olje returs packningen i blocket
-
- Uppkörning
- Inlägg: 349
- Blev medlem: 07 maj 2006, 01:17
- Kör: volvo 700/900
- Ort: Åsbro(ÖreBro län)
olje returs packningen i blocket
tjoo undrar om det är möjligt viss nån här som har en sprängskiss på blocket eller vet hur packningen te returen i blocket ser ut samt isf om det finns risk att den kan läck olja??
//Jansson
Man lär sig så länge man lever
//Jansson
Man lär sig så länge man lever
140(caben) 740GL 90(busbil) 745Gl(E) -90 945Turbo -92 855 t-5r
-
- Uppkörning
- Inlägg: 349
- Blev medlem: 07 maj 2006, 01:17
- Kör: volvo 700/900
- Ort: Åsbro(ÖreBro län)
okej nee kände på den i lördags tycke de va mjuk å såg inte ut som den satt i ordentligt .. efter ett kraftig olje läckage som ja åstakom när ja skulle köra slut på dom gammla sulorna
ska ta å kolla lite mer noggrant på de imörra
//Jansson
ska ta å kolla lite mer noggrant på de imörra
//Jansson
140(caben) 740GL 90(busbil) 745Gl(E) -90 945Turbo -92 855 t-5r
Som micael säger, ta det lite varsamt när du trycker dit oljereturen, min första packningen gick sönder vid första försöket för man måste pressa dit oljereturröret som fan.
Gick perfekt andra gången, men ta även silicon och täta rikligt runt om, annars lär den läcka i alla fall.
Gick perfekt andra gången, men ta även silicon och täta rikligt runt om, annars lär den läcka i alla fall.
Min Volvo 744 Turbo Intercooler på GARAGET.org - Till Salu!
Gilbert skrev:Ta lite kemisk metall eller nåt efter du monterat runt returen så du är riktigt säker på att den inte läcker. det är jobbigt!
Kemisk metall? Så ska man ju få bort returen nån vacker dag också.
Min Volvo 744 Turbo Intercooler på GARAGET.org - Till Salu!
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5678
- Blev medlem: 23 maj 2004, 14:47
- Kör: Camaro IrocZ -87
- Ort: Skövde Nuvarande Bilar: 960 US spec -95,"Valbo 762TIC" -84, 744TIC -85, 480ES -87
- Kontakt:
-
- Uppkörning
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
- Ort: Jokkmokk
- Kontakt:
Ingen som har provat att montera dit dubbla "o-ringar" ner mot blocket till returen? första gången jag monterade misslyckades jag och ringen hamnade på snedden vilket gjorde att det rann olja där. Sedan monterade jag den igen och de höll då tätt ca 300 mil, då skulle jag till att burna och när jag hade varvat ett tag och troligtvis hade bra med oljetryck så flög o-ringen ut och den pissade olja igen =/..
har nu provat att trycka dit dubbla ringar så de inte finns nån risk att ringen "glider" upp längs röret och de börjar läcka igen..
kanske dock kan ta lite packningssilicon och lägga runt så ska det väl hålla förhoppningsvis.
har nu provat att trycka dit dubbla ringar så de inte finns nån risk att ringen "glider" upp längs röret och de börjar läcka igen..
kanske dock kan ta lite packningssilicon och lägga runt så ska det väl hålla förhoppningsvis.
-
- Uppkörning
- Inlägg: 349
- Blev medlem: 07 maj 2006, 01:17
- Kör: volvo 700/900
- Ort: Åsbro(ÖreBro län)
okej får tacka för de tipset ska te rejmes imorgon å kolla vad de kostar har dock inte demonterat å konstaterat om det är fel än men har inga ideér längrre på vad det kan va vevhus ventilationen var ok osv inge vid oljefilter å dyligt heller .. hoppas de e reture
eller kan nån annan ha nåt bra förslag på vart de kan läcka ?
//Jansson
eller kan nån annan ha nåt bra förslag på vart de kan läcka ?
//Jansson
140(caben) 740GL 90(busbil) 745Gl(E) -90 945Turbo -92 855 t-5r
Ska räcka med att ta en o-ring och sen kleta på massvis med packnings silicon, rikligt.
Min Volvo 744 Turbo Intercooler på GARAGET.org - Till Salu!
-
- Övningskörning
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 10 apr 2007, 09:00
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3225
- Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
- Kör: Opel Omega 2,2 -02
- Ort: Förorten till någons GLE
nisseinorr skrev:Ingen som har provat att montera dit dubbla "o-ringar" ner mot blocket till returen? första gången jag monterade misslyckades jag och ringen hamnade på snedden vilket gjorde att det rann olja där. Sedan monterade jag den igen och de höll då tätt ca 300 mil, då skulle jag till att burna och när jag hade varvat ett tag och troligtvis hade bra med oljetryck så flög o-ringen ut och den pissade olja igen =/..
har nu provat att trycka dit dubbla ringar så de inte finns nån risk att ringen "glider" upp längs röret och de börjar läcka igen..
kanske dock kan ta lite packningssilicon och lägga runt så ska det väl hålla förhoppningsvis.
Jodå, dubbla packboxar/tätningar används flitigt av de allra flesta till mig bekanta turbomatare. Funkar enligt uppsago utmärkt!
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!