Köpte nya däck, hur många bar?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Köpte nya däck, hur många bar?

Inlägg av krillebus »

Hade lite dålig ekonomi i våras så jag pillade dubben ur mina taskiga vinterdäck och tänkte det håller väl över sommaren :roll:

Igår fick jag en jätte bubbla på ena däcket bak och pyspunka på vänster fram :twisted:



Så det kan bli :D



Nya däck runt om idag, Nokian 205-60-15.



Enligt däcks nissen så ska det vara 2.1 bar, frågade igen för jag trodde jag hörde fel, nädå, han hävdade att det ska vara så, okej tänkte jag :o



Nån som har koll på vad som gäller på min 765a?



Faen vad nya däck gör mkt på åk komforten, känns som nya bilen 8)
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

Jonne88
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 29 mar 2005, 10:44
Ort: Haparanda

Inlägg av Jonne88 »

jag skulle nog smälla i 2.4-2.5kg.

Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:

Inlägg av Addekarlsson »

Jag hade blåst i 2,4-2,5 i dom till att börja med, sen känt mig fram till vad som känns bra.

2,1 i dom däcken måste kännas vingligt tycker jag.



Mvh/ Adde
Bild

Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det :lol:

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Jonne88 skrev:jag skulle nog smälla i 2.4-2.5kg.


Ungefär vad jag tänkte men NOG känns inte riktigt rätt med nya dyra däck :wink:


Addekarlsson skrev:Jag hade blåst i 2,4-2,5 i dom till att börja med, sen känt mig fram till vad som känns bra.

2,1 i dom däcken måste kännas vingligt tycker jag.



Mvh/ Adde


Nä, det är ju inte det! Men ser lite tunt ut!



Ändrar frågan då, hur mkt kan jag blåsa i utan att det påverkar slitbanan för mkt?



// Kristian
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Jag skulle smälla i 2.5 i dom.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Inlägg av Manke »

ujuj, vilka höga tryck alla kör på :D



Eller är det bara jag som är dum å kör på typ 2,1? :)

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Manke skrev:ujuj, vilka höga tryck alla kör på :D



Eller är det bara jag som är dum å kör på typ 2,1? :)


Yup. på mina 225/45-17" .. samma storlek som du kör, kör jag 2.9

Jag jobbar ju med däck så jag borde inte yra i nattmössan allt för mkt? :P



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Inlägg av Manke »

ThaSaint skrev:
Manke skrev:ujuj, vilka höga tryck alla kör på :D



Eller är det bara jag som är dum å kör på typ 2,1? :)


Yup. på mina 225/45-17" .. samma storlek som du kör, kör jag 2.9

Jag jobbar ju med däck så jag borde inte yra i nattmössan allt för mkt? :P



//Erik


Nedu, nu yrar du i nattmössan, jag kör då på 225-40-18 :P

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

ThaSaint skrev:Jag skulle smälla i 2.5 i dom.



//Erik


Tackar!



Då verkar alla vara av samma åsikt, blåser i 2.5 i morrn.



// Kristian
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Kan säga att min nokian däck nästan samma dimension har inte blivit sne slitna eller nåt med 2.5 bar :D har haft dem ½ år snart typ börjar dock bli slitna men inte ojämnt... leker för mycke
Blåmetallic 744 -88 USA Import ;)

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

Jag kör 2.6 i mina 195/60 15" Continental PC. Tycker det funkar bra :)
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Manke skrev:
ThaSaint skrev:
Manke skrev:ujuj, vilka höga tryck alla kör på :D



Eller är det bara jag som är dum å kör på typ 2,1? :)


Yup. på mina 225/45-17" .. samma storlek som du kör, kör jag 2.9

Jag jobbar ju med däck så jag borde inte yra i nattmössan allt för mkt? :P



//Erik


Nedu, nu yrar du i nattmössan, jag kör då på 225-40-18 :P


I dina däck hade jag pumpat i 3-3,1 nånting tror jag.



Blåste i 3,0 i mina 215/40 17 igår när jag monterade dom.



I Krillebus fall håller jag med övriga, 2,4-2,5 (personligen hade jag lagt i 2,4) ;)



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

Åj va högt tryck alla åker på 15"!! Jag skulle åkt med max 2,3.



ni skulle veta vad vi åker för tryck i rallybilen, då skulle ni väl tappa hakan :)

Förvisso grövre stommar i dom däcken, men iaf.
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

mycket åsikter men fakta kvarstår. Däck håller mycket längre om man har högt tryck i dem och att slitaget skulle bli annorlunda är bara en seg kvarleva från diagonaldäcken för de expanderar som en ballong när man har olika tryck. Ett radialdäck ska ha en parallell slitbana oavsett tryck. (inom vissa gränser då förstås)



Biltillverkares värden är många ggr helt missvisande då det verkar som att det är komforten som styr, visst kan man få en mjukare /tystare gång med mindre luft i däcken men de slits mycket fortare också.

Jag skulle ledigt lägga mig på 2.5 på ovanstående dimension, det finns egentligen ingen anledning att ha mindre då fjädringen ska skötas av bilens fjädrar och inte däckets sida.

940-LTT-Evolution
Övningskörning
Inlägg: 181
Blev medlem: 27 feb 2007, 22:24
Kör: 940
Ort: Torslanda

Inlägg av 940-LTT-Evolution »

som många sägrer 2,5 e bra på 15 tum men sen när man går ner på lägre profil bör man öka trycket för att inte skada fälgen vid eventuella kanter o så i vägarna. Kom ihåg de tryck som står angivet på tanklock o allt sånt bara e minimum krav :wink: kör 2,6 på mina 205/55 r16 skall sätta 2,7 nästa gång :D
Pascal Törnqvist -87

Chevrolet Beauville Van -87
Chevrolet Malibu -79 V8 Power Såld

Volvo 944 LTT -96

Smick Smack Pommac...Öl e bättre :wink:

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

Brukar ju även stå i manualer att man ska öka på 0.3 Bar när man ska åka länge i typ 110km/h. (Har jag för mig)



Edit: Dvs från 2.2 eller vad Volvomanualerna tycker.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Har för mig det var över 160
Blåmetallic 744 -88 USA Import ;)

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Tack för alla svar, kollade idag på en 760 sedan, där stod det 1.9bar fram och 2.1bar bak, allt enligt lappen på passagerar dörren!



Nåja, blåste i 2.5 idag, bilen blev väl lite hårdare men annars ingen skillnad.
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

Andreas_ace
Uppkörning
Inlägg: 452
Blev medlem: 29 nov 2006, 22:35
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av Andreas_ace »

Ett högre tryck gör att däcken slits mindre och håller sig dessutom kallare.



Håller på en del med road racing minimoto så mina erfarenheter kommer därifrån.



Anv vi för lågt tryck så sliter vi gummi ganska hårt, men har ett satans grepp. Problemet blir att däcken blir för varma och "smälter".

Går vi på högre lufttryck så får mindre slitage, mindre värme men även sämre grepp i kurvor.



Tillbaka till topic.

2.5KG ska íaf inte vara ngr problem med däcken.

Och jag skulle aldrig tipsa ngn gå under 2.

Qdog
Van forumsanvändare
Inlägg: 1659
Blev medlem: 02 maj 2006, 23:35
Ort: Örebro

Inlägg av Qdog »

Jag kör alltid 2,5 bar... 8)



Mvh Qdog

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Inlägg av schnauz »

Håller med om att 2,5 låter vettigt, eventuellt ännu mer om du inte tycker det blir för stötigt! Som StefanM påpekade är radialdäck ganska okänsliga för lite för högt eller lågt däcktryck. I min körkortsbok från 2001 (och den boken används fortfarande) var det under däck-kapitlet bilder på några gamla mackor från typ 70-talet och där stod det att för högt däcktryck orsakar onödigt slitage mitt på slitbanan och vice versa... Bra med uppdaterade böcker! :?

I de 255/45/17 jag hade på 740n körde jag med mellan 2,5 och 2,8 bar!
Bild

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Man tackar för all respons!



Nästa fundering, ligger det någon sanning i påståendet att om det är tok varmt ute så bör man släppa ur lite luft ur däcken?



Låt säga att det är 30 plus i skuggan, då lär det ju vara kanske 60-70 grader i asfalten där solen gassar!
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

Diazz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2538
Blev medlem: 21 maj 2006, 13:25
Kör: Volvo 945 -97
Ort: Ellös
Kontakt:

Inlägg av Diazz »

Jag har likadan däck och kör med 2.5
Meritlista: Volvo 744GLE -88 - Volvo 745Tic -86 - Volvo 945Ltt -97 - BMW 325Ci
Bild

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

krillebus skrev:Man tackar för all respons!



Nästa fundering, ligger det någon sanning i påståendet att om det är tok varmt ute så bör man släppa ur lite luft ur däcken?



Låt säga att det är 30 plus i skuggan, då lär det ju vara kanske 60-70 grader i asfalten där solen gassar!


Luften blir ju större av värmen så det låter väl lämpligt.

Men hur mycket?



Blir ju tvärtom vintertider iallafall.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Inlägg av wunderbaum »

oj va högt.. men alla verkar ju tycka att 2.5 är bra så får väl köra på de jag med.. men om man lämnar bilen på däck verkstan så trycker dom ju aldrig i mer än strax över 2.. om de nu inte är lågprofils däck..



jag har alltid kört med 2.1 runt om förrut på alla bilar jag har haft, utom på mazdan med 17tum den körde jag 3.1
Bild

Skriv svar