Söker exakt beskrivning på luftning av bromsar

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Capone
Övningskörning
Inlägg: 109
Blev medlem: 14 feb 2006, 17:20

Söker exakt beskrivning på luftning av bromsar

Inlägg av Capone »

Som topic lyder, tack i förhand.

Användarvisningsbild
HighwayStar
Övningskörning
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 mar 2005, 21:37
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: Söker exakt beskrivning på luftning av bromsar

Inlägg av HighwayStar »

Capone skrev:Som topic lyder, tack i förhand.


Ja.. med luftningsverktyg eller helt manuellt på egen hand ?



//Johan

Capone
Övningskörning
Inlägg: 109
Blev medlem: 14 feb 2006, 17:20

Re: Söker exakt beskrivning på luftning av bromsar

Inlägg av Capone »

HighwayStar skrev:
Capone skrev:Som topic lyder, tack i förhand.


Ja.. med luftningsverktyg eller helt manuellt på egen hand ?



//Johan
Vet nog inte vad de innebär med de två olika momenten?

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

sök, det finns beskrivet flera gånger
kör 945T aut och 945T man, 1998

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

på en välsorterad OKQ8-mack har dom et tbromsluftningsverktyg som

funkar Mycket bra om man ska lufta på egen hand.

En slang med lock som man skruvar på bromsvätskebehållaren,

å andra änden på ventilen på ett däck, så trycksätts systemet, utan att man

behöver trampa runt på bromsen helatiden. Dyrt, ja kostar nog en 200:-

säkert men mkt praktiskt då man kan lufta ensam utan hjälp.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Capone
Övningskörning
Inlägg: 109
Blev medlem: 14 feb 2006, 17:20

Inlägg av Capone »

ThaSaint skrev:på en välsorterad OKQ8-mack har dom et tbromsluftningsverktyg som

funkar Mycket bra om man ska lufta på egen hand.

En slang med lock som man skruvar på bromsvätskebehållaren,

å andra änden på ventilen på ett däck, så trycksätts systemet, utan att man

behöver trampa runt på bromsen helatiden. Dyrt, ja kostar nog en 200:-

säkert men mkt praktiskt då man kan lufta ensam utan hjälp.



//Erik
Vill du förklara i detalj hur man luftar med ett sådant, förstår inte riktigt. Måste det inte gå en slang till luftningsnippeln?

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Capone skrev:
ThaSaint skrev:på en välsorterad OKQ8-mack har dom et tbromsluftningsverktyg som

funkar Mycket bra om man ska lufta på egen hand.

En slang med lock som man skruvar på bromsvätskebehållaren,

å andra änden på ventilen på ett däck, så trycksätts systemet, utan att man

behöver trampa runt på bromsen helatiden. Dyrt, ja kostar nog en 200:-

säkert men mkt praktiskt då man kan lufta ensam utan hjälp.



//Erik
Vill du förklara i detalj hur man luftar med ett sådant, förstår inte riktigt. Måste det inte gå en slang till luftningsnippeln?


Tänk dig en slang med ett lock som passar på bromsvätskebehållaren..

I andra änden på slangen sitter det en nippel som passar på däckens luft ventil. Sätt fast slangen i respektive ändå och lossa luftnings nipplarna på bromsoken.. Volia..
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

sen sätter du en transparant slang på luftningsnippel, lossar den å släpper ut lite bromsvätska, drar åt å lossar igen, till de inte finns/kommer några luftbubblor igen.



Kontrollera bromsvätskebehållaren REGELBUNDET så den inte når MIN-markeringen,

fyll på vid behov. (lär behövas..)



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Och Så här ser den ut :

Bild
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Capone
Övningskörning
Inlägg: 109
Blev medlem: 14 feb 2006, 17:20

Inlägg av Capone »

ThaSaint skrev:sen sätter du en transparant slang på luftningsnippel, lossar den å släpper ut lite bromsvätska, drar åt å lossar igen, till de inte finns/kommer några luftbubblor igen.



Kontrollera bromsvätskebehållaren REGELBUNDET så den inte når MIN-markeringen,

fyll på vid behov. (lär behövas..)



//Erik
Transparant slang? Den slangen ska enbart gå från nippeln till något där bromsvätskan kan gå till? Så när man kopplat till allt så öppnar man nippeln, hur lång tid mellan varje öppning/stängning? ALltså hur lång tid ska den vara öppen innan jag stänger den igen? Varför ska man stänga den varje gång?

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

ner i en ren burk, kommer de fräsch bromsvätska kan den återanvändas

om man är snål, eller deponeras på miljöstation ;)



transparent så man ser när de kommer luftbubblor eller ej.



öppen en liten stund men inte så länge så de tömmer bromsvätskebehållaren.

man måste dra åt så luft inte kan komma in bakvägen.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Capone
Övningskörning
Inlägg: 109
Blev medlem: 14 feb 2006, 17:20

Inlägg av Capone »

ThaSaint skrev:ner i en ren burk, kommer de fräsch bromsvätska kan den återanvändas

om man är snål, eller deponeras på miljöstation ;)



transparent så man ser när de kommer luftbubblor eller ej.



öppen en liten stund men inte så länge så de tömmer bromsvätskebehållaren.

man måste dra åt så luft inte kan komma in bakvägen.



//Erik
Okej.



Ang stängning förstår jag fortfarande inte. Är det inte bara att hålla den öppen tills det bara kommer vätska? ALltså varför måste man öppna/stänga, öppna/stänga?



Sen om jag förstått det rätt så är det tryck hela tiden i slangen som går från däcket till behållaren, hur gör amn då för att öppna locket och fylla på med mer vätska?

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

stänga å kolla så nivån i behållaren inte går under MIN. Blir de för lite så

kommer de pressa in ny luft, i hela systemet.. = riktigt anus.



lossa luftningsgrejen från däckventilen å skruva av locket för att fylla på mer.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Capone
Övningskörning
Inlägg: 109
Blev medlem: 14 feb 2006, 17:20

Inlägg av Capone »

aha då förstår jag. men det blir ingen luft om jag stängt nippeln, plockar av slangen från däcket och sen skruvar av locket? tänkte på eftersom det inte finns något tryck då, men det kanske bara behövs då man öppnar nippeln?

RoTe
Uppkörning
Inlägg: 663
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:41
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av RoTe »

MattisH skrev:Och Så här ser den ut :

[ img]http://www.mekonomen.se/inetkat/Catalog ... -71340.jpg[/img]


Den är helt underbar! Väl värd sina pengar!
Volvo 244 GL -88 Etanoldriven

Volvo S70 2.5T -98

http://www.utryckning-uppsala.se/

Capone
Övningskörning
Inlägg: 109
Blev medlem: 14 feb 2006, 17:20

Inlägg av Capone »

RoTe skrev:
MattisH skrev:Och Så här ser den ut :

[ img]http://www.mekonomen.se/inetkat/Catalog ... -71340.jpg[/img]


Den är helt underbar! Väl värd sina pengar!
Luften försvinner inte ur däcket när den är tillkopplad då? Tycker luften borde gå från däcket ner i behållaren för bromsväskan och ut i vätskan så det blir luft i hela systemet.

Användarvisningsbild
forbo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1388
Blev medlem: 25 mar 2004, 14:27
Ort: Malung (Dalarna)

Inlägg av forbo »

Capone skrev:
RoTe skrev:
MattisH skrev:Och Så här ser den ut :

[ img]http://www.mekonomen.se/inetkat/Catalog ... -71340.jpg[/img]


Den är helt underbar! Väl värd sina pengar!
Luften försvinner inte ur däcket när den är tillkopplad då? Tycker luften borde gå från däcket ner i behållaren för bromsväskan och ut i vätskan så det blir luft i hela systemet.


nja det brukar inte gå åt så väldigt mkt luft. det går bra så länge du inte kör ur all bromsvätska ur behållaren.

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

forbo skrev:
Capone skrev:
RoTe skrev:


Den är helt underbar! Väl värd sina pengar!
Luften försvinner inte ur däcket när den är tillkopplad då? Tycker luften borde gå från däcket ner i behållaren för bromsväskan och ut i vätskan så det blir luft i hela systemet.


nja det brukar inte gå åt så väldigt mkt luft. det går bra så länge du inte kör ur all bromsvätska ur behållaren.


Annars är luft rätt så billigt :lol:
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Användarvisningsbild
forbo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1388
Blev medlem: 25 mar 2004, 14:27
Ort: Malung (Dalarna)

Inlägg av forbo »

MattisH skrev:
forbo skrev:
Capone skrev:
Luften försvinner inte ur däcket när den är tillkopplad då? Tycker luften borde gå från däcket ner i behållaren för bromsväskan och ut i vätskan så det blir luft i hela systemet.


nja det brukar inte gå åt så väldigt mkt luft. det går bra så länge du inte kör ur all bromsvätska ur behållaren.


Annars är luft rätt så billigt :lol:


:mrgreen:

Capone
Övningskörning
Inlägg: 109
Blev medlem: 14 feb 2006, 17:20

Inlägg av Capone »

MattisH skrev:
forbo skrev:
Capone skrev:
Luften försvinner inte ur däcket när den är tillkopplad då? Tycker luften borde gå från däcket ner i behållaren för bromsväskan och ut i vätskan så det blir luft i hela systemet.


nja det brukar inte gå åt så väldigt mkt luft. det går bra så länge du inte kör ur all bromsvätska ur behållaren.


Annars är luft rätt så billigt :lol:
haha så sant så ;) men jag bara funderade över om man behöver pumpa upp däcket nångång under luftningen.



när man kopplar till slangen till behållaren kopplar man först på locket till behållaren och sen till ventilen på däcket va? och sen när man ska av med slangen för att fylla på så tar man först av från däcket och sen skruvar av locket? det finns ingen risk att luften förstör hela luftningen medans man tar av locket och i med mer vätska och så bara man ser till att behållaren aldrig blir tom?

Brallan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1205
Blev medlem: 31 dec 2005, 14:10
Ort: Linköping

Inlägg av Brallan »

Ok då frågar jag om det är okej att använda vanliga bildäcket eller ska man använda sig av reservhjulet i första hand? Tänkte på hur mycket slangar tål trycket....
Bild

Volvo 764 GLE 88B | B280F 108kW/147HK | AW-71

kukka
Färsk användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 aug 2006, 22:27
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av kukka »

det är nog ingen skillnad varifrån du tar luften. själv skulle jag ta från vänster framdäck, eftersom det är närmast ;)

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

låter krångligt. men har man inga polare så.



be ist en polare eller din gamla farmor vara lite lydig.



be tanten trycka ner bromspedalen i botten. sedan lossar du på nippeln på bromsoket så luften kommer ut.



när du skruvat åt nippelnigen kan tanten släppa pedalen.



repetera sedan likadant tills det bara kommer ut olja, då är förmodligen bromspedalen rätt hård.. detta kan man ju göra me motorn igång också om tanten har dåliga benmuskler så bromsservon hjälper till.



givetvis bör du kontrollera bromsvätskenivån hela tiden då den inte sjunker så du riskerar att trycka in luft i systemet den vägen.. tror dock det är en liten chans men den finns säkert där.



så brukar jag göra iaf..
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Bot
Övningskörning
Inlägg: 290
Blev medlem: 12 apr 2006, 16:29

Inlägg av Bot »

Skall inte pedalen pumpas några gånger innan det hålls tryck?

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

jag brukar ta hjälp av en polare i sätet då det är det sätt som jag lärt mig att göra det på :roll:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Skriv svar