Vilka olika diffar finns det?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Tiggger
Uppkörning
Inlägg: 867
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:58
Ort: Sthlm
Kontakt:

Vilka olika diffar finns det?

Inlägg av Tiggger »

Som sagt, vilka och hur många olika sorters diffar finns det till 700/900.

Hur fungerar det olika?



Hörde lite löst idag om någon som kallades för slungdiff, och den skulle fungera ungerfär så att om ena hjulet börja spinna, så skulle nånslags arm läggas på någonstanns så att den drev på det andra hjulet oxå, men den som nämde detta tyckte inte detta var någon bra varriant då han tydligen kört sönder två st.



Nån vänlig själ som vill berätta mer om det olika, och försöka ge mig mera klarhet i detta?
Bild_____Bild

960 2.0 16v TIC <------------------------>740GL (dock nu mer på skroten,tyvärr) R.I.P "pärlan"

----------------------------

Bounce To Hell, Bitch

lamer
Övningskörning
Inlägg: 119
Blev medlem: 03 sep 2003, 18:07

Inlägg av lamer »

jag själv har slungdiff på min 940, den koplas ur vid 40km/h, tror det är så att det är nåt som slungas ur då när man kommer upp i den hastigheten och därefter driver det bara på ena hjulet.



Sen fionns det ju såkallad diffbroms som fungerar i vilken hastighet som helst, roligare och bättre än slungdiff.
Bild

240fretchi
Van forumsanvändare
Inlägg: 1144
Blev medlem: 12 jan 2003, 13:21
Ort: JoKKmoKK
Kontakt:

Inlägg av 240fretchi »

lamelldiff=diffbroms



slungdiff=diffspärr
///Fredrik http://www.swecars.com

Bild

Det är inte farten som dödar det är sättet du stannar på.

Tiggger
Uppkörning
Inlägg: 867
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:58
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tiggger »

Och hur vet man vilken som är vilken?



En annan sak om det där med slungdiffen, låt säga att det är snö ute (burrr) och det sladdar lite och du ligger i mer än 40km/h, då går inte diffen in, eller?

Samma om du gasar fullt och bilen rör sig i 20km/h, fast hjulen snurrar i 80km/h, går den ur vid 40Km/h iaf då?
Bild_____Bild

960 2.0 16v TIC <------------------------>740GL (dock nu mer på skroten,tyvärr) R.I.P "pärlan"

----------------------------

Bounce To Hell, Bitch

240fretchi
Van forumsanvändare
Inlägg: 1144
Blev medlem: 12 jan 2003, 13:21
Ort: JoKKmoKK
Kontakt:

Inlägg av 240fretchi »

ja men förhoppningsvis så har ju diffen sett till så att båda hjulen driver innan du har fått sån våldsam fart på dom. men är det blankis eller så så spelar det ingen roll, 2 hjul har ungefär lika bra fästa som ett...eller nästan iaf. skillnaden är inte så stor.
///Fredrik http://www.swecars.com

Bild

Det är inte farten som dödar det är sättet du stannar på.

Tiggger
Uppkörning
Inlägg: 867
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:58
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tiggger »

OK... Nu ska jag vara riktigt jobbig.

Om man börnar då (asfalt)? då kan ju mätaren peta upp över 40 oxå, går den över och bara spinner på ett hjul då helt plötsligt?
Bild_____Bild

960 2.0 16v TIC <------------------------>740GL (dock nu mer på skroten,tyvärr) R.I.P "pärlan"

----------------------------

Bounce To Hell, Bitch

240fretchi
Van forumsanvändare
Inlägg: 1144
Blev medlem: 12 jan 2003, 13:21
Ort: JoKKmoKK
Kontakt:

Inlägg av 240fretchi »

hmm ja det borde det ju göra... :?
///Fredrik http://www.swecars.com

Bild

Det är inte farten som dödar det är sättet du stannar på.

Tiggger
Uppkörning
Inlägg: 867
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:58
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tiggger »

Tycker det verkar som en dålig konstruktion isf.



Men hur är det med Diffbroms då hur fungerar den?

Praktiskt och mekaniskt?
Bild_____Bild

960 2.0 16v TIC <------------------------>740GL (dock nu mer på skroten,tyvärr) R.I.P "pärlan"

----------------------------

Bounce To Hell, Bitch

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Är väll det man kan se ibland att båda hjulen snurrar i början av burnouten men börjar genast sen att enhjula

240fretchi
Van forumsanvändare
Inlägg: 1144
Blev medlem: 12 jan 2003, 13:21
Ort: JoKKmoKK
Kontakt:

Inlägg av 240fretchi »

i en diffbroms är det lameller som trycker mot varandra om ena hjulet spinner. funkar i alla hastigheter.
///Fredrik http://www.swecars.com

Bild

Det är inte farten som dödar det är sättet du stannar på.

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Tigger..



Brukar något av mina hjul sluta spinna när jag börnar med 760tic:en?!?



Jag har slungdiff.

Den kopplas ut vid 40 vid lugn körning.



Gasar jag fullt från 0-240 så ligger den i hela tiden.

Detta tar jag för givet för annars skulle min bil tokspinna när den slänger in 2:an med fullgas..



Slungdiff funkar ypperligt i snö.
Bild

lamer
Övningskörning
Inlägg: 119
Blev medlem: 03 sep 2003, 18:07

Inlägg av lamer »

tror att det där med slungdiffen har lite med belastning att göra också, ligger du i över 40 och spinner så e ju belastningen inte så stor, men om du har fäste så e det ju en annan sak, och det där som nån skrev om det inte va nån bra konstruktion så e den ju konstruerad för att hjälpa till vid att starta när det är snö ute mm, inte till att spinna på båda hjulen. :-)
Bild

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re:

Inlägg av micael »

skrev:tror att det där med slungdiffen har lite med belastning att göra också, ligger du i över 40 och spinner så e ju belastningen inte så stor, men om du har fäste så e det ju en annan sak, och det där som nån skrev om det inte va nån bra konstruktion så e den ju konstruerad för att hjälpa till vid att starta när det är snö ute mm, inte till att spinna på båda hjulen. :-)


Nä du har helt rätt..



En 760gle utan klackdiff=skräp på vintern.



Men det fungerar ypperligt att börna med klackdiffen...
Bild

manturr
Färsk användare
Inlägg: 58
Blev medlem: 08 sep 2003, 22:54

diff?

Inlägg av manturr »

vad har jag? 740 tic -90

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: diff?

Inlägg av micael »

skrev:vad har jag? 740 tic -90




Tja.. klackdiff om du har diffbroms/spärr.

Tror den kom 90.



Kör i 100 knyck och gasa upp den i ett ställ i en kurva..

Glider den bara ut med baken nästintill oprovocerat så har du någon diff.

Eller inte..





Eller så testar du att snurra på däcken bara..
Bild

Swe
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 sep 2003, 15:57
Kontakt:

Inlägg av Swe »

Tjenna..

blandar mig i detta forum lite..fast jag inte äger nån 740...men har gjort (2st)



Kör numer 242 sugmotor.



Ofta vet man om man har diffbroms eller inte... rätt stor skillnad..



Den tex släpper lättare i röven åt BÅDA hållen.



har själv bytt axel ett antal ggr och moterat slutväxlar.



Är du ändå osäker så hissa upp bilfan i röven och känn efter om hjulen snurrar åt samma håll eller inte...

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re:

Inlägg av micael »

skrev:Tjenna..

blandar mig i detta forum lite..fast jag inte äger nån 740...men har gjort (2st)



Kör numer 242 sugmotor.



Ofta vet man om man har diffbroms eller inte... rätt stor skillnad..



Den tex släpper lättare i röven åt BÅDA hållen.



har själv bytt axel ett antal ggr och moterat slutväxlar.



Är du ändå osäker så hissa upp bilfan i röven och känn efter om hjulen snurrar åt samma håll eller inte...


Funkar inte riktigt så med klackdiff juh..
Bild

Swe
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 sep 2003, 15:57
Kontakt:

Inlägg av Swe »

nej... precis!.. lamelldiff



nått annat är inte att föredra

manturr
Färsk användare
Inlägg: 58
Blev medlem: 08 sep 2003, 22:54

diff

Inlägg av manturr »

diff har den, för den är lätt o sladda. eller göra ringar är också lätt.

Ricky
Övningskörning
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jul 2003, 22:46
Ort: Skåne (Kristianstad)

Inlägg av Ricky »

Har smällt 3 lamelldiffar... två med en 164E och en med en 240Glt-6...

Korsen har knäckts och dreven har smulats sönder... håller en slungdiff bättre.. :?:

Swe
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 sep 2003, 15:57
Kontakt:

Inlägg av Swe »

Ricky: Med vilken förspänning har du knäckt dessa lamelldiffar?

Ricky
Övningskörning
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jul 2003, 22:46
Ort: Skåne (Kristianstad)

Re:

Inlägg av Ricky »

skrev:Ricky: Med vilken förspänning har du knäckt dessa lamelldiffar?


Det har varit original monterade diffar... så jag vet inte vilken förspänning det har varit på dom... men det har börjat "rassla" när man svänger och när man öppnat klumpen och kollat har korsen varit knäckta + att dreven varit trasig :idea: Diffen på 240n började att driva på ett hjul och skifta vänster höger så hela bilen vinglade fram... :evil:



Så det blir nog en slungdiff för mig nästa gång...

Swe
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 sep 2003, 15:57
Kontakt:

Inlägg av Swe »

Själv kör jag sugmotor på runt 250 hk +dogbox och lamelldif/5:13 utvxl...



detta ekipage har fått utstå de mesta på både grus och asfalt..aldrig haft probl med diffen..



Förspänningen ligger på 7 kg



Konstigt att inte din håller..men som sagt..har de börjat krångla så......... :(

Ricky
Övningskörning
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jul 2003, 22:46
Ort: Skåne (Kristianstad)

Inlägg av Ricky »

Kan ju oxå vara så att någon \"föregående ägare\" har öst i olja utan LS-tillsats... då knäcks korsen direkt...

Skriv svar