Bilen vill inte gå rent, Volvo 744 GLT 16 Valve B234f.
-
- Färsk användare
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 23 sep 2004, 19:13
- Kör: Volvo 944 se 1997
- Ort: Surahammar Medlemsnummer: inget för tillfället
Bilen vill inte gå rent, Volvo 744 GLT 16 Valve B234f.
Har ett lite tråkigt fel på min Volvo 744 GLT 16 Valve med B234f motor.
Bilen bara dog några veckor före jul, lämnade in den på verkstad för felsökning han fann att det var tändlägesgivaren + någon annan givare som var trasig. Sedan så hittade han att bränslepumpens styrenhet i kontroll/styrboxen till tändsystem, någon lidning som var paj så han beställde en liknande box från skroten i norbotten som fungerade, men den vill inte tända rätt den bara hackar och hoppar när man kör på höga varv, till mig sa han att jag skulle byta fördelarlocket + rotor så skulle den bli bra. Beställde hem ett nytt och montera men den går lika hackigt och hoppit som förut. Vad kan felet vara? Han hittade att luftmassemätaren var lite dålig, men det var ingen fara sa gubben som skulle laga bilen åt mig. Kan det vara luftmassemätaren en då som spökar? Eller finns det några andra saker man ska kolla?
Tack på förhand Ola Olsson i Surahammar.
Bilen bara dog några veckor före jul, lämnade in den på verkstad för felsökning han fann att det var tändlägesgivaren + någon annan givare som var trasig. Sedan så hittade han att bränslepumpens styrenhet i kontroll/styrboxen till tändsystem, någon lidning som var paj så han beställde en liknande box från skroten i norbotten som fungerade, men den vill inte tända rätt den bara hackar och hoppar när man kör på höga varv, till mig sa han att jag skulle byta fördelarlocket + rotor så skulle den bli bra. Beställde hem ett nytt och montera men den går lika hackigt och hoppit som förut. Vad kan felet vara? Han hittade att luftmassemätaren var lite dålig, men det var ingen fara sa gubben som skulle laga bilen åt mig. Kan det vara luftmassemätaren en då som spökar? Eller finns det några andra saker man ska kolla?
Tack på förhand Ola Olsson i Surahammar.
Ola "Volvofreaken" kör en Svart Volvo 944 SE 1997
B230FK is the shit.
B230FK is the shit.
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Hej
Precis, kolla av felkoderna på den så får du lite ledtrådar..
Om du inte vet hur man gör så gör så här :
Tändningen i läge II
Vid vä. gångjärn till motorhuven sitter en svart liten låda
Öppna den & ta sladden i den
Sätt sladden i uttag nr. 2 ( bränslesystemets uttag )
tryck på knappen i 1 - 3 sek. ( inte längre )
läs av ev. felkod ( ant.blink - ant.blink - ant. blink , t.ex 1-1-1 )
gör om detta 2 gånger till ( kan lagra max 3 fel )
Skriv ner ev. felkoder och gör sedan om detta i uttag nr 6 ( tändningens uttag )
detta ger en ganska bra vägledning i felsökningen om vad som är fel
mvh
Robban
Precis, kolla av felkoderna på den så får du lite ledtrådar..
Om du inte vet hur man gör så gör så här :
Tändningen i läge II
Vid vä. gångjärn till motorhuven sitter en svart liten låda
Öppna den & ta sladden i den
Sätt sladden i uttag nr. 2 ( bränslesystemets uttag )
tryck på knappen i 1 - 3 sek. ( inte längre )
läs av ev. felkod ( ant.blink - ant.blink - ant. blink , t.ex 1-1-1 )
gör om detta 2 gånger till ( kan lagra max 3 fel )
Skriv ner ev. felkoder och gör sedan om detta i uttag nr 6 ( tändningens uttag )
detta ger en ganska bra vägledning i felsökningen om vad som är fel
mvh
Robban
![Bild](http://forumbilder.se/images/b06201231647Pf4d4.jpg)
-
- Färsk användare
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 23 sep 2004, 19:13
- Kör: Volvo 944 se 1997
- Ort: Surahammar Medlemsnummer: inget för tillfället
-
- Färsk användare
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 23 sep 2004, 19:13
- Kör: Volvo 944 se 1997
- Ort: Surahammar Medlemsnummer: inget för tillfället
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Hej
Vad händer om du tar loss kontakten till Lmm:n när du har bilen igång ?
Går den sämre - bör den fungera , om ingen skillnad så kan den vara trasig.
Har du gjort ett komptest så du vet att den är hel på insidan ?
Fanns en tråd för ett tag sedan här på formet där en kille hade liknande fel på sin 16v. och där hade kamremmen kuggat ett hack .
Ställ maskin i nolläget dvs ta ur tändstiftet i ettans cylinder och vrid runt tills den kolven befinner sig i sitt högsta läge, lossa kåporna vid kamremmen och kolla av så att kamdrevens märkning stämmer överens med de bak på plastkåpan bakom kamdreven.
När du tar av kåpans nedre delar för att se märknngen på vevaxeldrevet, ett urtaget hack på plåten vid drevet på vevaxeln vid kamremmen som ska stå mot en kil på motorblocket ( kilen storlek cirka 1 cm ).
återkom gärna när du vet mera.
mvh
Robban
Vad händer om du tar loss kontakten till Lmm:n när du har bilen igång ?
Går den sämre - bör den fungera , om ingen skillnad så kan den vara trasig.
Har du gjort ett komptest så du vet att den är hel på insidan ?
Fanns en tråd för ett tag sedan här på formet där en kille hade liknande fel på sin 16v. och där hade kamremmen kuggat ett hack .
Ställ maskin i nolläget dvs ta ur tändstiftet i ettans cylinder och vrid runt tills den kolven befinner sig i sitt högsta läge, lossa kåporna vid kamremmen och kolla av så att kamdrevens märkning stämmer överens med de bak på plastkåpan bakom kamdreven.
När du tar av kåpans nedre delar för att se märknngen på vevaxeldrevet, ett urtaget hack på plåten vid drevet på vevaxeln vid kamremmen som ska stå mot en kil på motorblocket ( kilen storlek cirka 1 cm ).
återkom gärna när du vet mera.
mvh
Robban
![Bild](http://forumbilder.se/images/b06201231647Pf4d4.jpg)
-
- Övningskörning
- Inlägg: 125
- Blev medlem: 03 jan 2006, 13:44
-
- Färsk användare
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 23 sep 2004, 19:13
- Kör: Volvo 944 se 1997
- Ort: Surahammar Medlemsnummer: inget för tillfället
ja nu har jag fått reda på vad det var för fel, det var en jordfel som gjorde att den gick orent och att varvräknaren fladdrade. Så nu är det är fixat, det kostade mig bara 400:- så jag är glad att gamla bettan går rent igen.
Mvh Ola.
Mvh Ola.
Ola "Volvofreaken" kör en Svart Volvo 944 SE 1997
B230FK is the shit.
B230FK is the shit.
-
- Färsk användare
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 23 sep 2004, 19:13
- Kör: Volvo 944 se 1997
- Ort: Surahammar Medlemsnummer: inget för tillfället