Problem efter kopplingsbyte

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
TobiasO
Övningskörning
Inlägg: 133
Blev medlem: 19 mar 2007, 21:13
Kör: 850 GLT & 940 GL
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Problem efter kopplingsbyte

Inlägg av TobiasO »

Kan börja säga att det gäller en Volvo 945 Turbo -94 Med M90 Låda



Jag beställe en förstärkt koppling ("712:an") med organisk lamell, samt urtrampningslager.

Efter att ha fått allt på plats med lamellen på rätt håll så har det blivit svårt att få i växlarna när motorn är igång, det går hur fint som helst när den är avstängd. Vxl låde olja är där så mkt det går.

Vi provade att sätta brickor vid koplingsarmen för att få den längre fram.

Det hjälpte lite, men det är fortfarande problem med att få växlarna.



Någon som har någon idé om vad det kan vara samt någon bra lösning på saken.
Bild
Tobias Olsson Bild

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

kan vara slangen mellan huvud och slav som flexar, låt en kompis trycka på pedalen medan du kollar slangen.
kör 945T aut och 945T man, 1998

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

byt ut flexslangen mot bromsrör, gissar att det är den som är felet...

Användarvisningsbild
TobiasO
Övningskörning
Inlägg: 133
Blev medlem: 19 mar 2007, 21:13
Kör: 850 GLT & 940 GL
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av TobiasO »

Okej, jag får testa det. tack så länge
Bild
Tobias Olsson Bild

Användarvisningsbild
jonas_740
Uppkörning
Inlägg: 725
Blev medlem: 22 dec 2005, 19:20
Ort: Huskvarna

Inlägg av jonas_740 »

Du kör väl med dubbelmasse svänghjulet?

Vad jag vet så behöver man väl inte sätta brickor eller något för att få den tryckplattan koppla ur.



Sätt inte bromsrör hela vägen det kan gå av, testa att böj en nytt bromsrör (koppar) på samma ställe några gånger då märker du att den blir rätt svårböjd/hård efter en stund.
Kör:
Finbilen: 940/S90 Turbo. B230FT, 19T,531, H-profil stakar osv...
Brukis: V70 T5 -98

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Man kan dra bromsrör i 'spiral' så det finns utrymme för det att flexa med vibrationerna mellan chassi/låda. Dock ej optimal lösning.





skulleåxåtippapå slangen är kass, eller huvud elelr slavcylinder, luftat kopplingen efteråt?



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Runesson
Färsk användare
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 sep 2007, 21:53
Ort: utanför växjö

Inlägg av Runesson »

kan vara fel urtrampningslager har samma problem på min 760 med m90 och den kopplingen men jag har inte haft tid att bytta till ett annat urtrampningslager ..
en bra s**b är en skrotad s**b

Pallar_inte
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 sep 2007, 18:05
Ort: GBG

M90

Inlägg av Pallar_inte »

Runesson



Tja läste att du bygger m90, Vilket utttampningslager har du? har du till m90 eller? har problem me min låda... den kopplar inte ur.. ska lufta mer men vill utesluta lagret, för allt annat är rätt...

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Inlägg av Gode_Herrn »

jesper13 skrev:kan vara slangen mellan huvud och slav som flexar, låt en kompis trycka på pedalen medan du kollar slangen.


ehh det kommer ju gå av, finns ju en anledning varför det sitter slang där :!: Mkt bättre med stålomspunnen slang.

Användarvisningsbild
TobiasO
Övningskörning
Inlägg: 133
Blev medlem: 19 mar 2007, 21:13
Kör: 850 GLT & 940 GL
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av TobiasO »

Jag hade glömt bort detta inlägget...

Jag har nu bytt slangen till stålomspunnen slang.

Jag har bytt slavcylindern mot en helt ny.



Problemet kvarstår.

Kan det vara så att brickorna måste bort?
Bild
Tobias Olsson Bild

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

Gode_Herrn skrev:
jesper13 skrev:kan vara slangen mellan huvud och slav som flexar, låt en kompis trycka på pedalen medan du kollar slangen.


ehh det kommer ju gå av, finns ju en anledning varför det sitter slang där :!: Mkt bättre med stålomspunnen slang.


om man drar röret i spiraler så blir de ingen direkt påfrestning, mitt har hållit länge, och polarn har kört så i några år. funkar hur fint som helst

peavey
Färsk användare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 dec 2003, 14:56

Inlägg av peavey »

Hejsan!



Är egentligen bara nyfiken på vart man får tag i en stålomspunnen slag mellan slav-huvudcylinder?



Mvh Johan

Användarvisningsbild
jonas_740
Uppkörning
Inlägg: 725
Blev medlem: 22 dec 2005, 19:20
Ort: Huskvarna

Inlägg av jonas_740 »

TobiasO skrev:Jag hade glömt bort detta inlägget...

Jag har nu bytt slangen till stålomspunnen slang.

Jag har bytt slavcylindern mot en helt ny.



Problemet kvarstår.

Kan det vara så att brickorna måste bort?


Hur länge har du kört med den nya slavcylindern?

Testa att lufta den igen kanske inte fick ut all luft,



/Jonas
Kör:
Finbilen: 940/S90 Turbo. B230FT, 19T,531, H-profil stakar osv...
Brukis: V70 T5 -98

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Inlägg av Gode_Herrn »

peavey skrev:Hejsan!



Är egentligen bara nyfiken på vart man får tag i en stålomspunnen slag mellan slav-huvudcylinder?



Mvh Johan




Brukar vara annonser i tex motorbörsen och bilsport. Själv köper jag av Hydroscand i Linköping / Kenny

Gode_Herrn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
Ort: Nykil

Inlägg av Gode_Herrn »

Mockan skrev:
Gode_Herrn skrev:
jesper13 skrev:kan vara slangen mellan huvud och slav som flexar, låt en kompis trycka på pedalen medan du kollar slangen.


ehh det kommer ju gå av, finns ju en anledning varför det sitter slang där :!: Mkt bättre med stålomspunnen slang.


om man drar röret i spiraler så blir de ingen direkt påfrestning, mitt har hållit länge, och polarn har kört så i några år. funkar hur fint som helst


MM men hur seriöst är det egentligen? luktar lite klåpare tycker jag.

Användarvisningsbild
TobiasO
Övningskörning
Inlägg: 133
Blev medlem: 19 mar 2007, 21:13
Kör: 850 GLT & 940 GL
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av TobiasO »

jonas_740 skrev:
TobiasO skrev:Jag hade glömt bort detta inlägget...

Jag har nu bytt slangen till stålomspunnen slang.

Jag har bytt slavcylindern mot en helt ny.



Problemet kvarstår.

Kan det vara så att brickorna måste bort?


Hur länge har du kört med den nya slavcylindern?

Testa att lufta den igen kanske inte fick ut all luft,



/Jonas


Det var någon månad sen nu.

Den tar direkt så den är luftad som den ska.


peavey skrev:Hejsan!



Är egentligen bara nyfiken på vart man får tag i en stålomspunnen slag mellan slav-huvudcylinder?



Mvh Johan


Jag köpte min på Dieselservice i Kristianstad
Bild
Tobias Olsson Bild

Pallar_inte
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 sep 2007, 18:05
Ort: GBG

Inlägg av Pallar_inte »

Tja... har exakt samma problem med min 740 som ja byggde om till m90.. har dock orginal tryckplatta (940 TURBO)... har bytt allting nu.. börjar bli trött på skiten (Hehe)
Hellre en rak stake än en rakad stake!

Skriv svar