förgasarmotor som eftertänder när tängdingen är av

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
e_pettersson
Färsk användare
Inlägg: 58
Blev medlem: 08 jun 2007, 16:15

förgasarmotor som eftertänder när tängdingen är av

Inlägg av e_pettersson »

Har ett problem med min 740 -85 b230a, efter man vridit av tändningen försätter den att tända några gånger, de inträffar bara ibland.

Dom jag har snackat med säger att de är så med förgasarbilar, men inte fan var de så när dom rullade ut från volvos nytillvärkningsband!

Vart ska jag börja felsöka?

Det är något jag stör mig på så in i helvete!!!

Annars gå bilen bra :)

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

kolla så att tändningen står rätt är defintivt steg 1 :wink:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

e_pettersson
Färsk användare
Inlägg: 58
Blev medlem: 08 jun 2007, 16:15

Inlägg av e_pettersson »

borde den inte gå dåligt när man kör den då?

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

e_pettersson skrev:borde den inte gå dåligt när man kör den då?


En enkel regel som man får följa om man skruvar, allting är dessvärre inte så logiskt :?

Finns ju inget som tar skada av att kolla tändningen, bara att köra på :wink:

i samtliga fall som jag fått åtgärda ovannämnda felet åt folk så har det handlat om inställning av tändning.Stroboskopet är din vän :wink:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

vixi
Uppkörning
Inlägg: 703
Blev medlem: 08 sep 2006, 00:03
Ort: Robertsfors

Inlägg av vixi »

Åsså kan du prova att plåga ur bilen på växlarna några gånger

då du axellererar iväg, kan vara lite igensotad, vanligt på B230A

motorerna.
Volvochefen på Garaget.org

Tomaz
Webmaster
Inlägg: 1644
Blev medlem: 01 nov 2004, 23:22
Kör: För fort
Ort: Borlänge Medlemsnummer: 44
Kontakt:

Inlägg av Tomaz »

För hög tomgång, hade samma sak när jag hade 1050 i tomgång, ställde ner den till 850-900 och nu händer det aldrig. Samma sak blir om man åker med choken lite ute, så kolla så den går fint och går tebax till sitt ändläge när den är helt inskjuten.
Bild

Grön 745 GL -=- Svart Camaro -=- Alltid retar det någon

740 Raggare
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 16 jan 2006, 15:41
Kör: 940 Ltt

Inlägg av 740 Raggare »

Sätt i en b230F så slipper du det problemet :wink:

/Persson

Baraproblem
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 06 mar 2006, 14:21

Inlägg av Baraproblem »

Kör du på 95 eller 98?

När jag har kört på 95 har det blivit så där men när jag kör på 98 händer det aldrig.

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

annars klassikern som brukar fungera bra på dessa volvos.........

Fyll en blomspruta med vatten, ta bort luftrenarsnoken och med skapligt varv på motorn så duschar du in vatten, man kan tycka det låter löjligt men vattnet löser mycket av de sotflagor som gör att de glödtänder.

Användarvisningsbild
Volvo_940SE
Uppkörning
Inlägg: 561
Blev medlem: 29 jan 2007, 21:23
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Volvo_940SE »

motorn går baklänges när det där händer och beror oftast på tändningen. enligt mina erfarenheter!

terg
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2005, 21:10

Inlägg av terg »

tidigare när jag körde med en 740-86 b230a så kunde det inträffa någon enstaka gång att den glödtände,då tankade jag 98 ett par gånger så slutade den att glödtända



och var inte för snabb med att vrida av tändningen utan låt den gå ner ordentligt i varv



du kan även prova blanda i 5 liter disel på en full tank bensin



mvh

t

e_pettersson
Färsk användare
Inlägg: 58
Blev medlem: 08 jun 2007, 16:15

Inlägg av e_pettersson »

Får ta en titt på tändningen!



dedär att plåga ur bilen ska genast hända, nu ska jag har kul ;) inte omöjligt att den sotat igen då bilen går som a-traktor och går högt växlad på låga varv av ekonomiska skäl... :P



Tomgången ligger på lite över 1000varv, ställer jag ner den dör bilen nästan hela tiden...



hehe person, jag får plocka ur din motor, nu när du åkt till usa har jag gått om tid ;)



98 oktan är så dyr ^^ men de är väll värt ett försök :P



de där med blomsprutan låter som ett riktigt hem påhittad lösning, funkar säkert, får väll prova de med.



blanda i disel vete fan, känns inte rätt.. har du provat de många gånger?



tack för svaren, ska ta å se över grejerna å se om jag får någon fason på de :P

123 GT
Övningskörning
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 jun 2006, 01:48

Inlägg av 123 GT »

Blanda diesel i tanken för att få bort sot är effektivt och fungerar.

Det sitter en magnetventil på insugningsröret som brukar gå sönder. Den kan också orsaka att bilen glödtänder då du ska stanna motorn.
AVG

Tomaz
Webmaster
Inlägg: 1644
Blev medlem: 01 nov 2004, 23:22
Kör: För fort
Ort: Borlänge Medlemsnummer: 44
Kontakt:

Inlägg av Tomaz »

Ligger tomgången på lite över 1000 så är det troligtvis boven, precis som jag skrev tidigare, den ska ligga på 8-900 när motorn är varm. Dör bilen om du ställer ner tomgången så är det ett annat fel i sig som bör kollas upp. det går att sänka tomgången både genom att ställa ner förgasaren eller ställa ner luften, det görs med helst genom att bara skruva in luftskruven en aning.



Att bilen då blir att lätt lägga av på tomgång när motorn är kall är något man antingen helt enkelt får leva med, eller använda choken de första 2-3 minutrarna.
Bild

Grön 745 GL -=- Svart Camaro -=- Alltid retar det någon

e_pettersson
Färsk användare
Inlägg: 58
Blev medlem: 08 jun 2007, 16:15

Inlägg av e_pettersson »

Får ställa ner tomgången lite å se...



Har gasat ur den lite å tyckte att de vart lite bättre, ska ta fram blomsprutan å prova de med, för köra lite och se om de hjälpte eller inte.

igelkottar
Uppkörning
Inlägg: 430
Blev medlem: 06 apr 2007, 13:51
Ort: Skövde

Inlägg av igelkottar »

Som Domino skrev, kolla tändningen om du inte gjort det redan,

för står den fel så är det svårt att ställa in rätt tomgång.
Hoppet är det sista som lämnar en



/Lillen

tommy34
Uppkörning
Inlägg: 659
Blev medlem: 07 jan 2006, 06:23
Ort: örebro

Inlägg av tommy34 »

oft. Är det du som har en saffransgul 740? :roll:
Bild
744 gle b230e -88

e_pettersson
Färsk användare
Inlägg: 58
Blev medlem: 08 jun 2007, 16:15

Inlägg av e_pettersson »

tommy34 skrev:oft. Är det du som har en saffransgul 740? :roll:


ja tänk för att de är din gammla skrot40 jag har ;)



blir till å se över tändningen, de andra hjälpte någorlunda men inte vart de bra...

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Vet inte om detta stämmer men det sägs att 98 oktan innehåller en del mer etanol än 95 och etanol rensar rätt bra sägs det... istället för tanka 98 kan man hälla i typ 10-15 % e85? Det lär nog rensa rätt bra utan att man får problem med mager gång. nån annan får komma med synpunkter på detta

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

berätta gärna hur d gått när du ställt tändningen me stroben.

terg
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2005, 21:10

Inlägg av terg »

e_pettersson skrev:blanda i disel vete fan, känns inte rätt.. har du provat de många gånger?


för ett par år sen råkade min son tanka 20 liter disel i min b230a ,där fanns ca 5 liter bensin innan i tanken.jag körde bilen hem ca 1.5 mil och man kan lungt säga att den snedtände och gick väldigt dåligt .

när jag sen lyckades slanga ur tanken och fick i ren bensin så blev faktiskt

bilen piggare.

sen använde jag diselblandningen till bilen 5liter till full tank inga problem att köra på det



mvh

t

coss
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2007, 23:29
Ort: Linköping

Inlägg av coss »

Om du inte gjort det tidigare så gå igenom förgasaren och se så inget kleggat igen. Byt framförallt ut förgasarmembranet som kan ge alla möjliga mysko fel.



På min 740 gl 86, som oxå har en b230a, var membranet riktigt dåligt med rejäla hål i och den eftertände rejält ibland tills jag bytte ut det. Fick även som du ställa upp tomgången för att den inte skulle dö när bilen gick på tomgång. Efter jag bytte vakuumslangar och förgasarmembran har jag inte haft några eftertändningar alls och tomgången är stabil nu på runt 800 varv. Ett förgasarmembran kostar typ 80 kr på volvo och vakuumslangar någon 50 lapp och det räcker och blir över.



Så det kan vara bra att gå över vakuumslangarna, helst byta ut alla och se till att slangklämmorna ger bra tätning. Ett tips är att köpa en burk startspray på ex biltema och spreja runt misstänkta läckor så hör du om tomgången förändras. Köpte en burk förra månaden och den gjorde så att tomgången ökade när jag sprayade på en läcka. Har hört att olika motorer kan reagera lite olika men om tomgången ändras antingen upp eller ner så har du förmodligen en läcka.



Om inte det hjälper så kolla alla kablar till tändstift och fördelare så de ser bra ut och byt ut om du är tveksam.



Så börja med att kolla vakuumgrejerna och förgasaren inkl förgasarmembran, innan du börja fippla med tändningen för chansen är stor att du kommer hitta problemet där och inte i tändinställningarna (om inte tidigare ägare gjort några dumheter förstås :P ).

e_pettersson
Färsk användare
Inlägg: 58
Blev medlem: 08 jun 2007, 16:15

Inlägg av e_pettersson »

Har kollat över förgasaren, gjort rent mm. har också bytt ut tändkablarna.

Tomgången har stabiliserat sig, när den är kall får jag köra på choken, men de är väll som tidigare tallare sa " att man får köra med choken utdragen när den är kall är sån man får leva med"

När den blir varm efter någon minut ligger den på 900 rmp, och ligger där stabilt och bra. Och jag har inte än så länge råkat ut för att den har eftertänt :D

Jag återkommer om problemet kvarstår, tackar så hämskt mycket för all hjälp!! :D

Skriv svar