Söker exakt beskrivning på luftning av bromsar
Söker exakt beskrivning på luftning av bromsar
Som topic lyder, tack i förhand.
- HighwayStar
- Övningskörning
- Inlägg: 295
- Blev medlem: 21 mar 2005, 21:37
- Ort: Södertälje
- Kontakt:
Re: Söker exakt beskrivning på luftning av bromsar
Capone skrev:Som topic lyder, tack i förhand.
Ja.. med luftningsverktyg eller helt manuellt på egen hand ?
//Johan
Re: Söker exakt beskrivning på luftning av bromsar
Vet nog inte vad de innebär med de två olika momenten?HighwayStar skrev:Capone skrev:Som topic lyder, tack i förhand.
Ja.. med luftningsverktyg eller helt manuellt på egen hand ?
//Johan
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
på en välsorterad OKQ8-mack har dom et tbromsluftningsverktyg som
funkar Mycket bra om man ska lufta på egen hand.
En slang med lock som man skruvar på bromsvätskebehållaren,
å andra änden på ventilen på ett däck, så trycksätts systemet, utan att man
behöver trampa runt på bromsen helatiden. Dyrt, ja kostar nog en 200:-
säkert men mkt praktiskt då man kan lufta ensam utan hjälp.
//Erik
funkar Mycket bra om man ska lufta på egen hand.
En slang med lock som man skruvar på bromsvätskebehållaren,
å andra änden på ventilen på ett däck, så trycksätts systemet, utan att man
behöver trampa runt på bromsen helatiden. Dyrt, ja kostar nog en 200:-
säkert men mkt praktiskt då man kan lufta ensam utan hjälp.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Vill du förklara i detalj hur man luftar med ett sådant, förstår inte riktigt. Måste det inte gå en slang till luftningsnippeln?ThaSaint skrev:på en välsorterad OKQ8-mack har dom et tbromsluftningsverktyg som
funkar Mycket bra om man ska lufta på egen hand.
En slang med lock som man skruvar på bromsvätskebehållaren,
å andra änden på ventilen på ett däck, så trycksätts systemet, utan att man
behöver trampa runt på bromsen helatiden. Dyrt, ja kostar nog en 200:-
säkert men mkt praktiskt då man kan lufta ensam utan hjälp.
//Erik
- MattisH
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5171
- Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
- Kör: Fabia & Vitara
- Ort: Hässleholm
Capone skrev:Vill du förklara i detalj hur man luftar med ett sådant, förstår inte riktigt. Måste det inte gå en slang till luftningsnippeln?ThaSaint skrev:på en välsorterad OKQ8-mack har dom et tbromsluftningsverktyg som
funkar Mycket bra om man ska lufta på egen hand.
En slang med lock som man skruvar på bromsvätskebehållaren,
å andra änden på ventilen på ett däck, så trycksätts systemet, utan att man
behöver trampa runt på bromsen helatiden. Dyrt, ja kostar nog en 200:-
säkert men mkt praktiskt då man kan lufta ensam utan hjälp.
//Erik
Tänk dig en slang med ett lock som passar på bromsvätskebehållaren..
I andra änden på slangen sitter det en nippel som passar på däckens luft ventil. Sätt fast slangen i respektive ändå och lossa luftnings nipplarna på bromsoken.. Volia..
Säger Mathias som kör Zukan
![Bild](http://forumbilder.se/images/d94201073421P3f38.jpg)
![Bild](http://forumbilder.se/images/d94201073421P3f38.jpg)
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
sen sätter du en transparant slang på luftningsnippel, lossar den å släpper ut lite bromsvätska, drar åt å lossar igen, till de inte finns/kommer några luftbubblor igen.
Kontrollera bromsvätskebehållaren REGELBUNDET så den inte når MIN-markeringen,
fyll på vid behov. (lär behövas..)
//Erik
Kontrollera bromsvätskebehållaren REGELBUNDET så den inte når MIN-markeringen,
fyll på vid behov. (lär behövas..)
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Transparant slang? Den slangen ska enbart gå från nippeln till något där bromsvätskan kan gå till? Så när man kopplat till allt så öppnar man nippeln, hur lång tid mellan varje öppning/stängning? ALltså hur lång tid ska den vara öppen innan jag stänger den igen? Varför ska man stänga den varje gång?ThaSaint skrev:sen sätter du en transparant slang på luftningsnippel, lossar den å släpper ut lite bromsvätska, drar åt å lossar igen, till de inte finns/kommer några luftbubblor igen.
Kontrollera bromsvätskebehållaren REGELBUNDET så den inte når MIN-markeringen,
fyll på vid behov. (lär behövas..)
//Erik
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
ner i en ren burk, kommer de fräsch bromsvätska kan den återanvändas
om man är snål, eller deponeras på miljöstation![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
transparent så man ser när de kommer luftbubblor eller ej.
öppen en liten stund men inte så länge så de tömmer bromsvätskebehållaren.
man måste dra åt så luft inte kan komma in bakvägen.
//Erik
om man är snål, eller deponeras på miljöstation
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
transparent så man ser när de kommer luftbubblor eller ej.
öppen en liten stund men inte så länge så de tömmer bromsvätskebehållaren.
man måste dra åt så luft inte kan komma in bakvägen.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Okej.ThaSaint skrev:ner i en ren burk, kommer de fräsch bromsvätska kan den återanvändas
om man är snål, eller deponeras på miljöstation
transparent så man ser när de kommer luftbubblor eller ej.
öppen en liten stund men inte så länge så de tömmer bromsvätskebehållaren.
man måste dra åt så luft inte kan komma in bakvägen.
//Erik
Ang stängning förstår jag fortfarande inte. Är det inte bara att hålla den öppen tills det bara kommer vätska? ALltså varför måste man öppna/stänga, öppna/stänga?
Sen om jag förstått det rätt så är det tryck hela tiden i slangen som går från däcket till behållaren, hur gör amn då för att öppna locket och fylla på med mer vätska?
MattisH skrev:Och Så här ser den ut :
[ img]http://www.mekonomen.se/inetkat/Catalog ... -71340.jpg[/img]
Den är helt underbar! Väl värd sina pengar!
Luften försvinner inte ur däcket när den är tillkopplad då? Tycker luften borde gå från däcket ner i behållaren för bromsväskan och ut i vätskan så det blir luft i hela systemet.RoTe skrev:MattisH skrev:Och Så här ser den ut :
[ img]http://www.mekonomen.se/inetkat/Catalog ... -71340.jpg[/img]
Den är helt underbar! Väl värd sina pengar!
Capone skrev:Luften försvinner inte ur däcket när den är tillkopplad då? Tycker luften borde gå från däcket ner i behållaren för bromsväskan och ut i vätskan så det blir luft i hela systemet.RoTe skrev:MattisH skrev:Och Så här ser den ut :
[ img]http://www.mekonomen.se/inetkat/Catalog ... -71340.jpg[/img]
Den är helt underbar! Väl värd sina pengar!
nja det brukar inte gå åt så väldigt mkt luft. det går bra så länge du inte kör ur all bromsvätska ur behållaren.
- MattisH
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5171
- Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
- Kör: Fabia & Vitara
- Ort: Hässleholm
forbo skrev:Capone skrev:Luften försvinner inte ur däcket när den är tillkopplad då? Tycker luften borde gå från däcket ner i behållaren för bromsväskan och ut i vätskan så det blir luft i hela systemet.RoTe skrev:
Den är helt underbar! Väl värd sina pengar!
nja det brukar inte gå åt så väldigt mkt luft. det går bra så länge du inte kör ur all bromsvätska ur behållaren.
Annars är luft rätt så billigt
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Säger Mathias som kör Zukan
![Bild](http://forumbilder.se/images/d94201073421P3f38.jpg)
![Bild](http://forumbilder.se/images/d94201073421P3f38.jpg)
MattisH skrev:forbo skrev:Capone skrev:
Luften försvinner inte ur däcket när den är tillkopplad då? Tycker luften borde gå från däcket ner i behållaren för bromsväskan och ut i vätskan så det blir luft i hela systemet.
nja det brukar inte gå åt så väldigt mkt luft. det går bra så länge du inte kör ur all bromsvätska ur behållaren.
Annars är luft rätt så billigt
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
haha så sant såMattisH skrev:forbo skrev:Capone skrev:
Luften försvinner inte ur däcket när den är tillkopplad då? Tycker luften borde gå från däcket ner i behållaren för bromsväskan och ut i vätskan så det blir luft i hela systemet.
nja det brukar inte gå åt så väldigt mkt luft. det går bra så länge du inte kör ur all bromsvätska ur behållaren.
Annars är luft rätt så billigt
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
när man kopplar till slangen till behållaren kopplar man först på locket till behållaren och sen till ventilen på däcket va? och sen när man ska av med slangen för att fylla på så tar man först av från däcket och sen skruvar av locket? det finns ingen risk att luften förstör hela luftningen medans man tar av locket och i med mer vätska och så bara man ser till att behållaren aldrig blir tom?
låter krångligt. men har man inga polare så.
be ist en polare eller din gamla farmor vara lite lydig.
be tanten trycka ner bromspedalen i botten. sedan lossar du på nippeln på bromsoket så luften kommer ut.
när du skruvat åt nippelnigen kan tanten släppa pedalen.
repetera sedan likadant tills det bara kommer ut olja, då är förmodligen bromspedalen rätt hård.. detta kan man ju göra me motorn igång också om tanten har dåliga benmuskler så bromsservon hjälper till.
givetvis bör du kontrollera bromsvätskenivån hela tiden då den inte sjunker så du riskerar att trycka in luft i systemet den vägen.. tror dock det är en liten chans men den finns säkert där.
så brukar jag göra iaf..
be ist en polare eller din gamla farmor vara lite lydig.
be tanten trycka ner bromspedalen i botten. sedan lossar du på nippeln på bromsoket så luften kommer ut.
när du skruvat åt nippelnigen kan tanten släppa pedalen.
repetera sedan likadant tills det bara kommer ut olja, då är förmodligen bromspedalen rätt hård.. detta kan man ju göra me motorn igång också om tanten har dåliga benmuskler så bromsservon hjälper till.
givetvis bör du kontrollera bromsvätskenivån hela tiden då den inte sjunker så du riskerar att trycka in luft i systemet den vägen.. tror dock det är en liten chans men den finns säkert där.
så brukar jag göra iaf..
![Bild](http://www.forumbilder.se/images/rickardsignatur.jpg)
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!