Om DU fick en timme med en av Volvos...
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6368
- Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
- Kör: V70
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
OT: *Tips* Men skulle det inte gå att få tag på någon av någon av alla som designade volvo 740 - 960 både kaross o motor?
T.ex skicka det alla har skrivit i denna tråd och se vad man får för svar? Tror inte att alla som jobbade med just dessa modeller har glömt vad dom har gjort *Tips*
T.ex skicka det alla har skrivit i denna tråd och se vad man får för svar? Tror inte att alla som jobbade med just dessa modeller har glömt vad dom har gjort *Tips*
[Volvo 945 LTT-96]
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3769
- Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
- Kör: 945 Classic
- Ort: Arboga/Västmanland
- Kontakt:
fråga 1.
Varför tillverkades röda och blå inredningen till 740 över huvudtaget?
Varför så fula stötfångare till 740? Vet att dem var bra att till att fånga upp stötar med men lite design på dem hade inte skadat eller?
Varför lackades inte plasten för lykttorkarna fram så att bilarna hade haft en smala front och sluppit lacka blinkerserna fram?
fråga 2.
?
Varför tillverkades röda och blå inredningen till 740 över huvudtaget?
Varför så fula stötfångare till 740? Vet att dem var bra att till att fånga upp stötar med men lite design på dem hade inte skadat eller?
Varför lackades inte plasten för lykttorkarna fram så att bilarna hade haft en smala front och sluppit lacka blinkerserna fram?
fråga 2.
?
-
- Uppkörning
- Inlägg: 526
- Blev medlem: 12 jan 2005, 18:39
- Kör: Volvo 740 och Skoda
- Ort: Arboga, Västmanland
1. Designers, vad skulle du fråga då??
Hmm... Skulle väll vara när återgår ni till 7/900 designen igen då den har alla linjer på rätt ställen?
2. Motorutvecklare, vad skulle du fråga då??
När får vi se en V8 crate motor annpassad för 1, 2, 7 och 900 serien som amerikanarna har har gjort till deras klassiska bilar?
Hmm... Skulle väll vara när återgår ni till 7/900 designen igen då den har alla linjer på rätt ställen?
2. Motorutvecklare, vad skulle du fråga då??
När får vi se en V8 crate motor annpassad för 1, 2, 7 och 900 serien som amerikanarna har har gjort till deras klassiska bilar?
Kör:
Skoda Oktavia.
Å förfinar: Volvo 740 Turbo InterCooler -85
Skoda Oktavia.
Å förfinar: Volvo 740 Turbo InterCooler -85
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2490
- Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
- Kör: Mitsubishi Pajero-88
- Ort: Linköping Medlemsnr:73
Det bästa jag läst på länge, håller med !!!!!!!GLT Glidaren skrev:1. Designers, vad skulle du fråga då??
Hmm... Skulle väll vara när återgår ni till 7/900 designen igen då den har alla linjer på rätt ställen?
2. Motorutvecklare, vad skulle du fråga då??
När får vi se en V8 crate motor annpassad för 1, 2, 7 och 900 serien som amerikanarna har har gjort till deras klassiska bilar?
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3799
- Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
- Kör: Högertrafik
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3769
- Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
- Kör: 945 Classic
- Ort: Arboga/Västmanland
- Kontakt:
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3230
- Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
- Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30
Det hade vart en väldigt massa.
Stöter dagligen på frågan "hur har dom tänkt här då? Varför inte isället..." osv..
Finns ju anledningar till allt, men rent generellt skulle jag vilja se ännu större möjlighet att
göra bilen mer personlig. Fler inrednings alternativ, fler färger osv osv.
Fler roliga detaljer, ser man en 142a tex så är ju den ständiga frågan, vilken årsmodell är det.
Någon hävdar att det är en 72a pga lamporna, en annan säger 71 för den saknar nackskydd.
Sånt är ju kul!
Visst har bilarna olika detaljer från år till år, men det känns inte på samma vis på nåt sätt.
Dagens bilar är ju så opersonliga så det finns inte, den mest opersonliga måste ju vara V50..
Inte ens deras Speciella sportpaket gör ju bilen speciellt intressant.
Samtidigt är ju v50 Volvos bästa bil, tänk vilket tråkigt jobb jag hade haft om inte sånna bilar fanns.
Att bara stå med service och bromsar är ju inte så kul, däremot att felsöka bilar som bara
strular är skoj, lärorikt och intressant
// Anders
Stöter dagligen på frågan "hur har dom tänkt här då? Varför inte isället..." osv..
Finns ju anledningar till allt, men rent generellt skulle jag vilja se ännu större möjlighet att
göra bilen mer personlig. Fler inrednings alternativ, fler färger osv osv.
Fler roliga detaljer, ser man en 142a tex så är ju den ständiga frågan, vilken årsmodell är det.
Någon hävdar att det är en 72a pga lamporna, en annan säger 71 för den saknar nackskydd.
Sånt är ju kul!
Visst har bilarna olika detaljer från år till år, men det känns inte på samma vis på nåt sätt.
Dagens bilar är ju så opersonliga så det finns inte, den mest opersonliga måste ju vara V50..
Inte ens deras Speciella sportpaket gör ju bilen speciellt intressant.
Samtidigt är ju v50 Volvos bästa bil, tänk vilket tråkigt jobb jag hade haft om inte sånna bilar fanns.
Att bara stå med service och bromsar är ju inte så kul, däremot att felsöka bilar som bara
strular är skoj, lärorikt och intressant
// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------
----------------------------------100% Touring----------------------------------
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2484
- Blev medlem: 10 okt 2007, 22:33
- Kör: No Turboshit
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
-
- Övningskörning
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 14 aug 2006, 21:17
- Ort: Umeå/Jönköping
christensson skrev:De kunde byggt en nyare modell av 745/945 med 5:or i och FWD. Den hade slått ut alla nya kombisar! det tycker iaf jag.
E du galen pojk? FWD i en 745:a?!
Drömde faktiskt inatt att jag var på studiebesök hos Volvo. Passade då på att ställa frågan när de tänkt börja tillverka riktiga bilar igen, med rakställda motorer och bakhjulsdrift. Volvo vart sura å sa ingenting.
underredsmassa e bästa hårgelen
- MASS
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1031
- Blev medlem: 08 okt 2005, 11:20
- Kör: 940 FTT Classic -98
- Ort: VÄXJÖ
tommy34 skrev:1.varför 740isarna är så kantiga
För att det tilltalade USA marknaden, och USA marknaden var störst.
1. Varför implementerades inte ADD-ON original till 7/900 turbon.
2. Vindtunneltest resultat för 744/944 med och utan ADD-ON.
3. Vindtunneltest 854 R med eller utan R-vinge.
4. Varför gick man ner till 14" hjul när 15" hjul varit standard på så många Volvo och årsmodeller innan.
5. Varför designades alla 7/900 (utom 960 94-) utan triangellänk i framvagnen ?
6. Varför övergav man bakhjulsdriften på lyxbillar helt och hållet ex. Volvo S80 ( då speciellt modell T6). När man tagit fram en utomordentligt fin platform i 960/x90 94-98. (Svaret är väl billigare (ha alla bilar byggda samma i fabrik utan att blanda) och säkrare med framvagn och tvärställda motorer....arghhh)
Garaget http://www.garaget.org/mass Projekttråd http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=46402" onclick="window.open(this.href);return false;