Bilen rycker vid gaspådrag och motorbroms

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

Bilen rycker vid gaspådrag och motorbroms

Inlägg av NAD »

När man kör runt i stan t.ex och motorbromsar inför ett farthinder och sen gasar igen efter så går bilen väldigt ryckigt, inte motorn alltså, utan som om det vore glapp nånstans, den typ uggar (svårt å förklara haha).

Det är inga vibrationer nånstans vid körning utan det är när man gasar eller släpper på gasen detta uppstår.



Vad kan det vara? Haft ett dåligt stödlager en gång, men då vibrerade det ju det skadade i hela bilen, så är det inte nu. Tacksam för hjälp :)
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

MagArne
Övningskörning
Inlägg: 219
Blev medlem: 17 nov 2006, 18:03
Ort: Norrköping

Inlägg av MagArne »

Testa att ställa bilen på pallbockar och rysta och dra i hjul och bärarmar och se om det glappar.

Låter det något då du rullar över vägbulor och gupp? Hur beter sig bilen om du frikopplar över guppen? Är det bara över tex farthinder den går ryckigt. Hur är det vid vanliga start och stop? Vid trafikljus tex?
745 GLT 16v -89

NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

Inlägg av NAD »

Det låter inget vad jag kan minnas. Det är inte fartguppen i sig som är problemet, utan det är om man kör på jämn gas och sen hastigt släpper gasen, eller om man har släppt gasen och motorbromsar och sen börjar gasa igen.

Jämför med en bogseringslina, släpper du gasen när du bogserar så den andra bilen hinner ikapp lite och linan slakar, så rycker det å har sig när du gasar på igen. Lite överdriven jämförelse kanske, men det är samma fenomen jag har fast i liten skala.

Tror att detta är rätt vanligt på gamla bilar, jag har själv haft det så på mina gamla 240 jag hade förr, men brydde mig då aldrig om att fixa det eftersom de ändå skulle på skroten förr eller senare, så även om jag haft problemet förut så vet jag inte vad det beror på

Men nu har jag en bil som gått endast 22.000 och då är det inte lika kul längre.



Nån här måste väl upplevt samma sak, eller är det bara jag som är usel på att förklara? :)
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

igelkottar
Uppkörning
Inlägg: 430
Blev medlem: 06 apr 2007, 13:51
Ort: Skövde

Inlägg av igelkottar »

Har du kollat drivknutarna?

NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

Inlägg av NAD »

Har inte kollat nånting än, har inte möjlighet till det förrän till helgen.

Kan slitna drivknutar göra så det blir så? Du menar kardanknutarna antar jag?
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

igelkottar
Uppkörning
Inlägg: 430
Blev medlem: 06 apr 2007, 13:51
Ort: Skövde

Inlägg av igelkottar »

Ja, när det blir stort glapp i dem så får man i regel en ryckig gång

NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

Inlägg av NAD »

Ok, det låter ju inte så dyrt iaf. Beror väl på vad man jämför med men jag föreställde mig att lådan höll på att rasa eller nåt :)



Om jag lyfter upp bilen och drar i axeln så ska den inte röra sig en millimeter eller?
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

igelkottar
Uppkörning
Inlägg: 430
Blev medlem: 06 apr 2007, 13:51
Ort: Skövde

Inlägg av igelkottar »

Du kan använda 2 rörtänger om axeln på var sin sida om

knuten, sedan vickar du fram och tillbaka åt vardera hållet samtidigt,

då ska du inte känna något glapp.



PS! Ta i ordentligt så att det blir riktiga ryck

NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

Inlägg av NAD »

Ok, får prova när jag har tillfälle :)

Är det nåt mer än knutkorsen som kan glappa?
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

Diazz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2538
Blev medlem: 21 maj 2006, 13:25
Kör: Volvo 945 -97
Ort: Ellös
Kontakt:

Inlägg av Diazz »

Min har samma problem, men det är växellådan som inte sitter som den ska längre, gummina börjar töja ut sig :)
Meritlista: Volvo 744GLE -88 - Volvo 745Tic -86 - Volvo 945Ltt -97 - BMW 325Ci
Bild

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Inlägg av Maxwell »

NAD skrev:Ok, får prova när jag har tillfälle :)

Är det nåt mer än knutkorsen som kan glappa?
Undrar också eftersom jag har ett liknande fenomen på min bil. Från lätt gas till motorbroms och till gas igen

så är det glapp någon stans. Har fått för mig att växellådan sitter "lös" på något sätt då växelspaken rör sig

då man gasar/motorbromsar, samtidigt som det låter typ "klack", "klack" underifrån bilen.



Otroligt irriterande... :x





//Maxwell
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Inlägg av Maxwell »

Ingen som har några idéer?!?
...men det är växellådan som inte sitter som den ska längre, gummina börjar töja ut sig.
Sitter M90:n också upphängd i några slags gummin?



//Maxwell
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Archer
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jun 2007, 18:05

Inlägg av Archer »

Kan vara både motorfästen som börjar bli lite trötta och växellådsupphängningen. Bakaxeln sitter i gummibussningar också men det är ganska ovanligt att det är glapp i dem. Ta en kofot eller ett spett och bryt och bänd överallt där saker sitter uppnängda i gummibussningar, så hittar du säkert ett glapp någnostans tillslut.

Skriv svar