Köpa momentnyckel

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
MagArne
Övningskörning
Inlägg: 219
Blev medlem: 17 nov 2006, 18:03
Ort: Norrköping

Köpa momentnyckel

Inlägg av MagArne »

Funderar på att köpa mig en momentnyckel för att kontrollera lite bultar på bilen. Bla testa att efterdra toppen som läcker lite olja och se hur pass hårt jag bör dra hjulmuttrar m.m.



Det är inte speciellt mycket jag skruvar på bilen så behöver inte ha en förgyld nyckel.



Vad rekomenderar ni för nyckel och var köper jag den lämpligast?

Vad kostar en okej momentnyckel?
745 GLT 16v -89

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Inlägg av wunderbaum »

Biltema har en som är riktigt billig under 100kr har jag för mig.. köpte en sånn själv dock är den inte jätte exakt skulle rekommendera dej att köpa en dyrare variant..



Tror biltema har några dyrare också dom är nog bättre..
Bild

Gilbert
Forumsfreak
Inlägg: 3408
Blev medlem: 19 dec 2005, 20:30
Kör: 945
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Gilbert »

Jula har en bra som klickar till när man är på rätt moment som man ställer in.

kommer inte ihåg va den kostar, men Löwen har en sån o den funkar fint :)
Volvo 945

Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:

Inlägg av Addekarlsson »

Clas Ohlson har en. Jag gav 300 för den, och den funkar fint. Kontrollerad mot en Teng tools, och har väldigt lika moment.

Funkar finfint för hobbyverksamhet. :D



Mvh/ Adde
Bild

Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det :lol:

MagArne
Övningskörning
Inlägg: 219
Blev medlem: 17 nov 2006, 18:03
Ort: Norrköping

Inlägg av MagArne »

Lutar åt den på Jula då den ser något finare ut än Clas Ohlsons variant och kostar bara 289kr.

Men fortsätt tippsa, än är det inte löning :wink:
745 GLT 16v -89

Löwen
Uppkörning
Inlägg: 634
Blev medlem: 05 mar 2005, 10:37
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

MagArne skrev:Lutar åt den på Jula då den ser något finare ut än Clas Ohlsons variant och kostar bara 289kr.

Men fortsätt tippsa, än är det inte löning :wink:


jag har den stora från jula, den funkar väll bra men bara till lite större moment, skulle rekomendera både en stor och en liten.



//Löwen

MagArne
Övningskörning
Inlägg: 219
Blev medlem: 17 nov 2006, 18:03
Ort: Norrköping

Inlägg av MagArne »

Nu blev det svårare att välja en lämplig momentnyckel. Jag får ta och läsa min Haynes bok och se om det står några moment där och se vilken momentnyckel som kan tänkas passa mig.

Ventilkåpspackning på GLT:n lär väl vara det första jobbet för momentnyckeln iaf.
745 GLT 16v -89

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

Gilbert skrev:Jula har en bra som klickar till när man är på rätt moment som man ställer in.

kommer inte ihåg va den kostar, men Löwen har en sån o den funkar fint :)


Tackar för tipset, blir nog att skaffa en sån sen :)
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

jaghatarsnigel
Övningskörning
Inlägg: 125
Blev medlem: 03 jan 2006, 13:44

Inlägg av jaghatarsnigel »

kan säga att jag köpte biltemas och bytte min ventilkåps packning ventilkåpan har numera en spricka och nyckeln lär spårlöst borta..

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

jaghatarsnigel skrev:kan säga att jag köpte biltemas och bytte min ventilkåps packning ventilkåpan har numera en spricka och nyckeln lär spårlöst borta..


som sagt! biltemas suger faktiskt, inge ont om biltema nu, finns bra produkter där med.



Teng tools kan man väl säga är ett lite bättre alternativ om man kollar på billigare verktyg.



man bör iaf ha en nyckel med nedre gräns strax under 20Nm och en med övre på nånstans över 100Nm för å kunna dona med motorn. en dyr nyckel klarar det iaf, vet inte hur d är med snik-modellerna



men ska jag verkligen rekomendera så säger jag Kamaza tools eller Bacho! aldrig blivit missnöjd med dom iaf. :wink:

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Inlägg av Maxwell »

Har en Clas Ohlson-nyckel som har 40-210 Nm i omfång. Kostade runt 3-hundringen och har funkat finfint.



Så här der den ut





//Maxwell
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

jag kör med en "julanyckel"

ser ut som den på bilden ovan i Maxwell's länk.

funkar dugligt.



Undvik momentnyckel av typen me visare på en skala vid handtaget.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Har för mig vissa billigare nycklar är från ca 30-40 å uppåt men vissa saker som kam axel lager överfall eller vad det heter ska ha 20 Nm så bör kanske leta upp en från ca 10-15 Nm men det e bara min åsikt

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

volvo740.info skrev:Har för mig vissa billigare nycklar är från ca 30-40 å uppåt men vissa saker som kam axel lager överfall eller vad det heter ska ha 20 Nm så bör kanske leta upp en från ca 10-15 Nm men det e bara min åsikt


precis! tex, kamaxelöverfall å såna krejjer.. annars köpa en stor å en liten.

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

På jobbet (Scania) kör dom oftast med nåt amerikanskt märke på momentnycklarna tror jag.. kommer inte ihåg exakt namnet på dom

men funkar ju dag ut och dag in. :lol:
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Jo visst,men 2 stycken olika nycklar undrar om de inte blir dyrare än en lite dyrare som har större momentområde och noggrannare än 2 billigare mindre noggranna ? Inte helt insatt i detta med nycklar, Finns de bara i olika mindre områden eller finns det mer eller mindre universal (bredare områden) ?


steifan skrev:På jobbet (Scania) kör dom oftast med nåt amerikanskt märke på momentnycklarna tror jag.. kommer inte ihåg exakt namnet på dom

men funkar ju dag ut och dag in. :lol:




Snap on? (eller nåt sånt)

danielicious
Övningskörning
Inlägg: 223
Blev medlem: 14 aug 2006, 21:17
Ort: Umeå/Jönköping

Inlägg av danielicious »

Vart kan man hitta nycklar med nedre gräns på 20 eller lägre? Har rotat runt lite i div. butiker idag, men inte hittat någon som gått lägre än 28 Nm...

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

danielicious skrev:Vart kan man hitta nycklar med nedre gräns på 20 eller lägre? Har rotat runt lite i div. butiker idag, men inte hittat någon som gått lägre än 28 Nm...
För nåt halv år sen när jag leta så efter en billigare nyckel så hitta jag en men kan inte hitta den nu (fan ..) men ska höra med chefen på jobb imorrn om han vet var man kan hitta bra saker. Micro har 3 olika nycklar dock okänd kavlitet. Men dem mäter i KPM vet inte vad det blir i Nm. Men leta runt har sett en nyckel som börjar på 20 Nm i prisklass runt 500 kr. (var i nån av de vanliga biltema, micro och så..)



EDIT: hitta den : http://www.biltema.se/products/product. ... emId=79456 :lol: :lol: :lol:

men där e 10 års garanti på den



Är det denna ni hatar så mycket?

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

danielicious skrev:Vart kan man hitta nycklar med nedre gräns på 20 eller lägre? Har rotat runt lite i div. butiker idag, men inte hittat någon som gått lägre än 28 Nm...


jula tex. vet inte vad d är för skit men..



http://www.jula.se/Butik/assets/product ... 9002_b.jpg



269 kr



Med spärr och 1/2” fyrkantfäste för hylsor, reversibel. 19-110 Nm. Släpper automatiskt vid överdrag. Längd 48 cm.


finns bättre grejer i välsorterade järnhandlar mm

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

volvo740.info skrev:
danielicious skrev:Vart kan man hitta nycklar med nedre gräns på 20 eller lägre? Har rotat runt lite i div. butiker idag, men inte hittat någon som gått lägre än 28 Nm...
För nåt halv år sen när jag leta så efter en billigare nyckel så hitta jag en men kan inte hitta den nu (fan ..) men ska höra med chefen på jobb imorrn om han vet var man kan hitta bra saker. Micro har 3 olika nycklar dock okänd kavlitet. Men dem mäter i KPM vet inte vad det blir i Nm. Men leta runt har sett en nyckel som börjar på 20 Nm i prisklass runt 500 kr. (var i nån av de vanliga biltema, micro och så..)



EDIT: hitta den : http://www.biltema.se/products/product. ... emId=79456 :lol: :lol: :lol:

men där e 10 års garanti på den



Är det denna ni hatar så mycket?


denna garanterar ju rätt moment så.. kanske är bättre än den jag använde, kan ju vart ett dåilgt x med..

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Har hört att vissa 10 års garanti satser är väldigt lika teng tools ... så det är ju ingen omöjligthet den momentnyckel är tillverkad av dem... men visst går mycke rykten om vem som tillverkar till biltema :lol: ska nog fundera på den på biltema.. går den sönder brukar de inte va nåt större problem å byta den :lol:

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

volvo740.info skrev:Har hört att vissa 10 års garanti satser är väldigt lika teng tools ... så det är ju ingen omöjligthet den momentnyckel är tillverkad av dem... men visst går mycke rykten om vem som tillverkar till biltema :lol: ska nog fundera på den på biltema.. går den sönder brukar de inte va nåt större problem å byta den :lol:


nä å deras övriga verktyg med 10års garanti är riktigt bra men det handlar inte tråden om nu då.. tengtools är väl inte nån jätte referens heller iof :wink: snik märke d med tycker jag..



det läskiga är ju om momentet inte stämmer å man drar sönder nått på motorn.. :(

Lars Bd
Övningskörning
Inlägg: 180
Blev medlem: 07 feb 2004, 22:40

Inlägg av Lars Bd »

ThaSaint skrev:Undvik momentnyckel av typen me visare på en skala vid handtaget.
För en ovan användare ger faktiskt en sådan simpel nyckel den bästa repeternoggrannheten, står man lite ostadigt och drar lite för fort med en klicknyckel kan man få i princip vilket moment som helst upp till flera ggr inställt värde.

Att dra moment med en klicknyckel är inte så enkelt som man kan tro.

240 Cross
Övningskörning
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 nov 2005, 23:56
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av 240 Cross »

Lars Bd skrev:
ThaSaint skrev:Undvik momentnyckel av typen me visare på en skala vid handtaget.
För en ovan användare ger faktiskt en sådan simpel nyckel den bästa repeternoggrannheten, står man lite ostadigt och drar lite för fort med en klicknyckel kan man få i princip vilket moment som helst upp till flera ggr inställt värde.

Att dra moment med en klicknyckel är inte så enkelt som man kan tro.


Jag har båda modellerna och kan inte förstå hur någon litar på visarmodellen vi drag av t.ex. topplocksbultar. Det känns väldigt oexakt.



Det enda vi använder visarnyckeln till är att kontrollera vid vilket moment diffen släpper.



//Tomas



PS. Drar ni verkligen ventilkåpan med momentnyckel? För mig känns det som lite "overkill" DS.
Det finns bara två sorters bilar, nya och begagnade VOLVO!

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

har för mig att det är momento som tillverkat mina nycklar, STORT kvalitetsföretag :wink:

de kan fixa fram de konstigaste beställningar inom hylsor m.m.

skummaste hittills är 18mm hylsa men 3/8" fäste längre modell (tror det var 120mm) samt invändig magnet. 2veckors leveranstid men den kom ´sedan :wink:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Skriv svar