744 -86 tvekar vid gaspådrag

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
coss
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2007, 23:29
Ort: Linköping

744 -86 tvekar vid gaspådrag

Inlägg av coss »

Som topicen antyder jag problem med att min 744 från 86 med B230a motor och Pierburg 175CD förgasare.



Problemet är att när man gasar lite hastigare/kraftigare än normalt och speciellt om man trycker gasen snabbt i botten så tvekar motorn i några sekunder innan den lägger iväg. Verkar ske oavsett av varvtal men effekten är tydligare på lägre varvtal. Om man lugnt ökar gasen gradvis så ökar "draget" som det ska.



Har hittills bytt luftfilter, förgasarmembran och vacuumslangar. Har även läcksökt lite med startspray och nu verkar det mesta vara tätt efter jag bytt i princip alla vacuumslangar.



Har fått lite olika tips om vad som kan orsaka problemet.

1. Ventilerna behöver justeras.

2. Ventiltätningar

3. Tänddelar (rotor, stift eller fördelare).

4. Kamremmen hoppat ett kugg (inte så troligt kanske då bilen går bra annars).

5. Accelerationspumpen (om Pierburg 175CD har någon sådan).



Så första frågan är om det finns någon accelerationspump på en Pierburg 175CD. Kollade i Haynes men den var lite otydlig på om den fanns för den här förgasaren eller inte.



Andra frågan är om accelerationspumpen finns på Pierburg 175CD (eller motsvarande funktion), kan fel på den ge de symptom som jag har?



Om det inte är något problem med förgasaren så blir det att börja leta i tändsystemet.



Har sökt lite här på forumet men inte hittat något exakt svar på vad som kan orsaka dessa problem men jag är tacksam för alla tips :D

vixi
Uppkörning
Inlägg: 703
Blev medlem: 08 sep 2006, 00:03
Ort: Robertsfors

Inlägg av vixi »

Tycker att de låter som den gå snålt.

Hur ser stiften ut? är dom vita?

Sen kan de va värt att byta tändkablar om du inte redan

har gjort det.
Volvochefen på Garaget.org

terg
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2005, 21:10

Inlägg av terg »

jag tror inte det finns någon accelerationspump på 175CD,troligen för snålt ställd,brukar finnas justerskruv på undersidan av förgasaren (passar med en 8 mm hylsa)

mot sol så stryper man fg

med sol så ökar man

(om jag nu minns rätt)

prova lite i taget 1/4-1/2 varv



här finns en del om förgasare och skisser http://www.misab.se/



mvh

t

coss
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2007, 23:29
Ort: Linköping

Inlägg av coss »

Tack för tipsen! :)



Så snart vädrets makter tillåter ska jag ge mig ut och kolla tändstift och se hur de ser ut. Förra ägaren fick en 2a på besiktningen på grund av för hög CO halt så risken är att han fipplat med CO skruven så den går lite för snålt som ni tipsat om. Ska även kolla tändkablarna och om de är från biltema så blir det nog att byta ut dessa också.



Har luskat lite och det verkar som det framförallt är B230K motorernas förgasare (Pieburg 2B5/2B7) som har accelerationspump.



Bristen på accelerationspump gör att man iallafall kan räkna bort en felkälla :wink:



Ska som sagt börja med att kolla tändstiften och rapporterar hur dom ser ut.

coss
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2007, 23:29
Ort: Linköping

Inlägg av coss »

Har nu meckat lite mer med motorn nu. Kollade tändstiften och de var verkligen kritvita och dessutom från Biltema. Som tipsat så borde det väll innebära att motorn går väldigt mycket för snålt. Noterade även att tändkablarna såklart var från Biltema. Blir att byta dessa när jag byter tändstift till något bättre, förmodligen NGK. Kan det påverka bränsleförbrukningen negativt om motorn går för snålt?



Gick sen igenom lite fler vacuumslangar och hittade en som var dålig och byttes ut. Det var slangen/röret som går mellan förgasaren, där förgasaren fäster in mot toppen, och ner till en svart grej som fäster in i fördelaren. Bytte ut båda vacuumslangsskarvarna. Vilken funktion har denna slang?



Sen när jag letade efter CO skruven under förgasaren såg jag att slangen + oljefilter till vevhusventilationen inte var ditsatt och hängde och dinglade. Passade på att byta ut slangen till denna och satte dit den igen. Kan även detta påverka bränsleförbrukningen/bränsleblandningen?



Som sagt letade efter CO skruven men hittade inte den. Kunde inte krypa under bilen och hade ingen spegel med mig men jag kände någon form av "pigg" i ett hål mitt under förgasaren. Antar att det är någon form av plombering eller så för någon tydlig mutter kände jag inte.



Kändes efter dessa manövrar som bilen gick lite bättre och tvekade lite mindre men den tvekar fortfarande mycket. Nu blir nästa steg att se om jag hittar CO muttern när jag har tillgång till spegel och kan lyfta bilen om det behövs.

123 GT
Övningskörning
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 jun 2006, 01:48

Inlägg av 123 GT »

Det du känner under förgasaren är co skruven. Använd en 8 mm hylsa så ska du se att den passar. Skruvar du ut den så får den mer bränsle och in tvärtom. Tänk på att skruven sitter uppochner så det blir lite spegelvänt då du skruvar.
AVG

Skriv svar