Byta från K-jetronik till nåt....
Byta från K-jetronik till nåt....
Har tröttnat på mitt dåliga och opålitliga insprut (K-jet) på min B23E. Har lite små funderingar på o konvertera till LH sprut eller liknande! Finns de nåt annat sprut som går någolunda lätt att konvertera till, LH 2.2/2.4 har väll två givare på svänghjul + styrboxar m.m Inkluderar även de spruten tändning? För en av givarna e på dessa sprut styr väll tändning? går allt sådant och montera på nu i efterhand? Passar spridare, m.m
E detta möjligt och utföra eller är det bara massa jobb för ingenting!
Kan man även tjäna hästar på konvertering?
E detta möjligt och utföra eller är det bara massa jobb för ingenting!
Kan man även tjäna hästar på konvertering?
![Bild](http://medlem.spray.se/kalleotampe/Kalle/BMWE30/Bmwsignatur2.jpg)
Äger nu en bil av TYSKT fabrikat!
-
- Övningskörning
- Inlägg: 148
- Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
- Ort: MB Hooden i skellefteå
- Kontakt:
Ingenting är omöjligt. Mitt förslag är nog en B230F med L.H 2.4, eller varför inte en B230FB (den har 130 hästar istället för 117). Ifall du nu ska bygga om i din nuvarande bil tycker jag att du raggar upp en hel motor komplett med givare, styrenheter och kabelstam. Du får dessutom en bättre underdel ifall du köper motorn från en 88b eller nyare. Många tror att elen ställer till med en massa jobb om man ska ha en modernare motor och jag ska inte ljuga, visst är det rätt mycket jobb men som jag sa tidigare så är inget omöjligt. Däremot så bör du eller åtminstone någon av dina polare klara av att läsa ett kopplingsschema. Tänk även på att du kanske behöver andra bränslepumpar. Personligen skulle jag nog köpa en bil som har rätt motor men diggar man sin kärra väldigt mycket så kan det ju vara värt allt jobb och alla pengar det kostar att byta snurra.
Själv så fick jag tag på en komplett B230F (exlusive div slangar) med kabelhärva,styrboxar och alla givare från en 740 GL 88b för 500 spänn men det var VÄLDIGT billigt, du får nog räkna med minst ett par tusen för allt. Plugga gärna på om systemet du tänk byta till så du kan lösa eventuella problem vid ett byte.
För att svara på dina frågor, Insprutningen heter som sagt L.H 2.4 och jobbar tillsammans med tändningen som heter EZ 116K, dessa är ihopkopplade och lämnar vissa signaler till varandra. Vad det gäller ovanstående system så har det bara en svänghjulsgivare som skickar signaler till tändsystemets styrenhet, bilen går inte utan denna signal.
Mitt tips: Köp en komplett motor annars ska du jaga rätt på alla grejor som behövs, svänghjul, insug, kablage, knacksensor och en jäkla massa andra prylar. Försök att få tag på hela motorpaketet från någon privatperson då skrotar mest troligt är rätt dyra på dessa grejor.
Lycka till!!
Robban
Själv så fick jag tag på en komplett B230F (exlusive div slangar) med kabelhärva,styrboxar och alla givare från en 740 GL 88b för 500 spänn men det var VÄLDIGT billigt, du får nog räkna med minst ett par tusen för allt. Plugga gärna på om systemet du tänk byta till så du kan lösa eventuella problem vid ett byte.
För att svara på dina frågor, Insprutningen heter som sagt L.H 2.4 och jobbar tillsammans med tändningen som heter EZ 116K, dessa är ihopkopplade och lämnar vissa signaler till varandra. Vad det gäller ovanstående system så har det bara en svänghjulsgivare som skickar signaler till tändsystemets styrenhet, bilen går inte utan denna signal.
Mitt tips: Köp en komplett motor annars ska du jaga rätt på alla grejor som behövs, svänghjul, insug, kablage, knacksensor och en jäkla massa andra prylar. Försök att få tag på hela motorpaketet från någon privatperson då skrotar mest troligt är rätt dyra på dessa grejor.
Lycka till!!
Robban
Re:
skrev:Ingenting är omöjligt. Mitt förslag är nog en B230F med L.H 2.4, eller varför inte en B230FB (den har 130 hästar istället för 117). Ifall du nu ska bygga om i din nuvarande bil tycker jag att du raggar upp en hel motor komplett med givare, styrenheter och kabelstam. Du får dessutom en bättre underdel ifall du köper motorn från en 88b eller nyare. Många tror att elen ställer till med en massa jobb om man ska ha en modernare motor och jag ska inte ljuga, visst är det rätt mycket jobb men som jag sa tidigare så är inget omöjligt. Däremot så bör du eller åtminstone någon av dina polare klara av att läsa ett kopplingsschema. Tänk även på att du kanske behöver andra bränslepumpar. Personligen skulle jag nog köpa en bil som har rätt motor men diggar man sin kärra väldigt mycket så kan det ju vara värt allt jobb och alla pengar det kostar att byta snurra.
Själv så fick jag tag på en komplett B230F (exlusive div slangar) med kabelhärva,styrboxar och alla givare från en 740 GL 88b för 500 spänn men det var VÄLDIGT billigt, du får nog räkna med minst ett par tusen för allt. Plugga gärna på om systemet du tänk byta till så du kan lösa eventuella problem vid ett byte.
För att svara på dina frågor, Insprutningen heter som sagt L.H 2.4 och jobbar tillsammans med tändningen som heter EZ 116K, dessa är ihopkopplade och lämnar vissa signaler till varandra. Vad det gäller ovanstående system så har det bara en svänghjulsgivare som skickar signaler till tändsystemets styrenhet, bilen går inte utan denna signal.
Mitt tips: Köp en komplett motor annars ska du jaga rätt på alla grejor som behövs, svänghjul, insug, kablage, knacksensor och en jäkla massa andra prylar. Försök att få tag på hela motorpaketet från någon privatperson då skrotar mest troligt är rätt dyra på dessa grejor.
Lycka till!!
Robban
Kan inte annat än hålla med
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Bild](http://www.myran.ac/shmk/signat3.jpg)
850 GLT 2.5 -96
kan inte hålla det hemligt längre, jag måste få bekänna en sak.
Nej, jag är inte transvestit,homo,bi eller nåt sånt.. å absolut inte pitebo![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jag ÄLSKAR k-jet! Jaa! Där sa jag det..
Nämen allvarligt... Det är ett fint och pålitligt system.. lätt att repa och mina erfarenheter av det är till 80% goda!.. Dom andra 20% tillfaller saab 900 turbon med k-jet jag hade!
Sen... DU HAR EN EPA! Snör in en fugge om nu inte k-jetten duger.. jag är faktiskt lite anti-epa... Men man ska ju inte missunna alla epa-åkare sina nöjen.. Ska du absolut byta så byt hela konkarosket, gör inget halvhjärtat som du kommer att få ångra!..
Nej, jag är inte transvestit,homo,bi eller nåt sånt.. å absolut inte pitebo
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jag ÄLSKAR k-jet! Jaa! Där sa jag det..
Nämen allvarligt... Det är ett fint och pålitligt system.. lätt att repa och mina erfarenheter av det är till 80% goda!.. Dom andra 20% tillfaller saab 900 turbon med k-jet jag hade!
Sen... DU HAR EN EPA! Snör in en fugge om nu inte k-jetten duger.. jag är faktiskt lite anti-epa... Men man ska ju inte missunna alla epa-åkare sina nöjen.. Ska du absolut byta så byt hela konkarosket, gör inget halvhjärtat som du kommer att få ångra!..
![Bild](http://www.myran.ac/shmk/signat3.jpg)
850 GLT 2.5 -96
okeej! Blir nog för mycket jobb... känns som om jag kommer tröttna efter halva jobbet! Blir bara så tokig på mitt sprut! Har blivit stående två dar i rad på grund av soppapumpen, hade även problem med det i sommras! Backventilen i tryckacumulatorn e troligen paj så man måste stå o nöta ett tag innan den startar! Motorn e också ibland svår att få igång på vintrarna + att tomgången e helt konstig när den e paj!
Får väll bege mig till skroten på måndag och köpe en ny pump och tryckack. så har iallfall två problem löst sig!
Får väll bege mig till skroten på måndag och köpe en ny pump och tryckack. så har iallfall två problem löst sig!
![Bild](http://medlem.spray.se/kalleotampe/Kalle/BMWE30/Bmwsignatur2.jpg)
Äger nu en bil av TYSKT fabrikat!
Re:
skrev:Det är ju lättare att byta soppa pump än motor!
Kostar mindre och dessutom så skulle du ändå få byta pump...
K-jet RULES!
Har haft det i många bilar. Har alltid funkat förutom någon tjuvluft.
Vill du bli min kompis! ?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Äntligen en till som gillat K-jet!!!
![Bild](http://www.myran.ac/shmk/signat3.jpg)
850 GLT 2.5 -96
Re:
skrev:skrev:Det är ju lättare att byta soppa pump än motor!
Kostar mindre och dessutom så skulle du ändå få byta pump...
K-jet RULES!
Har haft det i många bilar. Har alltid funkat förutom någon tjuvluft.
Vill du bli min kompis! ? :lol:
Äntligen en till som gillat K-jet!!!
Klart vi K-jet grabbar måste hålla ihop!
=)
Det skall ju vara så få delar som möjligt. då är det driftsäkrare.
Motronic å LH-jetronic med alla givare suger när det blir fel.
Särskillt Motronic...
![Bild](http://web.comhem.se/malmberg/bilar.jpg)
Verkar inte som att de e så lätt att få tag i en sån pump som jag har! Måste det va en pump från just en -84:a? Går det att ta vilken pump som helst eller måste de va exakt lika? Finns en pump från en B230E -87, nån som vet om den passar? Vissa har ju bränslefiltret i vaggan, funkar en sån pump? (den e lite större)
![Bild](http://medlem.spray.se/kalleotampe/Kalle/BMWE30/Bmwsignatur2.jpg)
Äger nu en bil av TYSKT fabrikat!
-
- Övningskörning
- Inlägg: 148
- Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
- Ort: MB Hooden i skellefteå
- Kontakt:
Re:
skrev:skrev:skrev:Det är ju lättare att byta soppa pump än motor!
Kostar mindre och dessutom så skulle du ändå få byta pump...
K-jet RULES!
Har haft det i många bilar. Har alltid funkat förutom någon tjuvluft.
Vill du bli min kompis! ?![]()
Äntligen en till som gillat K-jet!!!
Klart vi K-jet grabbar måste hålla ihop!
=)
Det skall ju vara så få delar som möjligt. då är det driftsäkrare.
Motronic å LH-jetronic med alla givare suger när det blir fel.
Särskillt Motronic...
Jag kan joina eran klubb oxo
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Robban
![Surprised :o](./images/smilies/icon_eek.gif)
Motronic är då enklast enligt mig och ett mycket välfungerande system, enkelt att felsöka och hyfsat lätt att ställa om/ändra samt programera chippen... alla hyllningar till motronic!
Bara för att det luktar bajs behöver det inte betyda att det är skit
Bara för att du skiter i badkaret behöver det inte betyda att det löser sig
Bara för att du skiter i badkaret behöver det inte betyda att det löser sig
Nja.. Jag tycker då att Motronic suger valballe i en flaskhals!
Inte lätt att felsköa och dyra reservdelar.
Lh 2.4 är då bättre. Med sin diagnos är den ypperlig... Men ändå inte lika bra som K-jet.
Bästa sprutet måste ju vara MBE 941(sådant som jag har)
Mäter luften med map sensor, trottelpotensiometer och lufttemp.
Inte lätt att felsköa och dyra reservdelar.
Lh 2.4 är då bättre. Med sin diagnos är den ypperlig... Men ändå inte lika bra som K-jet.
Bästa sprutet måste ju vara MBE 941(sådant som jag har)
Mäter luften med map sensor, trottelpotensiometer och lufttemp.
![Bild](http://web.comhem.se/malmberg/bilar.jpg)
Re:
skrev:skrev:skrev:
Vill du bli min kompis! ?![]()
Äntligen en till som gillat K-jet!!!
Klart vi K-jet grabbar måste hålla ihop!
=)
Det skall ju vara så få delar som möjligt. då är det driftsäkrare.
Motronic å LH-jetronic med alla givare suger när det blir fel.
Särskillt Motronic...
Jag kan joina eran klubb oxo![]()
![]()
Men jag kan inte hålla med om att L.H 2.4 suger, det är ju skitlätt att felsöka på tack vare diagnosuttaget, däremot så är många delar till L.H svindyra när dom måste bytas.
Robban
Klart du är välkommen in i klubben
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Micael: Du borde glo på robbans LH-sprut..
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Bild](http://www.myran.ac/shmk/signat3.jpg)
850 GLT 2.5 -96
Re:
skrev:Nja.. Jag tycker då att Motronic suger valballe i en flaskhals!
Inte lätt att felsköa och dyra reservdelar.
Lh 2.4 är då bättre. Med sin diagnos är den ypperlig... Men ändå inte lika bra som K-jet.
Bästa sprutet måste ju vara MBE 941(sådant som jag har)
Mäter luften med map sensor, trottelpotensiometer och lufttemp.
Motronic är då fan INTE svårt att felsöka, bara manvet hur det fungerar.. ush k-jet är ju en svordom...
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Nää micael MBE 941 är INTE bästa sprutet....
Bara för att det luktar bajs behöver det inte betyda att det är skit
Bara för att du skiter i badkaret behöver det inte betyda att det löser sig
Bara för att du skiter i badkaret behöver det inte betyda att det löser sig
Re:
skrev:okeej! Blir nog för mycket jobb... känns som om jag kommer tröttna efter halva jobbet! Blir bara så tokig på mitt sprut! Har blivit stående två dar i rad på grund av soppapumpen, hade även problem med det i sommras! Backventilen i tryckacumulatorn e troligen paj så man måste stå o nöta ett tag innan den startar! Motorn e också ibland svår att få igång på vintrarna + att tomgången e helt konstig när den e paj!
Får väll bege mig till skroten på måndag och köpe en ny pump och tryckack. så har iallfall två problem löst sig!
Kollat pulsairventilerna? Om dom är kassa så sprutar dom in varma avgaser i insuget och den blir svårstartad, får konstig tomgång, osv.
Har du kollat hur det ser ut i din tankarmatur? Att du inte har nåt läckage och att förpumpen är OK?
Om din huvudpump är kass, finns det en uppsjö pumpar du kan sätta dit. Jag vet att Persson här på forumet, som har en 760 GLE -88b (B280F) tog en pump från en 760 GLE -82 (B28E), vilket är totalt olika sprut. Han har LH (2.2 om jag inte är helt fel ute) och pumpen var från ett K-jet...
Annars borde huvudpumpen passa från en B21E, B21ET, B23E, B230E, eller B28E, vilka alla har K-jetronic.
Kanske tycker om K-jet lite då! Iallfall efter va jag upplevt idag! Tog en pump från en B230E -87, o den passade rakt på förutom att ja nu e tvungen o köra med dubbla bränslefilter, (ena under huven och andra i motorrummet). I och med att jag byte så har alla problem försvunnit, startar över nu huvudtaget och mycket lättare (troligen för ja byte tryckacumulator också) plus att den går igång lättare i minus grader!
Tack för svaren!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tack för svaren!
![Bild](http://medlem.spray.se/kalleotampe/Kalle/BMWE30/Bmwsignatur2.jpg)
Äger nu en bil av TYSKT fabrikat!