Skillnad mellan att köra M46 och M47.

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Skillnad mellan att köra M46 och M47.

Inlägg av Shebalicious »

Detta må vara en dum fråga men jag kör på ändå. Jag har aldrig kört med överväxel och har ingen som helst aning om det är bra eller dåligt att köra med i jämförelse med vanlig 5-växlad låda. Vad är det för skillnad mellan att köra med en låda med överväxel eller en låda utan, t.ex M46 jämfört med M47. Vad föredrar ni och varför?



Kollar efter ny 740 att köpa men undrar om jag ska ens ska åka och titta på bilar med M46 eller fortsätta köra med M47.

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

Är väl ingen större skillnad, mer än att du inte behöver sträcka dig allt för långt för att lägga i femman.



Så länge överväxeln funkar felfritt så är det inga konstigheter :)
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Chrillee
Uppkörning
Inlägg: 630
Blev medlem: 10 nov 2005, 21:51
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Chrillee »

Diggar M46'an mer helt klart, överväxeln är ju guld. :P

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Inlägg av wunderbaum »

Tycker M46an är trevligare så länge ODn fungerar som den ska.
Bild

Användarvisningsbild
Thörnis
Van forumsanvändare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 09 jan 2006, 19:14
Kör: För fort...
Ort: Vimmerby

Inlägg av Thörnis »

Samma här. Tycker M46 är en heltrevlig låda. Är det inte så att den nya modellen av M46 håller bättre än M47 också? Är väl inte för inte det sitter M46 i många turbobilar.



Mvh Thörnis
Volvo V60 -19
Mitsubishi Outlander -10
Ford Taunus -53
Pontiac Bonneville -65

vixi
Uppkörning
Inlägg: 703
Blev medlem: 08 sep 2006, 00:03
Ort: Robertsfors

Inlägg av vixi »

M47 är oxå en ganska trevlig låda, man slipper småkrångel

som glappkontakt i kablarna till od,n på m46an.

men M47an är tyvärr klenare än M46an, hur

mycke vet ja inte.
Volvochefen på Garaget.org

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

m47an måste vara MYCKET klenare än m46an, annars är m46 också värdelös.

min m47a rasade så fort jag fick laddtryck på 3ans växel...

och inte bara på en låda...

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

M46 sitter väl i alla GLE, GLT (16v/8v), GL Blackline 88, Turbosar fram till 93-94.



M46 I och M46 II, verkar det finnas. Sen såklart olika typer av överväxel.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

[quote="steifan"]M46 sitter väl i alla GLE, GLT (16v/8v), GL Blackline 88, Turbosar fram till 93-94.

quote]

har hört detta med, är inte helt hundra dock.

bara hört det ryktesvägen
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Inlägg av Shebalicious »

Okej, klara besked. Tackar för svaren. :)

Orwar
Färsk användare
Inlägg: 88
Blev medlem: 15 jan 2007, 00:57
Ort: Kålltorp, Göteborg

Inlägg av Orwar »

Mycket trevligare att köra bil med M46, så slipper man vara ute och böka långt uppe till höger bara för att man vill ha i femman.

nexave
Färsk användare
Inlägg: 53
Blev medlem: 10 jun 2005, 01:09
Kontakt:

Inlägg av nexave »

steifan skrev:M46 sitter väl i alla GLE, GLT (16v/8v), GL Blackline 88, Turbosar fram till 93-94.



M46 I och M46 II, verkar det finnas. Sen såklart olika typer av överväxel.


Har en 87a GL med m46, tror inte jag är ensam om det heller :)
Volvo 744 gl -87

Volvo 854 t5 -95

Bear
Revisor
Inlägg: 3591
Blev medlem: 09 jan 2006, 15:32
Kör: 960 US. 850 T5 US.
Ort: Göteborg

Inlägg av Bear »

nexave skrev:
steifan skrev:M46 sitter väl i alla GLE, GLT (16v/8v), GL Blackline 88, Turbosar fram till 93-94.



M46 I och M46 II, verkar det finnas. Sen såklart olika typer av överväxel.


Har en 87a GL med m46, tror inte jag är ensam om det heller :)


En gammal bekant till mig har också en GL 87:a med M46, men gissar på att de är eftermonterat!



/Björn

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

Bear skrev:
nexave skrev:
steifan skrev:M46 sitter väl i alla GLE, GLT (16v/8v), GL Blackline 88, Turbosar fram till 93-94.



M46 I och M46 II, verkar det finnas. Sen såklart olika typer av överväxel.


Har en 87a GL med m46, tror inte jag är ensam om det heller :)


En gammal bekant till mig har också en GL 87:a med M46, men gissar på att de är eftermonterat!



/Björn


Sett flera...dock altid 87or.. :? Banne4 har en hehe...
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Gomez
Övningskörning
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2005, 15:49

Inlägg av Gomez »

Hade m46 i en 745 GL 88a, sen då i turbosarna, farsans 740 tic 85, min 740 tic 86 och i min 745 tic 88



Någon som vet när m46an kom? va det först 85 eller tidigare?
Volvo 740tic 86

Volvo 855R 96

Användarvisningsbild
C_Palo
Övningskörning
Inlägg: 105
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:42
Ort: 740 Klubben (Huddinge/Stockholm) Kör: Volvo 760 Turbo -90 Volvo 945 Classic -98
Kontakt:

Inlägg av C_Palo »

Finns tre varianter om jag inte missminner mig

J-type = sitter på bilar utan turbo

P-type = förstärkt overdrive, Ska sitta på bilar med turbo

J/P type (hybrid) = vet jag inget om



sen skiljer sig utväxlingen mellan M47 och M46 på högsta växlen

M47 har 0,82:1 på 5an medans M46 har 0,79:1.
Bild

Mvh Christian

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

C_Palo skrev:Finns tre varianter om jag inte missminner mig

J-type = sitter på bilar utan turbo

P-type = förstärkt overdrive, Ska sitta på bilar med turbo

J/P type (hybrid) = vet jag inget om



sen skiljer sig utväxlingen mellan M47 och M46 på högsta växlen

M47 har 0,82:1 på 5an medans M46 har 0,79:1.


mm..detta betyder dvs att steget mellan 4an och "5an" på M46 är större än på en M47, dvs M46 sänker motorvarvet mer än vad 5e växeln på M47 gör...



M46 lådan kom ju redan 76 :) Ihop med M45. Föregångarna hette M40 och M41, och fanns förstärkta för volvo 164, dvs M400 och M410.
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsfreak
Inlägg: 3001
Blev medlem: 11 okt 2006, 14:33
Kör: 4x4
Ort: Kalix.
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Och 400 och 410-lådorna är Volvos starkaste personbilslådor någonsin, åtminstone för bakhjulsdrift... Helt klart mycket skönare med OD...

Skriv svar