Ställa in turboladdvarv

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
racerbjörnen
Färsk användare
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2003, 08:51
Ort: sthlm

Ställa in turboladdvarv

Inlägg av racerbjörnen »

Min turbo börjar vid 2000rpm , skulle hellre vilja ha det vid 2500rpm.



Kan man höja det , isåfall hur ??

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Gasa mindre.



Normalt vill man ju att turbon skall ladda så tidigt som möjligt.
Bild

SirKim
Van forumsanvändare
Inlägg: 1323
Blev medlem: 01 dec 2002, 01:13
Ort: Köping/Västmanland
Kontakt:

Re: Ställa in turboladdvarv

Inlägg av SirKim »

skrev:Min turbo börjar vid 2000rpm , skulle hellre vilja ha det vid 2500rpm.



Kan man höja det , isåfall hur ??


...varför vill du inte ha tidigt ladd... det är ju det alla strävar efter.
Bild

Körde:

740 GL -88B B230F

Kör:

850R -96

Henrik K
Övningskörning
Inlägg: 162
Blev medlem: 02 dec 2002, 11:43
Ort: Söder om Kalmar (Söderåkra)

Re: Ställa in turboladdvarv

Inlägg av Henrik K »

skrev:Min turbo börjar vid 2000rpm , skulle hellre vilja ha det vid 2500rpm.



Kan man höja det , isåfall hur ??




eeehhhhhh??

Varför på detta viset??

Va glad i stället!
Lagar M90. Har även en del beg reservdelar på lager.

racerbjörnen
Färsk användare
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2003, 08:51
Ort: sthlm

Inlägg av racerbjörnen »

Tänkte rent ekonomiskt( ja jag vet då ska man inte köra turbo)

tycker den laddar alltför ofta på motorvägsfart , när det börjar bli lite uppför.



men är det möjligt ? läste nån tråd här , där någon sa att deras turbo

börjar ladda vid 3000rpm

lamer
Övningskörning
Inlägg: 119
Blev medlem: 03 sep 2003, 18:07

Inlägg av lamer »

det är relativt, gasar du mycket så ökar trycken som sätter fart på turbon, gasar du lite så tvärt om.



Har också märkt att turbon börjar ladda när man ligger på motorvägen och det kommer en uppförsbacke, lite jobbigt men det kan man leva med.
Bild

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Man kan ju köpa en megastor turbo. Då kan man ju få den att börja ladda vid 8000rpm om man vill.







Ni som har farthållare å trim.

Hur beter sig eran bil?

i uppförsbackar gasar min som en tok för att sedan slå av helt å sedan ladda på. Jag får hjälpgasa om den skall gå jämt med farthållaren...
Bild

Henrik K
Övningskörning
Inlägg: 162
Blev medlem: 02 dec 2002, 11:43
Ort: Söder om Kalmar (Söderåkra)

Re:

Inlägg av Henrik K »

skrev:Man kan ju köpa en megastor turbo. Då kan man ju få den att börja ladda vid 8000rpm om man vill.







Ni som har farthållare å trim.

Hur beter sig eran bil?

i uppförsbackar gasar min som en tok för att sedan slå av helt å sedan ladda på. Jag får hjälpgasa om den skall gå jämt med farthållaren...


lite ojämnare med trim. men den gasar ju inte som en tok i uppföra. Den håller hastigheten.
Lagar M90. Har även en del beg reservdelar på lager.

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

tja... jo min börjar vid 3000 fast jag vill ha den tidigare... åker ganska mycket motorväg så där e de bra som de e nu... faan man skulle ha haft en turbo till som man kan så till/ifrån när man åker på olika vägar...
Bild

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re:

Inlägg av micael »

skrev:
skrev:Man kan ju köpa en megastor turbo. Då kan man ju få den att börja ladda vid 8000rpm om man vill.







Ni som har farthållare å trim.

Hur beter sig eran bil?

i uppförsbackar gasar min som en tok för att sedan slå av helt å sedan ladda på. Jag får hjälpgasa om den skall gå jämt med farthållaren...


lite ojämnare med trim. men den gasar ju inte som en tok i uppföra. Den håller hastigheten.


Kanske är min farthållare som är en smula usel(från 1990). Fast ibland så verkar det som om den är adaptiv.

Efter ett tags körning så blir det inte lika mycke tokgasa.
Bild

Skriv svar