Justerbara drev + 3mm topp-packning = huvudvärk!
Justerbara drev + 3mm topp-packning = huvudvärk!
Det känns just nu som man är ute på väldigt djupt vatten!
Jag tycker justerbara kamdrev känns lite obehagligt med 16v, krökta ventiler, små marginaler och allt vad gäller 16v och så.
Jag bygger en marinmotor med B230 underdel, marinvev (86mm) och 16v topp från B234F.
Har en drevsats från Sten Parner Motor med två justerbara kamdrev, ett mellanaxeldrev och ett drev till vevaxeln + en spännrulle och en kamrem med lagom längd (paket beställt för just detta).
Till råga på allt så råkade det bli en 3mm topplockspackning för att försvåra det hela ytterligare.
Jag har hjälp med att trä kamremmen och så när det drar ihop sig, men han har aldrig jobbat med justerbara drev (mest orginalvolvos) och undrar lite hur det funkar och vad man skall tänka på.
Hur mycket skall man följa orginalinstruktioner för 16v med 234 underdel, vilka moment är annorlunda?
Två frågor till:
Åtdragningsmoment med 3mm kopparpackning, bör de vara samma som vanligt? (först 20Nm, sedan 40Nm och sen 135 grader)?
Jag vet ännu inte värden på kamaxlarna Ja och Jii jag tänkt använda (medföljde toppen). Någon som vet eller vet någon i Göteborg som kan mäta upp värden på dem? Börjar bli dags att dra ihop paketet.
Tacksam för lite support!
Kan tillägga att det här projektet är mitt första motorprojekt, har inte ens bytt kamrem på en 8v innan.... Man skall börja på rätt nivå sägs det :)
Mvh. //Taz
Jag tycker justerbara kamdrev känns lite obehagligt med 16v, krökta ventiler, små marginaler och allt vad gäller 16v och så.
Jag bygger en marinmotor med B230 underdel, marinvev (86mm) och 16v topp från B234F.
Har en drevsats från Sten Parner Motor med två justerbara kamdrev, ett mellanaxeldrev och ett drev till vevaxeln + en spännrulle och en kamrem med lagom längd (paket beställt för just detta).
Till råga på allt så råkade det bli en 3mm topplockspackning för att försvåra det hela ytterligare.
Jag har hjälp med att trä kamremmen och så när det drar ihop sig, men han har aldrig jobbat med justerbara drev (mest orginalvolvos) och undrar lite hur det funkar och vad man skall tänka på.
Hur mycket skall man följa orginalinstruktioner för 16v med 234 underdel, vilka moment är annorlunda?
Två frågor till:
Åtdragningsmoment med 3mm kopparpackning, bör de vara samma som vanligt? (först 20Nm, sedan 40Nm och sen 135 grader)?
Jag vet ännu inte värden på kamaxlarna Ja och Jii jag tänkt använda (medföljde toppen). Någon som vet eller vet någon i Göteborg som kan mäta upp värden på dem? Börjar bli dags att dra ihop paketet.
Tacksam för lite support!
Kan tillägga att det här projektet är mitt första motorprojekt, har inte ens bytt kamrem på en 8v innan.... Man skall börja på rätt nivå sägs det :)
Mvh. //Taz
För det första så undrar jag varför du har valt justerbara drev om du inte har en susning om varför och hur du ska justera dem?
Ska du använda dem fullt ut så behöver du som sagt värdena på kamaxlarna men man kan ju som sagt klocka in dem om man vet vad man gör. Man kan matcha dem mot varann och det kan gå bra att förskjuta dem sinsimellan osv osv.
Ska du använda dem fullt ut så behöver du som sagt värdena på kamaxlarna men man kan ju som sagt klocka in dem om man vet vad man gör. Man kan matcha dem mot varann och det kan gå bra att förskjuta dem sinsimellan osv osv.
Parner sa att det var en komplett sats som gällde, och så blev det så. Den nya kamremmen (hitersta)
http://www.taznet.se/960turbo/bilder/fo ... kt/025.jpg
...Är den kamremmen som skall användas, den ser ut att ha runda kugg medan den från orginalmotorn ser ut att ha fyrkantiga kugg. Kan vara därför det man fått allt?
Jag är ju inte ute efter alla möjligheter justerbara kamdrev ger, bara att få det och lira.
Mvh. //Taz
http://www.taznet.se/960turbo/bilder/fo ... kt/025.jpg
...Är den kamremmen som skall användas, den ser ut att ha runda kugg medan den från orginalmotorn ser ut att ha fyrkantiga kugg. Kan vara därför det man fått allt?
Jag är ju inte ute efter alla möjligheter justerbara kamdrev ger, bara att få det och lira.
Mvh. //Taz
jo det är klart att Parner säljer en hel sats om nu profilen på remmarna skiljer men min tanke var ju främst att det borde ju gå att använda rena standard delar från volvo för att få ihop det? Om du nu inte har nå jättebehov av justerbara drev så verkar det ju vara en onödig utgift om det går att lösa med de delar som sitter där original på B234 ?
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
Re: Justerbara drev + 3mm topp-packning = huvudvärk!
taz82 skrev:B230 underdel, marinvev (86mm) och 16v topp från B234F.
Detta kan ju orsaka att dreven är av olika modell
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
Re: Justerbara drev + 3mm topp-packning = huvudvärk!
Domino skrev:taz82 skrev:B230 underdel, marinvev (86mm) och 16v topp från B234F.
Detta kan ju orsaka att dreven är av olika modell
självklart kan det vara så men det borde ju gå att plocka ihop rena standard delar från en vanlig B234 och använda dessa.
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
Re: Justerbara drev + 3mm topp-packning = huvudvärk!
StefanM skrev:Domino skrev:taz82 skrev:B230 underdel, marinvev (86mm) och 16v topp från B234F.
Detta kan ju orsaka att dreven är av olika modell
självklart kan det vara så men det borde ju gå att plocka ihop rena standard delar från en vanlig B234 och använda dessa.
man tycker ju det
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
Har inte vart och skruvat på några dagar nu, det regnar så jävligt att jag mest vill gräva ner mig och ligga och käka daggmask tills det slutat..... Mycket jobb är det också.
Nåväl, imorgon skall jag kolla lite mer på det hela (ledig). Funderar på att hoppa över 3mm topppackningen om det förenklar något. Avstånden mellan vev, mellanaxel och kamdrev bord ju stämma med kamremmen då? Skall ta lite kort på drev, mäta etc. Uppdaterar denna fråga då med rikligt med bilder.
Nåväl, imorgon skall jag kolla lite mer på det hela (ledig). Funderar på att hoppa över 3mm topppackningen om det förenklar något. Avstånden mellan vev, mellanaxel och kamdrev bord ju stämma med kamremmen då? Skall ta lite kort på drev, mäta etc. Uppdaterar denna fråga då med rikligt med bilder.