Ni som vill ändra er ZF-automatlåda, se hit! Update-lockup

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Ni som vill ändra er ZF-automatlåda, se hit! Update-lockup

Inlägg av _chevrolet_ »

jag är ganska irriterad över min växellåda, den lägger inte in lockupen förrän vid 90km/h, det är ganska jobbigt då de flesta mesar ju i 80-85 så lockupen blir överansträngd... min bil är tysklandsimport, så det kan ju ha med det att göra, vid vilken hastighet lägger er lockup in?? jag skulle tro att 60-65 vore en lämplig hastighet, så jag skall bygga om detta, men problemet är att jag vet inte vilken ventil i ventilhuset som styr detta. jag har en hel del erfarenhet av automatlådor, men det är på chevalådor det.. principen på volvolådan är ju densamma, men det hjälper inte om jag inte vet exakt hur ventilerna funkar. på chevalådan bytte jag till hårdare fjäder i 3-4 växlingsventilen för att flytta upp 4:ans växel, då den gick i för tidigt, men här blir det antagligen en mjukare fjäder i nån av ventilerna. jag har försökt att få tag på volvos verkstadshandböcker på den här lådan, men det är förgäves, så jag vore tacksam om nån hade lite djupgående info om denna lådan. helst oljeflödescheman och sprängskisser på ventilhuset.

Volvotoken
Uppkörning
Inlägg: 649
Blev medlem: 06 jul 2003, 17:10
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Volvotoken »

Min 740 gör det vid ca 85-90 och min 945a gör det vid 95-100

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

Volvotoken skrev:Min 740 gör det vid ca 85-90 och min 945a gör det vid 95-100


hmm.. märkligt.. enligt mig är det på tok för högt alltså... deet blir väldigt sällan den används, och ganska mycket till/frånslag... jag kollade även specifikationerna för ZF-lådan och det verkade vara den hastigheten på alla marknader. men jag är inte nöjd, så det ska ändras. kan ju inte hålla på å köra i 90-100 när det är snöstorm... på capricen jag har går den i på 75km/h, och går ur under 65 ungefär, alltså lite större hysteres (överlapp) men på volvon går den i på 90 och går ur på typ 88, så det blir en jävla jojjo...

och på en pickup jag hade gick den in redan på 55km/h, före 4:ans växel gick in, så det var lockup på både 3:an och 4:an, så skulle jag vilja ha även på volvon, om man drar husvagn så spärrar man ju lådan på 3, men då vill man ju ha lockup även då...



detta är faktiskt det enda som suger på volvon, allt annat är perfekt, har aldrig haft en pålitligare bil än volvo, men detta suger verkligen röv....

Halmstad-Tompa
Uppkörning
Inlägg: 709
Blev medlem: 17 sep 2004, 22:32

Inlägg av Halmstad-Tompa »

Min lägger in vid ganska exakt 89km/h

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

_chevrolet_ skrev:
Volvotoken skrev:Min 740 gör det vid ca 85-90 och min 945a gör det vid 95-100


hmm.. märkligt.. enligt mig är det på tok för högt alltså... deet blir väldigt sällan den används, och ganska mycket till/frånslag... jag kollade även specifikationerna för ZF-lådan och det verkade vara den hastigheten på alla marknader. men jag är inte nöjd, så det ska ändras. kan ju inte hålla på å köra i 90-100 när det är snöstorm... på capricen jag har går den i på 75km/h, och går ur på 55, alltså lite större hysteres (överlapp) men på volvon går den i på 90 och går ur på typ 88, så det blir en jävla jojjo...

och på en pickup jag hade gick den in redan på 55km/h, före 4:ans växel gick in, så det var lockup på både 3:an och 4:an, så skulle jag vilja ha även på volvon, om man drar husvagn så spärrar man ju lådan på 3, men då vill man ju ha lockup även då...



detta är faktiskt det enda som suger på volvon, allt annat är perfekt, har aldrig haft en pålitligare bil än volvo, men detta suger verkligen röv....


Kan du inte lura den då genom att slappa på kickdown-vajern lite mer så att lådan växlar upp tidigare, då tvingas ju lådan lägga i lock-upen tidigare?? Jag gjorde så på min AW-71 när den tog lång tid på sig att lägga i OD.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

att släppa vajern är ju inget jag tänker göra.. det är det bästa sättet att döda sin växellåda i förtid eftersom den vajern stur så mycket annat än just kick-down, iallafall på en ZF-låda, och jag antar att det är samma på AW.

den styr oljetrycket som ansätter kopplings och bromslameller i lådan, släpper man vajern så blir det lägre tryck och lägre kraft som klämmer ihop lamellerna, vilket tillåter mera slirning mellan växlarna.

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

_chevrolet_ skrev:att släppa vajern är ju inget jag tänker göra.. det är det bästa sättet att döda sin växellåda i förtid eftersom den vajern stur så mycket annat än just kick-down, iallafall på en ZF-låda, och jag antar att det är samma på AW.

den styr oljetrycket som ansätter kopplings och bromslameller i lådan, släpper man vajern så blir det lägre tryck och lägre kraft som klämmer ihop lamellerna, vilket tillåter mera slirning mellan växlarna.


Afan :oops: Kanske dags att späänna min lite igen då.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

ja det skulle inte skada, om du är någolunda hemma på engelska och orkar sitta och mala igenom en massa info så kan du kolla på länken nedan, den förklarat trottelregleringen, det är förvisso på cheva-lådor, men principen är densamma. http://www.tvmadeez.com/article/index.php

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

_chevrolet_ skrev:att släppa vajern är ju inget jag tänker göra.. det är det bästa sättet att döda sin växellåda i förtid eftersom den vajern stur så mycket annat än just kick-down, iallafall på en ZF-låda, och jag antar att det är samma på AW.

den styr oljetrycket som ansätter kopplings och bromslameller i lådan, släpper man vajern så blir det lägre tryck och lägre kraft som klämmer ihop lamellerna, vilket tillåter mera slirning mellan växlarna.


detta hade jag ingen aning om, min bror har en 745 86- GLE med automat, lockup och kickdown. den slirar rätt bra mellan växlarna, kan det vara vajern som behöver ändras på där?



MVH Micke

Yak
Övningskörning
Inlägg: 153
Blev medlem: 16 okt 2005, 22:54
Ort: nollåtta

Inlägg av Yak »

Samma sak här, min 745:a lägger i lock-upen runt 95. Som sagt lite för högt eftersom man MÅSTE bryta mot begränsningen på 90-vägar för att få vettig bränsleekonomi.

Dessutom går den bara i om man har överväxeln. Så om man kör med släp så blir det både varm olja och hög soppaförbrukning. :evil:
Volvo 940 Turbo -94 33k mil

Volvo 745 GL/T -90 42k mil

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

wumpscut skrev:
_chevrolet_ skrev:att släppa vajern är ju inget jag tänker göra.. det är det bästa sättet att döda sin växellåda i förtid eftersom den vajern stur så mycket annat än just kick-down, iallafall på en ZF-låda, och jag antar att det är samma på AW.

den styr oljetrycket som ansätter kopplings och bromslameller i lådan, släpper man vajern så blir det lägre tryck och lägre kraft som klämmer ihop lamellerna, vilket tillåter mera slirning mellan växlarna.


detta hade jag ingen aning om, min bror har en 745 86- GLE med automat, lockup och kickdown. den slirar rätt bra mellan växlarna, kan det vara vajern som behöver ändras på där?



MVH Micke


det är antagligen redan försent, visst det fördröjer ju haveriet om du sträcker vajern, men har det redan börjat slira så sliter det hårt på lamellpaketen.

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

Yak skrev:Samma sak här, min 745:a lägger i lock-upen runt 95. Som sagt lite för högt eftersom man MÅSTE bryta mot begränsningen på 90-vägar för att få vettig bränsleekonomi.

Dessutom går den bara i om man har överväxeln. Så om man kör med släp så blir det både varm olja och hög soppaförbrukning. :evil:


ja precis... när man drar en bilkärra på 2 ton så vill man inte ligga och krypa fram för att slippa varm olja, och man vill helst inte ligga i 100blås heller, då hade det vart perfekt att spärra den på 3:an och ändå ha lockup.. ska se om jag inte kan ändra riktigt ordentligt inne i lådan så jag får lockup även på 3:an... bara jag får reda på vilken ventil det är... jag trodde jag hade listat ut det men det var inte den...

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

_chevrolet_ skrev:
wumpscut skrev:
_chevrolet_ skrev:att släppa vajern är ju inget jag tänker göra.. det är det bästa sättet att döda sin växellåda i förtid eftersom den vajern stur så mycket annat än just kick-down, iallafall på en ZF-låda, och jag antar att det är samma på AW.

den styr oljetrycket som ansätter kopplings och bromslameller i lådan, släpper man vajern så blir det lägre tryck och lägre kraft som klämmer ihop lamellerna, vilket tillåter mera slirning mellan växlarna.


detta hade jag ingen aning om, min bror har en 745 86- GLE med automat, lockup och kickdown. den slirar rätt bra mellan växlarna, kan det vara vajern som behöver ändras på där?



MVH Micke


det är antagligen redan försent, visst det fördröjer ju haveriet om du sträcker vajern, men har det redan börjat slira så sliter det hårt på lamellpaketen.


jo, tror det med, har väntat i flera år på att den ska rasa nu.. dörnade lite förut när man gasade hårt men det har gått över.. håller ut längre än man tror.. :wink:



MVH Micke

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

ja det var ju kvalite det!!! på min förra caprice började lådan slira onormalt i växlingen mellan 2 och 3. kollade vajern och den var rätt justerad, så jag brydde mig inte, det var vinter och jag sladdade mycket, å en månad senare frös tjärnet, så jag drog ut på isen med en och den var mycket växlingar mellan 2 och 3, och man märker ju inte direkt om det slirar i lådan eller hjulen när man leker på isen, då en halvtimme senare så slutade den driva på 3:an. så jag fick krypa hem på 2:an och isär med lådan... ja då var hela lamellpaketet till 3:an blåanlöpt, och det låg små järnbitar och lamellmaterial i hela lådan, det var bara att göra rent ordentligt, så btte jag bara de trasiga lamellerna och ett bromsband som också var lite bränt, sen så ändrade jag på 2-3:ans växlingsventil så den inte hade så stort överlapp, utan kastade in 3:an direkt efter 2:an, sen gick den resten av vintern, tills det började läcka olja som fan från oljepumpen, så jag bytte låda istället för att ta isär den igen...

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

sådär nu har jag köpt mig böcker från volvo..det tog ett bra tag att få dom och när jag väl fick dom så var det till fel växellåda.. dom hade skickat till AW-lådorna (som jag redan har alla böcker på) så jag fick beställa igen å det gick inte att lämna tillbaka AW-boken=( men, nu ska det lösa sig. det var en väldigt tydlig bild på ventilhuset så jag ska rota med detta om nån vecka när jag får tid.

återkommer med bilder på det hela.. men först måste jag montera min slungdiffade axel som har 3.54 utv istället för nuvarande 3.73. då får jag ner varvet lite men det gör ju även att växlarna går i senare så det blir ju bättre att bygga om växellådan efteråt...

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

och nu är det fixat!! höll på hela dagen idag och fick göra om det inte mindre än 3gånger, vilket innebar att behöva ta loss tråget och hela ventilhuset varje gång.

den första gången så tog jag ut fjädern till lockupens växlingsventil och stoppade i en kortare fjäder, för att på så sätt minska fjäderkraften.

sen så smällde jag ihop det å provkörde... jippi.. lockup vid 120!!!! inte så lyckat.. in igen och tog ur fjädern och jämförde med original och fick då se att det var tjockare tråddiameter, vilket i själva verket gjorde att den blev hårdare.. ok.. då hade jag ingen "passande" fjäder eftersom alla växellådsfjädrar jag har i sortimentet är till chevas TH700-låda så dom är ju inte helt rätt till en ZF.... då gjorde jag så att jag klippte bort ungefär en centimeter på originalfjädern och monterade ihop.. nåja det blev nästan bra... inkopplingshastigheten sjönk till ca 82km/h, men jag var inte nöjd med det. jag ville ha lägre.. så jag plockade isär igen och klippte av några varv till, och ihop med allt igen... ja nu lägger den i lockupen vid 65 ungefär, vilket är på gränsen till för lågt... men men.. jag kan nöja mig med att jag kan ha lockup även på 70-väg!

nästa steg blir att få lockupen att fungera även på 3:ans växel! eftersom den nu går i strax efter 4:an har gått in så går motorn ner väldigt mycket i varv... och gasar jag halv gas så går ju 4:an ur vilket resulterar i att även lockupen går ur, så vill jag inte ha det... den ska växla 1-2-3-lockup-4 och när jag gasar på så ska den växla ner till 3:an men fortfarande hålla kvar lockupen. exakt så byggde jag om på min förra cheva pickup och det var jag helnöjd med, man kunde köra väldigt ofta med lockupen inkopplad vilket innebar låg förbrukning.

problemet är att på denna lådan så får ju lockupens växlingsventil oljetryck från 4:ans växlingsventil, den KAN alltså inte gå i om 4:an inte är i.. men jag ska försöka leda oljan från 3:ans växlingsventil till lockupen istället. det beror på om dessa två kanaler ligger jämte varandra nånstans i ventilhuset, då är det bara att slipa bort "mellanväggen" och leda 3:ans olja in i lockupens kanal och plugga 4:ans olja genom att svetsa igen den kanalen... sen får jag ju givetvis planfräsa ventilhuset också. och efter en sån här moddning så kommer det vara världens bästa ventilhus till ZF-lådor=)

bilder på arbetet kommer inom kort...

BaloOctane
Övningskörning
Inlägg: 231
Blev medlem: 17 apr 2004, 18:34
Ort: Örkelljunga

Inlägg av BaloOctane »

Det går inte händelsevis att intressera dig i att göra en liknande operation på en AW låda?

Både sänka inkopplings hastigheten på lock-up och koppla om lock up från enbart fyran till både trean och fyran?

Läste ovan att du har bok för AW och tydligen lite vana och vilja att få rätt på det hela.

Kan du läsa dig till om det går att ändra vid hur känslig lådan är för att växla ner också?

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

jo visst skulle det kunna gå.. det är faktiskt enklare på en AW då jag har mycket mer information om dom lådorna, de böckerna jag har över dom förklarar precis allt, den enda boken över ZF-lådan innehållaer bara info om renovering och bilder på var de olika ventilerna sitter.. sen så finns det ju inga oljeflödescheman.. vilket jag nu behöver för att kunna "koppla om" oljeflödet.. så jag jagar oljeflödescheman till ZF..

men på en AW är det som sagt lättare.. men man kommer ändå inte ifrån problemet att man måste "prova sig fram" till vilken fjäderlängd som blir bra.. jag har inte möjlighet att kunna mäta fram en lämplig fjäder och säga att den blir bra vid en viss hastighet... och detta är ju ett ganska stort problem om lådan inte sitter i bilen!! och även om det sitter i bilen så är avståndet mellan oss ett problem då detta inte är gjort på en handvändning...

det där med känslighet för att växla ner är ett kapitel som jag inte har satt mig in i än... det kallas hysteres eller "överlapp" och är inte så enkelt att göra nåt åt efter vad jag förstår. man kan ju sänka trotteltrycket men då kommer ju lådan att växla upp tidigare på samtliga växlar (utom lockup då den inte påverkas av trotteltryck utan enbart regulatortryck)

om jag förstår dig rätt så vill du alltså att växlarna går in vid samma hastighet men går ur vid en lägre hastighet? alltså har större överlapp.

jag tror (men är inte säker) att man måste förändra själva utformningen av växlingsventilerna för att göra detta. helt klart nåt som jag kommer forska vidare i!

även jag skulle vilja öka hysteresen på lockupen. så att den går in vid ca 65 som den gör nu men ligger kvar ända ner till säg 40. just nu så har jag överlapp på några km/h och det har vart samma hela tiden.

BaloOctane
Övningskörning
Inlägg: 231
Blev medlem: 17 apr 2004, 18:34
Ort: Örkelljunga

Inlägg av BaloOctane »

Låter ju bra att det är enklare på AW lådorna.



Och avstånd är till för att överbryggas, även om vissa av dem överbryggas bäst under våren med ett tält en platta öl och ett par paket grillkorv under en helg.



Nej det är inte hur länge neråt den ska hålla växlar jag menade.

Utan hur hårt jag måste trampa på gasen innan den växlar ner.

Rör jag gasen bara lite i 90km/h nu så släpper den direkt ner till trean,

och trycker jag hårdare så går den ända ner i tvåan.

Likadant i 110km/h då hoppar den ner i trean och ur lock-up, oavsett om jag gasar det minsta.

Verkar som om det är ungefär när turbon börjar ge övertryck den gör så.

Jag har kollat kickdown vajern och den är spänd enligt Haynes mått, helt utan att jag behövde röra den.

Kanske den behöver dras åt ännu lite grann?

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

BaloOctane skrev:Låter ju bra att det är enklare på AW lådorna.



Och avstånd är till för att överbryggas, även om vissa av dem överbryggas bäst under våren med ett tält en platta öl och ett par paket grillkorv under en helg.



Nej det är inte hur länge neråt den ska hålla växlar jag menade.

Utan hur hårt jag måste trampa på gasen innan den växlar ner.

Rör jag gasen bara lite i 90km/h nu så släpper den direkt ner till trean,

och trycker jag hårdare så går den ända ner i tvåan.

Likadant i 110km/h då hoppar den ner i trean och ur lock-up, oavsett om jag gasar det minsta.

Verkar som om det är ungefär när turbon börjar ge övertryck den gör så.

Jag har kollat kickdown vajern och den är spänd enligt Haynes mått, helt utan att jag behövde röra den.

Kanske den behöver dras åt ännu lite grann?


då verkar det ju som att den är väldigt känslig. kan vara att vajern sitter fel nere i lådan så att trotteltrycket blir för högt trots att det ser rättjusterat ut. tycker du átt den växlar upp sent om du kör med lite gaspådrag? turbotrycket är inte kopplat till lådan så det ska ju inte spela roll.

BaloOctane
Övningskörning
Inlägg: 231
Blev medlem: 17 apr 2004, 18:34
Ort: Örkelljunga

Inlägg av BaloOctane »

Nej växlar upp gör den bara bra, men den är "stirrig" och släpper alldeles för gärna ner en pinne.



HYPOTES:



Gaspedalen går att trycka ner 4cm, därefter finns ytterligare ett hack "kick-down läge".



Redan vid 1-1,5cm växlar den ner till 3:an och ur look-up. Det som hade känts bättre är om den höll kvar växlen

tills där bara var runt 1cm kvar innan "kick-down läge".



Vet inte om detta beror på en felaktig ventil eller något. Kanske en dålig fjäder eller trång oljekanal.

Spanarn
Van forumsanvändare
Inlägg: 1744
Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
Kör: Volvo v70, s70
Ort: Göteborg

Inlägg av Spanarn »

BaloOctane skrev:Nej växlar upp gör den bara bra, men den är "stirrig" och släpper alldeles för gärna ner en pinne.



HYPOTES:



Gaspedalen går att trycka ner 4cm, därefter finns ytterligare ett hack "kick-down läge".



Redan vid 1-1,5cm växlar den ner till 3:an och ur look-up. Det som hade känts bättre är om den höll kvar växlen

tills där bara var runt 1cm kvar innan "kick-down läge".



Vet inte om detta beror på en felaktig ventil eller något. Kanske en dålig fjäder eller trång oljekanal.


Sån är min också.

Bara att leva med.

Men det är så gött att slippa växla själv.

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

eftersom jag inte har kört nån volvo med AW-lådan så kan jag inte sägga om det är normalt eller ej, men min ZF får jag trampa gasen ända till kickdown om jag vill att 3:an ska gå in vid farter över ca 80km/h.

BaloOctane
Övningskörning
Inlägg: 231
Blev medlem: 17 apr 2004, 18:34
Ort: Örkelljunga

Inlägg av BaloOctane »

_chevrolet_ skrev:eftersom jag inte har kört nån volvo med AW-lådan så kan jag inte sägga om det är normalt eller ej, men min ZF får jag trampa gasen ända till kickdown om jag vill att 3:an ska gå in vid farter över ca 80km/h.


Det låter ju nästan som en dröm att låta motorn jobba och inte lådan. För när den går ner ett hack så hela tiden så riktigt hör man hur virvlen i tanken skapas.

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

det skulle ju kunna gå att lösa det genom att byta till en klenare fjäder i 3-4 växlingsventilen, men då får du samtidigt bieffekten att 4:an kommer att gå in tidigare. men den blir ju minder känslig för gaspådrag... det skulle kunna gå att sänka trotteltrycket också. du kan prova att släppa lite på trottelvajern för att prova om det blir nån skillnad.

Skriv svar