Bilen vill inte gå rent, Volvo 744 GLT 16 Valve B234f.

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
volvofreaken
Färsk användare
Inlägg: 86
Blev medlem: 23 sep 2004, 19:13
Kör: Volvo 944 se 1997
Ort: Surahammar Medlemsnummer: inget för tillfället

Bilen vill inte gå rent, Volvo 744 GLT 16 Valve B234f.

Inlägg av volvofreaken »

Har ett lite tråkigt fel på min Volvo 744 GLT 16 Valve med B234f motor.

Bilen bara dog några veckor före jul, lämnade in den på verkstad för felsökning han fann att det var tändlägesgivaren + någon annan givare som var trasig. Sedan så hittade han att bränslepumpens styrenhet i kontroll/styrboxen till tändsystem, någon lidning som var paj så han beställde en liknande box från skroten i norbotten som fungerade, men den vill inte tända rätt den bara hackar och hoppar när man kör på höga varv, till mig sa han att jag skulle byta fördelarlocket + rotor så skulle den bli bra. Beställde hem ett nytt och montera men den går lika hackigt och hoppit som förut. Vad kan felet vara? Han hittade att luftmassemätaren var lite dålig, men det var ingen fara sa gubben som skulle laga bilen åt mig. Kan det vara luftmassemätaren en då som spökar? Eller finns det några andra saker man ska kolla?

Tack på förhand Ola Olsson i Surahammar.
Ola "Volvofreaken" kör en Svart Volvo 944 SE 1997



B230FK is the shit.

Kroona
Övningskörning
Inlägg: 207
Blev medlem: 29 jan 2006, 21:42

Inlägg av Kroona »

Den där har du väl felkoderdiagnosbox på?

Checka in den...!

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Precis, kolla av felkoderna på den så får du lite ledtrådar..



Om du inte vet hur man gör så gör så här :



Tändningen i läge II



Vid vä. gångjärn till motorhuven sitter en svart liten låda



Öppna den & ta sladden i den



Sätt sladden i uttag nr. 2 ( bränslesystemets uttag )



tryck på knappen i 1 - 3 sek. ( inte längre )



läs av ev. felkod ( ant.blink - ant.blink - ant. blink , t.ex 1-1-1 )



gör om detta 2 gånger till ( kan lagra max 3 fel )



Skriv ner ev. felkoder och gör sedan om detta i uttag nr 6 ( tändningens uttag )



detta ger en ganska bra vägledning i felsökningen om vad som är fel



mvh



Robban
Bild

volvofreaken
Färsk användare
Inlägg: 86
Blev medlem: 23 sep 2004, 19:13
Kör: Volvo 944 se 1997
Ort: Surahammar Medlemsnummer: inget för tillfället

Inlägg av volvofreaken »

tack ska kolla det.

Mvh Ola
Ola "Volvofreaken" kör en Svart Volvo 944 SE 1997



B230FK is the shit.

volvofreaken
Färsk användare
Inlägg: 86
Blev medlem: 23 sep 2004, 19:13
Kör: Volvo 944 se 1997
Ort: Surahammar Medlemsnummer: inget för tillfället

Inlägg av volvofreaken »

har kollat allt möjligt men inte fått den att gå rent.
Ola "Volvofreaken" kör en Svart Volvo 944 SE 1997



B230FK is the shit.

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Vad händer om du tar loss kontakten till Lmm:n när du har bilen igång ?



Går den sämre - bör den fungera , om ingen skillnad så kan den vara trasig.



Har du gjort ett komptest så du vet att den är hel på insidan ?



Fanns en tråd för ett tag sedan här på formet där en kille hade liknande fel på sin 16v. och där hade kamremmen kuggat ett hack .



Ställ maskin i nolläget dvs ta ur tändstiftet i ettans cylinder och vrid runt tills den kolven befinner sig i sitt högsta läge, lossa kåporna vid kamremmen och kolla av så att kamdrevens märkning stämmer överens med de bak på plastkåpan bakom kamdreven.



När du tar av kåpans nedre delar för att se märknngen på vevaxeldrevet, ett urtaget hack på plåten vid drevet på vevaxeln vid kamremmen som ska stå mot en kil på motorblocket ( kilen storlek cirka 1 cm ).



återkom gärna när du vet mera.



mvh



Robban
Bild

jaghatarsnigel
Övningskörning
Inlägg: 125
Blev medlem: 03 jan 2006, 13:44

Inlägg av jaghatarsnigel »

Har haft samma fel dock inte på min b234f men kollade allt och till slut bytte jag tändkablar billigt och bra om man är osäker på vad det kan vara... inga felkoder annars?

volvofreaken
Färsk användare
Inlägg: 86
Blev medlem: 23 sep 2004, 19:13
Kör: Volvo 944 se 1997
Ort: Surahammar Medlemsnummer: inget för tillfället

Inlägg av volvofreaken »

ja nu har jag fått reda på vad det var för fel, det var en jordfel som gjorde att den gick orent och att varvräknaren fladdrade. Så nu är det är fixat, det kostade mig bara 400:- så jag är glad att gamla bettan går rent igen.



Mvh Ola.
Ola "Volvofreaken" kör en Svart Volvo 944 SE 1997



B230FK is the shit.

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Kul, vart satt det jordfelet ?



mvh



Robban
Bild

volvofreaken
Färsk användare
Inlägg: 86
Blev medlem: 23 sep 2004, 19:13
Kör: Volvo 944 se 1997
Ort: Surahammar Medlemsnummer: inget för tillfället

Inlägg av volvofreaken »

Ja det är jävligt kul nu. Jordfelet satt vid tändboxen på någe viss troligen en jordfläta som går från boxen upp mot motorn från boxens plats vet ej mer.

MVH Ola
Ola "Volvofreaken" kör en Svart Volvo 944 SE 1997



B230FK is the shit.

Skriv svar