byte av bromsslang?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Andreas_ace
Uppkörning
Inlägg: 452
Blev medlem: 29 nov 2006, 22:35
Ort: Solna
Kontakt:

byte av bromsslang?

Inlägg av Andreas_ace »

Ska byta alla bromsok på bilenpå Lördag.

Så jag är ite fundersam ang bromsslangarna.



Bak så är det nog inga problem, för å är det bara loss alite på slangen, skruva av oket så går det nog av sig själv.



Men i fram så är jag fundersam.

Ska man typ skruva lite grann påvarje sida på varje slang, dvs typ ½varv nere och sedan ½ varv uppe?

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

slangen behöver du bara skruva på oket,

mot bromsröret sitter det en nippel,

använd en riktigt bromsnippel-nyckel,

håll bromsslangen still och snurra på nippeln,

den roterar på bromsröret som är koniskt.



lycka till



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

ovanstående är i teorin............i verkligheten så är det inte så lätt då nipplarna ärgar fast duktigt och eftersom de är av mässing så kan man inte ta i för mycket........

Jag byter regelmässigt slangar samtidigt som ok, det brukar bespara en del svordomar.........

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

StefanM skrev:ovanstående är i teorin............i verkligheten så är det inte så lätt då nipplarna ärgar fast duktigt och eftersom de är av mässing så kan man inte ta i för mycket........

Jag byter regelmässigt slangar samtidigt som ok, det brukar bespara en del svordomar.........


Regelmässigt så klippar jag av bromsrören och konar om dom då det aldig brukar gå och få lös slangen från dom, iaf inte för mig.

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

jo det går om man kapar bort utsticket från slangen så du slipper gummirester och "smällen", då kan man värma på skapligt och då går det bra att lossa nippeln utan att kona om men många ggr är det nån annan som vart där tidigare och dragit den rund och då brukar jag kona om.

Apollo
Färsk användare
Inlägg: 94
Blev medlem: 30 maj 2003, 23:52
Ort: Småland
Kontakt:

Inlägg av Apollo »

Funkar Biltemas billiga koningsverktyg bra?
Volvo 945 GL

Volvo 740 GLT (såld)

Bild

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

det beror på vad man jämför med................köpte deras dyrare verktyg då jag sett att flera firmor säljer detta men jag fann detta helt obrukbart eftersom jag är van med proffsgrejer.................fula ojämna konor osv.......

Användarvisningsbild
eXtrinity
Uppkörning
Inlägg: 756
Blev medlem: 20 dec 2006, 17:01
Kör: Volvo 744
Ort: Karlstad/Skoghall

Inlägg av eXtrinity »

Biltemas billigare koningsverktyg funkar mucho bra. Har aldrig haft problem med det och alltid perfekta koningar.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

mina satt men värmde med gassvetsen, det funkar om man har koll på tempen.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

Apollo skrev:Funkar Biltemas billiga koningsverktyg bra?


Perfa! Jag konade om ett bromsrör på min corolla med den satsen..mkt nöjd :)
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Skriv svar