Trafikförsäkringen höjs!

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Trafikförsäkringen höjs!

Inlägg av Shebalicious »

http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Ar ... 07%5c10196



Det är ju inte med lite heller... :roll: Undrar vad min 744 kommer att hamna på? Får ta och kolla upp det när jag har tid ikväll...

Användarvisningsbild
Vissepisse
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 06 nov 2006, 09:54
Ort: Oslo

Inlägg av Vissepisse »

Hrm..att dom orkar. Jag som vart hyfsat nöjd med 3000/året för min 744a.

Blir väl drygt 4000 nu.



Men men..en 100-lapp i månanden är inte så farligt. Är ju nästan aldrig ute å ränner på pubben längre.

MagArne
Övningskörning
Inlägg: 219
Blev medlem: 17 nov 2006, 18:03
Ort: Norrköping

Inlägg av MagArne »

Får se hur det blir i steg 2 om det landar uppåt 15.000kr i enbart trafikförsäkring. Men när media spekulerar så brukar ju siffrorna vara väl tilltagna.

Men blir det så lär ju mångas drömmar gå i kras med ett hus på landet och behov av två bilar :cry:
745 GLT 16v -89

Qdog
Van forumsanvändare
Inlägg: 1659
Blev medlem: 02 maj 2006, 23:35
Ort: Örebro

Inlägg av Qdog »

Fan vad jag blir trött på dom nu :evil:

Tror dom våra pengar växer från en träd i våra trädgård eller :evil: :evil:



Mvh Qdog

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

Vissepisse skrev:Hrm..att dom orkar. Jag som vart hyfsat nöjd med 3000/året för min 744a.

Blir väl drygt 4000 nu.



Men men..en 100-lapp i månanden är inte så farligt. Är ju nästan aldrig ute å ränner på pubben längre.


Vad har du för bolag?
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Inlägg av wunderbaum »

fan de är ju dyrt så de räcker redan nu.. har dom inget vettigare för sig än att ställa till jävelskap.. finns väl viktigare frågor att reda ut än detta..
Bild

Användarvisningsbild
Fido
Moderator
Inlägg: 2631
Blev medlem: 26 feb 2003, 20:49
Kör: V70 II 2.5FT MY09
Ort: Bredaryd
Kontakt:

Inlägg av Fido »

MagArne skrev:Får se hur det blir i steg 2 om det landar uppåt 15.000kr i enbart trafikförsäkring. Men när media spekulerar så brukar ju siffrorna vara väl tilltagna.

Men blir det så lär ju mångas drömmar gå i kras med ett hus på landet och behov av två bilar :cry:


Behöver man ha två nya bilar då.



Har man råd att köpa bilen så har man råd att betala försäkringen.



Traffik idag på 19 med en 960 3.0 tror jag ligger på 9-10 tusen så sån jätte skillnad blir det inte
// Fredrik Bernstig
Volvo V70 II 2.5FT Kinetic MY09
Volvo 965 -96 2,5l Evozz edition

MagArne
Övningskörning
Inlägg: 219
Blev medlem: 17 nov 2006, 18:03
Ort: Norrköping

Inlägg av MagArne »

Klart man inte behöver två nya bilar. Men det ser ju ut att kunna kosta mycket pengar för bilförsäkring framöver. För mycket pengar för många.
745 GLT 16v -89

Användarvisningsbild
Vissepisse
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 06 nov 2006, 09:54
Ort: Oslo

Inlägg av Vissepisse »

Brallan skrev:
Vissepisse skrev:Hrm..att dom orkar. Jag som vart hyfsat nöjd med 3000/året för min 744a.

Blir väl drygt 4000 nu.



Men men..en 100-lapp i månanden är inte så farligt. Är ju nästan aldrig ute å ränner på pubben längre.


Vad har du för bolag?


Folksam, ålder 24, skriven i kranskommun till karlstad.

Värt å nämna är att den bara är trafikförsäkrad.



Kollade IF först men dom ville ha typ 10k. Länsförsäkringar hade ok pris med men ingen kunde inte få kvaltalsvis betalning via dem.

swetype3
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2490
Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
Kör: Mitsubishi Pajero-88
Ort: Linköping Medlemsnr:73

Inlägg av swetype3 »

Fido skrev:
Har man råd att köpa bilen så har man råd att betala försäkringen.
Ja jo är man ekonomiskt oberoende så kan man resonera så.....



Jag hade råd att köpa en bil för 30.000:-, och hade råd att försäkra den då, det innebär alltså automatiskt att jag kan klara hur höga höjningar av premien som helst.



Såna här galenskaper kan bara komma från folk med hög lön o fri bil.

Blir inte lätt för en lågavlönad familj på landet med behov av 2 bilar.

Nya bilar eller inte, höjningen drabbar ju alla bilar oavsett ålder.
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK

Användarvisningsbild
Fido
Moderator
Inlägg: 2631
Blev medlem: 26 feb 2003, 20:49
Kör: V70 II 2.5FT MY09
Ort: Bredaryd
Kontakt:

Inlägg av Fido »

swetype3 skrev:
Fido skrev:
Har man råd att köpa bilen så har man råd att betala försäkringen.
Ja jo är man ekonomiskt oberoende så kan man resonera så.....



Jag hade råd att köpa en bil för 30.000:-, och hade råd att försäkra den då, det innebär alltså automatiskt att jag kan klara hur höga höjningar av premien som helst.



Såna här galenskaper kan bara komma från folk med hög lön o fri bil.

Blir inte lätt för en lågavlönad familj på landet med behov av 2 bilar.

Nya bilar eller inte, höjningen drabbar ju alla bilar oavsett ålder.


jo men dom bilarna som dom räknade med skulle hamna på 15000 var ju bilar med över 150hk+ vilket gör ju att dom blir dyrare.



När jag köper bli så kollar jag faktiskt vad bilen kostar i försäkring innan jag köper den.



Så har man köpt en V70 -t5r 99 som på mig kostar 14000 så ska man inte gnälla om att den är dyr å äga. Man har ju faktiskt gjort ett val.
// Fredrik Bernstig
Volvo V70 II 2.5FT Kinetic MY09
Volvo 965 -96 2,5l Evozz edition

Användarvisningsbild
Frankenberg
Uppkörning
Inlägg: 809
Blev medlem: 02 apr 2006, 09:06
Kör: Volvo 745 GL
Ort: Kungälv (utanför gbg)
Kontakt:

Inlägg av Frankenberg »

vafan regeringen ökar priserna på allt men håller nere våra löner i botten :evil: .. o nu ska inte folk komma o säga att detta med "mer pengar i plånboken" gäller alla i sverige.. mig som sjöman fick visserligen ökad lön.. på 18kr medans en annan i samma löneklass fick runt en 700



ne usch fyfan öka våra löner mer så skulle jag bli något nöjdare i alla fall :evil:
Volvo 745 GL ( Såld ) ---- http://www.garaget.org/?car=158352" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död :( ) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;

Dubben
Van forumsanvändare
Inlägg: 1236
Blev medlem: 02 jan 2006, 17:16
Ort: Hammarstrand/Östersund Kör: 855 T-Gul

Inlägg av Dubben »

Jajösses.. blir tamejfan dyrare med allt, skatt där å lite skatt där. Detta är ju helt ohållbart! Men tur att dom ränknar på HK istället för NM :wink:

Tycker det borde bli mera protester mot detta än vad det är.



//Dubben
Bild

Användarvisningsbild
MASS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1031
Blev medlem: 08 okt 2005, 11:20
Kör: 940 FTT Classic -98
Ort: VÄXJÖ

Inlägg av MASS »

Den risk för att denna tråden spårar ur. Välja blå eller röd bil... Det är frågan som nog många ställer sig nu...
Bild

Garaget http://www.garaget.org/mass Projekttråd http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=46402" onclick="window.open(this.href);return false;

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Inlägg av Manke »

Fido skrev:
swetype3 skrev:
Fido skrev:
Har man råd att köpa bilen så har man råd att betala försäkringen.
Ja jo är man ekonomiskt oberoende så kan man resonera så.....



Jag hade råd att köpa en bil för 30.000:-, och hade råd att försäkra den då, det innebär alltså automatiskt att jag kan klara hur höga höjningar av premien som helst.



Såna här galenskaper kan bara komma från folk med hög lön o fri bil.

Blir inte lätt för en lågavlönad familj på landet med behov av 2 bilar.

Nya bilar eller inte, höjningen drabbar ju alla bilar oavsett ålder.


jo men dom bilarna som dom räknade med skulle hamna på 15000 var ju bilar med över 150hk+ vilket gör ju att dom blir dyrare.



När jag köper bli så kollar jag faktiskt vad bilen kostar i försäkring innan jag köper den.



Så har man köpt en V70 -t5r 99 som på mig kostar 14000 så ska man inte gnälla om att den är dyr å äga. Man har ju faktiskt gjort ett val.


Förstår vad du menar, men tycker fortfarande du är lite fel ute :)



Visst en T5R -99 får man väl räkna att den kostar lite, den kostar ju också i inköp, men t.ex. en 960 innan års. 95 är ju ganska billiga nu,



går ju att få tag på nån för 10 - 15000, och då är det lite jobbigt med en försäkringspremie som överstiger bilens inköpspris,



och visst är ju ett medvetet val man gör, men ska det vara ett privilegium för de rikare att äga bilar med mer än 150 hästar?



Och hur tänker de att unga ska ha råd med bil alls, bara att försäkra en 740 gl är ju för dyrt för mån 18 -19-åringar redan idag.



Ne, slopa höga ingångspremier och ge alla nya bilägare en lägre försäkringspremie tills man orsakar en olycka och straffa dem därefter med högre premie istället för att diskriminera alla unga redan från start.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

de bilarna med mer skador och som kostar mer pengar för bolagen kommer väl bli dyrare i framtiden? betänk då att en lexus 07- lär va dyrare för bolagen å ersätta än en 740 från 86- eller är ja ute å cyklar??



En notis bara. håll diskutoonen fri från "regeringen" å "politikerna" då såna diskutioner strider mot forumets regler!



MVH Micke

Användarvisningsbild
Fido
Moderator
Inlägg: 2631
Blev medlem: 26 feb 2003, 20:49
Kör: V70 II 2.5FT MY09
Ort: Bredaryd
Kontakt:

Inlägg av Fido »

denna höjningen är ju för att staten ska kunna betala sjukhusvistelsen för dom som blir skadade i trafiken. nu blir det ju bara dom som har en blir som betalar det. innan betalade vi ju alla genom komunalskatten.



och jag tycker inte en höjning på typ 1500kr är så farligt, när dom sänkte komunalskatten så att jag får 1000-1200kr mer i månaden.



sen att unga inte har råd att äga en bil beror ju helt på att dom är inblandade i många olyckor och det lär ju inte ändras
// Fredrik Bernstig
Volvo V70 II 2.5FT Kinetic MY09
Volvo 965 -96 2,5l Evozz edition

Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Inlägg av Shebalicious »

Fido skrev:denna höjningen är ju för att staten ska kunna betala sjukhusvistelsen för dom som blir skadade i trafiken. nu blir det ju bara dom som har en blir som betalar det. innan betalade vi ju alla genom komunalskatten.


Bara tillfälligt i så fall... De planerar fler saker framåt.



Nästa steg innebär att trafikskadade, som grupp, skiljs ut från dagens solidariska sjukförsäkring. De ska inte längre få vård och rehabilitering betalt av det allmänna. I stället ska privata försäkringsbolag utreda dels om trafikskadade har blivit skadade i trafiken, och dels hur mycket vård och rehabilitering ska få kosta.



Då får man hoppas att man har en bra personskadeförsäkring/hemförsäkring. ;)

swetype3
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2490
Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
Kör: Mitsubishi Pajero-88
Ort: Linköping Medlemsnr:73

Inlägg av swetype3 »

Fido skrev:
och jag tycker inte en höjning på typ 1500kr är så farligt, när dom sänkte komunalskatten så att jag får 1000-1200kr mer i månaden.
den tusenlappen försvann ju mer eller mindre med A-kassehöjningen, och med denna höjning så blir det inte mycket kvar av tusenlappen.....
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK

Användarvisningsbild
MASS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1031
Blev medlem: 08 okt 2005, 11:20
Kör: 940 FTT Classic -98
Ort: VÄXJÖ

Inlägg av MASS »

swetype3 skrev:
Fido skrev:
och jag tycker inte en höjning på typ 1500kr är så farligt, när dom sänkte komunalskatten så att jag får 1000-1200kr mer i månaden.
den tusenlappen försvann ju mer eller mindre med A-kassehöjningen, och med denna höjning så blir det inte mycket kvar av tusenlappen.....


Vad ni generaliserar, sänkte kommunalskatten, hmmm... Alltså jobbavdraget blir större kosing desto mer du tjänar.
Bild

Garaget http://www.garaget.org/mass Projekttråd http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=46402" onclick="window.open(this.href);return false;

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

Fido skrev:denna höjningen är ju för att staten ska kunna betala sjukhusvistelsen för dom som blir skadade i trafiken. nu blir det ju bara dom som har en blir som betalar det. innan betalade vi ju alla genom komunalskatten.



och jag tycker inte en höjning på typ 1500kr är så farligt, när dom sänkte komunalskatten så att jag får 1000-1200kr mer i månaden.



sen att unga inte har råd att äga en bil beror ju helt på att dom är inblandade i många olyckor och det lär ju inte ändras


Några 1000-1200 kr har inte jag sett röken av.. kanske en 500 hundring..

Och som Swetype3 sa så äts det upp av a-kassan,, så för mig blir allt dyrare..



Varför inte höja premien på dom som åker dit för rattfylla, vårdslöshet i trafik mm,, det är ju oftast dom som står för dödsolyckorna..
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

ja man kan ju bara sucka... och varför i hela världen får man inte snacka politik då... det är väl för fasen inte tabubelagt? det är ju det som styr samhället i allmänhet och vår hobby i synnerhet, så nog ska vi få dela in oss i röda och blå bilar va!!

VolvoDanne
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 maj 2004, 14:47
Kör: Camaro IrocZ -87
Ort: Skövde Nuvarande Bilar: 960 US spec -95,"Valbo 762TIC" -84, 744TIC -85, 480ES -87
Kontakt:

Inlägg av VolvoDanne »

Jahaopp...kommer lbi en DYYYYYYYYYYYYR sommar för mej det här...



Lär ju sluta i att man får sälja 744:an å köpa sej nån upppröten japanare som en inte får plats i :roll:
Bild
V8 och Jänkejärn is the shit!

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Inlägg av Manke »

Fido skrev:denna höjningen är ju för att staten ska kunna betala sjukhusvistelsen för dom som blir skadade i trafiken. nu blir det ju bara dom som har en blir som betalar det. innan betalade vi ju alla genom komunalskatten.



och jag tycker inte en höjning på typ 1500kr är så farligt, när dom sänkte komunalskatten så att jag får 1000-1200kr mer i månaden.



sen att unga inte har råd att äga en bil beror ju helt på att dom är inblandade i många olyckor och det lär ju inte ändras


Jag får då inte ett öre till i studiebidrag så jag tycker att 1500:- i premieökning är en del.



Sedan, varför ska många många unga, t.ex jag som aldrig under min 5 år som förare (räknat från jag började övningsköra vid 16) behöva betala hutlösa summor i försäkring, bara för att en andel yngre förare orsakar olyckor?



Solklarare diskriminering får man ju leta med förstoringsglas efter!

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

VolvoDanne skrev:Jahaopp...kommer lbi en DYYYYYYYYYYYYR sommar för mej det här...



Lär ju sluta i att man får sälja 744:an å köpa sej nån upppröten japanare som en inte får plats i :roll:


som ja då..fast bakåvänt :mrgreen: ;)



Ja fy fasen va jag får magont av allt höjande av avgifter.. :?

Hur ska ja då ha råd att tanka med surplande B230Fen? :|
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Skriv svar