Vilka olika diffar finns det?
Vilka olika diffar finns det?
Som sagt, vilka och hur många olika sorters diffar finns det till 700/900.
Hur fungerar det olika?
Hörde lite löst idag om någon som kallades för slungdiff, och den skulle fungera ungerfär så att om ena hjulet börja spinna, så skulle nånslags arm läggas på någonstanns så att den drev på det andra hjulet oxå, men den som nämde detta tyckte inte detta var någon bra varriant då han tydligen kört sönder två st.
Nån vänlig själ som vill berätta mer om det olika, och försöka ge mig mera klarhet i detta?
Hur fungerar det olika?
Hörde lite löst idag om någon som kallades för slungdiff, och den skulle fungera ungerfär så att om ena hjulet börja spinna, så skulle nånslags arm läggas på någonstanns så att den drev på det andra hjulet oxå, men den som nämde detta tyckte inte detta var någon bra varriant då han tydligen kört sönder två st.
Nån vänlig själ som vill berätta mer om det olika, och försöka ge mig mera klarhet i detta?
![Bild](http://www.760tic.com/tony/960.gif)
![Bild](http://goto.glocalnet.net/tiggger/Litemoddadbil2_1.jpg)
960 2.0 16v TIC <------------------------>740GL (dock nu mer på skroten,tyvärr) R.I.P "pärlan"
----------------------------
Bounce To Hell, Bitch
jag själv har slungdiff på min 940, den koplas ur vid 40km/h, tror det är så att det är nåt som slungas ur då när man kommer upp i den hastigheten och därefter driver det bara på ena hjulet.
Sen fionns det ju såkallad diffbroms som fungerar i vilken hastighet som helst, roligare och bättre än slungdiff.
Sen fionns det ju såkallad diffbroms som fungerar i vilken hastighet som helst, roligare och bättre än slungdiff.
![Bild](http://www.zsh.net/upload/files/216864270banner.jpg)
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1144
- Blev medlem: 12 jan 2003, 13:21
- Ort: JoKKmoKK
- Kontakt:
Och hur vet man vilken som är vilken?
En annan sak om det där med slungdiffen, låt säga att det är snö ute (burrr) och det sladdar lite och du ligger i mer än 40km/h, då går inte diffen in, eller?
Samma om du gasar fullt och bilen rör sig i 20km/h, fast hjulen snurrar i 80km/h, går den ur vid 40Km/h iaf då?
En annan sak om det där med slungdiffen, låt säga att det är snö ute (burrr) och det sladdar lite och du ligger i mer än 40km/h, då går inte diffen in, eller?
Samma om du gasar fullt och bilen rör sig i 20km/h, fast hjulen snurrar i 80km/h, går den ur vid 40Km/h iaf då?
![Bild](http://www.760tic.com/tony/960.gif)
![Bild](http://goto.glocalnet.net/tiggger/Litemoddadbil2_1.jpg)
960 2.0 16v TIC <------------------------>740GL (dock nu mer på skroten,tyvärr) R.I.P "pärlan"
----------------------------
Bounce To Hell, Bitch
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1144
- Blev medlem: 12 jan 2003, 13:21
- Ort: JoKKmoKK
- Kontakt:
OK... Nu ska jag vara riktigt jobbig.
Om man börnar då (asfalt)? då kan ju mätaren peta upp över 40 oxå, går den över och bara spinner på ett hjul då helt plötsligt?
Om man börnar då (asfalt)? då kan ju mätaren peta upp över 40 oxå, går den över och bara spinner på ett hjul då helt plötsligt?
![Bild](http://www.760tic.com/tony/960.gif)
![Bild](http://goto.glocalnet.net/tiggger/Litemoddadbil2_1.jpg)
960 2.0 16v TIC <------------------------>740GL (dock nu mer på skroten,tyvärr) R.I.P "pärlan"
----------------------------
Bounce To Hell, Bitch
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1144
- Blev medlem: 12 jan 2003, 13:21
- Ort: JoKKmoKK
- Kontakt:
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1144
- Blev medlem: 12 jan 2003, 13:21
- Ort: JoKKmoKK
- Kontakt:
Tigger..
Brukar något av mina hjul sluta spinna när jag börnar med 760tic:en?!?
Jag har slungdiff.
Den kopplas ut vid 40 vid lugn körning.
Gasar jag fullt från 0-240 så ligger den i hela tiden.
Detta tar jag för givet för annars skulle min bil tokspinna när den slänger in 2:an med fullgas..
Slungdiff funkar ypperligt i snö.
Brukar något av mina hjul sluta spinna när jag börnar med 760tic:en?!?
Jag har slungdiff.
Den kopplas ut vid 40 vid lugn körning.
Gasar jag fullt från 0-240 så ligger den i hela tiden.
Detta tar jag för givet för annars skulle min bil tokspinna när den slänger in 2:an med fullgas..
Slungdiff funkar ypperligt i snö.
![Bild](http://web.comhem.se/malmberg/bilar.jpg)
tror att det där med slungdiffen har lite med belastning att göra också, ligger du i över 40 och spinner så e ju belastningen inte så stor, men om du har fäste så e det ju en annan sak, och det där som nån skrev om det inte va nån bra konstruktion så e den ju konstruerad för att hjälpa till vid att starta när det är snö ute mm, inte till att spinna på båda hjulen. ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Bild](http://www.zsh.net/upload/files/216864270banner.jpg)
Re:
skrev:tror att det där med slungdiffen har lite med belastning att göra också, ligger du i över 40 och spinner så e ju belastningen inte så stor, men om du har fäste så e det ju en annan sak, och det där som nån skrev om det inte va nån bra konstruktion så e den ju konstruerad för att hjälpa till vid att starta när det är snö ute mm, inte till att spinna på båda hjulen. :-)
Nä du har helt rätt..
En 760gle utan klackdiff=skräp på vintern.
Men det fungerar ypperligt att börna med klackdiffen...
![Bild](http://web.comhem.se/malmberg/bilar.jpg)
Re: diff?
skrev:vad har jag? 740 tic -90
Tja.. klackdiff om du har diffbroms/spärr.
Tror den kom 90.
Kör i 100 knyck och gasa upp den i ett ställ i en kurva..
Glider den bara ut med baken nästintill oprovocerat så har du någon diff.
Eller inte..
Eller så testar du att snurra på däcken bara..
![Bild](http://web.comhem.se/malmberg/bilar.jpg)
Tjenna..
blandar mig i detta forum lite..fast jag inte äger nån 740...men har gjort (2st)
Kör numer 242 sugmotor.
Ofta vet man om man har diffbroms eller inte... rätt stor skillnad..
Den tex släpper lättare i röven åt BÅDA hållen.
har själv bytt axel ett antal ggr och moterat slutväxlar.
Är du ändå osäker så hissa upp bilfan i röven och känn efter om hjulen snurrar åt samma håll eller inte...
blandar mig i detta forum lite..fast jag inte äger nån 740...men har gjort (2st)
Kör numer 242 sugmotor.
Ofta vet man om man har diffbroms eller inte... rätt stor skillnad..
Den tex släpper lättare i röven åt BÅDA hållen.
har själv bytt axel ett antal ggr och moterat slutväxlar.
Är du ändå osäker så hissa upp bilfan i röven och känn efter om hjulen snurrar åt samma håll eller inte...
Re:
skrev:Tjenna..
blandar mig i detta forum lite..fast jag inte äger nån 740...men har gjort (2st)
Kör numer 242 sugmotor.
Ofta vet man om man har diffbroms eller inte... rätt stor skillnad..
Den tex släpper lättare i röven åt BÅDA hållen.
har själv bytt axel ett antal ggr och moterat slutväxlar.
Är du ändå osäker så hissa upp bilfan i röven och känn efter om hjulen snurrar åt samma håll eller inte...
Funkar inte riktigt så med klackdiff juh..
![Bild](http://web.comhem.se/malmberg/bilar.jpg)
Re:
skrev:Ricky: Med vilken förspänning har du knäckt dessa lamelldiffar?
Det har varit original monterade diffar... så jag vet inte vilken förspänning det har varit på dom... men det har börjat "rassla" när man svänger och när man öppnat klumpen och kollat har korsen varit knäckta + att dreven varit trasig
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Så det blir nog en slungdiff för mig nästa gång...