Byta från 740 till 940 bräda???

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
TurboDunder
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 dec 2002, 20:52
Ort: Kumla, Örebro
Kontakt:

Byta från 740 till 940 bräda???

Inlägg av TurboDunder »

Hoj hoj!



Någon här som har gjort detta tidigare?

Skulle behöva lite hjälp...



Det är en 740TIC -90 som det ska i en bräda från 940TIC -93 i...

Fosgate
Uppkörning
Inlägg: 475
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Byta från 740 till 940 bräda???

Inlägg av Fosgate »

skrev:Hoj hoj!



Någon här som har gjort detta tidigare?

Skulle behöva lite hjälp...



Det är en 740TIC -90 som det ska i en bräda från 940TIC -93 i...


Har inte gjort det, men det jhag vet är att det är en hel jävla massa elpyssel innan det lirar bra!... Det är en del jobb med luftkabnaler osv.. vet inte om det sitter samma värmepaket i bilarna.. då kanske man får trixa ihop lite egna lösningar där.. Men det torde ju sitta samma skit i bilarna..Men man får nog ha tålamod och vara lite uppfinningsrik.
Bild

850 GLT 2.5 -96

pierre
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5100
Blev medlem: 30 nov 2002, 10:51
Ort: LINKÖPING
Kontakt:

Re: Byta från 740 till 940 bräda???

Inlägg av pierre »

skrev:
skrev:Hoj hoj!



Någon här som har gjort detta tidigare?

Skulle behöva lite hjälp...



Det är en 740TIC -90 som det ska i en bräda från 940TIC -93 i...


Har inte gjort det, men det jhag vet är att det är en hel jävla massa elpyssel innan det lirar bra!... Det är en del jobb med luftkabnaler osv.. vet inte om det sitter samma värmepaket i bilarna.. då kanske man får trixa ihop lite egna lösningar där.. Men det torde ju sitta samma skit i bilarna..Men man får nog ha tålamod och vara lite uppfinningsrik.


sen är de ju olika kontaket tillhastigmäternallså givaren på bakaxen
http://xs116.xs.to/xs116/07230/pierrekungen.jpg
BASSRACE 129.9 EN 3.A & 6:A PLATS I ESPL 2

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Inlägg av TaxiRobban »

Har inte gjort det men var på väg att göra det i min 740 GLT -88b så jag har forskat lite. Skaffa kopplingsscheman till båda kombinationsinstrumenten. Jag är rätt säker på att alla instrument stämmer överens med givarna förutom möjligtvis hastighetsmätaren men jag tror att även den stämmer. Själva elombyggnaden är inget problem då kontaktstyckena ser likadana ut förutom antalet stiftplatser. Skaffa tomma kontaktstycken till nyare instrumenteringen, märk upp dom gamla och öppna dom sedan och flytta över stiften till dom nyare kontaktstyckena. Kontaktstycket till hastighetsmätaren behöver inte byggas om (litet med fyra stift, sitter rakt bakom hastighetsmätaren).

Det som jag tror kommer att bli krångligt är reglagen till värmen.

Har du alla delar??



Robban

TurboDunder
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 dec 2002, 20:52
Ort: Kumla, Örebro
Kontakt:

Inlägg av TurboDunder »

Hastighetsmätarkabeln är EXAKT likadan i färger och utseende på båda brädor...



Men om jag fixar kopplingschema från 740TIC -90 och 940TIC -93 så bör alltså det gå ganska smärtfritt med elen?



Värmepaketet behöver man inte byta ut, man kan köra med gamla reglagen vilket blir smidigast och billigast... ;-)



Jag har alla delar förutom listen som ska ligga mot vindrutan (ska köpa den imorgon ev.)

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Inlägg av TaxiRobban »

Med kopplingsscheman bör det vara en barnlek då säkert dom flesta kablar stämmer med färg oxo, tänk bara på att många kontrolllampor inte används på 740:n som tex dimljusindikering bak.

Jag fick för mig att gamla värmereglagen inte passade men det kanske bara är plastkåpan som sitter över som inte stämmer.



Robban

Skriv svar