Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
I England hade en 740 GLE insprutningsmotor, 4 elhissar, taklucka, aluminiumfälgar, elantenn, läder och elspeglar. En GL hade elhissar fram samt elspeglar och svensk GLE inredning. Turbo och GLT hade halvläder, ellucka, elhissar, elspeglar och elantenn. Av någon anledning så är däremot 940 snikutrustade normalt i England. I Belgien där jag bor fick plötsligt de flesta 940 efter 1995 dretmycket utrustning, min är maxad och det är inte ovanligt.
Om nu AC hade fungerat på bilen men det gör den ju inte så klart det är ju åxå en grej som kostar en förmögenhet att laga.
Tror det med kan vara ett bra köp, perssonligen tycker jag att en röd GLT är jäckligt läckra om man lägga på addon fram och finare fälgar och tonar och annat små godis så är det som sagt riktigt frächs.
Det är ju alltid kul med utrustning och skönt med automat, men tänk efter om motor effekten är viktig för dig för då ska du inte köpa den.
Hörde föresten om en kille på jobbet idag som skulle köpa en -88 GLE utan utrustning från Volvo för 40000kr och det tyckte han var billigt och bra, nog för att den bara gått 18000 mil men det var ändå minst en 15000kr för dyrt enligt mig, men har var ju eld och lågor iaf
Bilen skall väl efterlikna signen så mycket som möjligt och Hk räker nog för mig skall ju inte köra på strippen med den.
Jag har vant mig vid lite hk då jag kör runt i min sambos clio som har 1.4 l motor på hela 60 hk under huven, trampar man på rätt pedal så rör den på sig men det kostar lite i soppa ca: 1 liter per mil normalt drar den ca: 0.6-0.7l/mil bra ekonomi på dena bil då vi delar på kostnaderna.
Jag är inne på min andra 16v nu. De är helt underbara. Men det är riktigt svårt att hitta en bra bil. Jag hade för många krav när jag letade.
När man väl fann den rätta bilen så var det alltid något tråkigt, rost, ej bes m.m.
Tillslut satte jag in en köpes annons i bilsport. Då ringe en äldre herre och sa att han skulle avyttra sin GLT 16v för att skaffa en automat. Åkte kollade på den. Nästan allt var perfekt. Papper på allt och superfint skick. Det enda jag inte är nöjd med är färgen. Sliver ljusgrå någonting är det.
skrev:Jag är inne på min andra 16v nu. De är helt underbara. Men det är riktigt svårt att hitta en bra bil. Jag hade för många krav när jag letade.
När man väl fann den rätta bilen så var det alltid något tråkigt, rost, ej bes m.m.
Tillslut satte jag in en köpes annons i bilsport. Då ringe en äldre herre och sa att han skulle avyttra sin GLT 16v för att skaffa en automat. Åkte kollade på den. Nästan allt var perfekt. Papper på allt och superfint skick. Det enda jag inte är nöjd med är färgen. Sliver ljusgrå någonting är det.
Just nu försöker jag lära mig att tycka om den
Mitt råd: Köp 16V
Silver met som är min favo färg det är den bästa färgen man kan ha, tidlös och tvättrepor och annat syns minimalt.
Tack alla för vissat intresse och alla tips samt den hjälp jag fått det blir till att köpa en volvo 940 GL istället mindre rost nya karossen med nya instrumentpanelen
Ett dåligt rykte som tyvärr är sant vad det gäller 16V motorn är att den brukar läka olja lite varstans. Har ägt två 16V bilar, en 740 GLT 16V -88 och en 960 16V turbo -91. Har bytt många tätningar och packningar på båda bilarna men sen slutade dom ju läka, så frågar du mig är det ju en baggis. Annars kan jag varmt rekomendera 16V motorn men se bara till att byta kuggrem OCH balansaxelrem OCH glöm för allt i världen inte att byta bulten som håller oljepumpshjulet när du ändå byter allt annat.
Hur mycket kan B234F ticka utan att något är fel? Vid första staren på dagen tickar den i några minuter. Sen går det nästan över. Bara några sekunder då och då som det låter. Efter ca 25 är alla missljud borta. I boken står det att motorn kan ticka upp till 15 min.
Den låter ganska brutalt i början tycker jag, känns inte så bra.