Jordfel eller laddning/batteri?
Jordfel eller laddning/batteri?
Har en 740 GLT-90 med B230F..
För ett par dar sen började alla "röda" instrumentlampor lysa svagt då jag körde.. Alltså laddlampa, parkeringsbroms osv.. Bilen funkade i övrigt som vanligt till igår då vindrutetorkaren började gå väldigt långsamt, och samtidigt så började diff-lampan lysa.. När jag var hemma märkte jag att halvljuset började bli svagt och när jag stängt av bilen så var den nästan strömlös.. Den startade igen och när jag haft den igång ett tag blev lyset väldigt svagt och till slut slutade den svara på gas och sen när jag stängde av så "dog" den helt. Väntade en 10 min och då startade den igen och gick 5-10 min..
Vad tror ni felet kan vara? Kan det vara jordfel, generator eller batteri? Har slitit o kännt på kablar och kan inte se nåt fel även om de ser lite "ärjigt" och så ut.. Har även tagit i o ur alla säkringar inne i bilen och de verkar ok..
Laddar jag batteriet fullt går den igång utan problem och går så länge jag har bra med ström i det.. Men lamporna på instrumenteringen lyser fortfarande svagt och lixom "fladdrar" lite och varierar i styrka när man kör..
För ett par dar sen började alla "röda" instrumentlampor lysa svagt då jag körde.. Alltså laddlampa, parkeringsbroms osv.. Bilen funkade i övrigt som vanligt till igår då vindrutetorkaren började gå väldigt långsamt, och samtidigt så började diff-lampan lysa.. När jag var hemma märkte jag att halvljuset började bli svagt och när jag stängt av bilen så var den nästan strömlös.. Den startade igen och när jag haft den igång ett tag blev lyset väldigt svagt och till slut slutade den svara på gas och sen när jag stängde av så "dog" den helt. Väntade en 10 min och då startade den igen och gick 5-10 min..
Vad tror ni felet kan vara? Kan det vara jordfel, generator eller batteri? Har slitit o kännt på kablar och kan inte se nåt fel även om de ser lite "ärjigt" och så ut.. Har även tagit i o ur alla säkringar inne i bilen och de verkar ok..
Laddar jag batteriet fullt går den igång utan problem och går så länge jag har bra med ström i det.. Men lamporna på instrumenteringen lyser fortfarande svagt och lixom "fladdrar" lite och varierar i styrka när man kör..
- Nisse the man
- Övningskörning
- Inlägg: 290
- Blev medlem: 09 mar 2006, 07:17
- Ort: Falkenberg
- Kontakt:
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5828
- Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
- Kör: 740 GLT 16 VALVE
- Ort: Falun
- Kontakt:
Min tråd med samma problem:
http://740klubben.server.nu/forum/viewtopic.php?t=41725
Jag fick byta generatorn för att den jag hade slet ut kolen
i laddregulatorn i förtid, dvs låg driftsäkerhet. Köpte en
icke-fungerande generator på skroten först för 350kr,
men funkade inte så bytte till en som satt i en GLE som
gått 49000 mil, den funkade prima.
Så kolla laddregulatorns kol, byt om dom är slitna.
Har du en multimeter kan du test-mäta på batteripolerna
när bilen är igång, spänningen över batteriet ska ligga
runt 14 Volt när bilen står på tomgång om generatorn laddar.
Kolla även remspänningen till generatorn.
Hoppas det löser sig
Inge kul när instrumenten börjar fladdra
och bilen lägger av.. hehe
Edit: Du har ju turen som har B230F och har generatorn
på vettig plats till höger om motorn istället för till höger om
oljefiltret på vänster sida som på B230E / B230A osv.
http://740klubben.server.nu/forum/viewtopic.php?t=41725
Jag fick byta generatorn för att den jag hade slet ut kolen
i laddregulatorn i förtid, dvs låg driftsäkerhet. Köpte en
icke-fungerande generator på skroten först för 350kr,
men funkade inte så bytte till en som satt i en GLE som
gått 49000 mil, den funkade prima.
Så kolla laddregulatorns kol, byt om dom är slitna.
Har du en multimeter kan du test-mäta på batteripolerna
när bilen är igång, spänningen över batteriet ska ligga
runt 14 Volt när bilen står på tomgång om generatorn laddar.
Kolla även remspänningen till generatorn.
Hoppas det löser sig
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
och bilen lägger av.. hehe
Edit: Du har ju turen som har B230F och har generatorn
på vettig plats till höger om motorn istället för till höger om
oljefiltret på vänster sida som på B230E / B230A osv.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06