byta stereon i S80.. löst problemet sid 2..

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

byta stereon i S80.. löst problemet sid 2..

Inlägg av Hesselgren »

som topic lyder.



Bilen är en S80 99-



Fattar inte hur den sitter fast å nu har jag köpt en ISO adapter och vill få bort den.



Mycke tacksam för snabba svar ifal någon vet.



kan ju kanske vara liknande konstruktioner på vissa modeller av S60 jag vet inte säkert



MVH Micke

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

Hmm...





Sitter dom inte som på tex S40?



I min S40 fick man trycka in 2 avlånga grejer (kanske 2-3cm långa, 3 mm breda) som satt på fronten på stereon, utmed sidorna. Dom är återfjädrande, så när man tryckt in dom så ploppar dom ut & man kan dra ut stereon.
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

evozz skrev:Hmm...





Sitter dom inte som på tex S40?



I min S40 fick man trycka in 2 avlånga grejer (kanske 2-3cm långa, 3 mm breda) som satt på fronten på stereon, utmed sidorna. Dom är återfjädrande, så när man tryckt in dom så ploppar dom ut & man kan dra ut stereon.


så är det ju i 960 med bigfront stereon med, verkar inte finnas nå såna fjångar här dock. :?



verkar skitsvårt att komma in emellan med..



MVH Micke

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

Hmm, stort spett då?



Eller fråga på TPC tex :)
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

sopig bild men så här ser iaf stereon ut. begripert inte alltså.. :?



Bild

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Ja du.... :wink:



Det har jag gjort! Om du tänker dig plasten vid växelspaken, bänd loss den med nåt lämpligt, ett plastben.



Under där sitter 2 skruvar till klimatanläggningen, skruva loss dessa och vik ut hela klimatanläggningsenheten

i underkant. Ev bända lite i ovankant.



När väl hela klimatanläggningen är borta ser du två skruvar i underkant på stereon, dessa skruvar du bort.



VIKTIGT är att du tar ut nyckeln innan du börjar och väntar ett par minuter.

Nätverket i din bil arbeter i 2-3 minuter efter du stängt av bilen och tagit ur nyckeln.

Skulle du börja riva loss kontaktstycken får du massa spännande felkoder.



Sedan får du heller inte sätta i nyckeln innan du kopplat tillbaka allt, visst det går att göra det

men då behövs det raderas felkoder.



Skulle du nu behöva flytta bilen eller något så kommer det massa felkoder, sedan så tror jag inte du kan

använda elhissarna blandannat. Så var det när jag bytte stereo på en V70.

Hade nere rutan, tog ur stereon, kopplade inte i klimatanläggningen utan körde ut bilen i regnet,

när jag skulle hissa upp rutan funkade det inte. :lol:



Mycket med den "moderna" elektroniken, lycka till. Skulle du ändå inte förså så skicka ett PM eller något.

Har tillgång till "vissa program" som du kan få delar från :wink:



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

Tack för det svaret, ska pröva imorgon då.

:P

MVH Micke

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

wumpscut skrev:Tack för det svaret, ska pröva imorgon då.

:P

MVH Micke


Ska du montera en stereo med vanligt din-format?



Isf vere det roligt att se bild på "ramen" som skall vara runt..har aldrig sett hur de ser ut..vet att de finns dock men de flesta säljs ju med en "bigfront" stereo monterad original..
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

volvolover88 skrev:
wumpscut skrev:Tack för det svaret, ska pröva imorgon då.

:P

MVH Micke


Ska du montera en stereo med vanligt din-format?



Isf vere det roligt att se bild på "ramen" som skall vara runt..har aldrig sett hur de ser ut..vet att de finns dock men de flesta säljs ju med en "bigfront" stereo monterad original..


ja kan knäppa en bild på den sen.



MVH Micke

VolvoDanne
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 maj 2004, 14:47
Kör: Camaro IrocZ -87
Ort: Skövde Nuvarande Bilar: 960 US spec -95,"Valbo 762TIC" -84, 744TIC -85, 480ES -87
Kontakt:

Inlägg av VolvoDanne »

får man fråga vaför du vill byta ?



är det för att få mp3 ?
Bild
V8 och Jänkejärn is the shit!

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

VolvoDanne skrev:får man fråga vaför du vill byta ?



är det för att få mp3 ?


Bland annat ja. och USB på fronten och massa lågnivåutgångar (vet inte hur det är orginal, om d e separat slutsteg mm) och jag vill inte ha FM modulator eller liknande, för ja har ingen MP3 spelare..



MVH Micke

VolvoDanne
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 maj 2004, 14:47
Kör: Camaro IrocZ -87
Ort: Skövde Nuvarande Bilar: 960 US spec -95,"Valbo 762TIC" -84, 744TIC -85, 480ES -87
Kontakt:

Inlägg av VolvoDanne »

wumpscut skrev:
VolvoDanne skrev:får man fråga vaför du vill byta ?



är det för att få mp3 ?


Bland annat ja. och USB på fronten och massa lågnivåutgångar (vet inte hur det är orginal, om d e separat slutsteg mm) och jag vill inte ha FM modulator eller liknande, för ja har ingen MP3 spelare..



MVH Micke


okay, menar för det är rätt bra ljud annars i s80 original, men ja förstår dej :wink:
Bild
V8 och Jänkejärn is the shit!

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

VolvoDanne skrev:
wumpscut skrev:
VolvoDanne skrev:får man fråga vaför du vill byta ?



är det för att få mp3 ?


Bland annat ja. och USB på fronten och massa lågnivåutgångar (vet inte hur det är orginal, om d e separat slutsteg mm) och jag vill inte ha FM modulator eller liknande, för ja har ingen MP3 spelare..



MVH Micke


okay, menar för det är rätt bra ljud annars i s80 original, men ja förstår dej :wink:


ja då ljudet är helt OK orginal, högtalare i dörrana + separata diskanter fram och hatthyllehögtalare pumpar på rätt bra i hela registret.



men jag vill ha bättre inställninsmöjligheter mm också.



MVH Micke

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

wumpscut skrev:
VolvoDanne skrev:
wumpscut skrev:


Bland annat ja. och USB på fronten och massa lågnivåutgångar (vet inte hur det är orginal, om d e separat slutsteg mm) och jag vill inte ha FM modulator eller liknande, för ja har ingen MP3 spelare..



MVH Micke


okay, menar för det är rätt bra ljud annars i s80 original, men ja förstår dej :wink:


ja då ljudet är helt OK orginal, högtalare i dörrana + separata diskanter fram och hatthyllehögtalare pumpar på rätt bra i hela registret.



men jag vill ha bättre inställninsmöjligheter mm också.



MVH Micke
Vi har ju likadana stereos du å jag ju..funkar prima min iaf..är du nöjd?
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

volvolover88 skrev:
wumpscut skrev:
VolvoDanne skrev:


okay, menar för det är rätt bra ljud annars i s80 original, men ja förstår dej :wink:


ja då ljudet är helt OK orginal, högtalare i dörrana + separata diskanter fram och hatthyllehögtalare pumpar på rätt bra i hela registret.



men jag vill ha bättre inställninsmöjligheter mm också.



MVH Micke
Vi har ju likadana stereos du å jag ju..funkar prima min iaf..är du nöjd?


Vad åtänkte du på orginalstereon? nej ja e inte nöjd eftersom jag vill byta :P som ja skrev tidigare, MP3, USB inställningsmöjligheter mm..



MVH Micke

Användarvisningsbild
Quisten
Uppkörning
Inlägg: 912
Blev medlem: 26 feb 2005, 23:51
Ort: Trollhättan /960 3.0E-95/

Inlägg av Quisten »

Det svider allt att kasta ut en oftast mycket bra anläggning som fungerar och framför allt ser mycket trevligare ut i bilen den är ju desagnad för endamålet =bra ljud samt snygg look... :o

Jag har orginal bigfront i 960in men kompleterat med extra slutsteg och baslåda vilket visade sig låta bättre än smågrabbarnas stereo instalationer men vill man ha RIKTIG klass på ljudet så är det nog ett val man måste ta.Jag skulle inte byta min bigfront bara för att ha usb sammt Mp3 funktion.

Cd-r skivor är billiga samt att Nero fixar resten..... :D

Kroona
Övningskörning
Inlägg: 207
Blev medlem: 29 jan 2006, 21:42

Inlägg av Kroona »

Höpp! tänk på att i s80 sitter en styrenhet för stereon...eventuellt måste den programeras om...

är inte säker men ha det i huvudet!

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

wumpscut skrev:
volvolover88 skrev:
wumpscut skrev:


ja då ljudet är helt OK orginal, högtalare i dörrana + separata diskanter fram och hatthyllehögtalare pumpar på rätt bra i hela registret.



men jag vill ha bättre inställninsmöjligheter mm också.



MVH Micke
Vi har ju likadana stereos du å jag ju..funkar prima min iaf..är du nöjd?


Vad åtänkte du på orginalstereon? nej ja e inte nöjd eftersom jag vill byta :P som ja skrev tidigare, MP3, USB inställningsmöjligheter mm..



MVH Micke


Nepp..tänker på en JVC..
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Nå, hur har det gått? :P



Blev du nåt klokare med beskrivningen jag skickade innan?



Ang omprogramering ska det bara behövas om man byter stereo, ev att man måste "säga till" huvuddatorn,

"CEM"* att stereon är borttagen så inte han får flipp.



Det vet jag faktiskt inte, värt att kolla upp. Ska kika om jag kan hitta nåt sånt...



// Anders



*Volvo språk för central datorn, spindeln i nätet Central Electronic Module
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

volvolover88 skrev:
Nepp..tänker på en JVC..


jaha, ja ja e nöjd me min JVC. funkar prima



MVH Micke

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

Quisten skrev:Det svider allt att kasta ut en oftast mycket bra anläggning som fungerar och framför allt ser mycket trevligare ut i bilen den är ju desagnad för endamålet =bra ljud samt snygg look... :o

Jag har orginal bigfront i 960in men kompleterat med extra slutsteg och baslåda vilket visade sig låta bättre än smågrabbarnas stereo instalationer men vill man ha RIKTIG klass på ljudet så är det nog ett val man måste ta.Jag skulle inte byta min bigfront bara för att ha usb sammt Mp3 funktion.

Cd-r skivor är billiga samt att Nero fixar resten..... :D


jo, så kan det vara, stereo/iso ramen till S80 är väldigt snygg förresten eftersom jag antar att volvo designat den för å passa med resten. och stereon ja ska sätta i är inte silverfärgad som de flesta stereos är utan svart och ser mycke diskret ut. sen skiter jag nog lite i hur det ser ut också för det är funktionen och ljudkvaliteten som är absolut viktigast för mig.



Jag klarar inte av att sitta å langa vanliga CD skivor i bilen heller, jag lyssnar på väldigt mycke musik så det skulle bli väldigt många skivor..

och så är faktiskt inte orginalstereon så optimal om man säger så, det är ju trots allt en bil från 99- , dom nyare volvisarna har ju mycke fläskigare orginalljud om man säger så..



Som i din bil tex 960, (Mamma har en sån också så jag har kollat lite på hur man kan bygga om) där passar det jävligt bra med en Carputer tex, finns Touchskärmar som är anpassade för att passa i bigfront hålet, och samma färg med, ser orginal ut och är fruktansvärt bra.



MVH Micke

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

Olsson skrev:Nå, hur har det gått? :P



Blev du nåt klokare med beskrivningen jag skickade innan?



Ang omprogramering ska det bara behövas om man byter stereo, ev att man måste "säga till" huvuddatorn,

"CEM"* att stereon är borttagen så inte han får flipp.



Det vet jag faktiskt inte, värt att kolla upp. Ska kika om jag kan hitta nåt sånt...



// Anders



*Volvo språk för central datorn, spindeln i nätet Central Electronic Module


Så nu har ja fått loss skiten, fick vinkla komfortpanelen ut lite å sen dra rakt utåt inte nedåt. åkte till BRL och frågade lite och dom kunde hjälpa mig, sjyst folk faktiskt. :P



Synd var bara att min Pirat adapterram inte passade, den var jättefin, precis samma färg som resten och såg snygg ut på plats, men fastsatt hamnade den ca 6mm för långt ner :evil: jäla skitgrejer. så ja ska reklamera den till butiken som "felaktig" och tar dom inte tillbaka den så kommer jag stampa sönder skiten i butiken å kasta åt helvete så folk fattar att dom säljer skit.



Får beställa en ny på bilia på måndag.



Det elekrtroniska verkar dock funka fint. men nu behöver jag en adapter till antennkabeln, det satt nån fyrkantig antennkontakt på, men en sån adapter måste ju bilia ha tycker ja..



MVH Micke

Lazze S
Van forumsanvändare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 12 jan 2005, 23:10
Ort: Södertälje

Inlägg av Lazze S »

Söker du delar till en ISO-stereo för nyare Volvo kan jag nog rekomendera Media Markt i Heron City (Kungens kurva). Dom hade ramen, antennadapter och allt sånt man kan tänkas behöva för att ersätta originalstereon. Vad du än gör så kasta inte originalstereon. Visst, den är svårsåld även hos skrotarna. Köpte själv en HU-603 för 100.- från en V70 -02. Sågade till ena sidan så fronten blev mer fyrkantig. Funkar perfekt som bänkstereo i garaget bl.a. Bara man klipper lite kontakter från bilen till den. Enda problemet är hur jag ska lösa antennkontakten. Adapter från bilen till std antenn fanns på butiken, men jag ska ha sas tvärt om. Tydligen går det bara att göra så här på en beg originalstereo. En ny måste först aktiveras i en bil enligt Volvo. Dom menade först att jag inte skulle få displayen att tändas upp då jag körde den löst ur bil. Kanske nån som vill testa om den kan ersätta en Bigfront typ SC-805 då den har både CD o kassett inbyggd. Beg Bigfront brukar däremot vara rätt dyra på skrotar, 1500-2500.-
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare

Leg Värkmästare

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

Lazze S skrev:Söker du delar till en ISO-stereo för nyare Volvo kan jag nog rekomendera Media Markt i Heron City (Kungens kurva). Dom hade ramen, antennadapter och allt sånt man kan tänkas behöva för att ersätta originalstereon. Vad du än gör så kasta inte originalstereon. Visst, den är svårsåld även hos skrotarna. Köpte själv en HU-603 för 100.- från en V70 -02. Sågade till ena sidan så fronten blev mer fyrkantig. Funkar perfekt som bänkstereo i garaget bl.a. Bara man klipper lite kontakter från bilen till den. Enda problemet är hur jag ska lösa antennkontakten. Adapter från bilen till std antenn fanns på butiken, men jag ska ha sas tvärt om. Tydligen går det bara att göra så här på en beg originalstereo. En ny måste först aktiveras i en bil enligt Volvo. Dom menade först att jag inte skulle få displayen att tändas upp då jag körde den löst ur bil. Kanske nån som vill testa om den kan ersätta en Bigfront typ SC-805 då den har både CD o kassett inbyggd. Beg Bigfront brukar däremot vara rätt dyra på skrotar, 1500-2500.-


Jag lär ju spara orginal till när jag säljer bilen.



jag kan starkt INTE REKOMENDERA Media Markt tyvärr, var dum å köpte en sån för ja var ändå där och ville få klart skiten, det var den som absolut inte passade ihop med orginal aluminiumramen från stereon som man skulle använda, riktigt bajs var det..



MVH Micke[/u]

Lazze S
Van forumsanvändare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 12 jan 2005, 23:10
Ort: Södertälje

Inlägg av Lazze S »

OK, men det märker man ju först när man monterar hur passformen är. Bortsett från den fanns det ju mycket annat bra där och det mesta till hyfsade priser. Sortimentet till bilstereo var ju enormt. Köpte själv ett 1Gb USB-minne för 99.- vilket var ett klipp. Funkar utmärkt och av märket Imation. Andra sålde liknande för 249-299.- Kanske inte alla deras produkter är av klass, så man får väl välja ut godbitarna när man handlar där.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare

Leg Värkmästare

Skriv svar