Trafikförsäkringen höjs!

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Kristof
Färsk användare
Inlägg: 35
Blev medlem: 12 maj 2006, 15:10
Ort: Örebro

Inlägg av Kristof »

Fido skrev:denna höjningen är ju för att staten ska kunna betala sjukhusvistelsen för dom som blir skadade i trafiken.


Men jag har alltid undrat, vi bilister betalar ca 70 miljarder / år i fordons- och bensinskatt av dessa får bilisterna knappt 10 % tillbaka i form av nya vägar etc, varför kan man då inte bekosta sjukhusvistelsen genom intäkerna från skatten? Är ju bara bilister som betalar den också. Det är ju även ganska osannolikt att kostnaden för de skadade i trafiken motiverar en så pass stor höjning, men jag vet inte kanske är så måga som skadas och det är så dyrt.



För övrigt så kunde försäkringsbolagen också vara lite mer generösa vare sig det gäller höjningen eller ej, jag menar dom går ju inte direkt med förlust. Sen om man ser på lite längre sikt så finns ju risken att många kommer åka oförsäkrade som i en del europeiska länderna där försäkringen är dyr vilket inte kommer gynna någon.

Användarvisningsbild
unix
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2061
Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
Kör: Säkert
Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland

Inlägg av unix »

Till exempel fastighetsskatten var preliminär sa politikerna när den

infördes, för att finansiera byggnation av bostadsområden med

tillhörande vägar, elektricitet, avlopp och så vidare.

Vet man det och att de sedan behöll skatten i flera decennier blir man

smått irriterad (togs ju "bort" i år). Vägskatten infördes visst också preliminärt.

Ett försäkringsbolag är en av de bästa affärsideer som har

existerat, eftersom det är vinstdrivande och inte minst eftersom

bolaget självt inte behöver skaffa kunder, det gör ju myndigheterna.

Man är tvungen att betala. Jag tycker att de ska fokusera på tillverkarna

så att dessa skapar miljövänliga alternativ, istället för att låtsas att

bilägarna måste betala..... orkar inte skriva mer men jag blir upprörd

varje gång man stjäl av folket. Parkeringsavgifter är ett annat exempel.
"Kör före du så väntar jag där framme"
Bild
855 T-5R/Ford ST/BMW E39/760TIC B23ET/164/740GLT 16v/Med mera

Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Inlägg av Shebalicious »

Turbo_Erik skrev:Varför inte höja premien på dom som åker dit för rattfylla, vårdslöshet i trafik mm,, det är ju oftast dom som står för dödsolyckorna..


En riktigt bra idé. Öka böterna ännu mer för sådana typer av förseelser och gör deras premie mycket högre.



Jag som är 24 men aldrig har orsakat en olycka, aldrig kört onykter och aldrig begått någon grov trafikförseelse måste betala för andra ungdomars idioti ett år till. Då blir jag helt plötsligt en duktig bilförare? Det är inte direkt rättvist. Och nu blir det dyrare... :roll:

Användarvisningsbild
Frankenberg
Uppkörning
Inlägg: 809
Blev medlem: 02 apr 2006, 09:06
Kör: Volvo 745 GL
Ort: Kungälv (utanför gbg)
Kontakt:

Inlägg av Frankenberg »

snart dags o skaffa billiga 7/240is o avregga dom o köra Obes, oskattat och oförsäkrat 8-) för alla pengar som man slänger på försäkring kan man köpa en helt ny 7/240 för vart 3:e månad :roll: (lite oseriöst men ändå.)
Volvo 745 GL ( Såld ) ---- http://www.garaget.org/?car=158352" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död :( ) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

Shebalicious skrev:
Turbo_Erik skrev:Varför inte höja premien på dom som åker dit för rattfylla, vårdslöshet i trafik mm,, det är ju oftast dom som står för dödsolyckorna..


En riktigt bra idé. Öka böterna ännu mer för sådana typer av förseelser och gör deras premie mycket högre.



Jag som är 24 men aldrig har orsakat en olycka, aldrig kört onykter och aldrig begått någon grov trafikförseelse måste betala för andra ungdomars idioti ett år till. Då blir jag helt plötsligt en duktig bilförare? Det är inte direkt rättvist. Och nu blir det dyrare... :roll:


Exakt.. Visst olyckan kan vara framme även för mig. Som enligt många kör tryggt och lungt.. Höj böterna som du sa för dom som kör onycktra och åker dit för trafikförselser.. Då kanske man kan ge mera resurser till trafikpolisen, och bötfälla mera rattfyllerister mm..

Kommer inte riktigt ihåg hur det var. Men under 1% av bilisterna i trafiken kör onycktra.. Och av alla olyckor så står dom för 47% :roll: .



Var kanske inte detta tråden handlade om,, :? men men
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

Ingen som hört av sig till sitt försäkringsbolag än angående höjningen?



Lär ju få betala lite retroaktivt när jag får nästa kvartalsräkning i september :P



Ska bli intressant och se hur pass stor höjningen blir.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Mr. Torslanda
Övningskörning
Inlägg: 129
Blev medlem: 19 dec 2006, 21:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Mr. Torslanda »

Är det sant att vi bilister får tillbaka 10 % av det vi betalar i form av bensinskatt?
Min 244 med 8300 mil på mätaren är till salu för någon som vill ta hand om henne på rätt sätt.

Bulan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Kontakt:

Inlägg av Bulan »

Mr. Torslanda skrev:Är det sant att vi bilister får tillbaka 10 % av det vi betalar i form av bensinskatt?


Tror du seriöst att vi får tillbaka något? :? :roll:
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!

Bear
Revisor
Inlägg: 3591
Blev medlem: 09 jan 2006, 15:32
Kör: 960 US. 850 T5 US.
Ort: Göteborg

Inlägg av Bear »

Bulan skrev:
Mr. Torslanda skrev:Är det sant att vi bilister får tillbaka 10 % av det vi betalar i form av bensinskatt?


Tror du seriöst att vi får tillbaka något? :? :roll:


Gissar att han menar får tillbaka i form av nya vägar osv.



/Björn
Volvo - Let your Swede out

Faniskogen
Färsk användare
Inlägg: 31
Blev medlem: 22 maj 2007, 13:54
Ort: Leksand
Kontakt:

Inlägg av Faniskogen »

Nej fy bubblan, detta gör inte plånboken glad.. försäkringen för min 745 i år gick på 4500 trafik 1000mil.. tycker det är mycket nog :(
Bild

745 GLT -88 B234F Fan i skogen!!

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Har kollat runt lite olika bolag nu inför höjningen, så jag ska byta bolag.



Tror inte det kommer bli så mycket dyrare för mig än idag. Går från Volvia till Länsförsäkningar

och Länsförsäkringar var ganska mycket billigare så jag tror inte ökningen påverkar mig så mycket.



Värt att kolla upp nu iallafall :)



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

Olsson skrev:Har kollat runt lite olika bolag nu inför höjningen, så jag ska byta bolag.



Tror inte det kommer bli så mycket dyrare för mig än idag. Går från Volvia till Länsförsäkningar

och Länsförsäkringar var ganska mycket billigare så jag tror inte ökningen påverkar mig så mycket.



Värt att kolla upp nu iallafall :)



// Anders




Bytte du på huvudförfallodagen??
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Gothicteo
Moderator
Inlägg: 2994
Blev medlem: 17 jan 2005, 17:43
Ort: Göteborg Volvo945se-96 Toyota Starlet-81 CitroenDSpecial-70 Folkrace 244 och E30
Kontakt:

Inlägg av Gothicteo »

Humm.... jag fick just min kvartalsräkning från folksam. Den är på knappt 1500. Förutsätningarna är helförsäkring och att jag bor i ett relativt "belastat" område (inte angered eller rosengård).

Det jag vill poängtera är att på denna räkning så finns ingen höjjning alls!



Ang skatter osv så är det svårt att inte bli politisk. Jag får en känsla av att den nuvarande regimen ville sänka inkomstskatten. Då måste man ju höjja någon annan stans för att spara går ju inte då gnälls det över det.

Då var det nått ljushuvud som kom på iden: Vi tar från bilägarna!!!! Dom är ju ändå soppas rika så att dom kan tanka sina stackars bilar... ja just det men, vi låter alla svaga å mijöbilar vara i fred! Ja å så ser vi till å skrota alla bilar som är gamla å smutsiga!!! (det gick ju bra! pengarna är slut)



Det jag försöker säga är att jag tror kostnadsläget för mig är det samma nu som med röd regim.



Däremot alla som inte får skattesänkning på sin inkoms tär definitivt förlorare oavsett om man har bil eller inte. Å har man dessutom bil å inget jobb så är det väll bara å hoppas på att fröken Salin gör bättre jobb än sin företrädare!



Jo är det nån som har nånslags lista nånstans på hur mycket det kommer höjas å när. Alltså ett faktainslag i debatten!



Jag ber om ursäkt om jag blev politisk.



Å kom ihåg pojakr å flickor. Vi ska inte bråka inbördes för att vi får en ekonomisk känga i huvudet. Känga är det. Sedan kan vi ju debatera hur rättfädigad den är.
Tacklista : Domino, Volvo-Anders, Nmoen, Zappe, Fido, Micke_940T, Blackliner, MrZ, taz

Kristof
Färsk användare
Inlägg: 35
Blev medlem: 12 maj 2006, 15:10
Ort: Örebro

Inlägg av Kristof »

Gothicteo skrev:


Jo är det nån som har nånslags lista nånstans på hur mycket det kommer höjas å när. Alltså ett faktainslag i debatten!








Jag har tyvärr ingen lista men lite info från Folksam som kanske kan vara till någon hjälp. Precis som du fick jag min räkning för kommande kvartal och den var oförändrad på ca 850:-, när jag hade lite dötid så ringde jag Folksam och frågade hur det kommer vara med den här höjningen och svaret jag fick var: "ja vi vet ingenting 100% säkert men nästan säkert är att det kommer ske en höjning på 32% och då på trafikförsäkringsdelen. Detta kommer att ske fr.om 1 juli. De som fått en räkning för ett kvartal kommer att debiteras höjningen vid nästkommande faktura. Detta är det initiala höjningen därefter kommer det ev. ske ytterligare höjningar men sannolikt inte förrän 1 januari 2009. Så det som är säkert är att alla trafikförsäkrings höjs med 32%. "

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

Kristof skrev:
Gothicteo skrev:


Jo är det nån som har nånslags lista nånstans på hur mycket det kommer höjas å när. Alltså ett faktainslag i debatten!








Jag har tyvärr ingen lista men lite info från Folksam som kanske kan vara till någon hjälp. Precis som du fick jag min räkning för kommande kvartal och den var oförändrad på ca 850:-, när jag hade lite dötid så ringde jag Folksam och frågade hur det kommer vara med den här höjningen och svaret jag fick var: "ja vi vet ingenting 100% säkert men nästan säkert är att det kommer ske en höjning på 32% och då på trafikförsäkringsdelen. Detta kommer att ske fr.om 1 juli. De som fått en räkning för ett kvartal kommer att debiteras höjningen vid nästkommande faktura. Detta är det initiala höjningen därefter kommer det ev. ske ytterligare höjningar men sannolikt inte förrän 1 januari 2009. Så det som är säkert är att alla trafikförsäkrings höjs med 32%. "


Själv fick jag förklaringen att det inte kommer komma en räkning från själva försäkringsbolaget utan från staten, eftersom det är en skatt.
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

"d jämnar ut sig sa han som sket på sadeln"



hesta inte upp er nu, allt reder sig.. kommer inte bli nån märkbar skillnad



allt blir dyrare precis som d blivit de senaste 100åren! men å andra sidan tjänar vi mer nu än 1901.. :wink:

Kristof
Färsk användare
Inlägg: 35
Blev medlem: 12 maj 2006, 15:10
Ort: Örebro

Inlägg av Kristof »

Brallan skrev:


Själv fick jag förklaringen att det inte kommer komma en räkning från själva försäkringsbolaget utan från staten, eftersom det är en skatt.




Det är kanske möjligt att det blir så men det låter lite konstigt att man en gång i kvartalet betalar en räkning till försäkringsbolaget och en räkning till staten, jämför med teleräkning inte betalar man moms separat till staten. Fast allt är ju möjligt så det kanske är till staten man skall betala.

Gothicteo
Moderator
Inlägg: 2994
Blev medlem: 17 jan 2005, 17:43
Ort: Göteborg Volvo945se-96 Toyota Starlet-81 CitroenDSpecial-70 Folkrace 244 och E30
Kontakt:

Inlägg av Gothicteo »

Vem fan vet ... det kanske kommer en post på deklarationen nästa år.... Just nu är allt veligt å det enda som finns är 32% biten. Problemet är ju att på min räkning så står det inte vad som är trafik å vad som är resten!
Tacklista : Domino, Volvo-Anders, Nmoen, Zappe, Fido, Micke_940T, Blackliner, MrZ, taz

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Turbo_Erik skrev:
Olsson skrev:Har kollat runt lite olika bolag nu inför höjningen, så jag ska byta bolag.



Tror inte det kommer bli så mycket dyrare för mig än idag. Går från Volvia till Länsförsäkningar

och Länsförsäkringar var ganska mycket billigare så jag tror inte ökningen påverkar mig så mycket.



Värt att kolla upp nu iallafall :)



// Anders




Bytte du på huvudförfallodagen??


Har inte bytt än men jag kommer byta på huvudförfallodagen ja.



Är ganska snart om jag inte minns fel.



Fick papper hemskickat från LF, skulle bara höra av mig snarast så sköter dom bytet åt mig

automatiskt på förfallodagen :)



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

Olsson skrev:
Turbo_Erik skrev:
Olsson skrev:Har kollat runt lite olika bolag nu inför höjningen, så jag ska byta bolag.



Tror inte det kommer bli så mycket dyrare för mig än idag. Går från Volvia till Länsförsäkningar

och Länsförsäkringar var ganska mycket billigare så jag tror inte ökningen påverkar mig så mycket.



Värt att kolla upp nu iallafall :)



// Anders




Bytte du på huvudförfallodagen??


Har inte bytt än men jag kommer byta på huvudförfallodagen ja.



Är ganska snart om jag inte minns fel.



Fick papper hemskickat från LF, skulle bara höra av mig snarast så sköter dom bytet åt mig

automatiskt på förfallodagen :)



// Anders


Ok,, smidigt...
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

SmileRacer
Uppkörning
Inlägg: 379
Blev medlem: 14 maj 2004, 10:05
Kör: Volvo 855 GLT -96
Ort: Adelsö
Kontakt:

Inlägg av SmileRacer »

Dags att demontrera mot detta skattebeslut!
Kör: Volvo 855 GLT -96

igelkottar
Uppkörning
Inlägg: 430
Blev medlem: 06 apr 2007, 13:51
Ort: Skövde

Inlägg av igelkottar »

Kan tala om att de 32% på trafikförsökringen gäller från 070701 och

debiteras den som har försäkringen. Försäkringsbolagen i sin tur får betala till staten de 32% som gäller trafikförsäkringen. Så kolla upp

så de inte "smyghöjer" försäkringen.
Hoppet är det sista som lämnar en



/Lillen

andreas_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1080
Blev medlem: 02 nov 2004, 22:37
Ort: Eslöv / Skåne Medlemsnr: 29

Inlägg av andreas_940 »

SmileRacer skrev:Dags att demontrera mot detta skattebeslut!


Mja, svenskar demonstrera.... knappast!



För övrigt fick jag en höjning på 856:-/år så de va inte hela världen. Men å andra sidan visste jag att det inte skulle bli så jäkla stor höjning.
Bild

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Lyfter denna tråden lite igen och påminner om att kolla över sina försäkrningar ;)





Skrev idag på den offert Länsförsäkningar skickat hem till mig.



Jag kommer få betala 700:- mindre än vad jag betalar idag enligt offerten.

Bytet sker automatiskt så jag behöver bara lägga pappret på brevlådan imorgon.



Anledningen till det förmånliga erbjudandet är att vi i hushållet har fler grejer försäkrat hos LF.



Så kolla runt lite, tycker jag helt klart alla ska göra! :D



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

Skriv svar