Förklaring kring flöde och tryck på för förpump efterlyses.

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Tiggger
Uppkörning
Inlägg: 867
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:58
Ort: Sthlm
Kontakt:

Förklaring kring flöde och tryck på för förpump efterlyses.

Inlägg av Tiggger »

Lite info först.



Förpump B-230FT/FK/GT, B-200/204/FT tom -94

Volvo nr 3517 845

130 lit/tim vid 0,5 bar max 5,5 amp



Corvette

ACDelco

EP241

13.5 volt

50 PSI ~3,4Bar

24 g.p.h. ~90L/H



EP375

13.5 volt

51 P.S.I. ~3,5Bar

24 g.p.h. ~90L/H



Carter

P74037

Nominal Voltage 12

Gal per Hour Wide Open 16 ~60L/H

PSI Shut-Off 50 ~3,4Bar

(denna fick jag tag på och med den funkar det as kasst bara rycker så fort jag har lite laddtryck, tog dumt nog förgivet att den skulle flöda lika mkt då även den är till samma Corvette som ovan, denna stod som ersättare då ACDelco inte fanns)



Förstår så pass att trycket spelar in, men på vilket sett? Och vart kommer trycket ifrån?

Är det pumpen själv som jobbar och skjuter på bränslet med detta tryck, eller beror det på nått sett på vilket soppa tryck btr:en ger?



Många rekomenderar ju Corvette pumparna, men varför?

För ser man bara till flödet ska ju Org.pumpen vara bättre än T ex corvette pumparna.

Och det låter så konstigt för mig att en pump som jobbar med mindre tryck flödar mer då slangarna är lika grova.



Nån som är villig att försöka slå in lite vett i mig, och samtidigt tala om vilken pump jag bör ha som förpump, huvud pump är en 044, motorn är en B204FT och spridarna är gröna 968, just nu då bilen inte e mappad än ligger soppa trycket bara på ca 2,5 kommer nog ligga på 3,8 efter mappning.



//T
Bild_____Bild

960 2.0 16v TIC <------------------------>740GL (dock nu mer på skroten,tyvärr) R.I.P "pärlan"

----------------------------

Bounce To Hell, Bitch

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

du har uteslutit att en original förpump inte fungerar då eller vad?

I ovan nämnda exemplar jämför du ju original förpump med två högtryckspumpar ?

Att ha en högtryckspump före en annan högtryckspump kanske blir konstigt?

Förpumpen ser ju bara till att det hela tiden finns bränsle till huvudpumpen och man kan med fördel ibland ha en buffert tank på nån liter som ser till att det ovillkorligen finns bränsle till huvudpumpen men det är överkurs i många fall.



Bara för att de andra pumparna hör till Corvette betyder ju inte att de klarar Corvetter på 1400hk, i katalogen så hör de till helt standard 350 motorer och de är väl inte på så värst många hästar.

Skriv svar