finsk-skyltad amazon vet ägaren nu. jakten igång =)

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

niel: ja jag har också kommit på d nu, tydligen är d så att gamla skyltar fortfarande används på vissa fordon.

kukka
Färsk användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 aug 2006, 22:27
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av kukka »

lite info om regskylar i finland... (scrolla neråt)

http://www.ake.fi/AKE_SE/Registrering/R ... inland.htm





samt en om museieregistering i finland

http://www.ake.fi/AKE_SE/Registrering/M ... rering.htm



citat från länken..

"För ett museifordon kan man i regel erhålla registerskyltar med svart botten."

dvs det är upp till ägaren om han vill byta till svarta syltar eller ej.

men inget krav för museiebesiktning...

240in
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2974
Blev medlem: 14 okt 2005, 15:48
Kör: 945 GL/Turbo -91
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av 240in »

Konstigtt. Jag har sett flera gamla bilar med den typ av skyltar iaf. Har för mig nyare skyltarna e likt våra svenska men det är ett sträck i mitten. :wink: Men de e va jag sett från Finland de närmsat 18 åren iaf. Men så har ja uppfattat det som.
Bild
Tidgare Volvosar: 1st 242 2st 244 1st 245 1st 764 1st 745

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

kukka skrev:lite info om regskylar i finland... (scrolla neråt)

http://www.ake.fi/AKE_SE/Registrering/R ... inland.htm





samt en om museieregistering i finland

http://www.ake.fi/AKE_SE/Registrering/M ... rering.htm



citat från länken..

"För ett museifordon kan man i regel erhålla registerskyltar med svart botten."

dvs det är upp till ägaren om han vill byta till svarta syltar eller ej.

men inget krav för museiebesiktning...


tackar för all hjälp, har hittat den där första länken med, ska bara ringa till AKE där å fråga om ägaren.



MVH Micke

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Inlägg av schnauz »

niel skrev:Vad är det för svammel om att skylten skulle vara från 1971? Var har ni fått det ifrån?



Jag har sett flera finska skyltar, där numret är mellan 1-9, då det bara är en siffra, och 10-99, då det bara är två, osv. Har även sett skyltar med bara två bokstäver.



Och alla finskreggade riktigt gamla bilar har haft svarta skyltar. Alltså, de som rullat i trafik. Typ gamla jänkare och så. Min personliga teori är att skyltarna byts ut när bilen veteranbilsklassas/veteranbilsregistreras.


Det var jag som från början påpekade att det med stor sannolikhet var en finsk skylt av den typ som användes 1960-1971. 1972 kom nya finska skyltar med svarta tecken på vit botten istället för tvärtom som det var innan. 1972 bytte även Sverige ut de gamla skyltarna med länsbeteckning mot de nya "ABC 123"-skyltarna som vi har idag. Det kan ju mycket möjligt vara som du säger att man får en sån gammaldags skylt när bilen blir veteran. En egen teori är att man i finland inte brydde sig om att ge gamla fordon de nya skyltarna när man ändrade -72. I sverige fick ju alla gamla bilar ett nytt regnummer när de nya skyltarna kom, men finnarna kanske lät de gamla vara kvar på bilar som redan var inreggade?

Eller så hamnade bilen av en eller annan anledning i Sverige, där den sedan blev stående i något garage och nu har hamnat ute på gatan? Eller så har den stått i en finsk lada fram till nu när någon svensk köpt den för att bygga något kul av?

Känns som man kan spekulera i detta till dödagar! :wink:



EDIT: missade att det blivit en sida två i tråden, nu vet vi ju hur det ligger till med skyltarna iaf!
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

schnaus: jo, man undrar som sagt fortfarande vad som är syftet med att den står på gatan..



grejen är den att den har stått åtminstone sen i somras presic likadant, tillockmed en röd baklucka som står bakom bilen lutad mot räcket (som syns några pixlar av på bilden) har stått där sen i somras, bilen finns med i decembernumret av tidningen "klassiker" med, dom hade amazonspaning under sommaren 2006.



MVH Micke

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

försöker ringa till finland men d går sådär. :roll:



förstår inte hur jag ska göra med utlandsprefixet. +358 ska d vara till finland tydligen.



nummret till någon kundtjänst som tydligen ska kunna svara på min fråga 0100 7810 ligger väl i finland antar jag.



någon som kan hjälpa mig med det?



MVH Micke

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

du slår 003581007810 så bör du komma fram landsnumret till finland är 00358

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

så nu vet jag iaf vad ägaren heter och var han bor. fan han bor ju i finland :!: :!: :|



och eniro i finland måste man regga sig på tydligen,



ja man vart ju iaf inte klokare, varför har han bilen i sverige då? :|



jaja, jakten går vidare. kommer ju iaf framåt, det här är lite som detektivarbete. :P



MVH Micke

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

Hesselgren skrev:så nu vet jag iaf vad ägaren heter och var han bor. fan han bor ju i finland :!: :!: :|



och eniro i finland måste man regga sig på tydligen,



ja man vart ju iaf inte klokare, varför har han bilen i sverige då? :|



jaja, jakten går vidare. kommer ju iaf framåt, det här är lite som detektivarbete. :P



MVH Micke


fränt :D



hesselgren = snoken 2 :D :wink:
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

volvolover88 skrev:
Hesselgren skrev:så nu vet jag iaf vad ägaren heter och var han bor. fan han bor ju i finland :!: :!: :|



och eniro i finland måste man regga sig på tydligen,



ja man vart ju iaf inte klokare, varför har han bilen i sverige då? :|



jaja, jakten går vidare. kommer ju iaf framåt, det här är lite som detektivarbete. :P



MVH Micke


fränt :D



hesselgren = snoken 2 :D :wink:


hehe, ja det går framåt iaf.



fan kan ju inte regga mig på finska eniro för jag har inte finsk operatör, :x och så kostar d pengar också. jaha då får ja hitta på något annat. får väl skicka ett brev till ägaren.. :P



ska kolla med grannen om han har en finsk telefonkatalog. :P



bra att så många pratar svenska i finland iaf, underlättar lite..

kukka
Färsk användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 aug 2006, 22:27
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av kukka »

skicka kontaktupgifterna åt mej, så kan jag kolla....

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

tack Kukka för all hjälp.



okej då vet jag att han inte finns skriven i finland längre. då måste han nästan vara i stockholm eftersom bilen står där.

bara mala igenom alla som heter som han i stockholm då.



MVH Micke

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Sicket jobb du lägger ner.

Jag är imponerad :)
Smider nya planer

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

angående sveriges övergång till "ABC 123" så gick inte det heller jättefort, det tog runt ett år innanm all fått en skylt av den nya typen. Först fick nyregistrerade bilar den nya modellen, sedan så fick äldre bilar den nya modellen, lite beroende på vilket län de var reggade i, tidiga var de i norrland med nya modellen.



Kan bara säjja att jag e avis på finnland som kan erbjuda skylltar med gammalt utseende till de som vill! Tror de finns samma sak i fler länder..minns dick inte vilket land det var som jag hört talas om tidigare..

Skulle vara drömmen att kunna beställa 2 st nya skylltar med 72-84 utseendet till min 244a! :D



hoppas du hittar ägaren! :)
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

Da Bear skrev:Sicket jobb du lägger ner.

Jag är imponerad :)


hehe, d är lite kul tycker jag, och så vet jag ju hur jag ska göra om jag hittar en riktigt ovanlig bortglömd bil någon gång.. :wink:



risken finns ju att jag får tag i ägaren och han är en sturig jävel som tror att det är en dyrgrip han sitter på.. :(

men d hoppas jag inte, jag hoppas han förstår att om den står kvar så kommer den bli bortstädad tillslut, är rätt dåligt skick som den står nu men inte oräddbar till rätt pris.



måste bara säga att jag tycker d är intressant att via det här forumet har jag kommit såhär långt, jag la upp en likadan tråd på amazonklubbens forum och där har jag inte alls fått så bra respons. måste bara bevisa att 7/900forumet är bäst! :P

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

volvolover88 skrev:angående sveriges övergång till "ABC 123" så gick inte det heller jättefort, det tog runt ett år innanm all fått en skylt av den nya typen. Först fick nyregistrerade bilar den nya modellen, sedan så fick äldre bilar den nya modellen, lite beroende på vilket län de var reggade i, tidiga var de i norrland med nya modellen.



Kan bara säjja att jag e avis på finnland som kan erbjuda skylltar med gammalt utseende till de som vill! Tror de finns samma sak i fler länder..minns dick inte vilket land det var som jag hört talas om tidigare..

Skulle vara drömmen att kunna beställa 2 st nya skylltar med 72-84 utseendet till min 244a! :D



hoppas du hittar ägaren! :)


a gamla regskyltar vore riktigt ägande till gammelbilen, dock så har ju min 142a aldrig haft gamla skyltar, det är ju en 74- och jag har orginalskyltarna till den. 8)



ja jag får se om jag får fatt på ägaren, sen får vi se om jag köper den, :roll: (om han vill sälja, och till rätt pris) annars har jag iaf lärt mig hur man hittar ägare till gamla bilar. :D

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

Hesselgren skrev:
volvolover88 skrev:angående sveriges övergång till "ABC 123" så gick inte det heller jättefort, det tog runt ett år innanm all fått en skylt av den nya typen. Först fick nyregistrerade bilar den nya modellen, sedan så fick äldre bilar den nya modellen, lite beroende på vilket län de var reggade i, tidiga var de i norrland med nya modellen.



Kan bara säjja att jag e avis på finnland som kan erbjuda skylltar med gammalt utseende till de som vill! Tror de finns samma sak i fler länder..minns dick inte vilket land det var som jag hört talas om tidigare..

Skulle vara drömmen att kunna beställa 2 st nya skylltar med 72-84 utseendet till min 244a! :D



hoppas du hittar ägaren! :)


a gamla regskyltar vore riktigt ägande till gammelbilen, dock så har ju min 142a aldrig haft gamla skyltar, det är ju en 74- och jag har orginalskyltarna till den. 8)



ja jag får se om jag får fatt på ägaren, sen får vi se om jag köper den, :roll: (om han vill sälja, och till rätt pris) annars har jag iaf lärt mig hur man hittar ägare till gamla bilar. :D


beror ju på vad man menar med gamla 8) ..72-84 är väll gamla :wink: (första "nya" i plåt)
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

volvolover88 skrev:
Hesselgren skrev:
volvolover88 skrev:



beror ju på vad man menar med gamla 8) ..72-84 är väll gamla :wink: (första "nya" i plåt)


är ju såna ja har till mitt 142 projekt iaf, men får se om jag beställer nya, dom gamla är ju lite mörkna. :)

Sleepy_One
Övningskörning
Inlägg: 128
Blev medlem: 08 okt 2005, 00:34
Ort: Arboga

Inlägg av Sleepy_One »

har du fått tag i han än?

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

Sleepy_One skrev:har du fått tag i han än?


nä tyvärr, har ringt några men inte hittat ägaren ännu, har ett gäng nummer å beta av.



MVH Micke

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

Kolla först om det finns några namn i Solna, Vasastan och i övriga stan, och beta av dom först.. Iom att bien står i dom knutarna..

Men det behöver ju inte betyda att han bor där bara för att bilen står där..
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

Turbo_Erik skrev:Kolla först om det finns några namn i Solna, Vasastan och i övriga stan, och beta av dom först.. Iom att bien står i dom knutarna..

Men det behöver ju inte betyda att han bor där bara för att bilen står där..


a det är 30 pers med samma namn runt solna krokarna :( :wink: så vi får se. bilen är ju med stor sannorlikhet flyttat dit. polisen har ju hittegods i solna, och även för upphittade/insamlade fordon, dom kan ju ha stackat lite bilar som stått illa till där..

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av John »

Häftigt projekt, både bilen i sig och detektivarbetet du lägger ner, lite kul har du iaf 8) :D

Användarvisningsbild
Angry_Buddha
Uppkörning
Inlägg: 676
Blev medlem: 25 maj 2004, 23:42
Ort: Vara
Kontakt:

Inlägg av Angry_Buddha »

hoppas verkligen att du hitar honom. 8)
Bild

Klicka på bilden för att komma till projektet

Skriv svar