Bromsok bak kärvar.

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Bullit
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 mar 2007, 19:54
Ort: Alingsås

Bromsok bak kärvar.

Inlägg av Bullit »

Tjena.



Mitt första inlägg. Köpte en 745 88b nyligen, är helnöjd. Bilen har gått 35000 mil men det märks knappt :D



Har dock ett litet, men irriterande problem. Märkte idag att den rullade dåligt. När jag stannade så luktade det låsta bromsar. Visade sig komma ifrån vänster bak. Handbromsen tar utmärkt och är inte alls slapp. Kan det vara så att den är för hårt spänd? Eller kan det vara något annat?



Har inte mekat mycket med bilar men har inte tummen mitt i handen. Skulle vara trevligt att få lite tips/ideer på vad det kan vara. Jag misstänker handbromsen men om någon har en annan ide så dela gärna med er.



Mvh Calle

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

Det är inte direkt ovanligt med kärvande kolvar i oken så börja med att titta på den saken.........

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

Som sagt kolvarna i oken kan sätta sig som fan :lol: Jag använder alltid en kofot och trycker på med.. Funkar kalas..
Bild

Bullit
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 mar 2007, 19:54
Ort: Alingsås

Inlägg av Bullit »

Hehe ok våld ska det vara alltså :D till hojen använda jag polygrip men kofot kan kanske funka det med.



Är det lika bra att investera i nytt ok eller ska jag bara trycka tillbaka den? Var ute och körde en sväng och nu har det släppt igen. Skumt...

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

Nu har ju Biltema börjat med nya ok till dessa så köp nya. Att bara motionera dem hjälper ingenting, rosten på kolvarna försvinner inte för det och du är säkert tillbaks på ruta ett om nån vecka/månad iallafall.

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

StefanM skrev:Nu har ju Biltema börjat med nya ok till dessa så köp nya. Att bara motionera dem hjälper ingenting, rosten på kolvarna försvinner inte för det och du är säkert tillbaks på ruta ett om nån vecka/månad iallafall.


Så sant så sant.. Men det gäller att man använder sina bromsar :D
Bild

mandg
Färsk användare
Inlägg: 27
Blev medlem: 11 nov 2006, 13:45
Kontakt:

Inlägg av mandg »

Bullit skrev:Hehe ok våld ska det vara alltså :D till hojen använda jag polygrip men kofot kan kanske funka det med.



Är det lika bra att investera i nytt ok eller ska jag bara trycka tillbaka den? Var ute och körde en sväng och nu har det släppt igen. Skumt...


investera inte i ETT nytt OK utan köp TVÅ nya OK

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

Köp 2 nya ok från en renoveringsfirma. Går på runt 650-800kr/oket men då är de renoverade och som nya. Eller så köper du renoveringssats o byter dammskydd o allt. Det är ju svårare o lite mer tidskrävande men kanske värt om oken/kolvarna ser fina ut för övrigt. Biltema har snart fått in sina bendix-ok fram till volvo från 499kr st. Annars kostar en repsats per ok 110kr/oket på mekonomen 98 på autoexperten o tror det är 79kr på biltema. Det kan ofta vara ditt dammskydd som är uruselt så du behöver byta det tillsammans med packningar o sen smörja upp kolvarna.



Ett verktyg jag skulle ge 11 av 10 på en skala är biltemas kolvverktyg:



Bild



Helt klockrent verktyg. Bara skruva loss behållarlocket, se till så det inte rinner över bromsvätska. Fäst enligt kartongen o börja skruva, blir inte enklare än så. Detta verktyg används alltså för att pressa tillbaka kolvarna in i oket.



http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82463
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

MagArne
Övningskörning
Inlägg: 219
Blev medlem: 17 nov 2006, 18:03
Ort: Norrköping

Inlägg av MagArne »

Någon som testat hur Biltemas ok är?



Jag har en 745 GLT från -89 där ena skivan börjat rosta så oket har väl kärvat ihop. Vet inte om jag ska renovera eller köpa två nya ok? Vad tycker ni? Vilken renoveringssats är bäst?



Hur är biltemas bromsbelägg förpackade? Är en förpackning till ett eller två hjul? Hur är mekonomen och autoexpertens belägg förpackade?



Är biltemas skivor och belägg något att ha? Vill komma billigt undan med renoveringen men ändå få hållbara saker till bruksbilen.



Är det något mer än belägg, skivor och ok/renoveringssats som behövs? Typ fett, olja, skrikdämpare, monteringskitt m.m???



Ja, jag är ett blåbär på bromsar, men vill få mer kött på benen innan jag sätter igång :wink:
745 GLT 16v -89

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Inlägg av StefanM »

Jag har monterat ett antal Biltema ok och funktionen är svårt att klaga på, det är ju bara en gjutjärnsklump............Dock så saknas de antivibrationsvingar som finns på en del nyare 740 och 850 men det får man väl ta.

Ska du byta allting så skulle jag samtidigt se över handbromsbackar och sånt när ändå skivorna är av.

Byter du ok så skaffa bromsslangar samtidigt, de kan vara grymt rostiga runt sexkanten vid oket och står man där utan slangar så kan du vara lugn för att du drar dem runda och särskilt om man försöker lossa slangen på plats i tron om att det ska gå utan slangbyte.

MagArne
Övningskörning
Inlägg: 219
Blev medlem: 17 nov 2006, 18:03
Ort: Norrköping

Inlägg av MagArne »

Jo, handbromsen tar dåligt så den ska jag se över i samma veva.

Jag har inte kollat hur det ser ut. Om det bara är att spänna eller om det behövs nya backar.
745 GLT 16v -89

MagArne
Övningskörning
Inlägg: 219
Blev medlem: 17 nov 2006, 18:03
Ort: Norrköping

Inlägg av MagArne »

Vad motsvarar Biltemas bakre bromsok? Girling eller Ate? Eller fungerar den som utbytes för båda systemen?
745 GLT 16v -89

Användarvisningsbild
springpojke
Van forumsanvändare
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 jun 2005, 12:16
Kör: 744 Turbo
Ort: Vimmerby

Inlägg av springpojke »

Använd inte 5-56 i kolvar osv bara. gör saken bara värre.

760T
Övningskörning
Inlägg: 194
Blev medlem: 06 jan 2005, 18:05
Ort: Stockholm

Inlägg av 760T »

Om själva oket inte är helt bortrostat så går det ju att byta kolvar, oring och dammskydd och på så vis kanske tjäna en slant.

Skriv svar