ang Ge väghållningssats

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås

ang Ge väghållningssats

Inlägg av Rikard_n »

beställade väghållningssats förra veckan, va och hämtade den på posten i början av denna veckan, monterade fjädrarna bak och dämpare i mitten av veckan gick hur bra som helst. ja va ute hos kompisen idag för att montera på fjädrarna och dämparna fram började plocka av ena fjäderbenet, spännde ihop fjädern och lossade på muttern, sen plockade vi ur den dämparen som satt på, och skulle montera den nya då, är den ca 2-3mm för tjock uppe, så mutterna som håller fast dämparen i fjäderbenet inte går på. bestämmade mej för att bara montera på den nya fjädern, sätter ihop benet och montera det på bilen, tar andra sidan och gör likadant, och ska montera den nya fjädern,då är den för bred i överkant mot talriken, så d blir att montera dit den gamla fjädern montera benet på bilen, och riva ner benet på andra sidan igen och sätta dit orginal fjädern. har tagit bilder på fjädrarna så ni kan se hur dom ser ut.









Bild





Bild
Bild

Peter Larsson
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3087
Blev medlem: 25 nov 2004, 18:08
Kör: CBB
Ort: Stockholm Medlemsnr: 3

Inlägg av Peter Larsson »

Oj fjädrarna såg inte så bra ut. Inte den högra på bilderna iaf :)



Ang. dämparen så hade jag samma problem, att den nya dämparen va ett par mm högre än den gamla. Men jag hade inga problem att få på muttern.



Mvh/ Peter Larsson
Hesselgren skrev:Skönt med ordentlig belysning i handskfacket när man käkar mosmeny i bilen nattetid..
|740 GL -88| |745 Turbo -88 USA-import| |760 GLE -83| |760 GLE Executive -90| |780 -87| |780 Turbo -89 USA-import|

Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås

Inlägg av Rikard_n »

orginal och den nya dämpare var lika långa, men den gamle var ca 2-3mm smalare dom sista 3-4cm där muttern ska sitta, och så vart det inte på dom nya, som va jämn tjocka hela vägen :cry:
Bild

Lammhults_Racing
Övningskörning
Inlägg: 166
Blev medlem: 22 sep 2004, 20:56
Ort: Lammhult
Kontakt:

Inlägg av Lammhults_Racing »

när jag satt på ge väghållningsats på min 945a så fick jag med andra muttrar till dämparna.. Satte på det och blev kanon bra och helt nöjd..
Sparar hellre tid än bensin.

http://www.garaget.org/racingcar

Peter Larsson
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3087
Blev medlem: 25 nov 2004, 18:08
Kör: CBB
Ort: Stockholm Medlemsnr: 3

Inlägg av Peter Larsson »

Rikard_n skrev:orginal och den nya dämpare var lika långa, men den gamle var ca 2-3mm smalare dom sista 3-4cm där muttern ska sitta, och så vart det inte på dom nya, som va jämn tjocka hela vägen :cry:


Jaha du menade så. Jag som börjar bli sömnig nu. Precis som Lammhult skrev så fick även jag med 2st nya muttrar som jag skruvade dit. Kollade dock inte om de va olika på insidan.



Mvh/ Peter Larsson
Hesselgren skrev:Skönt med ordentlig belysning i handskfacket när man käkar mosmeny i bilen nattetid..
|740 GL -88| |745 Turbo -88 USA-import| |760 GLE -83| |760 GLE Executive -90| |780 -87| |780 Turbo -89 USA-import|

Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås

Inlägg av Rikard_n »

Peter Larsson skrev:
Rikard_n skrev:orginal och den nya dämpare var lika långa, men den gamle var ca 2-3mm smalare dom sista 3-4cm där muttern ska sitta, och så vart det inte på dom nya, som va jämn tjocka hela vägen :cry:


Jaha du menade så. Jag som börjar bli sömnig nu. Precis som Lammhult skrev så fick även jag med 2st nya muttrar som jag skruvade dit. Kollade dock inte om de va olika på insidan.



Mvh/ Peter Larsson


menar du muttarna högst upp på dämparen som håller fast talriken lr menar du den som gör att dämparen inte kan åka ur fjäderbene?
Bild

Lammhults_Racing
Övningskörning
Inlägg: 166
Blev medlem: 22 sep 2004, 20:56
Ort: Lammhult
Kontakt:

Inlägg av Lammhults_Racing »

Så att dämparen inte åker ut fjädrebenet
Sparar hellre tid än bensin.

http://www.garaget.org/racingcar

Peter Larsson
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3087
Blev medlem: 25 nov 2004, 18:08
Kör: CBB
Ort: Stockholm Medlemsnr: 3

Inlägg av Peter Larsson »

Rikard_n skrev:
Peter Larsson skrev:
Rikard_n skrev:orginal och den nya dämpare var lika långa, men den gamle var ca 2-3mm smalare dom sista 3-4cm där muttern ska sitta, och så vart det inte på dom nya, som va jämn tjocka hela vägen :cry:


Jaha du menade så. Jag som börjar bli sömnig nu. Precis som Lammhult skrev så fick även jag med 2st nya muttrar som jag skruvade dit. Kollade dock inte om de va olika på insidan.



Mvh/ Peter Larsson


menar du muttarna högst upp på dämparen som håller fast talriken lr menar du den som gör att dämparen inte kan åka ur fjäderbene?


Nu när du nämner de så fick jag med alla 4 faktiskt. Kan ju inte tänka längre, ska lägga mig nu :)



De va de som håller dämparen i fjäderbenet jag menade iallafall.



Mvh/ Peter Larsson
Hesselgren skrev:Skönt med ordentlig belysning i handskfacket när man käkar mosmeny i bilen nattetid..
|740 GL -88| |745 Turbo -88 USA-import| |760 GLE -83| |760 GLE Executive -90| |780 -87| |780 Turbo -89 USA-import|

Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås

Inlägg av Rikard_n »

okej, hade du ingångde gänga lr utgångade, på min sitter gängan på in sidan
Bild

Lammhults_Racing
Övningskörning
Inlägg: 166
Blev medlem: 22 sep 2004, 20:56
Ort: Lammhult
Kontakt:

Inlägg av Lammhults_Racing »

Mina satt också på insidan på fjäderbenet om det är det du menar???
Sparar hellre tid än bensin.

http://www.garaget.org/racingcar

Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås

Inlägg av Rikard_n »

Lammhults_Racing skrev:Mina satt också på insidan på fjäderbenet om det är det du menar???


ja
Bild

Lammhults_Racing
Övningskörning
Inlägg: 166
Blev medlem: 22 sep 2004, 20:56
Ort: Lammhult
Kontakt:

Inlägg av Lammhults_Racing »

jao det gjorde dom.. har du kollar i alla låder och sånt.. jag tänkte också va fan är det för fel när det inte passar.. men kollade igenom alla låder.. Och hittade muttrarna sen så passar dom :D
Sparar hellre tid än bensin.

http://www.garaget.org/racingcar

Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås

Inlägg av Rikard_n »

okej, låter som ja har fått fel grejor då. för ja fick med muttrar för gänga på utsidan :? en guldig sak med gängor på
Bild

Yngve
Övningskörning
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 maj 2004, 18:11
Ort: Falköping

Inlägg av Yngve »

Lammhults_Racing skrev:när jag satt på ge väghållningsats på min 945a så fick jag med andra muttrar till dämparna.. Satte på det och blev kanon bra och helt nöjd..
Bild

Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås

Inlägg av Rikard_n »

ja fick med en sådan här mutter till varje dämpare



Bild
Bild

Anders J
Uppkörning
Inlägg: 675
Blev medlem: 08 apr 2006, 01:39
Ort: borås

Inlägg av Anders J »

personligen skulle jag försökt reklamera prylarna och köpt en lesjöforssats och sachsdämpare från www.bildelsnetto.nu kostar 1150 för fjädrarna och 1600 för dämparna.



monterade en GE sats på en 945 och den skulle vara till kombi men bilen säckade ihop fullständigt om man lastade minsta lilla i skuffen, verkar vara tveksam kvalitet på dessa grejer.
kör: volvo 940 classic-98 och volvo 164-70

Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås

Inlägg av Rikard_n »

Anders J skrev:personligen skulle jag försökt reklamera prylarna och köpt en lesjöforssats och sachsdämpare från www.bildelsnetto.nu kostar 1150 för fjädrarna och 1600 för dämparna.



monterade en GE sats på en 945 och den skulle vara till kombi men bilen säckade ihop fullständigt om man lastade minsta lilla i skuffen, verkar vara tveksam kvalitet på dessa grejer.


okej, funderar lite på det. får se hur ja kommer göra
Bild

Skriv svar