Volvo 740 GLT 16 V Nu även vs GLT 8v???

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
smajlet
Färsk användare
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 sep 2003, 19:31

Re:

Inlägg av smajlet »

skrev:Klart, du har ju AC...



I England hade en 740 GLE insprutningsmotor, 4 elhissar, taklucka, aluminiumfälgar, elantenn, läder och elspeglar. En GL hade elhissar fram samt elspeglar och svensk GLE inredning. Turbo och GLT hade halvläder, ellucka, elhissar, elspeglar och elantenn. Av någon anledning så är däremot 940 snikutrustade normalt i England. I Belgien där jag bor fick plötsligt de flesta 940 efter 1995 dretmycket utrustning, min är maxad och det är inte ovanligt.


Om nu AC hade fungerat på bilen men det gör den ju inte så klart det är ju åxå en grej som kostar en förmögenhet att laga.

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av George Holmer »

Lägg undan en femhundrig i månaden till sommaren så har du ju så det räcker.



George
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

Jim
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 03 dec 2002, 19:06
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Re:

Inlägg av Jim »

skrev:nej de ska vara 7000mils intervall på 16v



å sen så finns de utrustade 16v oxo som min är de skinn i och elhissar och ellucka.


Nje.. 7500mil är det enligt service boken...
740 GLT 16V -90

smajlet
Färsk användare
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 sep 2003, 19:31

Inlägg av smajlet »

Har nu även hittat en mycket fin 740 GLT 8V Med godis!

Vad tycks om den här då? Bilig i försäkring på mig iallafall 422 kr/helf vs 16V på 722 kr/mån.



Volvo 740 GLT 8V -89 27000 mil Röd Svensksold 6 tid ägare Bes och Skat Till 04-06-30 kamrem bytt vid 23000 mil. Mycket fint skick 12500 kr.



Reservdelar Bytt:



Skivor fram

Bromsok fram

Styrbox i motorrummet

Kyl

Avgassystem





Utrustning:



ABS

AC Som dock inte fungerar.

Elspeglar Eluppvärmda

Elhissar fram

Centrallås

Servo

Farthållare

Larm Volvo gard

Sätesvärmare fram

M & k värmare

15” alu.f 960 orig.

Dimljus

El-lucka

Automat =( sådär (115hk)

Gråsvart Plychinredning



Ja man kan ju inte få allt :wink:



Men vad tycker ni om det här då verkar det vara ett bättre alternativ mot Volvo 16V:n?



Mvh Nicklas.

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Tror det med kan vara ett bra köp, perssonligen tycker jag att en röd GLT är jäckligt läckra om man lägga på addon fram och finare fälgar och tonar och annat små godis så är det som sagt riktigt frächs.

Det är ju alltid kul med utrustning och skönt med automat, men tänk efter om motor effekten är viktig för dig för då ska du inte köpa den.





Hörde föresten om en kille på jobbet idag som skulle köpa en -88 GLE utan utrustning från Volvo för 40000kr och det tyckte han var billigt och bra, nog för att den bara gått 18000 mil men det var ändå minst en 15000kr för dyrt enligt mig, men har var ju eld och lågor iaf :D

smajlet
Färsk användare
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 sep 2003, 19:31

Inlägg av smajlet »

Bilen skall väl efterlikna signen så mycket som möjligt och Hk räker nog för mig skall ju inte köra på strippen med den. :wink:



Jag har vant mig vid lite hk då jag kör runt i min sambos clio som har 1.4 l motor på hela 60 hk :o under huven, trampar man på rätt pedal så rör den på sig men det kostar lite i soppa ca: 1 liter per mil normalt drar den ca: 0.6-0.7l/mil :D bra ekonomi på dena bil då vi delar på kostnaderna. :wink:

Mattan
Uppkörning
Inlägg: 472
Blev medlem: 31 jan 2003, 10:05
Ort: Torsby

Inlägg av Mattan »

Jag är inne på min andra 16v nu. De är helt underbara. Men det är riktigt svårt att hitta en bra bil. Jag hade för många krav när jag letade.

När man väl fann den rätta bilen så var det alltid något tråkigt, rost, ej bes m.m.

Tillslut satte jag in en köpes annons i bilsport. Då ringe en äldre herre och sa att han skulle avyttra sin GLT 16v för att skaffa en automat. Åkte kollade på den. Nästan allt var perfekt. Papper på allt och superfint skick. Det enda jag inte är nöjd med är färgen. Sliver ljusgrå någonting är det.

Just nu försöker jag lära mig att tycka om den :)



Mitt råd: Köp 16V :D
Bild

smajlet
Färsk användare
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 sep 2003, 19:31

Re:

Inlägg av smajlet »

skrev:Jag är inne på min andra 16v nu. De är helt underbara. Men det är riktigt svårt att hitta en bra bil. Jag hade för många krav när jag letade.

När man väl fann den rätta bilen så var det alltid något tråkigt, rost, ej bes m.m.

Tillslut satte jag in en köpes annons i bilsport. Då ringe en äldre herre och sa att han skulle avyttra sin GLT 16v för att skaffa en automat. Åkte kollade på den. Nästan allt var perfekt. Papper på allt och superfint skick. Det enda jag inte är nöjd med är färgen. Sliver ljusgrå någonting är det.

Just nu försöker jag lära mig att tycka om den :)



Mitt råd: Köp 16V :D


Silver met som är min favo färg :lol: det är den bästa färgen man kan ha, tidlös och tvättrepor och annat syns minimalt.

Mattan
Uppkörning
Inlägg: 472
Blev medlem: 31 jan 2003, 10:05
Ort: Torsby

Inlägg av Mattan »

Ja silver är faktiskt snyggt har jag kommit fram till :D
Bild

smajlet
Färsk användare
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 sep 2003, 19:31

Inlägg av smajlet »

Tack alla för vissat intresse och alla tips samt den hjälp jag fått det blir till att köpa en volvo 940 GL istället mindre rost nya karossen med nya instrumentpanelen :wink:



Mvh Nicklas

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Inlägg av TaxiRobban »

Ett dåligt rykte som tyvärr är sant vad det gäller 16V motorn är att den brukar läka olja lite varstans. Har ägt två 16V bilar, en 740 GLT 16V -88 och en 960 16V turbo -91. Har bytt många tätningar och packningar på båda bilarna men sen slutade dom ju läka, så frågar du mig är det ju en baggis. Annars kan jag varmt rekomendera 16V motorn men se bara till att byta kuggrem OCH balansaxelrem OCH glöm för allt i världen inte att byta bulten som håller oljepumpshjulet när du ändå byter allt annat.



Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU

Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU

Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83

Buell XB9R Firebolt -03

smajlet
Färsk användare
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 sep 2003, 19:31

Inlägg av smajlet »

Tack för tipsen men det blir att köpa en volvo 940 istället :wink:

Mattan
Uppkörning
Inlägg: 472
Blev medlem: 31 jan 2003, 10:05
Ort: Torsby

Inlägg av Mattan »

Hur mycket kan B234F ticka utan att något är fel? Vid första staren på dagen tickar den i några minuter. Sen går det nästan över. Bara några sekunder då och då som det låter. Efter ca 25 är alla missljud borta. I boken står det att motorn kan ticka upp till 15 min.

Den låter ganska brutalt i början tycker jag, känns inte så bra.
Bild

Skriv svar