Nice price är minsann bajs..

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Nice price är minsann bajs..

Inlägg av silverräven »

Ja så händer då det som jag har misstänkt länge. Volvo är helt enkelt mindre nogräknade nuförtiden med vilka leverantörer dom använder och så även med kvaliten på produkten. Allt för att kunna hålla nere priserna.



för 1500 mil sedan bytte jag vattenpumpen i samband med topplocksbyte då jag ansåg det var dax efter 25000 mil. Så länge höll pumparna FÖRR.



En orginal inhandlades då den faktiskt var billigare än mekonomens där det inte ingår packning.



Så började plötsligt kylvatten att försvinna... Bägge tätningarna på orginalpumpen( både mot topp och röret) hade börjat släppa vatten vid kall motor. Sämre gummimaterial har jag aldrig sett. Var som gammal sprickfärdig plast EFTER 1500 MIL!!! Jag kunde i och för sig köpt nya packningar då jag trodde pumpen var ok, men vad gör man en söndag.



Har nu monterat en pump från biltema till ett verkligt nice price. Jag är övertygad att den håller längre än 1500 mil. Jag blev på köpet av med ett trist vinande som jag skyllt på den nya toppen. Jag ger nu slutligen upp och slutar försvara Volvo orginaldelar, vilket jag gjort i många år.



Nice price verkar i bästa fall komma från någon av de renommerade "pirattillverkarna" men hur fan kan man spara pengar på kassa packningar?



Är jag ensam om detta fenomen? Var gummit bättre förr? På min Kawasaki årsmodell -79 är minsann gummitätningar o dylikt mjukt o smidigt än idag..

Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856
Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Jimpan »

Gummi är sämre idag, säkert nått miljöfarligt ämne som förbjudits. mina föräldrar har en 06a XC70 d5 och när de hade den på första service så byttes alla fönsterlister ut för de var helkassa :?

Även sett att gummit runt skärmblinkersna är dåligt med, märks då man använder avfettning då gummit blir 2 cm för långt....
Bild

940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Håller med att det var lite dåligt att det inte höll längre men det kan ju ha vart ett

måndags ex. sånt kan ju inträffa.



Var det över ett år sedan du bytte, om inte så finns det ju säkert garanti på sakerna för

om du kan bevisa att tätringarna har torkat sönder borde du ju kunna få en ny.



Verkar som att rent generellt utnyttjar inte folk sin garantirätt som kan finnas, värt att kolla upp

i många fall faktiskt.



Men sedan att kalla Nice Price bajs... Ja, det var du som "döpte" topicen ;)



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

mm, se bara på nya plastlister osv.. gamla 740 å nedåt, 240, 140 osv hade ju inte problemet med matta kofofngare, lyktor på samma sätt..



gummi klarar generellt sett inte nafta, som finns i avfettningen, känns tydligt på lukten. blir vitgrått å sväller vid längre kontakt. pröva bara lägg en gammal packning i alifatnafta över natten, blir otroligt stor.



trist med att packningar ger sig efter så kort tid, själv kör jag med biltema pump, var väl ca 3000 mil sen bytet, inga problem ännu iaf.



det där med vinandet.. Anders å ja montrade förra veckan ny vattenpump på hans 16ventilare, när du säger det så ven den rätt bra när vi starta upp den. kan ju vara packboxarna som är torra i början innnan inslitningen bara..



MVH Micke

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Inlägg av silverräven »

Olsson skrev:Håller med att det var lite dåligt att det inte höll längre men det kan ju ha vart ett

måndags ex. sånt kan ju inträffa.



Var det över ett år sedan du bytte, om inte så finns det ju säkert garanti på sakerna för

om du kan bevisa att tätringarna har torkat sönder borde du ju kunna få en ny.



Verkar som att rent generellt utnyttjar inte folk sin garantirätt som kan finnas, värt att kolla upp

i många fall faktiskt.



Men sedan att kalla Nice Price bajs... Ja, det var du som "döpte" topicen ;)



Tja. kanske att ta i men det rimmar ju fint!

// Anders

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Låter ju lite surt detta men som någon sa, kan ju vara ett

måndags ex :roll:



Har du kvitto och delar kvar så skulle åtminstonde jag åka och klaga, ska hålla längre än 1500 mil :twisted:
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

volvo gör inte sina vattenpumpar själva längre då de själva inte använder dem lika frekvent i produktionen. För länge sen var det en säljare på Quinton Hazell i england som bekräftade att de då gjorde pumpar åt volvo som packades i deras kartonger. Dock så var de gjorda i volvos verktyg så de var inte lika som QH egna pumpar men jag antar att övriga komponenter var från deras hyllor.

Idag vet jag inte om det är samma tillverkare.

Lucif3r
Forumsnarkoman
Inlägg: 4001
Blev medlem: 06 jul 2005, 14:44
Ort: Sverige :)
Kontakt:

Inlägg av Lucif3r »

Kanske var 'tur' att jag köpte min vattenpump på autoexperten istället för volvo då? :lol:
Bild

Glider runt i min blanka 945 <3

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Inlägg av silverräven »

:D Nja, man tröttnar på att reklamera också. Jag fick bytt skivor fram på garanti förra året då de blev skeva på 1000mil. Var visserligen bekvämt efter som Volvo själva byter felaktig vara FAST MAN SJÄLV MEKAT DIT DEN. (verkstaden gör jobbet åt dig).

Jag vill ju inte chansa om det nu är en miljon packningar som är kassa till volvos vattenpumpar. Dessutom blev jag väldigt besviken på att se en påpressad impeller i rostfri plåt på orginalpumpen redan när jag satte dit den. Biltemas hade faktiskt impellerhjul i gjutgods samt bearbetad-flänsad slanganslutning till kylaren-precis så som volvos pumpar såg ut på -80 talet.

Nej jag är kanske bekväm men det kostar mer i tid och jobb att köra till bilia och gnälla på arbetstid med löneavdrag än att på en ledig dag byta pump till en billig från biltema. :wink:

Användarvisningsbild
wild berries
Färsk användare
Inlägg: 71
Blev medlem: 26 jul 2004, 15:23
Ort: Norge, Stavanger området

Re: Nice price är minsann bajs..

Inlägg av wild berries »

silverräven skrev:Ja så händer då det som jag har misstänkt länge. Volvo är helt enkelt mindre nogräknade nuförtiden med vilka leverantörer dom använder och så även med kvaliten på produkten. Allt för att kunna hålla nere priserna.



för 1500 mil sedan bytte jag vattenpumpen i samband med topplocksbyte då jag ansåg det var dax efter 25000 mil. Så länge höll pumparna FÖRR.



En orginal inhandlades då den faktiskt var billigare än mekonomens där det inte ingår packning.



Så började plötsligt kylvatten att försvinna... Bägge tätningarna på orginalpumpen( både mot topp och röret) hade börjat släppa vatten vid kall motor. Sämre gummimaterial har jag aldrig sett. Var som gammal sprickfärdig plast EFTER 1500 MIL!!! Jag kunde i och för sig köpt nya packningar då jag trodde pumpen var ok, men vad gör man en söndag.



Har nu monterat en pump från biltema till ett verkligt nice price. Jag är övertygad att den håller längre än 1500 mil. Jag blev på köpet av med ett trist vinande som jag skyllt på den nya toppen. Jag ger nu slutligen upp och slutar försvara Volvo orginaldelar, vilket jag gjort i många år.



Nice price verkar i bästa fall komma från någon av de renommerade "pirattillverkarna" men hur fan kan man spara pengar på kassa packningar?



Är jag ensam om detta fenomen? Var gummit bättre förr? På min Kawasaki årsmodell -79 är minsann gummitätningar o dylikt mjukt o smidigt än idag..


Helt enig :!:



Skiftet vannpumpene på begge Volvo`ene våres, ifjor på denne tiden. Begge gummipakningene på begge biler gikk til H.....e, når den første "hetebølgen" skyllet innover Norge.



Tror ikke av Volvo vil være tjent med å lage / selge, elendige produkter.



Eller er det at Ford ledelsen har satt på sparkniven :roll:



Hvem vet. Noe dritt er det ihvertfall.



Vennlig Hilsen



Wild Berries
Volvo 960 2.5L, 1995 & Volvo 940 SE, 1994
Avstanden til månen er ca. 380.000 km, eller 38 000 mil.
Volvo 940 Gl, 1991, KM 367874 (Solgt Juli 2009)

Användarvisningsbild
MASS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1031
Blev medlem: 08 okt 2005, 11:20
Kör: 940 FTT Classic -98
Ort: VÄXJÖ

Inlägg av MASS »

Jajo, under sommaren 2005 till februari 2007, har 3 kompletta vattenpumpar ink packningar och slangen bytts på min.



Man börjar undra vad detta handlar om, visst jag har inte över 200hk för inget men det skall ju hålla. Och i alla tre fallen har den kall läkt, på sommaren läcker det knappt något, då gummi packningarna säkert sväller och täpper till.
Bild

Garaget http://www.garaget.org/mass Projekttråd http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=46402" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
wild berries
Färsk användare
Inlägg: 71
Blev medlem: 26 jul 2004, 15:23
Ort: Norge, Stavanger området

Inlägg av wild berries »

Kanskje vi bør sjekke om andre underlevrandører klarer å levere bedre produkter ?



Ingen av oss er tjent med at ting går til H.....e, bare på grunn av at Volvo plutselig skal lage deler som ikke holder mål ?



Men hvor skal vi begynne ?



Biltema er utelukket.



Så hvem tyr vi til ? Bosch, Mekonomen eller Bilekstra ?



Vennlig Hilsen



Wild Berries
Volvo 960 2.5L, 1995 & Volvo 940 SE, 1994
Avstanden til månen er ca. 380.000 km, eller 38 000 mil.
Volvo 940 Gl, 1991, KM 367874 (Solgt Juli 2009)

Kardanmannen
Forumsnarkoman
Inlägg: 4262
Blev medlem: 30 nov 2002, 08:59
Kör: 240CAB,965,744,
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kardanmannen »

Vad har du för bil? har aldrig vart med om att inte packningarna ligger med på jobbet till B230 motorerna (meko)
Bild

Mer info om mina bilar här: http://www.garaget.org/Kardanmannen

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

Nej packningen är ju alltid me här på jobbet me.. (Meca) Vi använder Hepopumpar
Bild

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Inlägg av silverräven »

Kardanmannen skrev:Vad har du för bil? har aldrig vart med om att inte packningarna ligger med på jobbet till B230 motorerna (meko)


När man går in på mekonomens hemsida så står det klart och tydligt 478,75 för vattenpumpen och 58,75 för vattenpumpspackning.



Termostaten står det klart och tydligt att packning ingår. Jag tolkar det som att det inte ingår packning till vattenpumpen. OM det gör det så borde det ändras omgående i texten att packning ingår. Då slipper fler än jag tro att det blir vinst att handla orginal. (vilket jag aldrig mer tänker göra) :D

Användarvisningsbild
MASS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1031
Blev medlem: 08 okt 2005, 11:20
Kör: 940 FTT Classic -98
Ort: VÄXJÖ

Inlägg av MASS »

silverräven skrev:
Kardanmannen skrev:Vad har du för bil? har aldrig vart med om att inte packningarna ligger med på jobbet till B230 motorerna (meko)


När man går in på mekonomens hemsida så står det klart och tydligt 478,75 för vattenpumpen och 58,75 för vattenpumpspackning.



Termostaten står det klart och tydligt att packning ingår. Jag tolkar det som att det inte ingår packning till vattenpumpen. OM det gör det så borde det ändras omgående i texten att packning ingår. Då slipper fler än jag tro att det blir vinst att handla orginal. (vilket jag aldrig mer tänker göra) :D


Så sant som det är sagt, aldrig mer original vattenpumpsats...
Bild

Garaget http://www.garaget.org/mass Projekttråd http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=46402" onclick="window.open(this.href);return false;

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

MASS skrev:
silverräven skrev:
Kardanmannen skrev:Vad har du för bil? har aldrig vart med om att inte packningarna ligger med på jobbet till B230 motorerna (meko)


När man går in på mekonomens hemsida så står det klart och tydligt 478,75 för vattenpumpen och 58,75 för vattenpumpspackning.



Termostaten står det klart och tydligt att packning ingår. Jag tolkar det som att det inte ingår packning till vattenpumpen. OM det gör det så borde det ändras omgående i texten att packning ingår. Då slipper fler än jag tro att det blir vinst att handla orginal. (vilket jag aldrig mer tänker göra) :D


Så sant som det är sagt, aldrig mer original vattenpumpsats...


BILTEMA rules!
Bild

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

micael skrev:
MASS skrev:
silverräven skrev:


När man går in på mekonomens hemsida så står det klart och tydligt 478,75 för vattenpumpen och 58,75 för vattenpumpspackning.



Termostaten står det klart och tydligt att packning ingår. Jag tolkar det som att det inte ingår packning till vattenpumpen. OM det gör det så borde det ändras omgående i texten att packning ingår. Då slipper fler än jag tro att det blir vinst att handla orginal. (vilket jag aldrig mer tänker göra) :D


Så sant som det är sagt, aldrig mer original vattenpumpsats...


BILTEMA rules!


he he...... Sen när då?



Jag har i alla fall aldrig haft problem men Volvo delar, som jag sa tidigare, tror på ett måndags ex, Volvo själva lär väl byta en och annan pump och jag har svårt att tro att dom monterar ren skit, då får dom väl inte göra annat än byta grejer på garantin.

En sak är dock klar, inte håller delarna samma kvalite som på glada 80 talet, oavsett var eller vad man handlar!



Ang Feltema så monterade jag ett nytt avgassystem förra sommaren, (halvsats) en vecka senare läckte det som ett såll, fick pengarna tillbaka och köpte Volvo istället.

Monterade Feltemas fjädrar runt om på 765an förra veckan, hoppas jag har bättre tur den här gången!?



// Kristian
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

silverräven skrev:
Kardanmannen skrev:Vad har du för bil? har aldrig vart med om att inte packningarna ligger med på jobbet till B230 motorerna (meko)


När man går in på mekonomens hemsida så står det klart och tydligt 478,75 för vattenpumpen och 58,75 för vattenpumpspackning.



Termostaten står det klart och tydligt att packning ingår. Jag tolkar det som att det inte ingår packning till vattenpumpen. OM det gör det så borde det ändras omgående i texten att packning ingår. Då slipper fler än jag tro att det blir vinst att handla orginal. (vilket jag aldrig mer tänker göra) :D


det som menas med Mekonomens hänvisning till packningen är att de säljer en packningssats till pumpen separat precis som volvo alltid har gjort. Du kan alltså köpa lösa packningar om du vill. Köper du ny pump ingår packningar.

ewi
Uppkörning
Inlägg: 567
Blev medlem: 10 okt 2003, 14:16
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av ewi »

har handlat på volvo i nu ca 10 år har aldrig haft detta bekymmer med nått av delarna
http://www.garaget.org/?car=17593

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Anders J
Uppkörning
Inlägg: 675
Blev medlem: 08 apr 2006, 01:39
Ort: borås

Inlägg av Anders J »

detta var en BRA tråd för min del, min bil drar vatten fast jag har bytt vattenpump, topppackning mm, ska ut och kolla upp genast så att inte pumpen läcker :)

fast antagligen har jag en spricka i toppen då jag har avgaser i vattnet i nästan lika stor mängd som innan jag satte i ny toppackning.





jag har ett vinande ljud när bilen är kall från framsidan av motorn det är säkert pumpjäveln :twisted:



//Anders
kör: volvo 940 classic-98 och volvo 164-70

Vaktis
Färsk användare
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 okt 2004, 19:45

Inlägg av Vaktis »

Mogen topic! :roll:

Buzz
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 25 apr 2007, 23:12

Inlägg av Buzz »

Vaktis skrev:Mogen topic! :roll:


Hehe





Är nog helt okej,,



En moderator har ju svarat i tråden :roll: och han är ju ganska petig på Topic,, :wink:

Vaktis
Färsk användare
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 okt 2004, 19:45

Inlägg av Vaktis »

Såg det ja, då har han ett gäng till att låsa! :) " Servo" "Topplock" tex. :wink:

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Vaktis skrev:Såg det ja, då har han ett gäng till att låsa! :) " Servo" "Topplock" tex. :wink:


Bara att tipsa!



Eller berätta för trådskaparen att hans rubrik suger!







Visst skulle man kanske önska att ordvalet i rubriken vore en smula bättre.



Men den funkar.

Jag förstod att han inte tycker att najsprajs kanske inte var så värst bra..
Bild

Skriv svar