Skillnad mellan att köra M46 och M47.
-
- Övningskörning
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
- Ort: Kristianstad
Skillnad mellan att köra M46 och M47.
Detta må vara en dum fråga men jag kör på ändå. Jag har aldrig kört med överväxel och har ingen som helst aning om det är bra eller dåligt att köra med i jämförelse med vanlig 5-växlad låda. Vad är det för skillnad mellan att köra med en låda med överväxel eller en låda utan, t.ex M46 jämfört med M47. Vad föredrar ni och varför?
Kollar efter ny 740 att köpa men undrar om jag ska ens ska åka och titta på bilar med M46 eller fortsätta köra med M47.
Kollar efter ny 740 att köpa men undrar om jag ska ens ska åka och titta på bilar med M46 eller fortsätta köra med M47.
Diggar M46'an mer helt klart, överväxeln är ju guld. ![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Min Volvo 744 Turbo Intercooler på GARAGET.org - Till Salu!
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1800
- Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
- Kör: Volvo 745 16v
- Ort: Motala
-
- Övningskörning
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
- Ort: Kristianstad
nexave skrev:steifan skrev:M46 sitter väl i alla GLE, GLT (16v/8v), GL Blackline 88, Turbosar fram till 93-94.
M46 I och M46 II, verkar det finnas. Sen såklart olika typer av överväxel.
Har en 87a GL med m46, tror inte jag är ensam om det heller
En gammal bekant till mig har också en GL 87:a med M46, men gissar på att de är eftermonterat!
/Björn
Bear skrev:nexave skrev:steifan skrev:M46 sitter väl i alla GLE, GLT (16v/8v), GL Blackline 88, Turbosar fram till 93-94.
M46 I och M46 II, verkar det finnas. Sen såklart olika typer av överväxel.
Har en 87a GL med m46, tror inte jag är ensam om det heller
En gammal bekant till mig har också en GL 87:a med M46, men gissar på att de är eftermonterat!
/Björn
Sett flera...dock altid 87or..
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....
- C_Palo
- Övningskörning
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:42
- Ort: 740 Klubben (Huddinge/Stockholm) Kör: Volvo 760 Turbo -90 Volvo 945 Classic -98
- Kontakt:
Finns tre varianter om jag inte missminner mig
J-type = sitter på bilar utan turbo
P-type = förstärkt overdrive, Ska sitta på bilar med turbo
J/P type (hybrid) = vet jag inget om
sen skiljer sig utväxlingen mellan M47 och M46 på högsta växlen
M47 har 0,82:1 på 5an medans M46 har 0,79:1.
J-type = sitter på bilar utan turbo
P-type = förstärkt overdrive, Ska sitta på bilar med turbo
J/P type (hybrid) = vet jag inget om
sen skiljer sig utväxlingen mellan M47 och M46 på högsta växlen
M47 har 0,82:1 på 5an medans M46 har 0,79:1.
![Bild](http://i253.photobucket.com/albums/hh68/c_palo/760Banner22.jpg)
Mvh Christian
C_Palo skrev:Finns tre varianter om jag inte missminner mig
J-type = sitter på bilar utan turbo
P-type = förstärkt overdrive, Ska sitta på bilar med turbo
J/P type (hybrid) = vet jag inget om
sen skiljer sig utväxlingen mellan M47 och M46 på högsta växlen
M47 har 0,82:1 på 5an medans M46 har 0,79:1.
mm..detta betyder dvs att steget mellan 4an och "5an" på M46 är större än på en M47, dvs M46 sänker motorvarvet mer än vad 5e växeln på M47 gör...
M46 lådan kom ju redan 76
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....
- Cpt Tuttle
- Forumsfreak
- Inlägg: 3001
- Blev medlem: 11 okt 2006, 14:33
- Kör: 4x4
- Ort: Kalix.
- Kontakt: