Hur vet jag om det är batteriets fel? :P
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1517
- Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
- Kör: Bmw 325i Coupe
- Ort: Gävle
Hur vet jag om det är batteriets fel? :P
hallo! :]
Jag har nu iochmed vintern fått startproblem på min 740GL -90. Bilen går fint och är lättstartad hela dagen efter det att jag kört den relativt nyligen, alltså tyder det på att generatorn funkar som den ska. Dagen efter jag kört på morgonen är bilen död .. Den startar inte Och värre blir det om det är kallare ute.
Är det så att batteriet måste bytas eller hur ska jag lösa detta? Min fader snackade om läckströmmar men jag vet inte.. Så min fråga är hur jag vet om batteriet måste bytas ?
mvh
Soundrunner
Jag har nu iochmed vintern fått startproblem på min 740GL -90. Bilen går fint och är lättstartad hela dagen efter det att jag kört den relativt nyligen, alltså tyder det på att generatorn funkar som den ska. Dagen efter jag kört på morgonen är bilen död .. Den startar inte Och värre blir det om det är kallare ute.
Är det så att batteriet måste bytas eller hur ska jag lösa detta? Min fader snackade om läckströmmar men jag vet inte.. Så min fråga är hur jag vet om batteriet måste bytas ?
mvh
Soundrunner
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2974
- Blev medlem: 14 okt 2005, 15:48
- Kör: 945 GL/Turbo -91
- Ort: Surahammar
- Kontakt:
Tja jag skulle iaf byta om det laddar ur sig eller inte tar emot laddning. Det ja skulle göra är kolla Allt i el-centralen se om den drar nån tjuvström och varför. Ett tips är o kolla Tändpucken kan ju vara som så att den är trasig eller om nån har koplat stereo fel och då kan den få ström hela tiden för det råckade kompisen göra på sin 940-91. Så kolla allt jag nämde nyss är iaf det jag skulle göra.
Tidgare Volvosar: 1st 242 2st 244 1st 245 1st 764 1st 745
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1517
- Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
- Kör: Bmw 325i Coupe
- Ort: Gävle
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1744
- Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
- Kör: Volvo v70, s70
- Ort: Göteborg
Det kan vara laddningsregulatorn till generatorn som är kass. Det är den runda insatsen med kol som sitter på baksidan av generatorn inga dyra grejer kostar 98 på biltema.
Sen skadar det ju inte att mäta upp om du har tjyvströmmar genom att mäta med en mätare mellan + o - när bilen är avstängd.
Du kan ju även ladda batteriet seperat i en batteriladdare.
Sen skadar det ju inte att mäta upp om du har tjyvströmmar genom att mäta med en mätare mellan + o - när bilen är avstängd.
Du kan ju även ladda batteriet seperat i en batteriladdare.
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1517
- Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
- Kör: Bmw 325i Coupe
- Ort: Gävle
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1517
- Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
- Kör: Bmw 325i Coupe
- Ort: Gävle
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2974
- Blev medlem: 14 okt 2005, 15:48
- Kör: 945 GL/Turbo -91
- Ort: Surahammar
- Kontakt:
Nu har ja kollat opp det .Polarn ville ha konstant ström på så då hade han hade tvinnat ihop plusena till stereon. Då 740 har tändning och konstan plus på 2 olika kablar . Så han gjorde om dom så dom gick in på på samma kabel in i stereon och pga det gick Strömen bakvägen och då hade han konstant ström på tändingens första läge va på hela tiden. Förståligt?
Tidgare Volvosar: 1st 242 2st 244 1st 245 1st 764 1st 745
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1517
- Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
- Kör: Bmw 325i Coupe
- Ort: Gävle
När fukten krypper på, då kan det före komma lite krypp stöm här och där, sen så kan man alltid kolla så själva batteriet är rent och tort om det är det så kan man koppla ur det och öppna upp det och titta inuti batteriet och se om vätskan är till räklig den ska då täka metall flänsarna och dom får då inte ha ärgat, den lilla erfarenheten har jag från en och annan bil.
Alltid skoj me Volvo
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1517
- Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
- Kör: Bmw 325i Coupe
- Ort: Gävle
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1517
- Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
- Kör: Bmw 325i Coupe
- Ort: Gävle
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
åk till en bilverkstad, dom BÖR ha en batteritestare och kan säkert testa batteri och laddning för nåra tjugor.
Man matar in startströmmen batteriet har uppmärkt, (t.ex 420A),
trycker på en knapp så får man ut en pappersremsa med kapacitet i % och
status typ "Ladda", "Byt ut" eller "Bra" ..
på samma sätt kan man kolla om generatorn laddar som den ska.
//Erik
Man matar in startströmmen batteriet har uppmärkt, (t.ex 420A),
trycker på en knapp så får man ut en pappersremsa med kapacitet i % och
status typ "Ladda", "Byt ut" eller "Bra" ..
på samma sätt kan man kolla om generatorn laddar som den ska.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1517
- Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
- Kör: Bmw 325i Coupe
- Ort: Gävle
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1517
- Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
- Kör: Bmw 325i Coupe
- Ort: Gävle