Dags att köpa. Fast 460?
-
- Övningskörning
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
- Ort: Kristianstad
Dags att köpa. Fast 460?
Grejen är den att jag, efter en trist parkeringssmitning, har varit tvungen att byta ut förardörren på min 744 GL. Bilen i sig är champagnefärgad, men ingen i närheten verkade ha en dörr i min färg så jag köpte en vit istället.
Nu är jag heligt trött på att ha en dörr som sticker ut och orkar helt enkelt inte måla om bilen eller dörren då bilen ändå är en 86'a utan garantier för hur länge till hon kommer att orka vara med(trots att hon är väldigt pigg i dagsläget) så jag har bestämt mig för att sälja den och köpa en annan bil i bättre skick än min nuvarande att bara köra under tiden tills jag har råd att köpa en finare 940 eller varför inte en 850 T5.
Efter en tid på Blocket snubblade jag över följande bil:
http://www.blocket.se/vi/12943692.htm?ca=23_8_s
Är egentligen inget fan av 460 men den här bilen var ruskigt billig för en 95'a, vilket fångade mitt intresse. Något får mig att tro att något är fuffens med den. Enligt Vägverkets upplysning är den avställd. Kan det vara så enkelt som att det är därför den är billig?
Och vet någon vad man bör kolla på en 460?
Nu är jag heligt trött på att ha en dörr som sticker ut och orkar helt enkelt inte måla om bilen eller dörren då bilen ändå är en 86'a utan garantier för hur länge till hon kommer att orka vara med(trots att hon är väldigt pigg i dagsläget) så jag har bestämt mig för att sälja den och köpa en annan bil i bättre skick än min nuvarande att bara köra under tiden tills jag har råd att köpa en finare 940 eller varför inte en 850 T5.
Efter en tid på Blocket snubblade jag över följande bil:
http://www.blocket.se/vi/12943692.htm?ca=23_8_s
Är egentligen inget fan av 460 men den här bilen var ruskigt billig för en 95'a, vilket fångade mitt intresse. Något får mig att tro att något är fuffens med den. Enligt Vägverkets upplysning är den avställd. Kan det vara så enkelt som att det är därför den är billig?
Och vet någon vad man bör kolla på en 460?
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
Re: Dags att köpa. Fast 460?
Det är en 460 därför är den billigShebalicious skrev:
Enligt Vägverkets upplysning är den avställd. Kan det vara så enkelt som att det är därför den är billig?
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
-
- Övningskörning
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
- Ort: Kristianstad
Re: Dags att köpa. Fast 460?
Domino skrev:Det är en 460 därför är den billigShebalicious skrev:
Enligt Vägverkets upplysning är den avställd. Kan det vara så enkelt som att det är därför den är billig?
Men denna är billigare än andra 460's.
Ville helst bli av med 740'n medans folk vill ha vinterbilar. Men som det ser ut nu så får jag fortsätta rulla runt i den ett tag till.
Nej, jag vill egentligen inte ha en 460 i första hand... Men nöden har ingen lag, som de säger. Nyblivet arbetslös och allt...
- MattisH
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5171
- Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
- Kör: Fabia & Vitara
- Ort: Hässleholm
Skyll dig själv om du köper en 460 kan jag bara säga
Visst är en rätt så pigg bil (jämfört med en 740 GL och 16V) men bra är dom inte. Har haft en sådan.
Bifogar Besprotokollet på min :
Försök hitta en Turbo om du ska ha någon.. Visst kostar några kronor till men den är riktigt rolig. Min med 1,7 liters motor på 102 Hk gjort 0-100 på ca 9,5 sekund. Dessutom går turbon att chippa till ca 160 hk och då blir den nog extra rolig.
Väghållning är där väl inte direkt i dom, men dom är sköna att åka i och naturligtvis lite snålare än en 740.
Visst är en rätt så pigg bil (jämfört med en 740 GL och 16V) men bra är dom inte. Har haft en sådan.
Bifogar Besprotokollet på min :
Försök hitta en Turbo om du ska ha någon.. Visst kostar några kronor till men den är riktigt rolig. Min med 1,7 liters motor på 102 Hk gjort 0-100 på ca 9,5 sekund. Dessutom går turbon att chippa till ca 160 hk och då blir den nog extra rolig.
Väghållning är där väl inte direkt i dom, men dom är sköna att åka i och naturligtvis lite snålare än en 740.
Säger Mathias som kör Zukan
Jag säger tvärtom, det är inget större fel på en 440/460. Det beror snarare på ägaren. Jag har själv haft en 440-96 med 2.0 motorn, den med 10 hästar mer än Turbon :D. Satte på Volvos egen chassisats & 17" fälgar=Gocart :) Hade Garanterat kunnat åka 8:or runt en gammal 740. ;)
Såhär såg min ut:
Såhär såg min ut:
DET HETER STEREO!!!
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.
inget fel på 460 som bruksbil men som sagt, det första man ska kolla på är rosten. Trösklarna måste synas noga liksom skärmkanter. Är det fint där så är nog resten fint också........
Sen kan man kolla skivorna bak och handbromsen som gärna kärvar ihop. Motorkomponenter rostar gärna och mycket, har sett motorblock som varit alldeles lurviga av rost och det drabbar då alla kylvattenrör och annat också.
På nån motormodell 1,8 ? så rostar gärna främre avgasröret av i skarven mot katalysatorn, oftast epalagat eftersom röret är ganska dyrt.
Sen ska man komma ihåg att de är ganska trånga, personligen gillar jag inte alls körställningen och ben och knän tycker jag är väl tajt mot brädan.
Sen kan man kolla skivorna bak och handbromsen som gärna kärvar ihop. Motorkomponenter rostar gärna och mycket, har sett motorblock som varit alldeles lurviga av rost och det drabbar då alla kylvattenrör och annat också.
På nån motormodell 1,8 ? så rostar gärna främre avgasröret av i skarven mot katalysatorn, oftast epalagat eftersom röret är ganska dyrt.
Sen ska man komma ihåg att de är ganska trånga, personligen gillar jag inte alls körställningen och ben och knän tycker jag är väl tajt mot brädan.
-
- Övningskörning
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
- Ort: Kristianstad
Äh, jag har ändrat mig. Fick bara något snålryck igår, men märkte att man får en ganska hyfsad bil för samma peng som det kostar att köpa ovanstående 460 plus att skatta och försäkra den. Letar nog upp en finare 7/9/8-bil som inte är avställd för de slantarna.
Tack för svaren iaf.
(Och wow, besiktningsprotokollet ovan kan få vilken bilägare som helst att gråta... Aldrig sett ett protokoll med så många fel).
Tack för svaren iaf.
(Och wow, besiktningsprotokollet ovan kan få vilken bilägare som helst att gråta... Aldrig sett ett protokoll med så många fel).
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2380
- Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
- Kör: 740 GLE -88 USAimpo
- Ort: Någonstans
-
- Övningskörning
- Inlägg: 254
- Blev medlem: 28 nov 2004, 21:15
- Kör: Volvo 940 S 2,3
- Ort: Storfors
Jag har haft två stycken 460, en 93:a och en 95:a båda med SE paketet.
95:an var inte mer än 6 år gammal när jag köpte den, och redan då var jag tvungen att få ena bakskärmen omlackad, för det var hål i den! Men det gick på Volvos 8:åriga rostskyddsgaranti så det kostade mig inget. Annars tycker jag bilen höll ihop rätt bra, mycket pigg var den, men den tog relativt mycket bensin för en sådan liten bil, runt 0,8-0,85 i snitt. Samma som vår nuvarande andrabil, en Volvo 740 GL -88.
Men den blev förliten när vi skulle få vår andra dotter, så det fick bli en Volvo 945:a istället, och den är rejälare i det mesta, 460:n kändes "pappig, som om den vore gjord i papp" i jämförelse med 940:n.
Mvh Ronnie
95:an var inte mer än 6 år gammal när jag köpte den, och redan då var jag tvungen att få ena bakskärmen omlackad, för det var hål i den! Men det gick på Volvos 8:åriga rostskyddsgaranti så det kostade mig inget. Annars tycker jag bilen höll ihop rätt bra, mycket pigg var den, men den tog relativt mycket bensin för en sådan liten bil, runt 0,8-0,85 i snitt. Samma som vår nuvarande andrabil, en Volvo 740 GL -88.
Men den blev förliten när vi skulle få vår andra dotter, så det fick bli en Volvo 945:a istället, och den är rejälare i det mesta, 460:n kändes "pappig, som om den vore gjord i papp" i jämförelse med 940:n.
Mvh Ronnie
Volvo V70 Classic 2,4 140 hk med automat -2000
Volvo 945 S 2,3 1995 med sportpaketet.
B230 FD & M47. Marinblå pärlemo 417, grått halvskinn, 6670.
Volvo 945 S 2,3 1995 med sportpaketet.
B230 FD & M47. Marinblå pärlemo 417, grått halvskinn, 6670.
Volvo 360 is the shit Ballt med en 360 GLT..det är en riktig volvo jämfört med dendär halväckliga saken Förminskad 850...å kan de bli mycket värre än 850 vad det gäller volvo?
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5678
- Blev medlem: 23 maj 2004, 14:47
- Kör: Camaro IrocZ -87
- Ort: Skövde Nuvarande Bilar: 960 US spec -95,"Valbo 762TIC" -84, 744TIC -85, 480ES -87
- Kontakt:
evozz skrev:Jag säger tvärtom, det är inget större fel på en 440/460. Det beror snarare på ägaren. Jag har själv haft en 440-96 med 2.0 motorn, den med 10 hästar mer än Turbon . Satte på Volvos egen chassisats & 17" fälgar=Gocart Hade Garanterat kunnat åka 8:or runt en gammal 740.
nu drömmer du nog, 2 litaren har 110hk , å turbon har 120hk.
Snygg 440 annars du hade där.
vad gäller köp av 400 serien, så kan jag säga såhär, vill eller kan du inte svetsa rost, så köp inte nån sån, de rostar FRISKT, typ överallt, skärmkanter, kofångarbalkar, framvagnsbalkar, trösklar, dörrar, tak, osv osv
Jag VET av egen erfarenhet, har en 480 själv......
V8 och Jänkejärn is the shit!
360GLT!!!
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....
VolvoDanne skrev:evozz skrev:Jag säger tvärtom, det är inget större fel på en 440/460. Det beror snarare på ägaren. Jag har själv haft en 440-96 med 2.0 motorn, den med 10 hästar mer än Turbon . Satte på Volvos egen chassisats & 17" fälgar=Gocart Hade Garanterat kunnat åka 8:or runt en gammal 740.
nu drömmer du nog, 2 litaren har 110hk , å turbon har 120hk.
Snygg 440 annars du hade där.
vad gäller köp av 400 serien, så kan jag säga såhär, vill eller kan du inte svetsa rost, så köp inte nån sån, de rostar FRISKT, typ överallt, skärmkanter, kofångarbalkar, framvagnsbalkar, trösklar, dörrar, tak, osv osv
Jag VET av egen erfarenhet, har en 480 själv......
Det må va hänt, det är ju inget man lägger i "måste komma ihåg" delen i huvudet...
DET HETER STEREO!!!
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.