*LÖST*: Ryckig motorbroms på 745 GL -87

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
misjka
Färsk användare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 nov 2004, 11:35

*LÖST*: Ryckig motorbroms på 745 GL -87

Inlägg av misjka »

Hej!



Jo, jag ha sökt efter ett fel som är detsamma som det jag har på en kärra men inte träffat helt rätt. Därför skriver jag ett nytt inlägg.



Symtom: 740 K som plötsligt har fått en väldigt ryckig motorbroms, som värst omkring 2000 rpm - speciellt när man kör i en stadig marschfart och motorn pendlar mellan gas och motorbroms vid i princip konstant gaspedaltryck. Har gått prima förr, så detta är nått som upstått tämligen nyss och plötsligt.



Ryckigheten uppstår när motorn är skapligt varv, efter ca 1 mils körning. Inga problem att ge gas i de lägena, då går motorn OK - även vid fullgas. Däremot känns motorn lite svag när den är kall.



Tändstift ser helt OK ut, och fördelaren bytt sen ca 200 mil.



Några uppslag?



Tacksam för tips!

misjka
Färsk användare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 nov 2004, 11:35

Inlägg av misjka »

Jag har nu pulat lite granna och även granskat Haynes lite grann...



På sid. 4A*5 står det om Pierburg 2b5/2b7-förgasaren:



"Ett bränsleavstäningninssystem förbättrar bränsleekonomin genom att stänga av bränslematningen när gaspedalen släpps upp, motorn är varm och motorhastigheten överstiger 1600 rpm. Systemet använder en vakuumventil, en solenoidventil och en gasspjällkontakt, med kontroll från tändningens styrhet".



Intuitivt misstänker då jag att detta system har med den uppkomna ryckigheten att göra, eftersom såväl varvtalet som den varma motorn stämmer rätt bra med förhållandena då ryckigheten uppstår.



Efter att ha kollat dess pinaler så fann jag en rejält sprucken 4mm-vakuumslang mellan förgasaren och nämnda vakuumventil - å trodde självklart att jag hittat felet :) . Bytte nämnda slang, men dessvärre kvarstod symtomen :( ... Min fråga är dels a) om det är nån mer som tror på att jag hittat det delsystem som orsaker ryckigheten, samt b) om det går att stänga av nämnda system på ett säkert som inte ställer till nån skada?



Undrar Micke i Västerås

Löwen
Uppkörning
Inlägg: 634
Blev medlem: 05 mar 2005, 10:37
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

är det en b230K du pratar om?? k = KRÅNGEL , byt till ett vanligt förgasarinsug och förgasare. från en b230A altså. så slipper du krångla.



//Löwen

misjka
Färsk användare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 nov 2004, 11:35

Inlägg av misjka »

Yep, jag skrev 740 K ovan men menade förstås 230K :o ...



Hmm, byte till B230A... Hur mye jobb är det...?

kukka
Färsk användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 aug 2006, 22:27
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av kukka »

det finns en tråd under FAQ hur man byter förgasare/insug. om jag inte minns helt fel ....

misjka
Färsk användare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 nov 2004, 11:35

Inlägg av misjka »

Ah, tack för tipset :) !

.

.

.

Men sorry: Hittade inte på nåt slikt under FAQ :|

kukka
Färsk användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 aug 2006, 22:27
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av kukka »

oj förlåt det var visst inte under FAQ jag sett guiden.

kikade dock i några gammla trådar och hittade den.

http://web.telia.com/~u30105546/forgasar_byte/230k.pdf



hoppas att den kan vara till nån hjälp.



//kukka

misjka
Färsk användare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 nov 2004, 11:35

Inlägg av misjka »

Tack för den :)! Ska ta mig en kik, jajemän :)!

Användarvisningsbild
Thörnis
Van forumsanvändare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 09 jan 2006, 19:14
Kör: För fort...
Ort: Vimmerby

Inlägg av Thörnis »

Som sagt B230K är underbara motorer. Sålänge dom fungerar. Men när förgasarproblemen börjar komma är det hopplöst att bli av med dom.

Jag rekommenderar också att du byter till insug och förgasare från B230A.

Det enda tråkiga med det är att du får använda manuell choke :)

Men hellre det än en krånglande motor.



Mvh Thörnis
Volvo V60 -19
Mitsubishi Outlander -10
Ford Taunus -53
Pontiac Bonneville -65

misjka
Färsk användare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 nov 2004, 11:35

Inlägg av misjka »

Mmm, fortsättning följer...



Pratade med en verkmästare på Volvo häromdan och han misstänkte på en gång att det handlade om en läckande packning, förmodligen den mellan förgasarfot och insugningsröret. Bad mig testa detta genom att spraya på lite startgas i det området för att se om det påverkade varvtalet något vid tomgång med varm motor... Kändes spontant som ett ganska rimlig diagnos, så det är vad jag skall prova härnäst ändå... Vore lite pinsamt att riva och byta ut allthop å att det sen visade sig vara bara en sprucken packning :oops: .



Lär återkomma med mer feedback på detta.

misjka
Färsk användare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 nov 2004, 11:35

Inlägg av misjka »

Hupp!

Det här felet åtgärdades genom att blåsa rent alla kanaler och munstycken i förgasaren med tryckluft :). Så än så länge tuffar bilen vidare med sin K-motor :D!

Skriv svar