zf låda hur få bort svänghjul? (löst, hur man byter låda)

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Sony
Övningskörning
Inlägg: 108
Blev medlem: 15 feb 2006, 20:56
Ort: Fränsta

zf låda hur få bort svänghjul? (löst, hur man byter låda)

Inlägg av Sony »

Håller på att byta till manuell i min 740 tic -88



hur får jag bort svänghjulet eller vad det nu heter på en automat

sitter ju som klackar runt om är det bara att slå bort dom?



/Andreas
Projekt volvo 242 drift
projekt volvo 242 tic
kör 945 ltt

http://www.garaget.org/sony68" onclick="window.open(this.href);return false;

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

du menar inte startkransen och convertern på den?

skruvar du bort den lilla alugrunkan bakom tråget, men framför lådan så kan du lossa convertern

snurra på motorn så finns de hål i skivan med startkransen,

det bör vara 3 bultar.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
Sony
Övningskörning
Inlägg: 108
Blev medlem: 15 feb 2006, 20:56
Ort: Fränsta

Inlägg av Sony »

ok då ska jag göra det.

tackar för hjälpen :D
Projekt volvo 242 drift
projekt volvo 242 tic
kör 945 ltt

http://www.garaget.org/sony68" onclick="window.open(this.href);return false;

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Hojta om det löste sig, så jag förstod din fråga rätt. :)



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
Sony
Övningskörning
Inlägg: 108
Blev medlem: 15 feb 2006, 20:56
Ort: Fränsta

Inlägg av Sony »

japp det löste sig den satt med 4 bultar.

en viktig sak som jag fick reda på är att man måste lossa konverten innan man lyfter ner lådan annars kan lådan gåsönder, man knäcker axeln tydligen om man hissarner den med konverten fast satt..



men nu till nästa problem har ju inget sväng hjul som passar, sitter ju inpuls givare på min -88 tic så jag får leta lite :lol:



mycket jobb och mycket som jag inte hadde tängt på, så om någon läser detta och funderar på att byta från automat till manuell så tycker jag att du ska ta och fundera ett tag till.



det man behöver är:



växellåda (går med vilken som hellst, bara att slå upp hålet för inpuls givarn med en hammare och slipa till kanterna)

pedalställ

svänghjul som passar (i mitt fall, ett med piggen för inpulsgivarn)

kopplingsvier

kardan som passar mot lådan

växellådsbalk

genomföringen för kopplings viern (plåt bit, går att skruva bort sitter med 2 bultar)

lamell

tryckplatta

svänghjulslager

plast runt växelspaks damask



är mer än 5 liter olja i växellådan så det får man vare berädd på, rinner olja hela tiden så det är ett kladdigt byte.



nått för faq?



Mvh / Andreas
Projekt volvo 242 drift
projekt volvo 242 tic
kör 945 ltt

http://www.garaget.org/sony68" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar