Fäste handbroms.

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Fäste handbroms.

Inlägg av tusse »

Min 740 88 har ett fäste, fel hade ett fäste på bakaxeln för handbromswiren. Detta är nu närmast ett minner blott, någo med tips hur man fixar detta. Byt bakaxel har jag redan fått, det samma gäller bil.

Johnnie
Övningskörning
Inlägg: 141
Blev medlem: 05 mar 2007, 03:38

Re: Fäste handbroms.

Inlägg av Johnnie »

tusse skrev:Min 740 88 har ett fäste, fel hade ett fäste på bakaxeln för handbromswiren. Detta är nu närmast ett minner blott, någo med tips hur man fixar detta. Byt bakaxel har jag redan fått, det samma gäller bil.




Köp en reparationssats på mekonomen 247,50:- Art nr 02-86001



Borde funka bra :D

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

eller så köper man det nån annanstans Mekonomen är av nån anledning ohemult dyra på denna grej. Min leverantör listar dem till 140kr och vad tar Biltema ? 90 kr eller nåt sånt..........

Johnnie
Övningskörning
Inlägg: 141
Blev medlem: 05 mar 2007, 03:38

Inlägg av Johnnie »

StefanM skrev:eller så köper man det nån annanstans Mekonomen är av nån anledning ohemult dyra på denna grej. Min leverantör listar dem till 140kr och vad tar Biltema ? 90 kr eller nåt sånt..........




Jag kan inte hitta den på biltema.... :?

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

den finns i katalogen men jag hittade den inte på nätet om det var där du tittade?

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Inlägg av tusse »

Har du Biltemas artikelnummer?



OK, hittade den i nya katalogen 66-920 69 kronor.



Tack alla för hjälpen.



Bert

cruisingphill
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2142
Blev medlem: 24 aug 2004, 20:50
Kör: 740TIC

Re: Fäste handbroms.

Inlägg av cruisingphill »

Har varit ute och bråkat med min parkeringsbromswire idag..
Bytte den korta wiren på högersidan, nemas problemas där men när jag tog en testrunda och drog handbromsen när jag rullade så släppte allt. Gudars i min röv vad bitter jag blev.. och reng föll ner över mig till råga på allt.

Visade sig efter en snabb till vara som så att den armen med två öron som wiren till högerhjulet skall sitta fast i har spruckit i toppara, så sprinten som sitter igenom har farit av och även wiren då.

Var först osäker på ifall det inte var som så att den vågen eller expandern (vad heter den egenteligen??) var en del som satt ihop med den långa wiren som går till vänsterhjulet men efter lite sökning här så hittade jag denna tråden.

Nu till det roliga, jag ringde til mekonomen och frågade om reparationssats. Gav honom art.nr som ngn skrivit ovan och han skulle beställa hem. Frågade om det var 247,50kr som fortfarande gällde.. nej, 120kr kostar den nu!

Blir att hämta och fixa på torsdag o förhoppningsvis besiktiga nästa vecka!
740 Turbo Intercooler -88,

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Re: Fäste handbroms.

Inlägg av StefanM »

reparationssatsen som beskriv ovan är nog bara fästet som sitter i axeln och håller "vågen" på plats. Det du pratar om är väl fästet som sitter på wiren. Finns vad jag vet som lös del till den gamla typen av wire men ej den nya? Köper man ny wire så följer den med.

cruisingphill
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2142
Blev medlem: 24 aug 2004, 20:50
Kör: 740TIC

Re: Fäste handbroms.

Inlägg av cruisingphill »

ajfasen, nu blev ja orolig. Det är alltså inte hela "vågen" och alla dess delar som medföljer? Den del som är trasig på min bil är den som går mot höger där högerwiren sitter fast i.

Är det någon som har en bild på denna våg eller på den långa wiren så man kan se vad som sitter fast på wiren och vad som kan köpas löst, alternativt någon som har en bild på renoveringssatsen?
740 Turbo Intercooler -88,

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: Fäste handbroms.

Inlägg av Volvo-Jocke »

Är det denna "vagga" som sitter på bakaxeln du menar?
Bild

cruisingphill
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2142
Blev medlem: 24 aug 2004, 20:50
Kör: 740TIC

Re: Fäste handbroms.

Inlägg av cruisingphill »

Ja, samt den delen som ska sitta fast på den, som går till höger och med en klyka med hål i för wiren.

Den "klykan" har spruckit i topparna av "öronen" så sprinten som håller wiren går inte att fästa.

Den delen på bilden är det den som är "renoveringssatsen" som bl.a Mekonomen säljer? Isf är det inte tillräckligt för min del :?

Var ute nyss och tog ett kort för att enklare förklara vad som brustit på min.
Bild


Måste man skaffa en helt ny wire (den långa) eller har någon ett bra tips på hur man kan rädda detta? Går det att fästa wiren med t.ex. svets eller måntro en slangklämma?

Tacksam för tips!
740 Turbo Intercooler -88,

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: Fäste handbroms.

Inlägg av Volvo-Jocke »

Jag tror att du får bita i det sura äpplet och byta den långa wiren. :(

cruisingphill
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2142
Blev medlem: 24 aug 2004, 20:50
Kör: 740TIC

Re: Fäste handbroms.

Inlägg av cruisingphill »

Det är så jävligt alltså.. hmm, jag ska spåna på det under natten..och vaknar förhoppningsvis med en bra idé!

Jag är inne lite på att svetsa men jag har inte kollat vad för matrial det är, verkar ju skört som aluminium då det spruckit rakt av bara av att jag dragit i handbromsen lite hårdare än "normalt".. borde finnas så mycket annat som hade kunnat brista innan, t.ex. den sprinten som håller hela kalaset, den jag har låst med en sladdbit eftersom den var så illa åtgången av rost.

Är den ingen annan som råkat ut för detta tro? Eftersom det inte är riktigt klart på forumet vad den "mekanismen" kallas så vet jag inte riktigt vad jag ska söka efter, har ju svart bälte i sök och jag lovar att jag sökt på alla möjliga och omöjliga ord som kan ha med den saken att göra..

Det borde finnas en FAQ med en lista med både namn och bild på alla dessa mojänger, både fackterm och vad det kallas i folkmun. 50% kallar det parkeringsbroms 50% kallar det handbroms. Vi måste enas kära forumsmedlemar :lol:
740 Turbo Intercooler -88,

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Re: Fäste handbroms.

Inlägg av StefanM »

det är nog bara byta wire om du nu inte kan se att det är i aluminium, det är det på den tidiga varianten och den finns som sagt lös. Är wiren bytt tidigare eller av den senare typen så är det i pressad plåt och i ett med övrig wire.

cruisingphill
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2142
Blev medlem: 24 aug 2004, 20:50
Kör: 740TIC

Re: Fäste handbroms.

Inlägg av cruisingphill »

StefanM skrev:det är nog bara byta wire om du nu inte kan se att det är i aluminium, det är det på den tidiga varianten och den finns som sagt lös. Är wiren bytt tidigare eller av den senare typen så är det i pressad plåt och i ett med övrig wire.
Jag vet inte om det är alu eller ej på min?
Menar du att det finns enbart den delen lös att köpa om den är i alu?
På sättet den brutits så skulle det kunna vara aluminium men den ser ju ut att vara pressad så jag vet inte..får ta en titt imorrn.
740 Turbo Intercooler -88,

markusrally
Färsk användare
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 sep 2008, 15:54
Kör: volvo 740 gl 89a
Ort: älmhult
Kontakt:

Re: Fäste handbroms.

Inlägg av markusrally »

tusse skrev:Min 740 88 har ett fäste, fel hade ett fäste på bakaxeln för handbromswiren. Detta är nu närmast ett minner blott, någo med tips hur man fixar detta. Byt bakaxel har jag redan fått, det samma gäller bil.


Finns även på Biltema.
Markus...

cruisingphill
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2142
Blev medlem: 24 aug 2004, 20:50
Kör: 740TIC

Re: Fäste handbroms.

Inlägg av cruisingphill »

Jahapp, nu har det löst sig.

Som en del trodde så var det till att byta hela den långa wiren från spaken. Var lite krux då jag inte var riktigt bekant med hur wiren gick under bilen och sen genom karossen men det löstes.

Var bara jobbigt som tusan då jag gjorde detta på daggfuktig asfalt i totalt jävla mörker..en ficklampa i munnen var allt jag hade och bilen var precis så pass upphissad och stöttad av pallbockar att jag kunde asa mig in under och skuva. Tösen min fick dämpa ilskan ett par gånger med vänliga ord :roll:

Jo jost det... wirn köpte jag på Autoexperten, de tog 400kr, 60kr billigare än mekonomen och den passade perfekt, inget strul med längder eller annat som verkar ha förekommit då folk köpt annat än Volvo.

För att ha ett ess i rockärmen då Murphy kommer på besök har jag redan inhandlat en renoveringspryl för 96kr till vågen på bakaxeln. Den är fortf. okej på min bil men man skulle kunna ge sig fasen på att den hade gått av om jag låtit bli att köpa en :twisted:

Anyhooow, blir besiktning i veckan hoppas jag :D
740 Turbo Intercooler -88,

Användarvisningsbild
Thörnis
Van forumsanvändare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 09 jan 2006, 19:14
Kör: För fort...
Ort: Vimmerby

Re:

Inlägg av Thörnis »

StefanM skrev:eller så köper man det nån annanstans Mekonomen är av nån anledning ohemult dyra på denna grej. Min leverantör listar dem till 140kr och vad tar Biltema ? 90 kr eller nåt sånt..........
Måste bara flika in att det faktiskt kostar 120kr på Mekonomen och inte en krona mer eller mindre! Med andra ord 20kr billigare än din "leverantör"

Mvh Thörnis
Volvo V60 -19
Mitsubishi Outlander -10
Ford Taunus -53
Pontiac Bonneville -65

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Re: Re:

Inlägg av StefanM »

Thörnis skrev:
StefanM skrev:eller så köper man det nån annanstans Mekonomen är av nån anledning ohemult dyra på denna grej. Min leverantör listar dem till 140kr och vad tar Biltema ? 90 kr eller nåt sånt..........
Måste bara flika in att det faktiskt kostar 120kr på Mekonomen och inte en krona mer eller mindre! Med andra ord 20kr billigare än din "leverantör"

Mvh Thörnis
om du läser tråden noga så har mekonomen sänkt priset på dem efter att jag skrev mitt inlägg.........

Skriv svar