Antal bilar innan bilhandlare?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Antal bilar innan bilhandlare?

Inlägg av taz »

Hej



Kan jag äga tre bilar samtidigt utan att bli kallad för bilhandlare av myndigheter? Just nu äger jag en, och det är den första jag ägt själv någonsin. Funderar på att ställa en till på mig och ev. ytterligare en därefter.



Mvh //Taz

Qdog
Van forumsanvändare
Inlägg: 1659
Blev medlem: 02 maj 2006, 23:35
Ort: Örebro

Inlägg av Qdog »

Jag för mej du får äga upp till 22 st utan att myndigheter klagar

Rätta mej om jag har fel.



Men iallafall har en polare 6 st bilar hemme i garaget



Mvh Qdog

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Det är väl snarare någon begränsning på hur många bilare man får köpa eller sälja per år som gör att man räknas som bilhandlare tror jag.

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

man får äga hur många man vill, det är när man byter bilar väldigt frekvent de brukar höra av sig................

Användarvisningsbild
N
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 12 dec 2004, 23:36
Ort: Mariestad

Inlägg av N »

Du får äga hur många bilar som helst, bara du inte köper / säljer mer än 8 st om året, då hör skattemyndigheten av sig, och sedan vill dom att du ska starta firma :)
Nissan 180zx, No real power, just turbo shit

Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:

Inlägg av Addekarlsson »

N skrev:Du får äga hur många bilar som helst, bara du inte köper / säljer mer än 8 st om året, då hör skattemyndigheten av sig, och sedan vill dom att du ska starta firma :)
Sanning med modifikation. Du får äga fler under ett år, inga problem. Men efter ca 8 bilar kan dom börja bli intresserade om du gör vinst på dom, för då ska du vinstbeskattas.



Mvh/ Adde
Bild

Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det :lol:

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

Addekarlsson skrev:
N skrev:Du får äga hur många bilar som helst, bara du inte köper / säljer mer än 8 st om året, då hör skattemyndigheten av sig, och sedan vill dom att du ska starta firma :)
Sanning med modifikation. Du får äga fler under ett år, inga problem. Men efter ca 8 bilar kan dom börja bli intresserade om du gör vinst på dom, för då ska du vinstbeskattas.



Mvh/ Adde


jo men det är ju det som redan nämnts, man kan äga 50 bilar om man vill så länge man inte köper och säljer frekvent. Att det skulle vara nån gräns på det hela har jag aldrig hört. Har flera bekanta som har blivit uppringda och de har då månglat bilar hit och dit i flera år innan de började rota i det.

Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:

Inlägg av Addekarlsson »

Som jag skrev, efter ca 8 bilar --->> kan <<--- dom bli intresserade. Syftade då på det inlägg jag citerade, där det handlade om att köpa/sälja ett visst antal bilar under ett år. :wink:

Men kanske formulerade mig lite fel ser jag nu, när jag läser min egen text igen. :lol:



Att man får äga många bilar, det vet jag.



Mvh/ Adde
Bild

Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det :lol:

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

jo men de kan lika gärna granska dig i sömmarna om du köper och säljer 5st Ferraris om året så jag tror inte antalet är avgörande.

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

men allvarligt talat tror ni det finns resorser till att nån ska sitta och övervaka hur ofta hela sverige byter bilar, då skulle skatteverket ha bortemot en kvarts miljon anställda

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

_chevrolet_ skrev:men allvarligt talat tror ni det finns resorser till att nån ska sitta och övervaka hur ofta hela sverige byter bilar, då skulle skatteverket ha bortemot en kvarts miljon anställda


nej det tror jag inte de gör men faktum kvarstår att en del har blivit tillfrågade av just skattemyndigheten så nån form av koll har de säkert.

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Finns INGEN sådan regel längre, den togs bort på -90 talet. Jag har köpt/sålt ca 25-30 bilar redan i år. Samt över 50st förra året utan bekymmer.
VOLVO 940 TURBO -96

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

Volvoracing skrev:Finns INGEN sådan regel längre, den togs bort på -90 talet. Jag har köpt/sålt ca 25-30 bilar redan i år. Samt över 50st förra året utan bekymmer.


det skulle du inte ha sagt, skattemyndigheten kollar även här så du gör bäst i att fyllnadsinbetala direkt så slipper du problem.......... :D

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

Om nån har hört från skattemyndigheten så kan dom ju hojta till i denna tråden 8)
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

steifan skrev:Om nån har hört från skattemyndigheten så kan dom ju hojta till i denna tråden 8)


håller med, vore lite intressant att veta vad som hänt isf. :roll:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Det är väl så att om man går vinst på sina bilaffärer så ska dessa pengar skattas. Och om de skulle syna just Dig lite extra och de hittar att "han har minsan köpt/sålt 150 bilar förra året" så lär de begära in kvitton osv.
Smider nya planer

Volvoracing
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2973
Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
Kör: Volvo 940 TURBO -96
Ort: Gråbo

Inlägg av Volvoracing »

Da Bear skrev:Det är väl så att om man går vinst på sina bilaffärer så ska dessa pengar skattas. Och om de skulle syna just Dig lite extra och de hittar att "han har minsan köpt/sålt 150 bilar förra året" så lär de begära in kvitton osv.


Jo visst. Men grejjen är ju det att hur ska dom kuna bevisa att man har tjänat nåt på dom då? Går aldrig.



F.ö så tror jag att skatteverket har viktigare saker att ägna sin dyrbara tid åt.
VOLVO 940 TURBO -96

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

Volvoracing skrev:
Da Bear skrev:Det är väl så att om man går vinst på sina bilaffärer så ska dessa pengar skattas. Och om de skulle syna just Dig lite extra och de hittar att "han har minsan köpt/sålt 150 bilar förra året" så lär de begära in kvitton osv.


Jo visst. Men grejjen är ju det att hur ska dom kuna bevisa att man har tjänat nåt på dom då? Går aldrig.



F.ö så tror jag att skatteverket har viktigare saker att ägna sin dyrbara tid åt.


Tyvärr måste jag säga att du har fel. I skattemyndighetens ögon är det omvänd bevisföring så det är DU som ska bevisa att du inte har tjänat något. Har man köpt och sålt 50 bilar på ett år så kan man bli schablonmässigt sköntaxerad på tex 8000kr vinst per bil och sen är det upp till dig att bevisa att du inte tjänat något.



Självklart har de andra saker att syssla med än att kolla bilregistren med jämna mellanrum men stickprov förekommer och jag har både en bekant som blivit uppringd av ovanstående skäl och sen en annan som vart sköntaxerad för att han skruvade lite på sidan om hemma. Det senare vart en dyr affär vill jag minnas..........

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

Vur att vi inte lever i forna DDR och annat mysigt ;)
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

_chevrolet_ skrev:men allvarligt talat tror ni det finns resorser till att nån ska sitta och övervaka hur ofta hela sverige byter bilar, då skulle skatteverket ha bortemot en kvarts miljon anställda
Vi lever ju i 2000-talet, finns ju nåt som heter datorer :)
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

ljungström
Uppkörning
Inlägg: 349
Blev medlem: 24 mar 2005, 21:44

Inlägg av ljungström »

Hänvisar till mitt svar i denna tråden:



http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... =fskatt%2A
Toyota Avensis 1,8 Touring Business 2011 Super White
Volvo V70 2,5T -99 Cassis Metallic

Skriv svar