Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Börjat jobba i Strängnäs nu och sitter å pendlar mellan Eskilstuna och Strängnäs, ca 4,2 mil från min dörr till jobbet..
Åker idag Volvon 745:an -89 2.3 8v. Å den drar ju en del har räknat på att den ligger på ca 1,3 l/mil det blir inte såå lönsamt att åka iden när det är varje dag! Någon som har ett bra tips på en bra pendlar bil som är hyfsat säker, Max 20,000:- Pickis eller caddy eller disel, bensinare o.sv jaa ge mig råd!
det kan ju vara en bra början att leta reda på felet som gör att den dricker 0,4 liter för mycket varje mil?
min 744-88 drog runt 0,85 med full packning och snittfart på 140.
min gamle 745-87 B230E drack 0.92 full packning dubbdäck i 140-190 km/h..
1,3 brukar min dra på vintern när man e på sladdträffarna..
tycker din sträcka knappt är värd att kallas för pendlarsträcka om jag ska vara ärlig, men kolla över vad hela kostnaden blir i jämfört med 740´in. reservdelar, försäkring oljebyten osv. tror snittpriset på en 740 bensinare (som går som den ska) är mycket bra
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
Som ovanstående säger... Kolla om du kan komma på varför den drar en del.
Vinterbilen som jag har för tillfället 744 -88 med B230F och M46 dricker mellan 0.78-0.80 landsväg och runt 0.9 blandad. Och den har gått snart 42000mil.
Vi vill givetvis att du ska behålla Volvon
Jag körde den till Eskilstuna och tillbaka (runt 40mil eller någe) med en overdrive som hoppade ur en gång i minuten (Lådan var nära döden den gången) Men då drog han ändå bara 0.79L/mil
Tittar man bara till bränsleförbrukningen är en volvo rätt så dyr pendlare, men kollar man på allt annat: tex. reservdelspriser, försäkring osv. så är det inte så farligt dyrt. Driftsäkerhet är ju en annan sak att ta med samt hur lätt den är att reparera.
Jag pendlar 1 gång i veckan mellan hässleholm och kalmar (50 mil t&r) bilen tar runt 0,8 l/m och försäkring kostar 150 kr/månaden. Skatt 1635:-/år och däck är billigt.
Pratade med en bekant som är volvo mek, som föreslog tändstiften om det var dem som tänder lite illa.. såå nu var jag hos bilia å inhandlade nya stift å olje filter/ olja (bytes ca 500 mil sen) får vi se om det ger något bra
hittade en st tänd kabel som var av. samt så var det dax för byte av rotor å fördelare, samt tändstiften bytes såå det var en del å den går en ANING bättre! såå hoppas det blev bättre efter det!
Fido skrev:Var en tänd kabel av du har inte tyckt att bilen har varit väldigt slö... den går ju inte bra på tre cylindrar!
joo den har varit slö till och från.. men inte jämt.. såå det har väll varit så att troden vart av men inte gummit..
en annan grej.. tändkablar.. spelar det någon roll om det är "feltema" eller orginal (volvo) han på bilia sa att tändstiften hade en resistor i så det var även viktigt med kablarna att det var orginal.. sälj ideé eller sanning?
240in skrev:Tror faktiskt inte det spelar nån roll om du kör på Feltemas grejer eller Volvos. Men personligen skulle jag valt Volvos
kl 15,45 en lördag har dock inte volvo öppet.. såå var tvungen å ta första affären.. var i örebro, hos bror min så det var bara att ta det som fanns öppet..
240in skrev:Tror faktiskt inte det spelar nån roll om du kör på Feltemas grejer eller Volvos. Men personligen skulle jag valt Volvos
kl 15,45 en lördag har dock inte volvo öppet.. såå var tvungen å ta första affären.. var i örebro, hos bror min så det var bara att ta det som fanns öppet..
hade ju köpt orginal om det vart öppet...
Jepp men imorrn Har Volvo öppet bara åka o köpa orginal nu . Nä men jag förstår väl det att man tar det som har öppet. Visserligen kan ja köpa orginal delar te bilen på bensinmacken i närheten.