Besiktnings tråden!

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.

hur gick det på din besikning senast?

Gick igenom utan anmärkning
137
53%
Gick igenom med anmärkning
67
26%
Underkänd
48
19%
Körförbud
5
2%
 
Antal röster: 257

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Inlägg av wunderbaum »

Fick 14 fel när jag besikta sist dock på min Peugeot 505 Turbo.. Volvon har jag aldrig besiktat än då den är ny inköpt men kommer snart de med 4 juli :?
Bild

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Sist blev det ombes. på taskiga bromsar bak och rostigt drag, med 245:an kanske ska tilläggas.

Hade ändå tur för på vägen hem från bes. släppte den sönderrostade flänsen mellan främre röret och katten.



740:n hade slitna bromsbelägg fram, men den behövde inte komma tillbaka iallafall! Trodde knappt mina öron.. 8)



Har annars aldrig lyckast få igenom en bil på första försöket. :evil:

Brukar bli som vanligt; 300 för att mottaga arbetsordern och 200 för att dom ska kolla jobbet man utfört.

Sen ev. 200 spänn till på det då.. :oops:
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

vixi
Uppkörning
Inlägg: 703
Blev medlem: 08 sep 2006, 00:03
Ort: Robertsfors

Inlägg av vixi »

Så brukar de bli för mig också. Hehe.
Volvochefen på Garaget.org

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Blev så för mig me ... in får arbetsorder sen utföra ordern sen in igen... :lol:



Men har bara varit där en gång.

Masen
Övningskörning
Inlägg: 222
Blev medlem: 28 maj 2006, 23:32
Ort: avesta

Inlägg av Masen »

Ursäkta att jag inte såg att det fanns en speciell besiktningstråd

Men ni såg hur det gick i min andra tråd så jag är väldigt nöjd

med bilen. En tvåa på en spindelled men byter båda eftersom

gummit var dåligt på bägge två.

Mvh Masen

Greger Svärd
Färsk användare
Inlägg: 53
Blev medlem: 09 okt 2005, 22:23
Ort: Växjö

Inlägg av Greger Svärd »

Besiktigade idag och fick blankt papper på långmilaren.



Det som inte skrivits på protokollet är en glödlampa till bromsljus och fick en muntlig påpekan om att bakaxel trycker ut olja i framkant mot kardanaxel/knutkors. När jag körde därifrån började servon hugga vid sväng vänster så visst finns det lite kvar innan bilen är 100% men slipper ju ombesiktning.

Nickeh
Färsk användare
Inlägg: 77
Blev medlem: 19 apr 2007, 19:18

Inlägg av Nickeh »

Regbesiktade min A-traktor för ett tag sen. Kom in i hallen och gubben såg riktigt sur ut, så jag trodde verkligen det var kört.

Jag klev ut ur bilen och sa hej, men inte fick man nått hej tillbaka. Mer ett ljud som orchen i sagan om ringen eller nått gör. Då trodde jag verkligen att det var kört.



Han klagade först på att skärmkanterna bak var lite rostiga, den rost som hade varit hade jag tagit bort och polyestrat över. Men jag förklarade för han att jag skule byta på bägge sidor i veckan. Han grymtade igen och skrev nått på blocket.



Sedan vart det upphissning och jag visste redan att den främre växellådan läkte olja, men på vägen dit så måste det ha hänt nått allvarligt. Den var helt dränkt i olja. Han grymtade till det också och skrev på blocket.



Efter det så kikade han på bromsarna och såg att alla bromsklossar var dålig, men inte slut och dom tog ganska bra. Han grymtade till igen, men inte lika högt denna gång.



Nu tänkte jag att det var helt kört. Bilen hissades ner och han kollade i motorutreymmet och märkte att batteriet lossnat. Det måste ha hänt på vägen dit. För jag kollade det innan vi åkte hemmifrån. Han skrev hårt och länge på blocket.



Efter det var det mätning till typningen, flaket måste vara så djupt som möjligt. Men jag hade bara tagit ett durkalu flak som vi hade hemma och stoppat dit, det var inte alls djupt. Han mätte det, men skrev inget!



Sen kom bromstestet, jag kommer inte ihåg vad värderna var. Men det skiljde 0.8 på hö och vä fram. Bak skiljde det 1.1. Handbromsen skiljde det 1.5 och den tog knappt på hö bak. Efter det var det vägning och påvägen dit skulle han kolla så att den verkligen gick 30, då var det plattan i mattan med en utväxling så att den går 37 på 5400 varv.

Om man kör den så med motstånd så okej! Men om man kör så med den utväxlingen i 500 meter och det bara skriker i motorn. Inte nog med att han körde på 5400 varv, utan det var varvstoppet. Vad hade hänt om motorn skar, eller om nån tändartikel gått? Hade han rullat på sidan och sagt lycka till eller har dom nån försäkring?



Men när jag lämnade intyget så fick jag faktiskt beröm! Det tyckte han var proffisionellt skriver och det såg ut att stämma.

Efter vägningen och provkörningen så skulle han sätta sig och räkna. Jag och pappa satt och fikade bra länge. Efter 45 minuter kommer han ut och säger att det inte var rätt. Utan att bilen gick 0.3 km/h för fort. I helvete heller säger jag! Så då fick jag sätta mig ner och räkna med han. Vi fick till slut fram till att bilen gick 27.4km/h på 5400 varv och det var fullt lagligt!



Sen skulle han sätta sig och skriva det sista, jag var stensäker på att jag skulle få ob, men det vart ett blankt papper! Han tog betalt och gav mig en blink. Sen var det bara att åka hem! :D

Diazz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2538
Blev medlem: 21 maj 2006, 13:25
Kör: Volvo 945 -97
Ort: Ellös
Kontakt:

Inlägg av Diazz »

Den här tråden har jag glömt bort :)



Besiktade för ett litet tag sen, och då fick jag 2a på bromsskiva, bytte bromsskivorna fram, och besiktade någon vecka efter, och fick Mina bra att veta, på nå upphängning o sådär :) nu rullar den ett år te ;)
Meritlista: Volvo 744GLE -88 - Volvo 745Tic -86 - Volvo 945Ltt -97 - BMW 325Ci
Bild

waldo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 29 sep 2005, 15:25
Kör: 745GLT-V70
Ort: Öland

Inlägg av waldo »

Jag var ute för en kul grej.

åkte in och besiktigade. gubben började leta fel på bilen.

När han inte hittade något så slog han hål med sin hammare i länkarmsinfästningen och då menar jag SLOG hål den fanns inte en gnutta rost men han ville bara hitta något så då slog han hål.



Sen visste jag att min lamdasond inte var den helaste så det fick jag en 2 på. Att mitt ch värde var för högt, men det sa han att den berodde på att mit avg läckte, men det gjorde det inte allt var så tätt och fint (svetsat alla skarvar utom 1 och den var tät)



Så dom ska bara hitta fel på bilarna och gör dom inte det så gör dom ett fel åt dig.
MVH Johan.

745 GL 91.
744 16v 88 (vinterbilen) Dog på ugglebo isen. Motorn doneras till tantens 745a.
744 GLT 88 projekt (b204T)

Användarvisningsbild
springpojke
Van forumsanvändare
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 jun 2005, 12:16
Kör: 744 Turbo
Ort: Vimmerby

Inlägg av springpojke »

Besiktade min 16 ventilare idag, glatt överraskad så gick den igenom med BLANKT papper :D



Riktigt kul var det när alla anställda kom fram och ville kika på bilen



+ att jag skulle fått en 2,a... Men dom hade tydligen inget bättre för sig så dom gick och hämtade verktyg och började skruva :D

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Re: Besiktnings tråden!

Inlägg av Brallan »

Skulle behöva veta om man åker på NYbesiktning(tidbokning +300kr) om man "missar" ombesiktningstiden? Jag vet att det blir körförbud på bilen. Jag har försäkrat bilen, skatten är INTE betald och bilen åkte på ombesiktning på en besiktning i April. Vad gäller? Kan jag ställa mig i kön för ombes. eller boka ny tid o betala 300kr? Tänkte ombesikta imornbitti(onsdag) isf....
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Re: Besiktnings tråden!

Inlägg av Brallan »

Jag svarar på mitt egna inlägg med Ja. Det krävs en ny besiktning, bokad i förväg, när bilen gått över ombesiktningstiden. Tack Brallan för svaret....
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

cruisingphill
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2142
Blev medlem: 24 aug 2004, 20:50
Kör: 740TIC

Re: Besiktnings tråden!

Inlägg av cruisingphill »

Bes min 740 Tic-88 uppe i Luleå i sommras mest för att få en månad till så jag kunde köra ner bilen till Skåne.

Fem fel...kan inte dem rätta termerna för felen på rak arm :roll:

Avbruten antenn..skulle viss vara farligt för gångtafikanter med en avbruten antenn.. fick bara för vänster sida fast att höger ser identiskt lika dan ut. Båda är nu utbytta.

Dåliga bromsslangar fram..var stora bulor och sprickor i dessa. Detta var det ända jag tog så pass allvarligt själv och helt missat så dagen efter lämnades bilen till Volvo då jag själv inte hade några verktyg eller plats att meka :(

Ingen parkeringsbroms.. wiren från "vågen" till höger bak var av. Detta arbetar jag på..

Trasig sidoblinkers.. ja den där lilla saken på högerskärmen hade ngt tillfälligt glapp, fungerade dagen innan då jag gjorde kontroll på lysen men den ville inte just på bes. Åtgärdades "av sig själv" efter en lätt knackning med fingret..

Otillräcklig reflex höger bak..har jag fått varje år, fast alltid som en etta, d.v.s. "fixa själv o kom inte hit med de". Får väll polera med lita autosol :)

Hoppas på att få bilen klar för bes nu i veckan som kommer. Återkommer med resultat 8)
740 Turbo Intercooler -88,

Pekkaa
Övningskörning
Inlägg: 265
Blev medlem: 19 aug 2008, 17:03

Re: Besiktnings tråden!

Inlägg av Pekkaa »

Besiktigat 2 bilar nu den senaste månaden.

en har gått igenom 9 år utan anmärking i min ägo :) (944 ltt 97a 16k mil)
En annan bil har gått igenom 2 år utan anmärking. (744 GL 89 +Elhissar 28k mil) varit på gränsen nu senast med en anliggande broms och förstagången att jag saknade drag (orkade inte göra omreg så jag smäckte på ett drag)

ska dock dra igenom en Nissan micra nu snart dock lär de klaga på rostlagningen i sparklådorna (totalt jävla fusk byggdbil så det inte är sant. alla plåtar mm är böjda åt fel håll osv låter illa som fan inredningen är väldigt B)

så köp för fan ingen Nissan :D

lill-leif
Övningskörning
Inlägg: 125
Blev medlem: 11 jul 2008, 00:04

Re: Besiktnings tråden!

Inlägg av lill-leif »

Fick två fel på min besiktning (Volvo 740 GL 88, Kramfors) som nu är åtgärdade:

Pakeringsbroms, otillräcklig (bytte handbromsbackar)
Otillåten anordning (led-skruvar på regskylten bak, kapade kablarna)

JLAL
Uppkörning
Inlägg: 662
Blev medlem: 06 jun 2006, 13:25
Kör: Volvo 940 Turbo
Ort: Norrköping

Re: Besiktnings tråden!

Inlägg av JLAL »

Volvo 745 -88a

Besiktad med 2 fel

* Styrservo oljelekage
* Hastighetsmätare ur funktion

Samtliga saker tog mindre än en timme att fixa. Kostade mig inte en krona förutom lite tid.
Volvo 940 Turbo Fd Polis rattas numera

Diazz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2538
Blev medlem: 21 maj 2006, 13:25
Kör: Volvo 945 -97
Ort: Ellös
Kontakt:

Re: Besiktnings tråden!

Inlägg av Diazz »

Det börjar närma sig besiktning på min 945a. Dock har jag inte hittat en endaste 2a på alla bes papper hittills :) Så vi får hoppas på de bästa ;) (Har ju dock markfrigång på en millimeter, det lär dom inte gilla)
Meritlista: Volvo 744GLE -88 - Volvo 745Tic -86 - Volvo 945Ltt -97 - BMW 325Ci
Bild

Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2460
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Re: Besiktnings tråden!

Inlägg av Hassell »

Besiktade 740n i början på september...

Brister som jag vet om:
Bromsskivorna fram ser förjävliga ut.
Avgassystemet läcker
Oljeläckage mellan motor och låda.
Stötdämparna fram är slut.
Diverse rost undertill, tex den klassiska länkarmsinfästningen fram....
Dragkroken är väl rätt mörken också...

30min innan besiktning så körde jag in på GDS och tvättade bort allt oljekladd undertill :lol:

Nåväl, körde in i beshallen, klev ur bilen och hälsade på beskillen. Han var rätt trevlig faktiskt och gav beröm för både putsen och skicket på bilen. Fin för att ha gått 30k tydligen.. :lol: Han sa även att 740 är såpass hållbara bilar att dem flesta går igenom utan problem, brukar vara bussningar/spindelleder/styrleder som dem anmärker på...

Så kollade han bälterna och varningstriangeln lite fort. (Givetvis var bälterna fastsatta innan jag körde in i hallen :wink: )

Sen var det dags för bromstest. 1,6 på båda sidor fram och 1,2 på båda sidor bak. Trots att pedalen är svampig som fan så var det inget han anmärkte på.. :)

Så var det dags för underredskollen...Han skrattade till åt min tätning av avgassystemet, en ölburk och en massa tätningsmassa.. :lol: Sen kollade han lite snabbt under och plockade inte ens fram rosthackan förutom till dragkroken (som han nästan slog hål på) och länkarmsinfästningen på förarsidan, han knackade lite försiktigt och sa "där bör vi inte slå nå mer.." :lol:

Provkörningen innebar en 20m resa till avgastestet.. :wink:

CO och CO2500 låg exakt på gränsvärdet. (Synd att jag inte hade etanol i tanken just då). Istället varvade han upp motorn som fan tills värderna gick ner på godkänt..."Vi säger att katten inte var tillräckligt varm, såg att du inte har originalkatt på bilen längre".

Blankt papper, "grattis, bara köra ett år till då" :)

ljungström
Uppkörning
Inlägg: 349
Blev medlem: 24 mar 2005, 21:44

Re: Besiktnings tråden!

Inlägg av ljungström »

Min 945 -97 med 30.000 mil på mätaren har aldrig blivit underkänt på besiktningen, samma sak med den 244 -87 som jag hade innan. Jag servar och sköter mina bilar och byter slitna delar innan bilprovningen anmärker på dem.

Att medvetet köra runt med en massa fel på bilen bara för att bilprovningen inte anmärkt på dem är i mina ögon inte speciellt begåvat. Det är ju du själv som ska köra skiten, inte besiktningsmannen.
Toyota Avensis 1,8 Touring Business 2011 Super White
Volvo V70 2,5T -99 Cassis Metallic

Skriv svar