Lågprisolja

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
MagArne
Övningskörning
Inlägg: 219
Blev medlem: 17 nov 2006, 18:03
Ort: Norrköping

Lågprisolja

Inlägg av MagArne »

Hur är igentligen lågprisoljorna?

Jag hittade denna tråd i ett forum

http://www.enduromx.com/forum/visainlag ... tatus=visa



Ska man tro på det dom säger att det är stora oljebolag som även tillverkar lågprisoljorna? Kan man då te.x köpa billig olja hos Jula, Rusta eller vart tusan som hällst och slå i bilen?

Eller är det kanske slagget från botten av grytorna de skrapar ihop och skickar till Biltema?



Eller sover man bättre om natten om man går till Statoil och köper deras olja? :wink:



Någon som sett tester på lågprisolja mot dyra kvalitétsoljor? Eller betalar vi en massa extra bara för att oljebolagens logotyper ska synas på Formel 1 bilarna?
745 GLT 16v -89

MagArne
Övningskörning
Inlägg: 219
Blev medlem: 17 nov 2006, 18:03
Ort: Norrköping

Inlägg av MagArne »

Lite mer intressant att läsa om lågrpisoljor.

http://www.usabil.nu/message/reply.asp? ... =&all=True
745 GLT 16v -89

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Vad jag har hört finns det t ex. olika sätt att framställa syntetolja på, vilket påverkar kvaliteten men inte kvalitetsnormen. :?

En billig syntetolja behöver därför inta vara lika bra som en dyrare trots att den uppfyller samma kvalitetsnorm.

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

Andreas skrev:Vad jag har hört finns det t ex. olika sätt att framställa syntetolja på, vilket påverkar kvaliteten men inte kvalitetsnormen. :?

En billig syntetolja behöver därför inta vara lika bra som en dyrare trots att den uppfyller samma kvalitetsnorm.


Exakt
Bild

Användarvisningsbild
Volvo_940SE
Uppkörning
Inlägg: 561
Blev medlem: 29 jan 2007, 21:23
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Volvo_940SE »

Biltemas dyrare oljor är exakt samma som dom använder i nya Mercedes/porsche osv.. dock får dom inte skriva det för då skulle inte dom dyrare märkerna sälja lika bra.

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

Volvo_940SE skrev:Biltemas dyrare oljor är exakt samma som dom använder i nya Mercedes/porsche osv.. dock får dom inte skriva det för då skulle inte dom dyrare märkerna sälja lika bra.


Tror jag inte ett smack på.. Eftersom det är Mobil som utvecklar porsches olja
Bild

selvin
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 jan 2005, 08:20

Inlägg av selvin »

Jag tror nog det kan vara märkesolja..

på den tiden dom sålde mobil? var det andra sortering har man hört så här i efterhand!

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattsson »

Samma olja alltihopa, tror inte att många märker skillnad på biltemaoljan och mobil1 olja för 150kr litern ;) Inte oss vanliga som kör utan monsterefekt ;)

Du skrev: "Eller betalar vi en massa extra bara för att oljebolagens logotyper ska synas på Formel 1 bilarna?" Ja det gör vi tyvär, mera reklam om oljan gör den dyrare.



//Johan
[Volvo 945 LTT-96]

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattsson »

selvin skrev:Jag tror nog det kan vara märkesolja..

på den tiden dom sålde mobil? var det andra sortering har man hört så här i efterhand!


Hört ja, är mycket tveksam om man får göra så ;)
[Volvo 945 LTT-96]

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

En motorolja skall ju uppfylla följande...



God värme- och oxidationsbeständighet minskar risken för koksning vilket i sin tur minskar risken för knackning och glödtändning.



Lång livslängd ger möjlighet att utnyttja tillverkarens maximala rekommenderade bytesintervall.



Goda egenskaper för viskositet/temperatur och skjuvstabilitet ger bättre nötningsskydd.



Bra flöde vid låga temperaturer (flyttemperatur upp till -60°C) och högt viskositetsindex garanterar bra driftförhållanden även i kallt väder.



Låg flyktighet ger lägre oljeförbrukning.



Bra friktionsegenskaper ger lägre bränsleförbrukning och högre effekt.



Åtminstonde jag tror att det får man inte hos Biltema, eller hos någon annat lågprismärke!

Frågan har varit upp massor av ggr vid det här laget och åsikterna är lika många som det finns motoroljor!

Jag kör hellre ett känt märke, skiljer marginellt i pris, när man räknar milkostnad och på en sån viktig grej snålar inte jag!



// Kristian
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

det finns 3-4 oljetilverkare som pumpar upp oljan ur marken.

så visst de är "samma" olja i många dunkar ute på marknaden.

Mobil har en olja, säljer kanske samma på OBS! eller Rusta vad vet jag.

Det som skiljer är förädlingen.

Oljan förädlas oftast i fler steg, andra vancerade tillsatser i 'durare' oljor osv.



Det skulle inte gå sälja en Mobil1 ESP-olja för några kronor litern som biltema söljer sina oljor för, då förädlingen och forskningen om vilka saker som lirar ihop helt enkelt kostar ruskigt mycket pengar att ta fram.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

ThaSaint skrev:det finns 3-4 oljetilverkare som pumpar upp oljan ur marken.

så visst de är "samma" olja i många dunkar ute på marknaden.

Mobil har en olja, säljer kanske samma på OBS! eller Rusta vad vet jag.

Det som skiljer är förädlingen.

Oljan förädlas oftast i fler steg, andra vancerade tillsatser i 'durare' oljor osv.



Det skulle inte gå sälja en Mobil1 ESP-olja för några kronor litern som biltema söljer sina oljor för, då förädlingen och forskningen om vilka saker som lirar ihop helt enkelt kostar ruskigt mycket pengar att ta fram.



//Erik


Håller helt och hållet med..
Bild

MagArne
Övningskörning
Inlägg: 219
Blev medlem: 17 nov 2006, 18:03
Ort: Norrköping

Inlägg av MagArne »

Nej inte munhugga på varandra nu. :D

Dena tråd var mest startad för att vi ska spåna lite och räta ut en del frågetecken.



Tänkte om det t.ex är som i elektronikbranchen där tre radioapparater har exakt samma innehåll t.o.m tillverkade av samma tillverkare men har olika logotyper på skalet och tre olika prislappar så tänkte varför inte oljan med?



Men om lågrpisoljan bara klarar 75% av vad finare olja klarar så blir den ju kanske inte så billig i längden?

Men och andra sidan är kanske lågprisoljan bra mycket bättre än vad oljan var -88 och om man gör regelbundna oljebyten så duger den mer än väl till en std volvo bruksbil?

Har volvo några motorer, växellådor, bakaxlar m.m som är väldigt känsliga för val av olja?



Jag ringde för övrigt till Agrol idag som har billig olja. Väldigt trevliga att göra med och sa att vågar bönderna hälla i deras olja i sina miljontraktorer så dög nog oljan till min volvo med. Klart du ska handla oljan hos lantmännen och få pengar över till annat kul :P



Jaja, klart det var säljsnack men kan man tjäna pengar lite varstans men ändå få okej saker så blir min redan tomma plånbok glad.



Och nej, jag har inte hela garget full med biltema olja, har köpt finare olja när det varit REA hos de olika bildelsbutikerna. Men det är ju inte alltid dom har REA på den oljan jag behöver så alltid kul att kolla efter alternativ.
745 GLT 16v -89

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Fan hur jag stavar, de är så när man har många järn i elden... Nåja.

Kan iaf säga att det ovan är den förklarinen jag fick när jag var på smörjmedelsutbildning senast, hos min arbetsgivare..



Parantes: Många säger att Agrol och Mobil är samma olja. Så är det inte

Samma raffinaderi kan nog stämma, men de rinner ur olika kranar om man säger så.



EDIT: Exxon som säljs i staterna är däremot samma olja som Mobils produkter.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

ThaSaint skrev:Fan hur jag stavar, de är så när man har många järn i elden... Nåja.

Kan iaf säga att det ovan är den förklarinen jag fick när jag var på smörjmedelsutbildning senast, hos min arbetsgivare..



Parantes: Många säger att Agrol och Mobil är samma olja. Så är det inte

Samma raffinaderi kan nog stämma, men de rinner ur olika kranar om man säger så.



EDIT: Exxon som säljs i staterna är däremot samma olja som Mobils produkter.



//Erik


Det märks att ni säljer Mobil Sainten... Precis som vi på jobbet :wink: Är ju kurser och så rätt ofta.. :D
Bild

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Ahja ja är inte partisk :P

Själv kör jag med Valvoline för tillfället ;)



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Dubben
Van forumsanvändare
Inlägg: 1236
Blev medlem: 02 jan 2006, 17:16
Ort: Hammarstrand/Östersund Kör: 855 T-Gul

Inlägg av Dubben »

Jag kör på Algols Nova, halvsyntet. Farsan kör det i L200an och V40n och jag i 940n, fungerar kalasbra. Fast iomed att vi byter olja i alla bilar var 1000 mil så ska det inte innebära några problem. Men visst, jag tror att Mobil1 med co säkert har lite vassare egenskaper, dock kanske man inte märker dom i en orginal bruksbil :) Dessutom är oljan billig :wink:



//Dubben
Bild

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Tar bilen en del olja kan ju påfyllnings-Mobil1:en man häller i betala en begagnad motor efter ett par tusen mil.



Volvomotorer typ B230 verkar ju hålla i evighet oavsett olja. Jag menar, vem som köper en äldre Volvo bryr sig om servicebok och sånt? Motorn håller ju även om man knappt byter oljan.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

En B230 eller en motor som D24'an är ju inte så jäkla kräsen

de flesta oljor gör trots allt jobbet.

Bara man byter oljan i tid! och inte fuskar med en viktig komponent som OLJEFILTRET.



Det är främst "moderna" motorer som är mycket oljekräsna, som nya VAG dieselmotorer etc som ska ha longliftolja som uppfller krav 605.1 (blablabla) och har en bytesintervall på kanske 5.000 mil..



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

Dubben skrev:Jag kör på Algols Nova, halvsyntet. Farsan kör det i L200an och V40n och jag i 940n, fungerar kalasbra. Fast iomed att vi byter olja i alla bilar var 1000 mil så ska det inte innebära några problem. Men visst, jag tror att Mobil1 med co säkert har lite vassare egenskaper, dock kanske man inte märker dom i en orginal bruksbil :) Dessutom är oljan billig :wink:



//Dubben


för att vara lite petig så är oljebytesintervallen på D24 750mil. dieslar svärtar ner oljan väldigt fort.

Dubben
Van forumsanvändare
Inlägg: 1236
Blev medlem: 02 jan 2006, 17:16
Ort: Hammarstrand/Östersund Kör: 855 T-Gul

Inlägg av Dubben »

_chevrolet_ skrev:


för att vara lite petig så är oljebytesintervallen på D24 750mil. dieslar svärtar ner oljan väldigt fort.


Givetvist fel av mej ! L200an och min 940 byter vi i var 500mil och i V40n var 1000! Klumpigt av mej :roll: :P



//Dubben
Bild

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

Hittade en artikel nånstans som nån 'Farbror Bo' har skrivit, vet inte

om jag kopierade från nån som citerat härifrån eller hur det var.

Klipper in det här iaf:



***********************************



Blev "farbror Bo" och läste in ett inslag att någon på forumet ville ha hjälp när det gäller val av olja. Väldigt "halt" ämne. Privat forskade jag i 4 år(började av ren nyfikenhet), blev besatt av oljor i samband med ett uppdrag på Volvo (är konstruktör på dagtid ) så varför inte berätta det jag har lärt mig. Självklart min egen tolkning och åsikt, upp till var och en att acceptera eller inte. Kort, koncist och helt opartiskt:



8 fabriker i världen tillverkar den syntetyska basen- polyalfaolefiner(PAO)eller"grupp4” oljor. I kemivärlden existerar som ”oligomer olefin”,”poliol ester”,”ester dibasic acid”etc.

Framställs från kolväten med låg molekylvikt genom polymerisering till hög molekylvikt och önskvärd viskositet.

En kemisk framställning från Inovene, ExxonMobile, Neste, Ineos, Chevron-Philips, Chemtura och Niznijkamnefthim. Vet ej om andra aktörer under tiden hunnit blanda sig in i spelet. Tillverkas i USA, Belgien, Frankrike, Canada, Ryssland. Varför behövs PAO?



Oxidationsstabila polymerer med ursprungligen hög viskositetindex (VI), klarar extremt höga tryck, låga och höga temperaturer, lång livslängd etc. Ämnade till att ”misshandlas”. En superdyr superolja. För jetmotorer, gasturbiner t.ex. Men i bilvärlden numera ställer ökade kostnader för service och miljökrav press på biltillverkarna som ställer krav på kemiindustrin som vill ha ordentligt betalt för ansträngningen . Från oss konsumenter.



För bilmotorer var förut överflödiga, men tendensen är att klämma ur mindre cyl.volym större effekt, samt minska oljevolymen i motorn och förlänga oljebytesintervallerna och minska bränsleåtgången. Som gör mig galen, hur går det ihop? Som tekniskt kunnig förstår man att det kommer att krävas olefiner, annars brister det någonstans. Min forskning sökte svar på frågan vad vi konsumenter häller i oljesumpen – det vi tror på, genom färgglada ”top of the art” varor eller det som verkligen krävs. Därför att 8 fabriker absolut inte räcker till att leverera en nödvändig ingrediens i moderna oljor. En bråkdel av det totala behovet är olefiner, (estrar, polyglycol är tyvärr inte riktigt samma sak) . Resten är mineralolja. 400 000 ton/år (metriska ton) mot 420 000 000 ton/år (källa ”Lube World).Man kan räkna ut i % en blygsam siffra. Kliver man däremot i en butik eller verkstad är uteslutande allt där ”syntet”. En och annan dammig dunk mineralolja väntar förgäves på någon hylla, för vem bryr sig om mineralolja längre?

PAO behöver dock mineralolja och tillsatser för att fungera och att kallas för syntetisk motorolja. Men än så länge har jag inte lyckats få svar på hur mycket är just andelen PAO i % av den totala basoljan, det vi egentligen betalar för den syntetiska delen.



Ibland när jag lyckas hitta äkta syntet och läsa i säkerhetsdatabladen, står det t.ex. ”polyalfaolefiner och syntetiskt modifierade mineraloljor – 80 %...? Men hur mycket PAO? = inget svar.

PAO behövs egentligen bara i extrema miljöer - om vi startar motorn vid Nordpolen och tävlar i Sahara samma dag, köra F1 bil, dragrace, rally etc. Allt annat förutom extrema förhållanden klarar modifierade mineraloljor (grupp3 med VI över 120, grupp2 –VI 80-120). Att köra till och från jobbet, åka på semester, även köra hårt på autobahn i flera timmar klarar med råge ovannämnda oljor.



Grupp 1 är solvent raffinerad råolja med högre svavelhalt (blir 10W 30 efter förädling med tillsatser = ”husets olja”)Annars helt OK ”glidarolja”. Kan bli ännu bättre genom bättre tillsatser.



Grupp 2 & 3 är utvalda råoljor förädlade genom vidare raffinering, hydrofinishing och hydrocracking för att likna PAO. Därför har Gr2 och 3 fått fäste på marknaden som syntet oljor som inte är riktigt sant. Kvalité och pris ökar med utvecklingen men grupp 3 blir aldrig lika bra som olefiner. Kampen kommer att bestå, konkurrensen kräver att folk måste överleva. Men…

En bilmotor går inte att ”lura” med vad som helst, ställda krav är till för att följas, även om det står ”syntet” på flaskan vi köpt i god tro.

Benämningar som "helsyntetisk", ”halvsyntetisk” används friskt (missbrukas heter det) ofta av mycket kända och mindre kända märken som säljer grupp 3 och även grupp2 under namnet ”syntetisk formula”, ”syntetisk baserad”, ”kemiskt modifierad ” osv.

Mycket sämre olja är det inte, men det är vilseledande, missvisande information.

Castrol är ett exempel med bara 2 äkta syntetiska oljor i sortimentet, Shell har en artikel, Statoil två eller tre, OKQ8 lika många, Mobil har större utbud. De flesta kör med samma recept – till 0W produkter - olefiner och estrar + Gr 3; till 5W ibland olefiner,estrar och resten är modifierade mineral (Gr 2+Gr3) med tillsatser. Ett exempel med OKQ8 oljor. Jag ”dissekerar” i korthet tre artiklar:

”OK/Q8 helsyntet 5W-40”, ”OK/Q8 delsyntet 10W-40”, ”OK/Q8 Formula Excel 5W-40”. Samtliga oljor uppfyller stränga krav, ”syntetiska” i produktdatabladen. Men bara Formula Excel innehåller PAO i tillräcklig mängd enligt säkerhetsdatabladet, därmed dyrast. Och prisvärt.

För den som vill kolla vad verkligen finns i flaskan man köper räcker det att läsa i produkt (beskriver egenskaper) resp. Säkerhetsdatabladen (redovisar sammansättning). Varje större tillverkare (i fall respekterar sina trogna kunder) erbjuder på sin hemsida denna tjänst. För olja på helt syntetisk bas ska det stå ”polyalfaolefiner” ”polyol ester”

(som "Red Line" använder) eller ”PAO” och inget annat som ”syntetiskt modifierade, formulerade någonting…” som kan vara hur bra som helst men inte olefiner.

Diskussioner har startat rättegångar och etik är något vi bilägare behöver. Varför litar då oljetillverkarna på sina oljor och klistrar gärna etiketter med ordet syntetisk?

Svaret är tillsatser.

Tillsatser är det som gör både PAO och Mineral till användbara produkter. Infineum,

Afton, Akzo, BASF, Ciba, Chevron, Lubrisol,Crompton, Cognis, Rhein Chemie och några till kemiska giganter äger 90% av marknaden när det gäller tillverkning av ämnen som utgör mellan 10-20% av en liter motorolja. Hundratals andra tillverkare/blandare bidrar till det annars gigantiska utbudet av oljor och varje av dem tycks hitta sin egen unika formel. Men tillsatserna är knappast unika i kemivärlden. Det är doseringen, kombinationen, erfarenheten som gör en olja bättre än annan.



Tillsatspaketet innehåller några huvudgrupper:

1. Viskositetsförbättrare-(ca25%)håller viskositeten i schack vid högre temperaturer.

Namn:polymetacrylat, styren-isoprene.(PAO har mindre behov av )

2. Dispersants/detergents-(ca50%)-förhindrar oxidation, rostangrepp, frätning på ickemetaller,

skumbildning , håller smuts svävande i oljan, håller motorn ren kall som varm,ja-listan är lång

Heter: sulfonater, phenater, sucinamider, (metalbaser, organiska ämnen) o.s.v.

3. Pour Point depressors – förhindrar paraffinet i oljan att kristallisera vintertid.

4. 10 % av paketet förhindrar metall/metall kontakt- molybdendisulfid t.ex.



Allt skrivet hittills betyder att vem som helst kan starta sitt eget märke och heta t.ex ”Bastrol”, bara man betalar för råvaror, logistik, varumärke, reklam, certifiering eller sponsra F1. En dyr affär…

Exempel: bara certifieringen till CJ-4 (för dieselmotorer 2006 och framåt) kommer att kosta runt

$ 520 000. Innehåller 10 tester. Jämför sedan med CG (omfattar 1994-9Cool som kostade $100 000. För nästan samma olja, i princip.

Från nästan 5000 certifieringar 1993 minskar volymen till cirka 1000 år 2005. Det är dyrt att certifiera och uppgradera.

Den enorma kostnaden gör att mindre bolag som inte drabbats av storhetsvansinne men ändå vill vara med säljer bra oljor till bra priser (egna förslag kommer längst ner).

Man kan inte idag, även med stora ansträngningar hitta riktigt dålig olja som gör att motorn rasar bara så där, då har man använt olivolja, eller eftermonterat för stor turbo, genomfört usel reparation/trimning.



Vad blir det då i praktiken:

Praktiska prover (Tidskriften ”Lube World ”som testar i oberoende lab.) visar:

-samtliga tillsatser oavsett tillverkare börjar tappa egenskaper redan vid ungefär 600-700 mil användning och körstil, kallstarter, korta sträckor till/från har betydelse.

-oxidation: är fundamental del av oljans föråldring –oundviklig resultat av förbränningen.

-smuts: som produkt av detta är också bidragande orsak och riktig rening av oljan under drift är nödvändig för att säkerställa lång livslängd.3000 mil är för långt vid ”stop and go” körning.

smuts 2: dålig/ej bytt luftfilter gör att motorn andas turbulent luft från vägbanan som innehåller uteslutande sand, gjutjärnspartiklar från bromsskivor och fibrer/metaller från bromsbelägg. Hamnar i oljan täpper till filtret successivt så flödet minskar.

Min egen åsikt: jag har inte hittills sett olje/luftfilter tillverkade enligt standard som ska motsvara t.ex. hårda kraven som ställs på motorolja. ”30 000 km” stämplat på ett oljefilter är bara en siffra som inte är relaterad till verkliga förhållanden.

Därmed är jag skeptisk till förlängda oljebyten Filter vi köper räcker inte till oavsett vilka mirakel som lovas därför att rening av oljan under drift är uruselt konstruerat på samtliga bilmärken och modeller. Sedan urminnes tider har vi bara en pump som skickar runt olja genom pressat papper…Byt därför filter 2 gånger även om du kör äkta syntet och vill ändå byta olja vid 3000 mil. Värre är det med dieselmotorer som av sin konstruktion har tendens att späda ut oljan. Efter 800 mil är oljan ”färdig”. Vist går det att köra vidare men det på bekostnad av livslängden på motorn .



OK, några förslag :

Swedol heter ett ”smultronsställe” för ”gamla” och nya ( i 20 liters dunkar) Q8 oljor.

Har butiker i hela landet.

För den Som vill köra syntet:

”Swedol 5W-40 helsyntet” 4 lit. 177 :- + moms.

Kamuflerad ”Q8 5W-40 Formula Super Plus” äkta PAO ( sek.datablad finns att läsa)

”Super Plus” blev uppgraderad till SL och blev ”Formula Excel”och ca 550 :- på macken.

Uppfyller Volvo std för äkta syntet oljor ”std 97 467-54” En superolja för bensin/diesel

För den Som vill köra ”delsyntet”:

”Swedol 10W-40 delsyntet ” 4 lit -: 117 + moms.

Kamuflerad ”Q8 10W-40 Extra Plus” Grupp3 olja ( sek.datablad finns att läsa)

Blev ”Advanced” efter uppgradering till SL därmed dyrare.

Uppfyller Volvo ”std 97 465-14” Mycket bra olja.

För den modigaste:

”Q8 T 750” SAE 15W-40. 20 lit. dunk, kostar ca 500 :- (minGr1+tills.) Produktdatabladet fyller en hel sida A4. API CI -4/SL Passar bensin /diesel.

Strängaste normerna för Volvo, MAN, Caterpillar etc. ACEA E7, E5, B4, A3.

Den som tycker att ovanstående verkar konstigt, kör vidare som vanligt.

Min enda avsikt var att väcka bilägarnas medvetande vid val av olja, upplysa om rådande missförstånd.



Vi hörs. Farbror Bo.



*****************************************



Rätt inressant läsning.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Skriv svar