Fråga gällande AC-symbolerna på 740.

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Fråga gällande AC-symbolerna på 740.

Inlägg av Shebalicious »

I 740'n är jag välsignad med fungerande AC, vilket är alltför få förunnat, men jag undrar vad skillnaden är mellan den stora och den lilla AC-symbolen? Har liksom kört bilen ett bra tag nu men inte brytt mig om det förrän min bättre hälft frågade och jag stod utan svar. Nu irriterar det mig istället att jag inte vet... Att kvinnor alltid ska ställa till det... ;)

Användarvisningsbild
André S
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2218
Blev medlem: 11 feb 2005, 19:08
Kör: Bmw 320Ci -02
Ort: Gävle

Re: Fråga gällande AC-symbolerna på 740.

Inlägg av André S »

Shebalicious skrev:I 740'n är jag välsignad med fungerande AC, vilket är alltför få förunnat, men jag undrar vad skillnaden är mellan den stora och den lilla AC-symbolen? Har liksom kört bilen ett bra tag nu men inte brytt mig om det förrän min bättre hälft frågade och jag stod utan svar. Nu irriterar det mig istället att jag inte vet... Att kvinnor alltid ska ställa till det... ;)


Du har ingen instruktionsbok då? bör ju stå där... fast eftersom du frågar här antar jag att du inte har någon.
Bild

|Mitt projekt | Min bil på Garaget.org| Bmw 320Ci -02 |Rak SEXa|

Volvotoken
Uppkörning
Inlägg: 649
Blev medlem: 06 jul 2003, 17:10
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Volvotoken »

Den stora symbolen är till för att köras tillfälligt tex för att kyla ut en varm bil Den lilla symbolen är normal läget. Kör man på den stora snöflinga för länge kan det uppstå isbilldning, själv har jag dock aldrig haft någon Volvo där ACn varit så effektiv inte ens min 945 med ny renoverad dito.....

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

har 2 eller 3 snöflingor i 740n när den fungerade var d så att vid 30c utetemp å gassande sol och stora snöflingan på en stund då frös man i bilen, lilla snöflingan då vart d bara kallt ungefär.

Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Inlägg av Shebalicious »

Okej, jag har i och för sig aldrig lyckats få det sådär fryskallt i bilen, men AC'n behöver fyllas på snart så det kan vara därför. :P

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

stora flingan längst till vänster= ac-systemet inkopplat och luften recirkuleras. den tar alltså luft från kupen och kör igenom förångaren och tillbaka i bilen, detta är för att den är lättare att kyla ner redan kall luft, jag kör alltid med REC när det är riktigt varmt, då slipper kompressorn jobba så mycket och man sparar bränsle, och NEJ det finns ingen risk att kvävas i bilen då det kommer in 20% uteluft ändå fast den står i REC-läge, det är konstruerat så.

fast om man lägger en brakskit så tar det längre tid innan den vädras ut...



den mindre snöflingan är "vanlig" ac med enbart uteluft genom förångaren.

den minsta flingan med nån pil eller vad det nu är på en 740, den fördelar luft till golv och uppåt, använd detta läget när det inte är varmt ute men för kallt i bilen med "vanliga " ac-läget

Volvotoken
Uppkörning
Inlägg: 649
Blev medlem: 06 jul 2003, 17:10
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Volvotoken »

Så här står det i instruktionsboken för 88B



[img]http://www.imageupload.se/files/070911/ ... 0x600].jpg[/img]

Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Inlägg av Shebalicious »

Volvotoken skrev:Så här står det i instruktionsboken för 88B


Oj, så temperaturspaken måste stå till vänster om man använder stora flingan och är endast till för massiv nerkylning a'la Ryssland, medan lilla flingan kan användas till både nerkylning och uppvärmning. Nu är allt glasklart. Tack för alla svaren. :)

Skriv svar