Hur var besiktningen mot er?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Datorskrotarn'
Uppkörning
Inlägg: 346
Blev medlem: 01 aug 2004, 18:48
Ort: Ludvika

Inlägg av Datorskrotarn' »

En tvåa för att locket var borta, det var petigt :!: Jo men ok jag fattar logiken, de menar förmodligen att fukt kan komma in i kontaktstycket och ställa till med elfel på övrig belysning bak..


Sven Ronnie skrev:Locket var borta, det blev en tvåa på det. Så nu sitter det ett nytt där som aldrig kommer att användas... Dock inkopplat och allt. Visste ju inte hur petiga de kan vara.
V70 AWD -00 Ludvika

Rikard_n
Van forumsanvändare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 03 apr 2004, 01:13
Ort: Alingsås

Inlägg av Rikard_n »

jag har inte haft nåra problem på bilprovningen, har aldrig fått en 2:a på bilen 740in, har bara fått bra att veta, och nån gång sa gubben att d va nåt på bilen, men det stod aldrig på pappret. har inga haft nåra problem på bilprovningen än :)
Bild

Aruzo
Uppkörning
Inlägg: 366
Blev medlem: 01 feb 2006, 18:16
Ort: Dals-Ed där det alltid är öde...
Kontakt:

Inlägg av Aruzo »

_chevrolet_ skrev:
Kristof skrev:







En lite anekdot, för sisådär 4 år sedan körde jag in min 460 ( som f.ö var i mycket bra skick) för besiktning. Den gång får jag ingen gubben utan en ung tjej, bortsett från att hon fick kärringstopp tre gånger inne i hallen gick allt bra ända tills hon lyfte upp bilen. Hon tar o kollar allt och rör sig fram mot stötfångare och börjar hamra på insidan av den. jag frågar "vad kollar du där?" till svar får jag "jag tittar efter rost", visste inte att plast kunde rosta men men efter ytterliggare två kärringstopp och en provtur blir bilen godkänd med en "bra att veta" nämligen "stötfångare fram, rostskadat" :wink:


:D :D :lol: det där måste vart den roligaste besiktningen nånsin!!!! jag skulle vilja se helles min när hon på allvar trodde att plast rostade.. hehehe!! fan jag skulle få hjärtstillestånd av allt asgarvande!!


Ja uppe hos er i Bengtsfors blir man ju bara deprimerad när Per-Anders och kukskallen Ode´n Kollar hela bilen med stjärnkikare för att hitta rost... Fick 2 en gång på att en hjulmutter saknades... :x
Köpes



Ftt grill och 960 dekorplast



Allt är inte guld som glimmar! Men min 940 sätter iaf guldkant på tillvaron

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Inlägg av Kim J »

Blaxxor skrev:Börjar redan bli nervös för att besikta min nu för första gången med 940 front. Med min tur så åker jag säkert på en regbesiktning :( Hoppas verkligen dom inte tänker på det.


Detta behöver du inte oroa dig över!

Har besiktigat min gamle 745a med 940 front utan ett ljud...

Samt 940in med 960 front, samma sak här utan ett ljud...



Det du kan oroa dig över när du bytt front är ljus inställningen :wink:



Med vänliga hälsningar Kim
Bild

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

Undrar hur dem kolla anliggning på bromsar för fram kärvar så jag fördröjer bes så mycket som möjligt... dem e typ utom räddning för dem gick inte å smörja upp .. kan den gå igenom ändå ?



Får se vad som händer *aldrig varit på bes förr*

Blaxxor
Forumsfreak
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 okt 2004, 16:26
Kör: 744 T5, 745 GLT 16V
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Blaxxor »

Kim J skrev:
Blaxxor skrev:Börjar redan bli nervös för att besikta min nu för första gången med 940 front. Med min tur så åker jag säkert på en regbesiktning :( Hoppas verkligen dom inte tänker på det.


Detta behöver du inte oroa dig över!

Har besiktigat min gamle 745a med 940 front utan ett ljud...

Samt 940in med 960 front, samma sak här utan ett ljud...



Det du kan oroa dig över när du bytt front är ljus inställningen :wink:



Med vänliga hälsningar Kim


En riktig ljusinställning är på gång :) Får hoppas dom inte klagar på fronten bara :P Men jag är ju inte den första som besiktar med 940front så det är bara att hålla tummarna :)

Datorskrotarn'
Uppkörning
Inlägg: 346
Blev medlem: 01 aug 2004, 18:48
Ort: Ludvika

Inlägg av Datorskrotarn' »

Appropå ljusinställning..



Jag vet inte hur de är på andra besiktningar i landet men här i Ludvika justerade de mina lyktors ljusbild medans de "kollade dem", så det fick jag iaf ingen anmärkning på..


Blaxxor skrev:
Kim J skrev:
Blaxxor skrev:Börjar redan bli nervös för att besikta min nu för första gången med 940 front. Med min tur så åker jag säkert på en regbesiktning :( Hoppas verkligen dom inte tänker på det.


Detta behöver du inte oroa dig över!

Har besiktigat min gamle 745a med 940 front utan ett ljud...

Samt 940in med 960 front, samma sak här utan ett ljud...



Det du kan oroa dig över när du bytt front är ljus inställningen :wink:



Med vänliga hälsningar Kim


En riktig ljusinställning är på gång :) Får hoppas dom inte klagar på fronten bara :P Men jag är ju inte den första som besiktar med 940front så det är bara att hålla tummarna :)
V70 AWD -00 Ludvika

Hellquist
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2995
Blev medlem: 25 jun 2005, 21:11
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Hellquist »

Datorskrotarn' skrev:Appropå ljusinställning..



Jag vet inte hur de är på andra besiktningar i landet men här i Ludvika justerade de mina lyktors ljusbild medans de "kollade dem", så det fick jag iaf ingen anmärkning på..


Blaxxor skrev:
Kim J skrev:


Detta behöver du inte oroa dig över!

Har besiktigat min gamle 745a med 940 front utan ett ljud...

Samt 940in med 960 front, samma sak här utan ett ljud...



Det du kan oroa dig över när du bytt front är ljus inställningen :wink:



Med vänliga hälsningar Kim


En riktig ljusinställning är på gång :) Får hoppas dom inte klagar på fronten bara :P Men jag är ju inte den första som besiktar med 940front så det är bara att hålla tummarna :)


Det var det ända han påpekade på min bil.. Fick bra att veta på det.. men 1 min på skruven så var ju det löst..



Jag bes. 23dec så de var nog rätt glada :D Har 21 dec detta året..



/Fredrik
Bild
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

detta år ska jag prova med lackade baklysen (alltså reflexen under bakljusen på 745an) och med borttagen katt (kommer då köra på etanol). polarn fick igenom sin utan katt, så jag e sugen :)
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Lars Bd
Övningskörning
Inlägg: 180
Blev medlem: 07 feb 2004, 22:40

Inlägg av Lars Bd »

Datorskrotarn' skrev: Jo men ok jag fattar logiken, de menar förmodligen att fukt kan komma in i kontaktstycket och ställa till med elfel på övrig belysning bak.
Det är locket som ska låsa släpvagnshansken och 2:an var för att hansken saknar låsning.

Användarvisningsbild
Michael L
Uppkörning
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2004, 17:24
Kör: Volvo C30 D2-10
Ort: Vbg

Inlägg av Michael L »

Besiktningen var ok för min del. Fick en 2:a på glapp i en styrled.

Hade Compacttuta,men det var inget han brydde sig om. Den lät i allafall.







Michael L.

Datorskrotarn'
Uppkörning
Inlägg: 346
Blev medlem: 01 aug 2004, 18:48
Ort: Ludvika

Inlägg av Datorskrotarn' »

Lars Bd skrev:
Datorskrotarn' skrev: Jo men ok jag fattar logiken, de menar förmodligen att fukt kan komma in i kontaktstycket och ställa till med elfel på övrig belysning bak.
Det är locket som ska låsa släpvagnshansken och 2:an var för att hansken saknar låsning.


Det stämmer, tänkte inte på dä' som Peter Dalle sa..
V70 AWD -00 Ludvika

yom
Övningskörning
Inlägg: 193
Blev medlem: 13 jun 2006, 00:39

Inlägg av yom »

När jag besiktigade min 740 första gången så fick jag anmärkning på sidoblinkers vänster ur funktion, styrledsdamask vänster saknas, och tvärstag bak rostskadat (råkade köra av fästet till panhardstaget 30 min innan bes).

När jag åtgärdat allt detta (blev en hel del svetsjobb för panhardstagsfästet) så körde jag in på ombesiktning. När vi hissade upp bilen började det lukta bensin som fan. Vi kollade lite bara för att märka att idioten som haft bilen innan mig hade plockat bort bränslerören och dragit gummislangar som han lagt på kardanen så att denna hade slitet upp hål i slangarna. Jag lovade såklart besiktningsgubben att fixa det direkt och bilen gick igenom. TUR DET :D



Snart är det dags att besiktiga min 960, det borde inte vara några problem om jag byter handbromsbackarna.
Volvo 960 E3.0 -95 såld.

Volvo S70 T5 -99 köpt.

Datorskrotarn'
Uppkörning
Inlägg: 346
Blev medlem: 01 aug 2004, 18:48
Ort: Ludvika

Inlägg av Datorskrotarn' »

yom skrev:När jag besiktigade min 740 första gången så fick jag anmärkning på sidoblinkers vänster ur funktion, styrledsdamask vänster saknas, och tvärstag bak rostskadat (råkade köra av fästet till panhardstaget 30 min innan bes).

När jag åtgärdat allt detta (blev en hel del svetsjobb för panhardstagsfästet) så körde jag in på ombesiktning. När vi hissade upp bilen började det lukta bensin som fan. Vi kollade lite bara för att märka att idioten som haft bilen innan mig hade plockat bort bränslerören och dragit gummislangar som han lagt på kardanen så att denna hade slitet upp hål i slangarna. Jag lovade såklart besiktningsgubben att fixa det direkt och bilen gick igenom. TUR DET :D



Snart är det dags att besiktiga min 960, det borde inte vara några problem om jag byter handbromsbackarna.
Tala gärna om hur det går på bes. med 960:an..
V70 AWD -00 Ludvika

yom
Övningskörning
Inlägg: 193
Blev medlem: 13 jun 2006, 00:39

Inlägg av yom »

Det ska jag göra!

Dec-Jan blir det någon gång skulle jag tippa på.
Volvo 960 E3.0 -95 såld.

Volvo S70 T5 -99 köpt.

Sven Ronnie
Färsk användare
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 jan 2006, 18:06

Problem med betalningen på Bilprovningen!

Inlägg av Sven Ronnie »

Idag besiktigade min fru sin Volvo 740-88. Det började lite roligt eller vad nu ska säga...



När vi köpte bilen fick vi med lappen om besiktning, men vi bokade om tiden via internet till idag, och betalade in de 300 kr via internet. Vi använde naturligtvis inbetalningskortet som vi hade. Nu var det ju så att det stod den förra ägarens namn och adress på kortet, men jag trodde att det inte spelade någon roll eftersom det även stod bilens regnummer på kortet.



När besiktningen var klar säger gubben, då blir det 300 kr! Jag har redan betalt, via internet säger min fru och vägrar därför betala. Väl hemma kollar vi upp det och jo, vi hade betalt. Då ringde vi då Bilprovningens kundtjänst, och får då reda på att eftersom det stod den gamla ägarens namn på inbetalningskortet, gällde inte betalningen! Därför måste vi lägga ut 300 kr till! Känns ju jävligt surt, och de kunde inte heller göra något på bilprovningen, tex betala igen pengarna eller ändra något i sin dator. Nä, det går inte för den svenska lagen! Det enda de kunde göra var att betala tillbaka pengarna till den föregående ägaren! :evil:



Jag, sa att de fick göra det då. Sen ringde jag upp damen vi köpte bilen av och förklarade vad som skett och att hon inom 10 dagar skulle få ett utbetalningskort på 300 kr och att om hon var vänlig så kunde hon sätta in pengarna på min frus bankkonto. Det skulle hon göra, så vi får väl se om hon gör det. Men folk som är pensionärer brukar vara snälla. Tillsvidare får vi betala de 300 kr en gång till på bilprovningen imorgon där vi besiktigade bilen. De behöll protokollet tills vi betalat. Detta var sista gången jag betalade besiktningen i förväg! :?



Hur det gick med bilen??? Den gick igenom med blankt papper, endast en muntlig påminnelse om att det snart behövdes byta spindelleder fram. Men det var ingen större fara än. :P
Volvo 940 S 2,3 1995 med Sportpaketet, färgkod 417, inredning 6670. Volvo 740 GL 1988, silvermetallic färgkod 130 Blå tygklädsel.

Användarvisningsbild
m_krusell87
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 23 feb 2005, 18:54
Ort: Klädesholmen, Tjörn

Inlägg av m_krusell87 »

haha kan berätta om min besiktning...



FNär jag ombesiktade 760 första gången .... så fick jag e sån där gammal och butter gubbe som man bara trodde de fanns i historieböckerna..



Först och främst vill han att jag ska pröjsa böter eftersom jag körde mot rött på vägen in... bakgrunden till de va att en snubbe hela tiden försökte smyga före i ombesiktningskön, så då markerade jag genom att köra in före honom.... när jag gjort klart för gubben att han kunde glömma dem pengarna.. så va han buttrare än innan jag kom in. trodde han skojade... men han va allvarlig

:o



Sedan börjar han leka besservisser och frågar om jag har varit nere i diket, jag svarar ja de har jag... så mumlar han bara typ... mmm ser de på däcken, haha skrattade jag och sa att de va med vinterdäcken jag gled av... om än möjligt blev han ännu surare...



tillslut va han bara tvungen att godkänna mig, men ni kan tänka att det sved i honom att göra de.....



de beror helt på vilken besiktningsman man får, har sedan dess haft väldigt tur...
Bild

Husqyy
Övningskörning
Inlägg: 175
Blev medlem: 08 feb 2008, 15:46
Ort: Uppsala Medlemsnummer: 196

Inlägg av Husqyy »

Klockrent att du satte dit honom :P



Han har väll ingen anledning o leka polis? han har ju inte behörighet till det?



men skönt att den gick igenom:D

Redman
Övningskörning
Inlägg: 192
Blev medlem: 15 maj 2005, 13:23
Ort: Gislaved Kör:Chevrolet Caprice - 94;) och Volvo 740 GL 88A

Inlägg av Redman »

Jag besiktigade min 740 som jag hade för 3 år sedan ungefär...fick alltid för hög co...den var på 7,5,men då var den dyr i drift också.

Efter det köpte jag en 850 glt-93..den gick igenom ua innan jag sålde den förra året :)

Så jag bärjade använda capricen som bruksbil..den var inne på bes i nov lr dec förra året å fick ua...så lite tur har man allt haft.

:D
Bild

Användarvisningsbild
m_krusell87
Övningskörning
Inlägg: 132
Blev medlem: 23 feb 2005, 18:54
Ort: Klädesholmen, Tjörn

Inlägg av m_krusell87 »

haha ja älskar när dom faller på sina egna påstående...



haha ja 760 e nu såld, och har nu köpt en 960... undrar om jag får samma gubbe igen!! hahah..'









MVH Marcus
Bild

Lars Bd
Övningskörning
Inlägg: 180
Blev medlem: 07 feb 2004, 22:40

Inlägg av Lars Bd »

Det är nog nu närmare 15 år sedan jag besiktigade min 144 GL 73:a och fick den petigaste besikningsmannen på stationen.

Det började med bromsprov som blev utan anmärkning sedan in i besiktningshallen varpå han nästan kastar sig ner och kollar däckdimensionen som då var 240 modell dvs 175*14, han säger då att det är fel dimension och att det ska vara 15" fälgar.

Jag svarar

-Nej det ska vara de där däcken.

-Är det inte en 144

-Jo

-Då ska det vara 15"

-Nej

-Jo -Nej -Jo -Nej

Då diskussionen inte ledde någonstans upplyste jag honom om att bilen var registreringsbesiktigad med 14" varpå han svarade -Nej då ska det stå här och pekade på ett fält i protokollet.

Till slut fick jag ta fram registreringsbeviset där det stog 175x14 varpå han erkände att det nog kanske eventuellt skulle kunna gå med de däck jag hade på.

30 sekunder senare lyfte han på huven och ögonen blev stora som tekoppar när han såg den otroligt vassa B20E motorn.

-Har du bytt motor?

-Nej

-Får jag se registreringsbeviset igen.

Efter den andra titten i papperet så blev han spak och hittade inget att anmärka på förutom att alla bromsrör började på att bli dåliga men inte så att det blev någon anmärkning, nästa gång skulle det förmodligen bli en 2:a på samtliga rör.

Ca 2 veckor senare mötte jag honom i stan varpå han hejade, tydligen kom han ihåg mig.

Användarvisningsbild
ToXtreme
Forumsnarkoman
Inlägg: 4147
Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
Kör: Red Ferdinand 740!
Ort: Kungsbacka/Onsala

Inlägg av ToXtreme »

Mot mig va dem snälla, de jag fick 2or på va inget oväntat.. kan förstå det när jag skulle köra iväg bilen sen :roll:



Ljuset justerade dem åt mig :) Dem fyllde även på Servoolja till mig :P Att däckmönstret va under 3mm brydde han sig inte om .. han sa även att jag fick lov att ha vita dioder fram :)



Mycket skysst i mitt tycke :D

Gustav J
Ordförande
Inlägg: 3817
Blev medlem: 13 jan 2006, 22:07
Ort: Skövde

Inlägg av Gustav J »

när min röde 740 besiktigades första gången var det förra ägaren som besiktigade den men jag var med och då såg inte bilen riktigt bra ut och besiknings manen var på dåligt humör , så 1 vecka efter besiktigade jag om bilen då tvättat o uppfrächad och hade fått 7 el 8 2or på bes hade inte gjort något åt 2 av dom och han sa att det var ok =) kan till lägga att det var samma besiknings gubbe=) han var på mö bättre humör =)

Användarvisningsbild
Klorin-Elvis
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 16 mar 2007, 18:10
Ort: Hallsberg

Inlägg av Klorin-Elvis »

När jag besiktade min 740-88 sist 31/1-08 så var det såhär

Det första besiktingsgubben (surgubbe) sa till mig var :

- Du kan åka hem igen för bilen är underkänd !!



Varför frågade jag ? :



- Du har tonade framrutor !!



Öhh nej det har jag inte (hade bara stora bakrutan och dom små rutorna på sidan tonade på hela bilen =) )



men han gav sig inte i allafall =/ så han tog fram en mejsel satte sig i förarsätet och försökte känna någon kant på framrutorna :roll:



Till slut så kom det en andra besiktnings man och då frågade jag honom om mina framrutor var tonade och då svarade han:

- Nej det är dom inte, du har ju inte ens toning på sidorutorna bak !!



tror ni gubben blev sur elr ? Ja det blev han kan jag säga :lol:



Så han satte sig till rätta och körde fram till bromsprovaren då han började skriva i sitt protokoll (handbromsen och anliggande broms) den tog f.ö. bra men tydligen inte :? och anliggningen var knappt någe, sen körde han ju upp på bryggan och kollade allt annat skit då fick jag nerslag på att bromslangarna var felaktigt monterade men i själva verket så hade dom fastnat i någe klet som var på fjäderbenet :roll: sen så slog han upp ett jävla stort hål i tröskeln med sin stora jävla hammare men han lyckades inte få upp det så stort som han ville så det blev ingen 2:a på det :lol:



Sen så var det ju dags för provkörningen och då körde han som en jävla vett villing men han märkte tydligen inte att hastighetsmätaren visar 3 ggr för mycket :lol:



sen så fick man besiktingspappret och där såg jag att co:n låg på 9,5 men det fick jag ingen 2:a på :D



Så jag åkte till garaget och smörjde upp bromsen som låg på , spände handbromsen och sen petade bort bromsslangarna från kletet =) åkte in dagen efter och den gick igenom 8) och ändå så låg slangarna på samma sätt :lol:

Konstigt att det kan vara så stor skillnad på besiktningsmännen i sverige :?

Mvh Emil
Bild


Info och bilder på min 940 finns på http://www.garaget.org/Klorin_Elvis

Tezz
Uppkörning
Inlägg: 647
Blev medlem: 25 apr 2007, 23:07
Kör: 745 gl/t -90
Ort: Karlskoga

Inlägg av Tezz »

Fick rätt bra besiktningsgubbe om man kollar

tidgare inlägg i denna tråd.

Var som alla andra rätt grinig men inget jag orkade bry mig om.

Domen på min bil blev att jag hade bården i framrutan

som gick för långt ner och sen hade ett tankband rostat av. Inga

större bekymmer direkt.

Fick ett bra att veta att länkarmsfästningen ifram var rostskadad.



Efter besiktningen smetade jag på lite rostskyddsmassa där

han bankade hål, mest bara för synens skull.



Inne på ombes. några veckor senare, de första gubben kollar av nån

anledning är rosten, tar fram hammaren igen o knackar lite med

kommentaren "Ny o fräsch plåt ser jag, kul att folk fixar även bra att

veta till ombes" :o :lol:

Va bara att le o hålla med haha :D
Bild

Våga Vägra Turbo

Skriv svar