic.com/ief91g.jpg)
Min bil på garaget: http://www.garaget.org/?car=183141
Projekt tråden: http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=65194
-
- Uppkörning
- Inlägg: 552
- Blev medlem: 23 apr 2006, 18:20
- Ort: Kinna
-
- Färsk användare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 31 okt 2006, 22:07