Köpte nya däck, hur många bar?
Köpte nya däck, hur många bar?
Hade lite dålig ekonomi i våras så jag pillade dubben ur mina taskiga vinterdäck och tänkte det håller väl över sommaren
Igår fick jag en jätte bubbla på ena däcket bak och pyspunka på vänster fram
Så det kan bli
Nya däck runt om idag, Nokian 205-60-15.
Enligt däcks nissen så ska det vara 2.1 bar, frågade igen för jag trodde jag hörde fel, nädå, han hävdade att det ska vara så, okej tänkte jag
Nån som har koll på vad som gäller på min 765a?
Faen vad nya däck gör mkt på åk komforten, känns som nya bilen
Igår fick jag en jätte bubbla på ena däcket bak och pyspunka på vänster fram
Så det kan bli
Nya däck runt om idag, Nokian 205-60-15.
Enligt däcks nissen så ska det vara 2.1 bar, frågade igen för jag trodde jag hörde fel, nädå, han hävdade att det ska vara så, okej tänkte jag
Nån som har koll på vad som gäller på min 765a?
Faen vad nya däck gör mkt på åk komforten, känns som nya bilen
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
efter midnatt"
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
- Ort: Världsmetropolet Hoting
- Kontakt:
Jonne88 skrev:jag skulle nog smälla i 2.4-2.5kg.
Ungefär vad jag tänkte men NOG känns inte riktigt rätt med nya dyra däck
Addekarlsson skrev:Jag hade blåst i 2,4-2,5 i dom till att börja med, sen känt mig fram till vad som känns bra.
2,1 i dom däcken måste kännas vingligt tycker jag.
Mvh/ Adde
Nä, det är ju inte det! Men ser lite tunt ut!
Ändrar frågan då, hur mkt kan jag blåsa i utan att det påverkar slitbanan för mkt?
// Kristian
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
efter midnatt"
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Manke skrev:ujuj, vilka höga tryck alla kör på
Eller är det bara jag som är dum å kör på typ 2,1?
Yup. på mina 225/45-17" .. samma storlek som du kör, kör jag 2.9
Jag jobbar ju med däck så jag borde inte yra i nattmössan allt för mkt?
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
ThaSaint skrev:Manke skrev:ujuj, vilka höga tryck alla kör på
Eller är det bara jag som är dum å kör på typ 2,1?
Yup. på mina 225/45-17" .. samma storlek som du kör, kör jag 2.9
Jag jobbar ju med däck så jag borde inte yra i nattmössan allt för mkt?
//Erik
Nedu, nu yrar du i nattmössan, jag kör då på 225-40-18
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2380
- Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
- Kör: 740 GLE -88 USAimpo
- Ort: Någonstans
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3230
- Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
- Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30
Manke skrev:ThaSaint skrev:Manke skrev:ujuj, vilka höga tryck alla kör på
Eller är det bara jag som är dum å kör på typ 2,1?
Yup. på mina 225/45-17" .. samma storlek som du kör, kör jag 2.9
Jag jobbar ju med däck så jag borde inte yra i nattmössan allt för mkt?
//Erik
Nedu, nu yrar du i nattmössan, jag kör då på 225-40-18
I dina däck hade jag pumpat i 3-3,1 nånting tror jag.
Blåste i 3,0 i mina 215/40 17 igår när jag monterade dom.
I Krillebus fall håller jag med övriga, 2,4-2,5 (personligen hade jag lagt i 2,4)
// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------
----------------------------------100% Touring----------------------------------
mycket åsikter men fakta kvarstår. Däck håller mycket längre om man har högt tryck i dem och att slitaget skulle bli annorlunda är bara en seg kvarleva från diagonaldäcken för de expanderar som en ballong när man har olika tryck. Ett radialdäck ska ha en parallell slitbana oavsett tryck. (inom vissa gränser då förstås)
Biltillverkares värden är många ggr helt missvisande då det verkar som att det är komforten som styr, visst kan man få en mjukare /tystare gång med mindre luft i däcken men de slits mycket fortare också.
Jag skulle ledigt lägga mig på 2.5 på ovanstående dimension, det finns egentligen ingen anledning att ha mindre då fjädringen ska skötas av bilens fjädrar och inte däckets sida.
Biltillverkares värden är många ggr helt missvisande då det verkar som att det är komforten som styr, visst kan man få en mjukare /tystare gång med mindre luft i däcken men de slits mycket fortare också.
Jag skulle ledigt lägga mig på 2.5 på ovanstående dimension, det finns egentligen ingen anledning att ha mindre då fjädringen ska skötas av bilens fjädrar och inte däckets sida.
-
- Övningskörning
- Inlägg: 181
- Blev medlem: 27 feb 2007, 22:24
- Kör: 940
- Ort: Torslanda
som många sägrer 2,5 e bra på 15 tum men sen när man går ner på lägre profil bör man öka trycket för att inte skada fälgen vid eventuella kanter o så i vägarna. Kom ihåg de tryck som står angivet på tanklock o allt sånt bara e minimum krav kör 2,6 på mina 205/55 r16 skall sätta 2,7 nästa gång
Pascal Törnqvist -87
Chevrolet Beauville Van -87
Chevrolet Malibu -79 V8 Power Såld
Volvo 944 LTT -96
Smick Smack Pommac...Öl e bättre
Chevrolet Beauville Van -87
Chevrolet Malibu -79 V8 Power Såld
Volvo 944 LTT -96
Smick Smack Pommac...Öl e bättre
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2380
- Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
- Kör: 740 GLE -88 USAimpo
- Ort: Någonstans
-
- Uppkörning
- Inlägg: 452
- Blev medlem: 29 nov 2006, 22:35
- Ort: Solna
- Kontakt:
Ett högre tryck gör att däcken slits mindre och håller sig dessutom kallare.
Håller på en del med road racing minimoto så mina erfarenheter kommer därifrån.
Anv vi för lågt tryck så sliter vi gummi ganska hårt, men har ett satans grepp. Problemet blir att däcken blir för varma och "smälter".
Går vi på högre lufttryck så får mindre slitage, mindre värme men även sämre grepp i kurvor.
Tillbaka till topic.
2.5KG ska íaf inte vara ngr problem med däcken.
Och jag skulle aldrig tipsa ngn gå under 2.
Håller på en del med road racing minimoto så mina erfarenheter kommer därifrån.
Anv vi för lågt tryck så sliter vi gummi ganska hårt, men har ett satans grepp. Problemet blir att däcken blir för varma och "smälter".
Går vi på högre lufttryck så får mindre slitage, mindre värme men även sämre grepp i kurvor.
Tillbaka till topic.
2.5KG ska íaf inte vara ngr problem med däcken.
Och jag skulle aldrig tipsa ngn gå under 2.
Håller med om att 2,5 låter vettigt, eventuellt ännu mer om du inte tycker det blir för stötigt! Som StefanM påpekade är radialdäck ganska okänsliga för lite för högt eller lågt däcktryck. I min körkortsbok från 2001 (och den boken används fortfarande) var det under däck-kapitlet bilder på några gamla mackor från typ 70-talet och där stod det att för högt däcktryck orsakar onödigt slitage mitt på slitbanan och vice versa... Bra med uppdaterade böcker!
I de 255/45/17 jag hade på 740n körde jag med mellan 2,5 och 2,8 bar!
I de 255/45/17 jag hade på 740n körde jag med mellan 2,5 och 2,8 bar!
Man tackar för all respons!
Nästa fundering, ligger det någon sanning i påståendet att om det är tok varmt ute så bör man släppa ur lite luft ur däcken?
Låt säga att det är 30 plus i skuggan, då lär det ju vara kanske 60-70 grader i asfalten där solen gassar!
Nästa fundering, ligger det någon sanning i påståendet att om det är tok varmt ute så bör man släppa ur lite luft ur däcken?
Låt säga att det är 30 plus i skuggan, då lär det ju vara kanske 60-70 grader i asfalten där solen gassar!
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
efter midnatt"
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5828
- Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
- Kör: 740 GLT 16 VALVE
- Ort: Falun
- Kontakt:
krillebus skrev:Man tackar för all respons!
Nästa fundering, ligger det någon sanning i påståendet att om det är tok varmt ute så bör man släppa ur lite luft ur däcken?
Låt säga att det är 30 plus i skuggan, då lär det ju vara kanske 60-70 grader i asfalten där solen gassar!
Luften blir ju större av värmen så det låter väl lämpligt.
Men hur mycket?
Blir ju tvärtom vintertider iallafall.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1800
- Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
- Kör: Volvo 745 16v
- Ort: Motala
oj va högt.. men alla verkar ju tycka att 2.5 är bra så får väl köra på de jag med.. men om man lämnar bilen på däck verkstan så trycker dom ju aldrig i mer än strax över 2.. om de nu inte är lågprofils däck..
jag har alltid kört med 2.1 runt om förrut på alla bilar jag har haft, utom på mazdan med 17tum den körde jag 3.1
jag har alltid kört med 2.1 runt om förrut på alla bilar jag har haft, utom på mazdan med 17tum den körde jag 3.1