olje returs packningen i blocket

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
steel
Uppkörning
Inlägg: 349
Blev medlem: 07 maj 2006, 01:17
Kör: volvo 700/900
Ort: Åsbro(ÖreBro län)

olje returs packningen i blocket

Inlägg av steel »

tjoo undrar om det är möjligt viss nån här som har en sprängskiss på blocket eller vet hur packningen te returen i blocket ser ut samt isf om det finns risk att den kan läck olja??



//Jansson



Man lär sig så länge man lever
Bild



140(caben) 740GL 90(busbil) 745Gl(E) -90 945Turbo -92 855 t-5r

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Den har fyrkantig profil.



Ja den kan mycket väl läcka där då packningen brukar kunna få smisk när man hänger dit turbon...
Bild

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

en röd gummitätning är det, inte riktigt en oring, då den är kantig, som en slang som är 2-3mm lång :P

Finns hos din volvohandlare.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Gröna brukar dom väl vara?

=)
Bild

steel
Uppkörning
Inlägg: 349
Blev medlem: 07 maj 2006, 01:17
Kör: volvo 700/900
Ort: Åsbro(ÖreBro län)

Inlägg av steel »

okej nee kände på den i lördags tycke de va mjuk å såg inte ut som den satt i ordentligt .. efter ett kraftig olje läckage som ja åstakom när ja skulle köra slut på dom gammla sulorna :D



ska ta å kolla lite mer noggrant på de imörra



//Jansson
Bild



140(caben) 740GL 90(busbil) 745Gl(E) -90 945Turbo -92 855 t-5r

Chrillee
Uppkörning
Inlägg: 630
Blev medlem: 10 nov 2005, 21:51
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Chrillee »

Som micael säger, ta det lite varsamt när du trycker dit oljereturen, min första packningen gick sönder vid första försöket för man måste pressa dit oljereturröret som fan.



Gick perfekt andra gången, men ta även silicon och täta rikligt runt om, annars lär den läcka i alla fall.

Gilbert
Forumsfreak
Inlägg: 3408
Blev medlem: 19 dec 2005, 20:30
Kör: 945
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Gilbert »

Ta lite kemisk metall eller nåt efter du monterat runt returen så du är riktigt säker på att den inte läcker. det är jobbigt! :)
Volvo 945

Chrillee
Uppkörning
Inlägg: 630
Blev medlem: 10 nov 2005, 21:51
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Chrillee »

Gilbert skrev:Ta lite kemisk metall eller nåt efter du monterat runt returen så du är riktigt säker på att den inte läcker. det är jobbigt! :)


Kemisk metall? Så ska man ju få bort returen nån vacker dag också. :P

VolvoDanne
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 maj 2004, 14:47
Kör: Camaro IrocZ -87
Ort: Skövde Nuvarande Bilar: 960 US spec -95,"Valbo 762TIC" -84, 744TIC -85, 480ES -87
Kontakt:

Inlägg av VolvoDanne »

packningsklister, eller packning i tub, eller liknande rekomendarar jag att använda på returens packning i blocket!
Bild
V8 och Jänkejärn is the shit!

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Bild

använde jag, när jag monterade beggad tätningsring sist :P

kemisk metall skulle jag nog inte använda.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Gilbert
Forumsfreak
Inlägg: 3408
Blev medlem: 19 dec 2005, 20:30
Kör: 945
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Gilbert »

Chrillee skrev:
Gilbert skrev:Ta lite kemisk metall eller nåt efter du monterat runt returen så du är riktigt säker på att den inte läcker. det är jobbigt! :)


Kemisk metall? Så ska man ju få bort returen nån vacker dag också. :P


ja, de är bara o knacka bort de. de blir då inga läckars av de iaf :)
Volvo 945

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

Ingen som har provat att montera dit dubbla "o-ringar" ner mot blocket till returen? första gången jag monterade misslyckades jag och ringen hamnade på snedden vilket gjorde att det rann olja där. Sedan monterade jag den igen och de höll då tätt ca 300 mil, då skulle jag till att burna och när jag hade varvat ett tag och troligtvis hade bra med oljetryck så flög o-ringen ut och den pissade olja igen =/..

har nu provat att trycka dit dubbla ringar så de inte finns nån risk att ringen "glider" upp längs röret och de börjar läcka igen..



kanske dock kan ta lite packningssilicon och lägga runt så ska det väl hålla förhoppningsvis.
Bild

steel
Uppkörning
Inlägg: 349
Blev medlem: 07 maj 2006, 01:17
Kör: volvo 700/900
Ort: Åsbro(ÖreBro län)

Inlägg av steel »

okej får tacka för de tipset :P ska te rejmes imorgon å kolla vad de kostar har dock inte demonterat å konstaterat om det är fel än men har inga ideér längrre på vad det kan va vevhus ventilationen var ok osv inge vid oljefilter å dyligt heller .. hoppas de e reture



eller kan nån annan ha nåt bra förslag på vart de kan läcka ?



//Jansson
Bild



140(caben) 740GL 90(busbil) 745Gl(E) -90 945Turbo -92 855 t-5r

Chrillee
Uppkörning
Inlägg: 630
Blev medlem: 10 nov 2005, 21:51
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Chrillee »

Ska räcka med att ta en o-ring och sen kleta på massvis med packnings silicon, rikligt. :)

vilda arne
Övningskörning
Inlägg: 126
Blev medlem: 10 apr 2007, 09:00

Inlägg av vilda arne »

Chrillee skrev:Ska räcka med att ta en o-ring och sen kleta på massvis med packnings silicon, rikligt. :)
Var ska packnings siliconet sitta? På packningen, ska det på mellan block och oljeröret, eller var ska det kletas?

steel
Uppkörning
Inlägg: 349
Blev medlem: 07 maj 2006, 01:17
Kör: volvo 700/900
Ort: Åsbro(ÖreBro län)

Inlägg av steel »

det är kan man ju kleta runt röret å på o-ringen lite ovan ifrån ska la undvika å dräla ner nåt i tråget men de e la bara å kladda på :P





// Jansson
Bild



140(caben) 740GL 90(busbil) 745Gl(E) -90 945Turbo -92 855 t-5r

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Inlägg av Morst »

nisseinorr skrev:Ingen som har provat att montera dit dubbla "o-ringar" ner mot blocket till returen? första gången jag monterade misslyckades jag och ringen hamnade på snedden vilket gjorde att det rann olja där. Sedan monterade jag den igen och de höll då tätt ca 300 mil, då skulle jag till att burna och när jag hade varvat ett tag och troligtvis hade bra med oljetryck så flög o-ringen ut och den pissade olja igen =/..

har nu provat att trycka dit dubbla ringar så de inte finns nån risk att ringen "glider" upp längs röret och de börjar läcka igen..



kanske dock kan ta lite packningssilicon och lägga runt så ska det väl hålla förhoppningsvis.


Jodå, dubbla packboxar/tätningar används flitigt av de allra flesta till mig bekanta turbomatare. Funkar enligt uppsago utmärkt! :)
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Skriv svar