740 -86 "förgasarsmäller" samt dör, hög bränsleför

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Timmy85
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 feb 2007, 17:06
Ort: Hunnebostrand

740 -86 "förgasarsmäller" samt dör, hög bränsleför

Inlägg av Timmy85 »

Hej hej. Ny här på forumet :)



Mitt problem är min gamla 740. Det är en 86:a med förgasarmotor (vet inte motormodell tyvärr). När jag köpte den så drog den 1,3 liter milen. Nu har den börjat "förgasarsmälla" när jag startar den så jag måste "choka" den när den är kall. När motorn har blivit varm så går den bra igen. Och ibland när jag motorbromsar mot en korsning och trycker ner kopplingen så sjunker varvet så mycket att den dör, detta går att hindra genom att gasa till lite när man kopplar men är mycket jobbigt när den dör.

Ibland när jag startar bilen går den inte att varva upp alls, utan det är som den stryps av något, men så stänger jag av, och så glödtänder den nån gång och sen är det inga problem längre, då funkar den fint. Samt att bränsleförbrukningen har ökat, så nu drar den 2 liter milen. nån som vet hur dessa problem kan avhjälpas?



MVH Timmy

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

jag skulle köpa nål, munstycke, nålventil och en packningsats till förgasaren och byta dessa saker. Då har du en bra grund att stå på och det skulle förvåna mig om den skulle gå dåligt sen.

Köp helst sakerna på Volvo, kanske lite dyrare men de Italienska nålar som florerar är i mina ögon inte särskilt bra.



En liten reservation om du har en B230K med tvåportsförgasare men samma sak gäller där. En försiktig renovering kan avhjälpa mycket. En del hatar dessa förgasare men jag har repat en massa sådana med goda resultat.

123 GT
Övningskörning
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 jun 2006, 01:48

Inlägg av 123 GT »

Och förgasarmembranet, För på -86 års modell heter motorn B230A. Det skulle även kunna vara kamremmen som kuggat över, då börjar den gå dåligt som du beskriver.
AVG

vixi
Uppkörning
Inlägg: 703
Blev medlem: 08 sep 2006, 00:03
Ort: Robertsfors

Inlägg av vixi »

Bilen glödtänder skriver du, de kan bero på att

motorn ä lite igensotad också de va min 740, så passa på

att pressa ur bilen ordentligt på växlarna en tid så

ska du nog se att den slutar glödtända.
Volvochefen på Garaget.org

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

vixi skrev:Bilen glödtänder skriver du, de kan bero på att

motorn ä lite igensotad också de va min 740, så passa på

att pressa ur bilen ordentligt på växlarna en tid så

ska du nog se att den slutar glödtända.


Kan ju va det sista man gör med den motorn. klart lättare att justera tändningen!
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

vixi
Uppkörning
Inlägg: 703
Blev medlem: 08 sep 2006, 00:03
Ort: Robertsfors

Inlägg av vixi »

Ja gjorde så me min 740, varvade ur ungefär 3500rpm

ett tag å den slutade glödtända, motorn vart inte nå sämre för

de.

B230 motorerna brukar bli igensotade om man fis kör me dom.
Volvochefen på Garaget.org

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Det är väl lättast som Krillebus skriver att justera in tändningen riktigt för att sedan ta resten därefter....



mvh



Robban
Bild

Jyren
Färsk användare
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 jan 2006, 15:20
Ort: Västerås

Inlägg av Jyren »

Hej

Ett litet tips bara!!

har själv en 85 med samma motor och pierberg 175 cd förgasare som inte gick så bra.

För kollade jag och ställde in tändningen men det vart inte riktigt bra en då så jag tänkte renovera förgasaren men så hittade jag en förgasare på skroten för 400 kr inställd och färdig bara smacka dit, tog ca 15 min.

Nu går den kanon.

Volvo ville ha ca 1000 kr för nål munstycke och packning så detta vart billigare och lättare..

Lycka till!!
Jyren

Skriv svar