Lustig besiktning

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
rupert
Färsk användare
Inlägg: 22
Blev medlem: 07 okt 2006, 14:54

Lustig besiktning

Inlägg av rupert »

Besiktigade min 940 -95:a idag. Lyckades få 2 st 2.or på spindelled och anliggning på främre bromsar. Sen var mina bromsvärden fram sådär, 1,4 på vänster och 2,0 på höger. borde det inte bli ojämn bromsverkan då? Men det som förvånade mig mest var att jag fick en anmärkning på mitt bromsljus.



Jag har orginalmonterad vinge, och där sitter ju som bekant ett bromsljus som fungerade som det skulle. Men besiktningskillen menade på att mitt bromsljus i rutan även skulle funka, annars var jag tvungen att ta bort det helt...mig veterligen har alla 940:or med vinge bromsljuset kvar i rutan, fast bortkoppat. Hur har ni det på era 940:or?



Till ombesiktningen är det väl iof bara att tejpa över bromsljuset i rutan med silvertejp, men det hela känns lite skrattretande..:)

Användarvisningsbild
Frankenberg
Uppkörning
Inlägg: 809
Blev medlem: 02 apr 2006, 09:06
Kör: Volvo 745 GL
Ort: Kungälv (utanför gbg)
Kontakt:

Inlägg av Frankenberg »

ta bort o sätt plastlocket där istället så kan han inte säga något gjorde ja på min 960 utan vinge (den skall snart på dock)
Volvo 745 GL ( Såld ) ---- http://www.garaget.org/?car=158352" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död :( ) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Lustig besiktning

Inlägg av John »

rupert skrev:1,4 på vänster och 2,0 på höger. borde det inte bli ojämn bromsverkan då?


Tydligen så blir det inte det så länge man har tillräckligt höga värden, likadant på min bil, vart godkänt!

Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Re: Lustig besiktning

Inlägg av Shebalicious »

rupert skrev:Jag har orginalmonterad vinge, och där sitter ju som bekant ett bromsljus som fungerade som det skulle. Men besiktningskillen menade på att mitt bromsljus i rutan även skulle funka, annars var jag tvungen att ta bort det helt...mig veterligen har alla 940:or med vinge bromsljuset kvar i rutan, fast bortkoppat. Hur har ni det på era 940:or?


Men vad är det för skillnad mellan att det inte är inkopplat/funkar eller inte sitter där överhuvudtaget? Det är ju samma sak: inget bromsljus i bakrutan. Bromsljuset på vingen funkar ju, så det kan ju inte direkt förvirra folk bakom dig. Riktigt löjlig sak att anmärka på... :roll:

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Re: Lustig besiktning

Inlägg av 940turbo.com »

John skrev:
rupert skrev:1,4 på vänster och 2,0 på höger. borde det inte bli ojämn bromsverkan då?


Tydligen så blir det inte det så länge man har tillräckligt höga värden, likadant på min bil, vart godkänt!


Om jag nu räkna rätt så skiljde det väl 30 % ? Då är det ok, men som sagt inte säker på jag gjort det har gjort fel på resten av vad jag gjort idag så ;) rätta mig om jag har fel
Blåmetallic 744 -88 USA Import ;)

Användarvisningsbild
Volvo_940SE
Uppkörning
Inlägg: 561
Blev medlem: 29 jan 2007, 21:23
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Volvo_940SE »

på min bil lyser både vinge och bakruteljuset när jag bromsar!

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

och min 945:a -93 är import, och den sitter det inget bromsljus i bakrutan, har inte heller nån vinge, och det har aldrig suttit nåt 3:e bromsljus då det inte finns nån plastkåpa/uttag i bakrutan för det, och inget av de föregående protokollen tyder på några anmärkningar om det.. skönt att slippa ha det fula bromsljuset tycker jag.

rupert
Färsk användare
Inlägg: 22
Blev medlem: 07 okt 2006, 14:54

Inlägg av rupert »

Om jag nu räkna rätt så skiljde det väl 30 % ? Då är det ok, men som sagt inte säker på jag gjort det har gjort fel på resten av vad jag gjort idag så rätta mig om jag har fel


Nej, du har helt rätt:D det var jag som var osäker på hur stor skillnad i procent det fick vara bara. Men det var på håret med andra ord:P


på min bil lyser både vinge och bakruteljuset när jag bromsar!


Det är så det ska vara kanske? Men som Shebalicious sa, bromsljuset i vingen skymmer ju ändå det i rutan, så det känns ju lite overkill med fyra bromsljus. Borde inte glödvaktstråden få frispel om man kopplar in fler än tre bromsljus förresten. Med tanke på spänningsfallet alltså..!

Svinto
Uppkörning
Inlägg: 976
Blev medlem: 15 jan 2003, 00:08
Ort: Mölndal (GBG)

Inlägg av Svinto »

min fd. 940 hade bortkopplat bromsljus i bakrutan och vinge med bromsljus i fleeeera år... inte ett ljud om de på besiktningen :|
940 Classic

Skriv svar