tomgångs motor del II

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Henta
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 jun 2006, 19:15

tomgångs motor del II

Inlägg av Henta »

eftersom min tomgång iblnad svajar, ligger på 1500 eller perfekt på 900 varv så frågade jag om råd...folk sa att jag skulle göra rent spjällhuset och tomgångsmotorn...idag har jag gjort rent spjällhuset och tomgångsmotorn...saken är den att det fanns inget att göra rent i tomgångsmotorn när jag efter sågande och pankande äntligen fick upp den...jag skruvade tomgångsskruven i botten och fick ned motorn på 1100varv....vad kan vara fel? måste jag köpa en ny tomgångsmotor? jag har en 87a GL det ser ut som den är annorlunda än på folks bilder.



mvh henning jonsson
740GL-87

Henta
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 jun 2006, 19:15

Inlägg av Henta »

behöver verkligen tips...en ny tomgångsreglerventil som det heter på mekonomen går på nära 2000:- :( jag såg ingetsom helst fel på den förutom att det var lite sot i anslutningarna för slangarna...jag tästade att sätta slangarna tvärt om och då bara stutsade tomgången som tokig, sen när jag satte de på rätt plats igen så gick den jämt( på 1400 varv) så funkar på något vis gör den iaf....ge mig tips på varför min tomgång är så hög (ibland går den rätt) som sagt är nere på 1100 varv nu men då är ju tomgångsskruven i botten också :(



tacksam för alla svar!!!



//Henning
740GL-87

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

tomgångs motorn fungerar väl så att den släpper in mera luft?

för hög tomgång måste väl då bero på för mkt luft?

vad händer om du klämmer åt slangen lite så att du minskar flödet?

sjunker tomgången då?

Henta
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 jun 2006, 19:15

Inlägg av Henta »

skall prova det imorgon=)



föresten den lilla skruven man justerar luftblandningen på(sitter på LMM)...den skruvade jag på men inte ett skit hände...vet någon grundinställningen på den eller är det någon som orkar se hur många varv den går att skruva in till botten, så att jag iaf är rätt ute på den punkten=)



//Henning
740GL-87

kukka
Färsk användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 aug 2006, 22:27
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av kukka »

antar att du har jetronic LH2.2 sprut på bilen? (de är vel enda som har co skruv på LMM:en?)

jag skulle nog inte ha skruvat på den, den ställer inte tomgången utan hur mager/fet bränsle/luftblandningen är.

antar att du får fara till någon med co mätare för att ställa in co värdet tillbaks.



kontroll av tomgångsmotor

du kan ju testa mäta resistansen mellan kontaktstiften på tomgångsmotorn.

tycker mej minnas att de borde ligga kring 10Ohm.

får du ett väldigt högt värde (kOhms klassen) kan du vara seker på att tomgångsmotorn är sönder.

får du ett värde kring 10 Ohm behöver de nödvändigtvis inte betyda att motorn är hel, den kan fortfarande kärva.

Henta
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 jun 2006, 19:15

Inlägg av Henta »

testade att klämma slangen och då gick tomgången ned...alltså är det tomgångsmotorn som strular..skall se om jag kan mäta den imorgon då...men finns det inte nån som kan kolla upp vad deras LMM skruv är inställd på, har besiktning den 2 november=( den ställer ju iuf bara blandningen på tomgång, men det är ju det som mäts....=/



//Henning
740GL-87

Henta
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 jun 2006, 19:15

Inlägg av Henta »

läste lite i haynes om att justera tomgång och CO-halt...vrider man blandningsskruven moturs sänker man CO-halten...är det inte bara att vrida den typ 1 varv moturs för att vara på säkra sidan vid besiktningen, eller har den ett min värde också?
740GL-87

kukka
Färsk användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 aug 2006, 22:27
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av kukka »

då ätr det bara att fara med bilen till besiktningen och ställa in det där, jo co halten skall vara inställd på ett visst värde för att bilen skall gå bra, vilket kan vara bra at ta reda på förtst, och ställa in efter det ( står i haynes bik) har den tyvärr inte här så jag kan inte ge dej det nu:(



glömmde säja att om resistansen är 0 ohm dvs kortslutning så är tomgångsmotorn också sönder. men de hade du kanske kinnat lista ut sjelv;)

Skriv svar