Oljeplugg till bakaxel

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
siros_740glt
Färsk användare
Inlägg: 46
Blev medlem: 31 okt 2006, 22:07

Oljeplugg till bakaxel

Inlägg av siros_740glt »

Hej



Idag tänkte jag byta olja i bakaxeln. För att vara på den säkra sidan så försökte jag öppna påfyllningspluggen innan ja tömde ut oljan. Dessvärre har denna bulten blivit skadad/rund, 13mm nyckel slinter och 1/2tums nyckel passade fint från en början, men även den slant.lyckades inte heller få på 12mm nyckel. så jag sket i att byta oljan sålänge.



Frågan är, vilket anser ni vara den lämpligaste lösningen? Ska man satsa på biltemas nonslip nycklar (erfarenheter) eller ska man be en verkstad svetsa på en mutter och skruva loss den. Andra förslag?



Bulten sitter bra till och är inte särskilt skymd. Låt fantasin flöda så kanske jag får ordning på det.



Tack på förhand

760_tdi
Uppkörning
Inlägg: 997
Blev medlem: 17 dec 2006, 01:33
Kör: Allt me motor på
Ort: Tidaholm

Inlägg av 760_tdi »

Prova me en rörtång annars får du väl svetsa på en mutter.

siros_740glt
Färsk användare
Inlägg: 46
Blev medlem: 31 okt 2006, 22:07

Inlägg av siros_740glt »

Svetsa mutter tror jag är lämpligast änsålänge. tyvärr buktar bakaxel kåpan aningen innåt vid oljepluggen, dessutom kan panhardstaget vara lite ivägen. Det är iaf vad jag noterade tidigare idag. kanske går det iaf, någon som har lyckats,



tack iaf

Andreas_ace
Uppkörning
Inlägg: 452
Blev medlem: 29 nov 2006, 22:35
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av Andreas_ace »

Rörtång brukar funka fint.

Annars brukar det finnas typ universalhylsor. Tyvärr kostar dem en slant ( tvshop), men passar muttrar/skallar från 3-25mm

Och brukar kunna dra bort runddragna bultar.



Tror Jula har en universalhylsa med skaft för 89kr.

Vet ej kvalité, men den bör ju klara en plugg :)

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

ge bulten ett rejält hammarslag rakt på inåt och sen bör den lossna med rörtången.
kör 945T aut och 945T man, 1998

siros_740glt
Färsk användare
Inlägg: 46
Blev medlem: 31 okt 2006, 22:07

Inlägg av siros_740glt »

tack så hemskt mycket för svaren. detta skall provas imorgon

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

som de andra säger, rörtången..

har dragit rund många sådana både på växellådor och bakaxlar och då har en stor rörtång löst problemet..dock kan de ju vara på sin plats med nya pluggar då som är fräscha så får man troligtvis lös pluggen nästa gång med bara en skiftnyckel..
Bild

MagArne
Övningskörning
Inlägg: 219
Blev medlem: 17 nov 2006, 18:03
Ort: Norrköping

Inlägg av MagArne »

En kompis hjälpte mig svetsa fast en mutter på min bult och sen var saken biff. Samma med påfyllningen på växellådan. Testa lossa muttern och dra åt löst innan du åker iväg för att byta oljan så du inte drar bort muttern och får göra om allt.



Bild 1

Bild 2
745 GLT 16v -89

siros_740glt
Färsk användare
Inlägg: 46
Blev medlem: 31 okt 2006, 22:07

Inlägg av siros_740glt »

Gud välsigne er och rörtången!!!





Kom hem för ett tag sedan efter ett besök på OK:s gds hall. Gjorde som ni sa. sprutade lite wd40 på pluggen och gav den några hårda hammarslag. Ställde in rörtången och tog ett fast grepp om bulten och började dra.



Man riktigt såg hur tänderna pressades in i skruvskallen, och vips så började bulten också rotera:D



Avtappningspluggen skötte sig bra och gick att öppna med vanlig 13 nyckel. Bytte olja och ersatte båda pluggarna med nya sådana.





Fan va rörtågen är en bra uppfinning alltså:D





//siros 740_glt

Användarvisningsbild
springpojke
Van forumsanvändare
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 jun 2005, 12:16
Kör: 744 Turbo
Ort: Vimmerby

Inlägg av springpojke »

Kul att det löste sig :D

Qdog
Van forumsanvändare
Inlägg: 1659
Blev medlem: 02 maj 2006, 23:35
Ort: Örebro

Inlägg av Qdog »

springpojke skrev:Kul att det löste sig :D

Blackliner
Uppkörning
Inlägg: 552
Blev medlem: 23 apr 2006, 18:20
Ort: Kinna

Inlägg av Blackliner »

Qdog skrev:
springpojke skrev:Kul att det löste sig :D


Visst luktar oljan gott? ;) Gött att du fick ordning på det:)
Bild
Pendlarbilen 945 GL´93, 740 Turbo projekt ´90, 944 Turbo ´94

siros_740glt
Färsk användare
Inlägg: 46
Blev medlem: 31 okt 2006, 22:07

Inlägg av siros_740glt »

ja, tack





Fyfan va bakaxeloljan luktade píss!! så luktade inte den nya oljan iaf. vad är det som orsakar det

Användarvisningsbild
Nyberg
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 maj 2006, 14:37

Inlägg av Nyberg »

ja mår illa av den satans lukten varje gång ja byter olja i axeln.. Man kan juh oxå slå på en aningen förliten krafthylsa och vresa lite.. de brukar funka..
Bild

B234T :)

Skriv svar