Råd med era projekt,stora som små

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Volvoforever
Färsk användare
Inlägg: 40
Blev medlem: 21 okt 2004, 10:07
Ort: Jämtlandslän

Råd med era projekt,stora som små

Inlägg av Volvoforever »

Som rubriken låter, hur får ni råd att köpa bil, delar o bygga det ni vill, själv sliter jag som en ..... på jobbet, okej man kanske ha råd men sannvetet säger ifrån, det där sannvetet är kneppigt :? . Visst ni köper nog inte alla grejor direkt, utan delar upp smällen. Men sen ska man ju ha tid o bygga ihop den som man vill hur har ni det med tiden ?

Jonne88
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 29 mar 2005, 10:44
Ort: Haparanda

Re: Råd med era projekt,stora som små

Inlägg av Jonne88 »

Volvoforever skrev:Som rubriken låter, hur får ni råd att köpa bil, delar o bygga det ni vill, själv sliter jag som en ..... på jobbet, okej man kanske ha råd men sannvetet säger ifrån, det där sannvetet är kneppigt :? . Visst ni köper nog inte alla grejor direkt, utan delar upp smällen. Men sen ska man ju ha tid o bygga ihop den som man vill hur har ni det med tiden ?


tja hur får jag råd. 1050:-/månad i studiebidrag :roll: Fälgar och stereo köpte jag för sommarjobb pengar och sparade pengar.

Och sen är iaf jag sån som är riktigt snål och köper bara sånt som jag får billigt. Och ofta begagnat.

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Jag som går i skolan på vardagarna. Jobbar och ligger mycket på fritiden, jobbar i verkstad och bensinmack.



Sedan kan man väl knappast kalla att jag håller på med ett projekt, men det är iallafall så jag finnansierar

alla inköp till bilen.



Brukar hjälpa släckten med deras bilar också, kan vara precis allt möjligt. Kanon bra, få sig en liten hacka :)



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

YeahLow
Uppkörning
Inlägg: 415
Blev medlem: 16 dec 2006, 21:23
Ort: Kalmar

Inlägg av YeahLow »

jag går i skola och får 1050 i studiebidrag så man får köpa mycket på skroten.. Se nhar jag sålt mina gamla a-traktorer osv och tjänat väldigt bra på dem så jag fick ihop 30 000 att köpa bil och bygga för sen har jag haft flyt att jag fått ett skadestånd på 10 lakan utbetalat med.. Så slitit för mina pengar har jag väl inte direkt gjort..

Angående tid till att bygga så är det bara att ge sig ut till garaget direkt efter skolan och på helgerna..
Bild

Volvoforever
Färsk användare
Inlägg: 40
Blev medlem: 21 okt 2004, 10:07
Ort: Jämtlandslän

Inlägg av Volvoforever »

Okej. Ni alla ha en poäng,nä få se till att småbörja med mitt tänkta projekt så man blir klar innan man blir 65 ,hehehe









Tack för svar !

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

det handlar oftast om att inte läga pengarna på så mycke onödigt skit.. man får välja helt enkelt..



MVH Micke

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

Lite fantastiskt hur vissa har råd med så mycket.. hehe.. 8)



.. och inte verkar jag ha fått nåt inkomstskatteavdrag från herr Reinfeldt heller. :lol:
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Zelle
Van forumsanvändare
Inlägg: 1010
Blev medlem: 14 nov 2004, 22:23
Ort: Kungsbacka Kör:   Volvo 944 2.3S

Inlägg av Zelle »

Är nog en hel del som spelar i fel liga. Tar på sig massa dyra lån för att köpa en bil.

Användarvisningsbild
MASS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1031
Blev medlem: 08 okt 2005, 11:20
Kör: 940 FTT Classic -98
Ort: VÄXJÖ

Inlägg av MASS »

Nej, och herr Anders Borg har höjt a-kassan från 90 till 331kr i månaden, jaha det betyder att jag skall ha 241:- extra i lönekuvertet varje månad en innan vilket jag inte märkt... hmm... Snus är dyrare också.. vafan är detta...
Bild

Garaget http://www.garaget.org/mass Projekttråd http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=46402" onclick="window.open(this.href);return false;

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Problemet är nog egentligen hur man får tid.



Jobbar man heltid å inte har barn så lär man ha riktigt mycke pengar över.

Å slipper man festa och gå på krogen så sparar man ju pengar med.
Bild

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Jag festar enormt sällan, jobbar och har skulder hos kontokortsföretag ;)

Fast jag betalar av dom :P

Inte mkt annat jag slösar pengar på förutom bilen

ja min fotoutrustning då kanske, och datorn jag köpte :P

Jag är ju iofs 30bast nu, gammal gubbe, men man får prioritera efter sina intressen.

EDIT: Kan tillägga att jag inte har många korvören kvar när räkningarna är betalda varje månad :P



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

westlife
Van forumsanvändare
Inlägg: 1465
Blev medlem: 26 sep 2003, 20:40
Ort: Wärmland - Kil
Kontakt:

Inlägg av westlife »

micael skrev:Problemet är nog egentligen hur man får tid.



Jobbar man heltid å inte har barn så lär man ha riktigt mycke pengar över.

Å slipper man festa och gå på krogen så sparar man ju pengar med.




Det första som micael skriver här stämmer jäkligt bra in på mig.. Jobbar fulltid med hyffsat betalt. jag har även jäkla låg hyra, jag cyklar till jobbet så bensinkontot övertrasseras ( stava? ) inte heller.. Så rent teoretiskt har jag räknat ut lite löst att jag skulle kunna lägga nästan 3500 i bara tex reservdelar eller onödiga grejer eller vad som hellst till bilen. Varje månad!



Men micael skrev även om detta med festande och krogen... :wink:





Jaja, så är det för mig iaf. Dock så impulshandlar jag ibland nåt dyrt till bilen och då är man ju så illa tvungen att avstå groggen.
Passat TDi -00

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

westlife skrev:
micael skrev:Problemet är nog egentligen hur man får tid.



Jobbar man heltid å inte har barn så lär man ha riktigt mycke pengar över.

Å slipper man festa och gå på krogen så sparar man ju pengar med.




Det första som micael skriver här stämmer jäkligt bra in på mig.. Jobbar fulltid med hyffsat betalt. jag har även jäkla låg hyra, jag cyklar till jobbet så bensinkontot övertrasseras ( stava? ) inte heller.. Så rent teoretiskt har jag räknat ut lite löst att jag skulle kunna lägga nästan 3500 i bara tex reservdelar eller onödiga grejer eller vad som hellst till bilen. Varje månad!



Men micael skrev även om detta med festande och krogen... :wink:





Jaja, så är det för mig iaf. Dock så impulshandlar jag ibland nåt dyrt till bilen och då är man ju så illa tvungen att avstå groggen.


Hehe..



Jag är både vis och gammal.



Med barn =)



Man har ju varit unkis med låg hyra å 2 bilar. 764 gle och 240 glt-82.

Å sedan 764 gle å 764 turbo.
Bild

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

Jaa, själv jobbar jag heltid, med hyffsad lön.. men det blir inte mycket pengar över likförbannat..



Tjejen har ju inget jobb eller andra bidrag som a-kassa eller studiebidrag..

Lån har jag också såklart..



Men lite pengar brukar man ju kunna lägga på bilen..

Ska nu i vår/sommar köpa lite grejer till bilen..

Som nya däck, lite lack, ev nu turbo och chip mm. Men det tänker jag inte ta på kredit :D



Får hoppas tjejen får ett jobb snart, då kan jag lägga mer pengar på bilarna.. :D
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Qdog
Van forumsanvändare
Inlägg: 1659
Blev medlem: 02 maj 2006, 23:35
Ort: Örebro

Inlägg av Qdog »

Turbo_Erik skrev:Jaa, själv jobbar jag heltid, med hyffsad lön.. men det blir inte mycket pengar över likförbannat..



Tjejen har ju inget jobb eller andra bidrag som a-kassa eller studiebidrag..

Lån har jag också såklart..



Men lite pengar brukar man ju kunna lägga på bilen..

Ska nu i vår/sommar köpa lite grejer till bilen..

Som nya däck, lite lack, ev nu turbo och chip mm. Men det tänker jag inte ta på kredit :D



Får hoppas tjejen får ett jobb snart, då kan jag lägga mer pengar på bilarna.. :D


Stämmer jäkligt bra in på mig.. Men dock har jag mitt jobb 8 mil från mitt hem... och får slänga pengar på bensin ca 4000 kr varje månad...



Livet är inte så enkelt.. Men en sak vet jag att vi alla är bra på fixa fram pengar till våra kära bilar :wink:



Mvh Qdog

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

Qdog skrev:
Turbo_Erik skrev:Jaa, själv jobbar jag heltid, med hyffsad lön.. men det blir inte mycket pengar över likförbannat..



Tjejen har ju inget jobb eller andra bidrag som a-kassa eller studiebidrag..

Lån har jag också såklart..



Men lite pengar brukar man ju kunna lägga på bilen..

Ska nu i vår/sommar köpa lite grejer till bilen..

Som nya däck, lite lack, ev nu turbo och chip mm. Men det tänker jag inte ta på kredit :D



Får hoppas tjejen får ett jobb snart, då kan jag lägga mer pengar på bilarna.. :D


Stämmer jäkligt bra in på mig.. Men dock har jag mitt jobb 8 mil från mitt hem... och får slänga pengar på bensin ca 4000 kr varje månad...



Livet är inte så enkelt.. Men en sak vet jag att vi alla är bra på fixa fram pengar till våra kära bilar :wink:



Mvh Qdog


Ok,, ja domdära resepengarna är inte roliga..

Men jag har mina resor betalda :D 17,80kr milen tror jag det är..

Lite OT kanske :roll:
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

Rekommenderar ju inga yngre förmågor som bor hemma att flytta hemifrån, försvinner massvis med pengar :wink: :roll:



Föräldrar ger nog i vilket fall lägre hyra än en evil hyresvärd :lol:
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Dubben
Van forumsanvändare
Inlägg: 1236
Blev medlem: 02 jan 2006, 17:16
Ort: Hammarstrand/Östersund Kör: 855 T-Gul

Inlägg av Dubben »

Ptja råd och råd.... Beror lite på hur man ser det. Ja ha ju studiebidrag, och sommarjobb. Blir ju inga större saker köpta till bilen, men hittar man nått billigt så slår man ju till :wink: Sedan har ja ju tjänat skapligt nu på min senaste bil, köpte GLTn för 8k och sålde för 16... Så då vart det ju klirr i kassan. Och genast köpte man ju upp sig på en 940, den därimot ser jag som en billig bruksbil tills ja får kortet. Har ju trotts allt 1 år på mej att fixa till den :) Men ifs får man prioritera bort vissa saker, alla pengar går ju till bilen hur än man vrider på det :lol:



//Dubben
Bild

Qdog
Van forumsanvändare
Inlägg: 1659
Blev medlem: 02 maj 2006, 23:35
Ort: Örebro

Inlägg av Qdog »

Turbo_Erik skrev:
Qdog skrev:
Turbo_Erik skrev:Jaa, själv jobbar jag heltid, med hyffsad lön.. men det blir inte mycket pengar över likförbannat..



Tjejen har ju inget jobb eller andra bidrag som a-kassa eller studiebidrag..

Lån har jag också såklart..



Men lite pengar brukar man ju kunna lägga på bilen..

Ska nu i vår/sommar köpa lite grejer till bilen..

Som nya däck, lite lack, ev nu turbo och chip mm. Men det tänker jag inte ta på kredit :D



Får hoppas tjejen får ett jobb snart, då kan jag lägga mer pengar på bilarna.. :D


Stämmer jäkligt bra in på mig.. Men dock har jag mitt jobb 8 mil från mitt hem... och får slänga pengar på bensin ca 4000 kr varje månad...



Livet är inte så enkelt.. Men en sak vet jag att vi alla är bra på fixa fram pengar till våra kära bilar :wink:



Mvh Qdog


Ok,, ja domdära resepengarna är inte roliga..

Men jag har mina resor betalda :D 17,80kr milen tror jag det är..

Lite OT kanske :roll:


Delvis får jag pengar tillbaka via skattåterbärgning.

minst hälften tillbaka..



Mvh Qdog

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

nåja, jag är 21 år åbor hemma, å har inte planer på att flytta än på ett tag, det finns inte pengar,,eller ja.. jag prioriterar bildelar högre :lol:

sparar 4.000/månad varav hälften i olika fonder. det andra går in på ett konto som jag ska köpa drömbilen för. gillar inte att jobba.. visst jag har heltidsjobb men vill gå ner på deltid, man hinner ju fan ingenting efter jobbet. och på helgen är man så trött efter en hel arbetsvecka så det blir mest slösittande.

supandet har jag slutat med.. gnska onödigt att betala för att hamna i bråk som man oftast gör.

sen så har jag en bit till jobbet också så det blir ju bortåt 5.000 i månaden i diesel. (inte bara till jobbet då utan totalt...)

skulden på volvokortet växer stadigt, och jag har lite köpmani också... ser jag någe ovanlige bildelar så köper jag det för att lägga på hyllan och sen behöva sälja billigare.. å matvanorna är inte billiga heller, älskar pizza å sånnt men det blir ju dyrt om man ska äta varje dag... får nog dra in på något nu när borgarpolitiken tar fart.. den där löneökningen har jag inte sett nåt av iallafall, den äts ju upp av dyrare faskavgift så det blir ju dyrare hur man än vänder på det.. och försäkringen ska bli dyrare också... får väl gå ner tillhalvförsäkring isåfall. jag har alla bilar reggade på farsan annars hade jag inte ens kunnat ha nån försäkring.

bahhh det är bara elände så långt ögat når... :cry:

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

micael skrev:Problemet är nog egentligen hur man får tid.



Jobbar man heltid å inte har barn så lär man ha riktigt mycke pengar över.

Å slipper man festa och gå på krogen så sparar man ju pengar med.
Exakt så är det för mig, jag bodde dessutom kvar hos mina föräldrar första året med heltidsjobb så det blev en del på sparkontot. :)


_chevrolet_ skrev:jag har lite köpmani också... ser jag någe ovanlige bildelar så köper jag det för att lägga på hyllan och sen behöva sälja billigare..
Men hi-jacker-kompressorn tänker du väl montera? :)

Har den kommit fram?

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

Tja, hyffsat bra betalt jobb har man ju, bor i villa med de avgifterna.

Bor billigare än i lägenhet.

Inte så stor kåk dock, men då garaget blir klart o värmesystemet igång räknar jag med rejält sänkta driftskostnader.

Har höjt elförbrukningen med ca 2000kWh/år då jag köpte detta, trots att jag har ca 4grader lägre temp innomhus än förra ägaren....

Datorerna och TV:n drar en del....



Dock så har jag flera intressen, så det går ju pengar till annat än bilarna.

Skotern o motorcykeln ska ha sin del av kakan, och framför allt skotern vill ha en stor bit....

Lägger inga pengar på krogen då jag aldrig trivts där.

Gör väl av med ca 2000-2500kr på bensin varje månad, men det är bara för att jag har möjlighet att samåka, utan det stiger det till 3-4000kr...



Devisen " det är inte på de stora inkomsterna man ska leva, utan de små utgifterna" tycker jag är rätt fin.

Men nog underlättar de där stora inkomsterna rätt mycket........ :wink:
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

VolvoDanne
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 maj 2004, 14:47
Kör: Camaro IrocZ -87
Ort: Skövde Nuvarande Bilar: 960 US spec -95,"Valbo 762TIC" -84, 744TIC -85, 480ES -87
Kontakt:

Inlägg av VolvoDanne »

Ja hur har jag råd...Det har jag inte :P



Är arbetslös, 19 år, bor hemma, jobbar extra på bilia här i stan så fort ja får chansen, visst blir väl nån peng i månaden å den går till soppa, mat å så sparar jag resten, och resten är mitt bildels konto 8)



Men har börjat fet lessna på å inte ha nån fast inkomst nu, har hittat ett jobb som jag ska söka nu, bara hoppas att man får det :roll:



Så ligger det till :wink: :roll:
Bild
V8 och Jänkejärn is the shit!

krillebus
Forumsfreak
Inlägg: 3361
Blev medlem: 30 okt 2004, 22:11
Ort: Stockholm Haninge

Inlägg av krillebus »

Turbo_Erik skrev:Jaa, själv jobbar jag heltid, med hyffsad lön.. men det blir inte mycket pengar över likförbannat..



Tjejen har ju inget jobb eller andra bidrag som a-kassa eller studiebidrag..

Lån har jag också såklart..



Men lite pengar brukar man ju kunna lägga på bilen..

Ska nu i vår/sommar köpa lite grejer till bilen..

Som nya däck, lite lack, ev nu turbo och chip mm. Men det tänker jag inte ta på kredit :D



Får hoppas tjejen får ett jobb snart, då kan jag lägga mer pengar på bilarna.. :D


Just det, tjejerna måste jobba mer så det händer nått, inte bara sitta i soffan och jäsa :lol:



Som det är nu så är det blodpudding och bildelar som gäller :o
"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"

Bear
Revisor
Inlägg: 3591
Blev medlem: 09 jan 2006, 15:32
Kör: 960 US. 850 T5 US.
Ort: Göteborg

Inlägg av Bear »

Är väll ingen som har något stort projekt med massa delar, men det blir väll ändå någon tusenlapp eller två i månaden om man slår ut kostnaden på hur länge jag haft bilen.



Jobbar just nu inget utan lever på mina sommarjobbspengar och pluggar sista året på gymnasiet. Men i April så börjar sommarjobbet igen som sträcker sig till November, så det är väll mer ett säsongsjobb, och då blir det mer på bilen som ska göras och inhandlas.
Volvo - Let your Swede out

Skriv svar