Om DU fick en timme med en av Volvos...

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattsson »

OT: *Tips* Men skulle det inte gå att få tag på någon av någon av alla som designade volvo 740 - 960 både kaross o motor?

T.ex skicka det alla har skrivit i denna tråd och se vad man får för svar? Tror inte att alla som jobbade med just dessa modeller har glömt vad dom har gjort ;) *Tips*
[Volvo 945 LTT-96]

munktorparen
Forumsfreak
Inlägg: 3769
Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
Kör: 945 Classic
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av munktorparen »

Killen som designade 740 heter Jan Wilsgaard , då är ni iallafall en bit påväg :P

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Om ni köper senaste Klassiker så får ni se han som designade Polaris och Add-On! :D



Tyvärr står det inget om detta, det står bara om hans Simca 1100 som gått 750 mil...

:)

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

:roll:

Crooken
Uppkörning
Inlägg: 617
Blev medlem: 01 dec 2004, 23:49
Ort: Framsidan

Inlägg av Crooken »

Olsson skrev:Skulle hellre tagit ett snack med Leif Johansson! :)



Hur i helvete kunde du sälja Volvo!!! :wink:



// Anders


Tror han hade ungefär 50 miljarder skäl till de...
Kör: Kia Cee'd -08, Skoda PickUp och Kawasaki Ultra 150

Bild

YeahLow
Uppkörning
Inlägg: 415
Blev medlem: 16 dec 2006, 21:23
Ort: Kalmar

Inlägg av YeahLow »

fråga 1.

Varför tillverkades röda och blå inredningen till 740 över huvudtaget?



Varför så fula stötfångare till 740? Vet att dem var bra att till att fånga upp stötar med men lite design på dem hade inte skadat eller?



Varför lackades inte plasten för lykttorkarna fram så att bilarna hade haft en smala front och sluppit lacka blinkerserna fram?



fråga 2.

?
Bild

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

1: om de funderas på nyproduktion på äldre bilarna



2: varför man inte tillverkade en b234et/ft från början

vixi
Uppkörning
Inlägg: 703
Blev medlem: 08 sep 2006, 00:03
Ort: Robertsfors

Inlägg av vixi »

1 En fråga till då. Varför dom inte gjorde en

fyrhjulsdriven modell av 740?

Dom har ju rätt så hög markfrigång orginal

ändå.
Volvochefen på Garaget.org

MrThulin
Färsk användare
Inlägg: 36
Blev medlem: 04 jul 2007, 00:02
Ort: Vallby

Inlägg av MrThulin »

varför amazon inte släpptes med turbo..
Turbotractorn är snart ute på vägarna.

GLT Glidaren
Uppkörning
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 jan 2005, 18:39
Kör: Volvo 740 och Skoda
Ort: Arboga, Västmanland

Inlägg av GLT Glidaren »

1. Designers, vad skulle du fråga då??



Hmm... Skulle väll vara när återgår ni till 7/900 designen igen då den har alla linjer på rätt ställen?



2. Motorutvecklare, vad skulle du fråga då??



När får vi se en V8 crate motor annpassad för 1, 2, 7 och 900 serien som amerikanarna har har gjort till deras klassiska bilar?
Kör:
Skoda Oktavia.

Å förfinar: Volvo 740 Turbo InterCooler -85

Baldboy
Uppkörning
Inlägg: 306
Blev medlem: 04 feb 2007, 00:06
Ort: Vara

Inlägg av Baldboy »

1. Varför torpedplåten på 740/940 gjordes i en jävla skit dubbelpressad plåt som rostar satan och varför övergavs den slutna delen på ovansidan när man öppnar bakluckan från 245an till en jävla skitplastbit som låter regn fukt och lera sabba!



2. vet inte riktigt vad jag skulle fråga här

JLAL
Uppkörning
Inlägg: 662
Blev medlem: 06 jun 2006, 13:25
Kör: Volvo 940 Turbo
Ort: Norrköping

Inlägg av JLAL »

1. Varför 7\900 bilarna byggdes så pass tunga, varför inte mer aluminum?, varför 940\945 försvann?



2. Varför inte 940\945 med 5:an org?





\\



jocke
Volvo 940 Turbo Fd Polis rattas numera

swetype3
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2490
Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
Kör: Mitsubishi Pajero-88
Ort: Linköping Medlemsnr:73

Inlägg av swetype3 »

GLT Glidaren skrev:1. Designers, vad skulle du fråga då??



Hmm... Skulle väll vara när återgår ni till 7/900 designen igen då den har alla linjer på rätt ställen?



2. Motorutvecklare, vad skulle du fråga då??



När får vi se en V8 crate motor annpassad för 1, 2, 7 och 900 serien som amerikanarna har har gjort till deras klassiska bilar?
Det bästa jag läst på länge, håller med !!!!!!!
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK

Tuolja
Uppkörning
Inlägg: 457
Blev medlem: 22 maj 2003, 09:37
Kör: 740 GLE -85
Ort: Linköping

Inlägg av Tuolja »

1. Varför det inte fanns blå skinnklädsel? hade ju inte vart fel....iaf bättre än den röda.



2. Varför inte 16V turbon kom tidigare & varför den inte satt i fler modeller.

vixi
Uppkörning
Inlägg: 703
Blev medlem: 08 sep 2006, 00:03
Ort: Robertsfors

Inlägg av vixi »

Varför dom satte fördelaren bakom toppen på

B230F,B230E.

Ä ju jättebökigt att va därbak å rota.
Volvochefen på Garaget.org

Gilbert
Forumsfreak
Inlägg: 3408
Blev medlem: 19 dec 2005, 20:30
Kör: 945
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Gilbert »

jag skulle fråga om ja kunde få avgasintyg på en 16v turbo, om inte, varför? skulle jag fråga
Volvo 945

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Jag undrar varför det är en liten skåra längs med taket på bägge sidorna av alla 900 sedaner!

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Inlägg av swec_fullmoon »

varför ni inte gjorde alla 940ltt till ftt från början?



Varför det sitter en svartklisterlapp ibakdörrarna på 940 istället för och ha det målat?

munktorparen
Forumsfreak
Inlägg: 3769
Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
Kör: 945 Classic
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av munktorparen »

Jag skulle fråga varför dom gjorde 3st olika fronter till 740 (-89 , 90 , 91-92)



Skillnaden på 90 fronten och 91-92 är knappt synbar men ändock så är allt annorlunda :( :evil:

Användarvisningsbild
ToXtreme
Forumsnarkoman
Inlägg: 4147
Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
Kör: Red Ferdinand 740!
Ort: Kungsbacka/Onsala

Inlägg av ToXtreme »

Designen... hmm.. Det skulle nog bli varför inte alla 740 90- fick breda bakljus som 760in...



Motorn hade nog blivit varför de inte hade elfläkt, och varför B230F är så jäkla klen :P

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Det hade vart en väldigt massa.



Stöter dagligen på frågan "hur har dom tänkt här då? Varför inte isället..." osv..



Finns ju anledningar till allt, men rent generellt skulle jag vilja se ännu större möjlighet att

göra bilen mer personlig. Fler inrednings alternativ, fler färger osv osv.



Fler roliga detaljer, ser man en 142a tex så är ju den ständiga frågan, vilken årsmodell är det.

Någon hävdar att det är en 72a pga lamporna, en annan säger 71 för den saknar nackskydd.



Sånt är ju kul! :)



Visst har bilarna olika detaljer från år till år, men det känns inte på samma vis på nåt sätt.



Dagens bilar är ju så opersonliga så det finns inte, den mest opersonliga måste ju vara V50..



Inte ens deras Speciella sportpaket gör ju bilen speciellt intressant.



Samtidigt är ju v50 Volvos bästa bil, tänk vilket tråkigt jobb jag hade haft om inte sånna bilar fanns.

Att bara stå med service och bromsar är ju inte så kul, däremot att felsöka bilar som bara

strular är skoj, lärorikt och intressant :)



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

Christensson
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2484
Blev medlem: 10 okt 2007, 22:33
Kör: No Turboshit
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christensson »

Mixar ihop frågorna lite



De kunde byggt en nyare modell av 745/945 med 5:or i och FWD. Den hade slått ut alla nya kombisar! det tycker iaf jag.

danielicious
Övningskörning
Inlägg: 223
Blev medlem: 14 aug 2006, 21:17
Ort: Umeå/Jönköping

Inlägg av danielicious »

christensson skrev:De kunde byggt en nyare modell av 745/945 med 5:or i och FWD. Den hade slått ut alla nya kombisar! det tycker iaf jag.


E du galen pojk? FWD i en 745:a?! :lol:



Drömde faktiskt inatt att jag var på studiebesök hos Volvo. Passade då på att ställa frågan när de tänkt börja tillverka riktiga bilar igen, med rakställda motorer och bakhjulsdrift. Volvo vart sura å sa ingenting.
underredsmassa e bästa hårgelen

Användarvisningsbild
MASS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1031
Blev medlem: 08 okt 2005, 11:20
Kör: 940 FTT Classic -98
Ort: VÄXJÖ

Inlägg av MASS »

tommy34 skrev:1.varför 740isarna är så kantiga :roll:


För att det tilltalade USA marknaden, och USA marknaden var störst.



1. Varför implementerades inte ADD-ON original till 7/900 turbon.



2. Vindtunneltest resultat för 744/944 med och utan ADD-ON.



3. Vindtunneltest 854 R med eller utan R-vinge.



4. Varför gick man ner till 14" hjul när 15" hjul varit standard på så många Volvo och årsmodeller innan.



5. Varför designades alla 7/900 (utom 960 94-) utan triangellänk i framvagnen ?



6. Varför övergav man bakhjulsdriften på lyxbillar helt och hållet ex. Volvo S80 ( då speciellt modell T6). När man tagit fram en utomordentligt fin platform i 960/x90 94-98. (Svaret är väl billigare (ha alla bilar byggda samma i fabrik utan att blanda) och säkrare med framvagn och tvärställda motorer....arghhh)
Bild

Garaget http://www.garaget.org/mass Projekttråd http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=46402" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
teddster
Övningskörning
Inlägg: 271
Blev medlem: 06 nov 2007, 13:12
Kör: 944 och spv
Ort: Högsbo

Inlägg av teddster »

2. Som tidigare: Varför ingen 5:a på 700/900?

Hade nog blivit en jäkla skön kombination.
Bild

944 -95

Skriv svar