Dags att köpa. Fast 460?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Dags att köpa. Fast 460?

Inlägg av Shebalicious »

Grejen är den att jag, efter en trist parkeringssmitning, har varit tvungen att byta ut förardörren på min 744 GL. Bilen i sig är champagnefärgad, men ingen i närheten verkade ha en dörr i min färg så jag köpte en vit istället.



Nu är jag heligt trött på att ha en dörr som sticker ut och orkar helt enkelt inte måla om bilen eller dörren då bilen ändå är en 86'a utan garantier för hur länge till hon kommer att orka vara med(trots att hon är väldigt pigg i dagsläget) så jag har bestämt mig för att sälja den och köpa en annan bil i bättre skick än min nuvarande att bara köra under tiden tills jag har råd att köpa en finare 940 eller varför inte en 850 T5.



Efter en tid på Blocket snubblade jag över följande bil:

http://www.blocket.se/vi/12943692.htm?ca=23_8_s



Är egentligen inget fan av 460 men den här bilen var ruskigt billig för en 95'a, vilket fångade mitt intresse. Något får mig att tro att något är fuffens med den. Enligt Vägverkets upplysning är den avställd. Kan det vara så enkelt som att det är därför den är billig?



Och vet någon vad man bör kolla på en 460?

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: Dags att köpa. Fast 460?

Inlägg av Domino »

Shebalicious skrev:


Enligt Vägverkets upplysning är den avställd. Kan det vara så enkelt som att det är därför den är billig?


Det är en 460 därför är den billig :lol:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

JKB
Uppkörning
Inlägg: 370
Blev medlem: 14 okt 2004, 14:57

Inlägg av JKB »

Konsumentverket anger ett cirkapris på 12600kr så nog är 9900kr ett rimligt pris om skicket är medelbra.



Mvh Jakob
Bild

Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Re: Dags att köpa. Fast 460?

Inlägg av Shebalicious »

Domino skrev:
Shebalicious skrev:


Enligt Vägverkets upplysning är den avställd. Kan det vara så enkelt som att det är därför den är billig?


Det är en 460 därför är den billig :lol:


Men denna är billigare än andra 460's. :P



Ville helst bli av med 740'n medans folk vill ha vinterbilar. Men som det ser ut nu så får jag fortsätta rulla runt i den ett tag till.



Nej, jag vill egentligen inte ha en 460 i första hand... Men nöden har ingen lag, som de säger. Nyblivet arbetslös och allt... :roll:

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Skyll dig själv om du köper en 460 kan jag bara säga :P

Visst är en rätt så pigg bil (jämfört med en 740 GL och 16V) men bra är dom inte. Har haft en sådan.

Bifogar Besprotokollet på min :

Bild



Försök hitta en Turbo om du ska ha någon.. Visst kostar några kronor till men den är riktigt rolig. Min med 1,7 liters motor på 102 Hk gjort 0-100 på ca 9,5 sekund. Dessutom går turbon att chippa till ca 160 hk och då blir den nog extra rolig.

Väghållning är där väl inte direkt i dom, men dom är sköna att åka i och naturligtvis lite snålare än en 740.
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

Jag säger tvärtom, det är inget större fel på en 440/460. Det beror snarare på ägaren. Jag har själv haft en 440-96 med 2.0 motorn, den med 10 hästar mer än Turbon :D. Satte på Volvos egen chassisats & 17" fälgar=Gocart :) Hade Garanterat kunnat åka 8:or runt en gammal 740. ;)



Såhär såg min ut:

Bild



Bild
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

inget fel på 460 som bruksbil men som sagt, det första man ska kolla på är rosten. Trösklarna måste synas noga liksom skärmkanter. Är det fint där så är nog resten fint också........

Sen kan man kolla skivorna bak och handbromsen som gärna kärvar ihop. Motorkomponenter rostar gärna och mycket, har sett motorblock som varit alldeles lurviga av rost och det drabbar då alla kylvattenrör och annat också.

På nån motormodell 1,8 ? så rostar gärna främre avgasröret av i skarven mot katalysatorn, oftast epalagat eftersom röret är ganska dyrt.



Sen ska man komma ihåg att de är ganska trånga, personligen gillar jag inte alls körställningen och ben och knän tycker jag är väl tajt mot brädan.

Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Inlägg av Shebalicious »

Äh, jag har ändrat mig. Fick bara något snålryck igår, men märkte att man får en ganska hyfsad bil för samma peng som det kostar att köpa ovanstående 460 plus att skatta och försäkra den. Letar nog upp en finare 7/9/8-bil som inte är avställd för de slantarna.



Tack för svaren iaf. :)



(Och wow, besiktningsprotokollet ovan kan få vilken bilägare som helst att gråta... Aldrig sett ett protokoll med så många fel).

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

står en 460 på parkeringen som en i min fd klass äger.. skärmkanter finns inte å jag vill nog inte veta trösklar å underede ser ut ;) inte funderat på 300 serien då ;) driver ju rätt iaf
Blåmetallic 744 -88 USA Import ;)

Ronnie Persson
Övningskörning
Inlägg: 254
Blev medlem: 28 nov 2004, 21:15
Kör: Volvo 940 S 2,3
Ort: Storfors

Inlägg av Ronnie Persson »

Jag har haft två stycken 460, en 93:a och en 95:a båda med SE paketet.



95:an var inte mer än 6 år gammal när jag köpte den, och redan då var jag tvungen att få ena bakskärmen omlackad, för det var hål i den! Men det gick på Volvos 8:åriga rostskyddsgaranti så det kostade mig inget. Annars tycker jag bilen höll ihop rätt bra, mycket pigg var den, men den tog relativt mycket bensin för en sådan liten bil, runt 0,8-0,85 i snitt. Samma som vår nuvarande andrabil, en Volvo 740 GL -88.



Men den blev förliten när vi skulle få vår andra dotter, så det fick bli en Volvo 945:a istället, och den är rejälare i det mesta, 460:n kändes "pappig, som om den vore gjord i papp" i jämförelse med 940:n.



Mvh Ronnie
Volvo V70 Classic 2,4 140 hk med automat -2000

Volvo 945 S 2,3 1995 med sportpaketet.
B230 FD & M47. Marinblå pärlemo 417, grått halvskinn, 6670.

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Jag har haft en 440. Mycket mer körglädje än i en 740GL, liten och pigg men rostar som fan. Drivaxlarna håller inte till motorvägskörning :twisted: och de sliter framdäck :roll:



Handbromsen har en förmåga att jävlas också.
Smider nya planer

vixi
Uppkörning
Inlägg: 703
Blev medlem: 08 sep 2006, 00:03
Ort: Robertsfors

Inlägg av vixi »

Volvo 460 är ju inte en riktig volvo , de ä en Daf

med volvoemblem. :wink:
Volvochefen på Garaget.org

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

Volvo 360 is the shit 8) Ballt med en 360 GLT..det är en riktig volvo jämfört med dendär halväckliga saken ;) Förminskad 850...å kan de bli mycket värre än 850 vad det gäller volvo? ;) :lol:
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

VolvoDanne
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 maj 2004, 14:47
Kör: Camaro IrocZ -87
Ort: Skövde Nuvarande Bilar: 960 US spec -95,"Valbo 762TIC" -84, 744TIC -85, 480ES -87
Kontakt:

Inlägg av VolvoDanne »

evozz skrev:Jag säger tvärtom, det är inget större fel på en 440/460. Det beror snarare på ägaren. Jag har själv haft en 440-96 med 2.0 motorn, den med 10 hästar mer än Turbon :D. Satte på Volvos egen chassisats & 17" fälgar=Gocart :) Hade Garanterat kunnat åka 8:or runt en gammal 740. ;)


nu drömmer du nog, 2 litaren har 110hk , å turbon har 120hk.



Snygg 440 annars du hade där.



:D



vad gäller köp av 400 serien, så kan jag säga såhär, vill eller kan du inte svetsa rost, så köp inte nån sån, de rostar FRISKT, typ överallt, skärmkanter, kofångarbalkar, framvagnsbalkar, trösklar, dörrar, tak, osv osv



Jag VET av egen erfarenhet, har en 480 själv......
Bild
V8 och Jänkejärn is the shit!

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

360GLT!!! :D
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

VolvoDanne skrev:
evozz skrev:Jag säger tvärtom, det är inget större fel på en 440/460. Det beror snarare på ägaren. Jag har själv haft en 440-96 med 2.0 motorn, den med 10 hästar mer än Turbon :D. Satte på Volvos egen chassisats & 17" fälgar=Gocart :) Hade Garanterat kunnat åka 8:or runt en gammal 740. ;)


nu drömmer du nog, 2 litaren har 110hk , å turbon har 120hk.



Snygg 440 annars du hade där.



:D



vad gäller köp av 400 serien, så kan jag säga såhär, vill eller kan du inte svetsa rost, så köp inte nån sån, de rostar FRISKT, typ överallt, skärmkanter, kofångarbalkar, framvagnsbalkar, trösklar, dörrar, tak, osv osv



Jag VET av egen erfarenhet, har en 480 själv......


Det må va hänt, det är ju inget man lägger i "måste komma ihåg" delen i huvudet... ;)
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

Skriv svar