Byte av topic, nybilsservokänsla, nån som vet hur?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Byte av topic, nybilsservokänsla, nån som vet hur?

Inlägg av Brallan »

Fick svar på min förra fråga o vill inte vara trådskapare-mästare här inne så radera bara förra tråden. Var inte något speciellt som kanske borde stått kvar ändå.



Fundera på hur man kan få sig en nybils-servokänsla. Var ute o bytte servoolja på bilen nu, mamma mia, jag bjuder på svart blodsoppa om nån är sugen för så mörk var den. Vilken skillnad på utseende men ingen märkbar skillnad vid körningen, visst det är ju bekvämare, det är det men inte som o sitta i en nyare bil, som har en väldigt lätt servostyrning. Går det ens att få den känslan på en gammal 88a Volvo? Är det för stora ingrepp? Pumpbyte o allt.
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

Gammal kommentar...
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

Brallan skrev:Läste lite till o förmodar med tanke på vart slangarna tar vägen att det är kylarvätska i dessa slangar. 39:an är oljekylningen(brevid oljefiltret) och 51:an går till vattenpumpen(Ovanför blocket i mitten) Om någon vet något jag inte känner till vore det mer än trevligt att få höra. :D


prova även att fråga detta på svenska200klubben..många volvo 260åkare där :)
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

Nån som försökt sig på detta?
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

hmm. beror väl på vad man menar lite..



tar några exempel.



min 745 86-= rätt seg å styra (lagom tycker jag) inte som en amazon iaf



Polares 745 89-= ungefär samma som min



en annan polares 745 88-= lättare å styra än min 745a iaf.



min S80= rätt lätt å styra, lite lättare men vetefan om d är så mycke bättre.



mammas 960= svinlätt å styra! jämförbart med gamla jänkebilarna med "Fullservo" mycke lättare å ratta än S80n



så en servopump från en nyare 960 kanske? men man får väl då byta remhjulet på något vis och säkert ändra lite fästen mm..

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

Hesselgren skrev:hmm. beror väl på vad man menar lite..



tar några exempel.



min 745 86-= rätt seg å styra (lagom tycker jag) inte som en amazon iaf



Polares 745 89-= ungefär samma som min



en annan polares 745 88-= lättare å styra än min 745a iaf.



min S80= rätt lätt å styra, lite lättare men vetefan om d är så mycke bättre.



mammas 960= svinlätt å styra! jämförbart med gamla jänkebilarna med "Fullservo" mycke lättare å ratta än S80n



så en servopump från en nyare 960 kanske? men man får väl då byta remhjulet på något vis och säkert ändra lite fästen mm..


Vet du exakt vad det är för en 960? 95- eller -94?



Det jag menar är så lite motstånd som möjligt vid styrning.
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

"nya" 960 är d som gäller då. 95-

Jaderup
Övningskörning
Inlägg: 212
Blev medlem: 23 jan 2005, 19:34
Kontakt:

Inlägg av Jaderup »

minde remskiva på pumpen kanske skulle funka... :roll:

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

jag har något svagt minne om att det skall finnas en version av servo till 740 som gör den mer lätt styrd. Var tänkt för handikappade eller nåt.

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

är ju bara så enkelt som att öka trycket från original 110 bar till säg 150

sitter en fjäder å kula i pumpen som reglerar trycket, i med en hårdare fjäder så blir de bra. den går att skruva ur utan att ta bort pumpen (iallafall om man har den lilla Saginaw-pumpen med separat behållare)



att jänkebilar är så lättstyrda beror på att de har en snäcka istället för kuggstångsstyrning, som på en amazon. och dessutom måste man ju vrida ganska många varv på ratten, utväxlingen är alltså annan. mem pumptrycket är samma som på volvo.

tillochmed pumpen är samma.

på mina capricer satt det en sån droppformad pump som på 240, med inbyggd oljebehållare.

och när jag bytte så monterade jag en volvopump och skiftade remskiva bara (kilrem resp serpentin) det märktes ingen skillnad på styrningen, förutom att oväsnet i pumpen försvann...

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

hade "jänkeservo" på min gamla 760 '82

lillfingret kunde man fickparkera med,

Nackdelen var att den var 'orolig' på landsväg i högre farter om man var ovan.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
Frankenberg
Uppkörning
Inlägg: 809
Blev medlem: 02 apr 2006, 09:06
Kör: Volvo 745 GL
Ort: Kungälv (utanför gbg)
Kontakt:

Inlägg av Frankenberg »

satsa på o få en 960 servostyrning :) den e underbar :)
Volvo 745 GL ( Såld ) ---- http://www.garaget.org/?car=158352" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död :( ) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

Gör en satans massa att bara renovera styrväxel till nyskick och fräsch olja i systemet.

Min kusin köpte just en 740 -90 som jag var med och provkörde och kontrollerade. Denna servo var lättstyrd med ett finger, trodde inte ens att den gick att få så enkel.

Förra ägaren jobbar på volvo och har därför styrväxel renoverad sedan 6månader bakåt i tiden, naturligtvis byttes all olja samtidigt.



Bara det gjorde tydligen allt.
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

ThaSaint skrev:hade "jänkeservo" på min gamla 760 '82

lillfingret kunde man fickparkera med,

Nackdelen var att den var 'orolig' på landsväg i högre farter om man var ovan.



//Erik




Haha kan jag verkligen förstå. Kanske inte såååå lätt men vill ju har lätt styrning iaf.
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

16valve4ever
Övningskörning
Inlägg: 140
Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
Ort: Stockholm

Inlägg av 16valve4ever »

_chevrolet_ skrev:är ju bara så enkelt som att öka trycket från original 110 bar till säg 150

sitter en fjäder å kula i pumpen som reglerar trycket, i med en hårdare fjäder så blir de bra. den går att skruva ur utan att ta bort pumpen (iallafall om man har den lilla Saginaw-pumpen med separat behållare)



att jänkebilar är så lättstyrda beror på att de har en snäcka istället för kuggstångsstyrning, som på en amazon. och dessutom måste man ju vrida ganska många varv på ratten, utväxlingen är alltså annan. mem pumptrycket är samma som på volvo.

tillochmed pumpen är samma.

på mina capricer satt det en sån droppformad pump som på 240, med inbyggd oljebehållare.

och när jag bytte så monterade jag en volvopump och skiftade remskiva bara (kilrem resp serpentin) det märktes ingen skillnad på styrningen, förutom att oväsnet i pumpen försvann...


Har du någon bild/beskrivning var man skruvar ur ventilen? Är rätt sugen på att höja trycket i min servo...
B234F: Livet börjar vid 4000 rpm...

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

det är en plugg fastskruvad från utsidan på pumpen, skruva ur den så kommer det ut en fjäder..

16valve4ever
Övningskörning
Inlägg: 140
Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
Ort: Stockholm

Inlägg av 16valve4ever »

Tackelitack! :)
B234F: Livet börjar vid 4000 rpm...

Jonne88
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 29 mar 2005, 10:44
Ort: Haparanda

Inlägg av Jonne88 »

det kommer ut en fjäder. ska man byta den till en hårdare? vart hittar man såna? osv.

Är också sugen på att få lite lättare styrning :)

Jonne88
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 29 mar 2005, 10:44
Ort: Haparanda

Inlägg av Jonne88 »

är det ingen som vet vad man ska göra med den fjädern 8)

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

ja hårdare fjäder=högre tryck. du kan prova att lägga brickor bakom fjädern för att öka fjäderspänningen. såg att det inte fanns nån separat plugg på min pump, det såg ut som man skulle lossa tryckslangen och nippeln till den.

Jonne88
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 29 mar 2005, 10:44
Ort: Haparanda

Inlägg av Jonne88 »

okej. någon som vet hur många brickor man ska sätta då? Inte nu så det blir för lätt styrning. utan bara lite lättare 8)



Är det bakom slangen/röret som gå in där på ovansidan? Rinner oljan ut?



Bild

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

Jonne88 skrev:okej. någon som vet hur många brickor man ska sätta då? Inte nu så det blir för lätt styrning. utan bara lite lättare 8)



Är det bakom slangen/röret som gå in där på ovansidan? Rinner oljan ut?



http://www.forumbilder.se/images/DSC00107.JPG


Det där ser mer ut som en retur/mat-slang o ja det kommer rinna ur. Tror de menar nån fjäder på själva pumpen. Kolla på baksidan o se...
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

Jonne88
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 29 mar 2005, 10:44
Ort: Haparanda

Inlägg av Jonne88 »

jag har inte sett nån plugg där.

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

Jonne88 skrev:jag har inte sett nån plugg där.


Har du känt efter till höger om slangen som går in till vänster på bilden? Om det går att öppna där
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

Användarvisningsbild
Mantronix
Uppkörning
Inlägg: 300
Blev medlem: 17 aug 2005, 19:58
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Mantronix »

Ja, körskolan där jag tog mitt kort hade sådant servo på sin 740. Den var vidrig att köra!


JE Jr skrev:jag har något svagt minne om att det skall finnas en

version av servo till 740 som gör den mer lätt styrd. Var tänkt för handikappade eller nåt.
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,

Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!

Skriv svar