Jordfel eller laddning/batteri?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Bengan740
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 jan 2007, 07:57

Jordfel eller laddning/batteri?

Inlägg av Bengan740 »

Har en 740 GLT-90 med B230F..



För ett par dar sen började alla "röda" instrumentlampor lysa svagt då jag körde.. Alltså laddlampa, parkeringsbroms osv.. Bilen funkade i övrigt som vanligt till igår då vindrutetorkaren började gå väldigt långsamt, och samtidigt så började diff-lampan lysa.. När jag var hemma märkte jag att halvljuset började bli svagt och när jag stängt av bilen så var den nästan strömlös.. Den startade igen och när jag haft den igång ett tag blev lyset väldigt svagt och till slut slutade den svara på gas och sen när jag stängde av så "dog" den helt. Väntade en 10 min och då startade den igen och gick 5-10 min..



Vad tror ni felet kan vara? Kan det vara jordfel, generator eller batteri? Har slitit o kännt på kablar och kan inte se nåt fel även om de ser lite "ärjigt" och så ut.. Har även tagit i o ur alla säkringar inne i bilen och de verkar ok..



Laddar jag batteriet fullt går den igång utan problem och går så länge jag har bra med ström i det.. Men lamporna på instrumenteringen lyser fortfarande svagt och lixom "fladdrar" lite och varierar i styrka när man kör..

Användarvisningsbild
Nisse the man
Övningskörning
Inlägg: 290
Blev medlem: 09 mar 2006, 07:17
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Nisse the man »

för mig låter det som om generatorn inte laddar som den skall.

kolla kolen i generatorn eller byt, de kostar inte många kronor.
JJ´s Släpservice KB

Auktoriserad serviceverkstad för THULE Trailers, BOJ Trailers.

Kör Volvo 945 91:a
Volvo 745 88B, B230f med VX3 kam

Bygger en 165:a

Bengan740
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 jan 2007, 07:57

Inlägg av Bengan740 »

Ska testa kastbyta laddrelä/kol med tjejens 245:a.. borde väl vara samma då det oxå är en 90a? B230F i den oxå..

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

vart bor du??



jag renoverar generatorer..
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

Bengan740
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 jan 2007, 07:57

Inlägg av Bengan740 »

bor i Västernorrland.. så jag testar nog lite smågrejjer först :)



Har en Bosch-Bil-EL-firma 200 meter från där jag bor oxå men undviker nog dem först..

E___
Övningskörning
Inlägg: 257
Blev medlem: 07 jan 2004, 19:56
Ort: Stockholm

Inlägg av E___ »

Låter som att generatorn tackat för sig.

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

Min tråd med samma problem:



http://740klubben.server.nu/forum/viewtopic.php?t=41725





Jag fick byta generatorn för att den jag hade slet ut kolen

i laddregulatorn i förtid, dvs låg driftsäkerhet. Köpte en

icke-fungerande generator på skroten först för 350kr,

men funkade inte så bytte till en som satt i en GLE som

gått 49000 mil, den funkade prima.



Så kolla laddregulatorns kol, byt om dom är slitna.



Har du en multimeter kan du test-mäta på batteripolerna

när bilen är igång, spänningen över batteriet ska ligga

runt 14 Volt när bilen står på tomgång om generatorn laddar.



Kolla även remspänningen till generatorn.



Hoppas det löser sig :) Inge kul när instrumenten börjar fladdra

och bilen lägger av.. hehe



Edit: Du har ju turen som har B230F och har generatorn

på vettig plats till höger om motorn istället för till höger om

oljefiltret på vänster sida som på B230E / B230A osv.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Bengan740
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 jan 2007, 07:57

Inlägg av Bengan740 »

Bytte laddreg/kol och nu e de full sprutt på gamlingen.. Kolen va de inte mycket kvar av.. Konstigt nog så laddade den 14V ändå, men de va väl nå mer fel..

feffe
Uppkörning
Inlägg: 412
Blev medlem: 12 aug 2004, 03:04
Ort: Kalmar

Inlägg av feffe »

Bengan740 skrev:Bytte laddreg/kol och nu e de full sprutt på gamlingen.. Kolen va de inte mycket kvar av.. Konstigt nog så laddade den 14V ändå, men de va väl nå mer fel..


kanske inte var någon laddström och tala om innan
Bild

Skriv svar