Jag har funderingar ang Lamdasond byte !

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Lukas
Färsk användare
Inlägg: 68
Blev medlem: 17 sep 2006, 07:29
Ort: Sundsvall

Jag har funderingar ang Lamdasond byte !

Inlägg av Lukas »

Jag vill ha ett tips ang lamdasond. Skall jag köpa på bilbolaget, biltema,mekonomen m.m för jag tror många har erfarenheter inom detta.

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Inlägg av Morst »

Volvo eller Mekonomen skulle jag handla på! Särskilt när det rör sig om så pass viktiga delar som en lambdasond.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Jag köpte en Biltemasond nyligen och den fungerar perfekt, det enda är att man då inte får med kontaktstycket utan måste skarva själv vilket gör att det kan vara problem att få en riktigt tät koppling..



Nästa gång kommer jag nog köpa en riktig sond på mekonomen el. dylikt dvs BOSCH-sond istället ändå...enbart för att slippa alla kontaktproblem,.



mvh



Robban
Bild

Lukas
Färsk användare
Inlägg: 68
Blev medlem: 17 sep 2006, 07:29
Ort: Sundsvall

Inlägg av Lukas »

Jag tackar så mycket för tipset

Spanarn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1744
Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
Kör: Volvo v70, s70
Ort: Göteborg

Inlägg av Spanarn »

Köp en på skroten från en bil som rullat lite.

Det är funktionstestade och klara.

Jag köpte en som rullat 13 000 mil för 300 till min 245.

www.fbt.se

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Robban67 skrev:Hej



Jag köpte en Biltemasond nyligen och den fungerar perfekt, det enda är att man då inte får med kontaktstycket utan måste skarva själv vilket gör att det kan vara problem att få en riktigt tät koppling.
Är det inte väldigt viktigt att man inte skarvar kablar till lambdasonder pga motståndet i kabeln? Eller gäller det bara nyare bilar som har en luftslang inbyggd i kabeln för att kunna ta referensluft?

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Osäker där men det säljs ju universal sonder som inte har ngt kontaktstycke både på t.ex biltema och mekonomen så det är möjligt att det bara gäller nyare..



mvh



Robban
Bild

YeahLow
Uppkörning
Inlägg: 415
Blev medlem: 16 dec 2006, 21:23
Ort: Kalmar

Inlägg av YeahLow »

har inte fattat var lambdasonden gör.. berätta nån snälla?
Bild

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Lambdasonden känner av syrehalten i avgaserna och signalerar till boxen därefter om hur mkt soppa bilen ska ha för att ett optimalt luft/soppa förhållande ska finnas där, har för mig att det är 14,7 delar luft och en del soppa dvs 14,7:1 .



Om sonden inte kan ge rätt värde på den signalen till boxen pga antingen slitage el . t.ex avgasläcka innan lambdan så blir blandningen fel och CO-halten påverkas...



mvh



Robban
Bild

nisseinorr
Uppkörning
Inlägg: 357
Blev medlem: 29 sep 2005, 09:46
Ort: Jokkmokk
Kontakt:

Inlägg av nisseinorr »

Jag har själv just köpt en lambdasond från biltema, just för prisets skull..gör mej inte så mkt om den då inte håller mer än ett par år, bara den fungerar bra.. min bil rullar inte så långt varje år.. å medans jag förbrukar denna billiga hinner jag spara ihop slantar till en orginal-sond sen då :).. biltemas sond kostar 400 kr ungefär och Volvo ville väl ha omkring 1500 kr för sina..
Bild

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Robban67 skrev:Hej



Osäker där men det säljs ju universal sonder som inte har ngt kontaktstycke både på t.ex biltema och mekonomen så det är möjligt att det bara gäller nyare..



mvh



Robban
Ok, det gäller nog bara bredbandslambda då.

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

nisseinorr skrev:Jag har själv just köpt en lambdasond från biltema, just för prisets skull..gör mej inte så mkt om den då inte håller mer än ett par år, bara den fungerar bra.. min bil rullar inte så långt varje år.. å medans jag förbrukar denna billiga hinner jag spara ihop slantar till en orginal-sond sen då :).. biltemas sond kostar 400 kr ungefär och Volvo ville väl ha omkring 1500 kr för sina..


1750kr kostar den på Volvo, köpte och böt min för 2 veckor sen.
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

Skriv svar