Volvo 740 GL -91 dricker 1,25L /Milen blandad... Fel?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
_GhostDriver_
Färsk användare
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 sep 2006, 13:52

Volvo 740 GL -91 dricker 1,25L /Milen blandad... Fel?

Inlägg av _GhostDriver_ »

Tja!

Jag har en 740 gl från -91.



Jag har bytt:

Rotor

Fördelarlock

Tändstift

Luftfilter



Trots detta så hugger motorn lite grann, det märks knappt vid körning. Den dricker åxå mycket bensin.

Tomgången går ibland ner till ca 500varv och ökar sedan till 900 varv..

Vid kallstart måste jag låta bränslepunpen pumpa färdigt på tändningsläge två innan jag startar... om jag vill slippa mala.....

Jag får inte fram några felkoder.

Den luktar bensin men ser inga läckage.

Det hörs ett väsande ljud med jämna mellanrum. (Inte remmarna)



Någon som har några tips?



Vh/Calle

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

kolla så att du har tätt i avgasröret mellan topp och lambda, altså inget avgasläckage
kör 945T aut och 945T man, 1998

kukka
Färsk användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 aug 2006, 22:27
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av kukka »

vad har du för insprutning?

måste du såga igång den också när tanken är full?

måste nämligen också såga igång min 740 gl -90 när det är lite i tanken.

men det beror på att bakslags ventilen i bränsle pumpen är sönder.

tyvärr startar inte bränsle pumpen med jettronic insprutning förän man vrider på startmotorn. (bränsletrycks regulatorn fungerar med vakum från motorn så därför kan man inte låta pumpen pumpa upp trycket fören start ögonblicket, efter som det inte finns något vakum i motornnär den står---->För högt tryck).



för att åtgärda felet kan man antagligen sätta in en bakslags ventil på slangen före pumpen. (billigare än att byta pump), eller så kan man jöra som mig å helt enkelt leva med problemet å tanka lite oftare.

startar bilen dåligt vet man att det ät dags att fara å tanka.;) vicket kan vara bra å veta eftersom tankmätarna ofta är sönder i 740 :)



kan ljudet du talar om möjligtvis åckså komma från bränslepumpen?

min börjar iaf låta om sig mera vart efter det minskar i tanken?

Laffe
Övningskörning
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 jun 2005, 19:47

740 dricker för mycket

Inlägg av Laffe »

Apropå problematiken kan jag nämna att en bilmekaniker sa till mig att i gamla bilar ska bensintanken aldrig understiga fjärdedels! Orsaken är dels sliten förpump och "gegga" i soppan.Detta kan föranleda driftsrörningar.Men att detta har med hög bränsleförbrukning är tveksamt.Håller med jesper13 och kan tillägga en tänkbar orsak är ej bra fungerande luftmassamätare.Lyser lambdasondlampan? Har du kollat felkoder?

_GhostDriver_
Färsk användare
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 sep 2006, 13:52

Inlägg av _GhostDriver_ »

Somsagt inga felkoder finns och inga fel indikeringslampor lyser...

Ska kolla efter läckage i grenröret men det betvivlar jag att det är...

det luktar bensin vid förardörren ungefär... dock inga synliga leckage på backen... Ska nog följa kukkas förslag med bakslagsventilen... värt en koll tycker jag....



Skicka gärna mer tips! är väldigt taksam för allt ni skriver!

Laffe
Övningskörning
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 jun 2005, 19:47

740 dricker för mycket

Inlägg av Laffe »

Andra tänkbara punkter:Motorn tror att den är kall och ger således mer bränsle,bilen blir lite slö också.Orsak är defekt kylvätsketempgivaren.Kommer motorn upp som den ska i vattentemp? Kör du bara korta sträckor?Kör några mil ordentligt så att katalysaator och avgassystem kommer upp i ordentlig temp. Det finns en givare till som ger signal till insprutning.Är den OK? Kallstartventilen,läcker den? Tyvärr har jag varit med när lambdan varit trasig utan att den lyste.Hoppas att det löser sig för dig.

kukka
Färsk användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 aug 2006, 22:27
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av kukka »

det jag förklararde angående bränsle pumpen förklarar ju förklarar ju bara startsvårigheterna när bilen väl startat borde den gå felfritt.

men det kan lönas att kontrollera pumpen iaf, eftersom du du sa att det luktar bensin vid förardörren. och pumpen råkar ju faktist finnas under förardörren.

det kanske också skulle löna sig att byta bränsle filtret också? det är sekert inte bytt på länge?

kan ju vara stockat och årkar därför inte leverera tillräckligt med bränsle vid acceleration vilket skulle kunna förklara att den rycker?

man får heller inte ut några felkoder om bränslepumpen funkar eller ej, och inte något angående bränsletrycket heller.



och på samma gång du byter filtret kan du ju passa på att blåsa i pumpen i båda riktningarna för att kontrollera om bakslagsventilen fungerar.

Dubben
Van forumsanvändare
Inlägg: 1236
Blev medlem: 02 jan 2006, 17:16
Ort: Hammarstrand/Östersund Kör: 855 T-Gul

Inlägg av Dubben »

kukka skrev:det jag förklararde angående bränsle pumpen förklarar ju förklarar ju bara startsvårigheterna när bilen väl startat borde den gå felfritt.

men det kan lönas att kontrollera pumpen iaf, eftersom du du sa att det luktar bensin vid förardörren. och pumpen råkar ju faktist finnas under förardörren.

det kanske också skulle löna sig att byta bränsle filtret också? det är sekert inte bytt på länge?

kan ju vara stockat och årkar därför inte leverera tillräckligt med bränsle vid acceleration vilket skulle kunna förklara att den rycker?

man får heller inte ut några felkoder om bränslepumpen funkar eller ej, och inte något angående bränsletrycket heller.



och på samma gång du byter filtret kan du ju passa på att blåsa i pumpen i båda riktningarna för att kontrollera om bakslagsventilen fungerar.




Har du en 91a så har du regina/rex tänd insp. system. Det i sin tur betyder att du inte har någon bränslepump under förardörren utan endast en i tanken. Men testa med att byta soppafiltret som sitter under förardörren och kolla om det blir någon skildnad... Gör det inte det, så är det ju ändå bra att ha gjort det :wink:



//Dubben
Bild

_GhostDriver_
Färsk användare
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 sep 2006, 13:52

Inlägg av _GhostDriver_ »

Tack för tipsen!



Bilen är svårstartad trots full tank.

Jag kör väldigt blandat å det knäpper i avgassystemet när jag har stängt av så jag tror tempen är riktig. vatten tempen är också ok.



Jag kollade på mekonomen nyss.. dom har ett bränslefilter till min bil. Sitter det filtret i tanken eller under förar dörren? är visst olika från modell till modell. Det där med bakslagsventilen... vad är det? Hittar ingen sådan på mekonomen.



Jag har slått i en sån där STP injektor cleaner mot ryckig och ojämn gång... Jag gjorde det precis nyss när jag tankade fullt... kanske det hjälper?? har varit med om bilar som det har gjort underverk på.



Jag har rengjort samtliga kontakter i motorrummet med kontaktspray.

Finner inga läckage eller liknande.



Nästa steg i hoppet om att det ska gå fint är Olja, Oljefilter , Bränslefilter.



Var har ni för olja i era 740? Ska man ha någon speciell eller den som rekomenderas i t.e.x Castrol boken?



Tacksam för tipsen!

Dubben
Van forumsanvändare
Inlägg: 1236
Blev medlem: 02 jan 2006, 17:16
Ort: Hammarstrand/Östersund Kör: 855 T-Gul

Inlägg av Dubben »

Som skrivet ovan så sitter ditt soppafilter under bilen, och pumpen i tanken... Ang. olja så kör jag på Agrol Nova (Halvsyntet), imoed att farsan ha det på 20 litersdunkar hemma... Kanonolja tycker jag och Agol-oljorna håller hög kvalietet. Sedan finns det dom som tycker att det är bättre att köpa Mobil1-olja för 400 kr - 4liter. Visst är det finfin olja.. men ha man en B230F så gör det nog inte så stor skildnad om man kör med den absolut finaste oljan...



//Dubben



Edit: Min 91 har jag svårt att få ÖVER litern... Vill hälst ligga runt 0,9 vid småkörning och långkörning Umeå - Östesund så drar den 0,75... :roll:
Bild

_GhostDriver_
Färsk användare
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 sep 2006, 13:52

Inlägg av _GhostDriver_ »

Okej det låter bra.



Detta bränsle filter... Är det jävligt å byta? Måste man bege sig till verkstaden eller kan man byta hemma på uppfarten =)



Behöver man något mer än bränslefiltret vid bytet?

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattsson »

_GhostDriver_ skrev:Okej det låter bra.



Detta bränsle filter... Är det jävligt å byta? Måste man bege sig till verkstaden eller kan man byta hemma på uppfarten =)



Behöver man något mer än bränslefiltret vid bytet?


Lättaste är att stå under en lyft :wink: Böt pumpen på min bil förra veckan. Akta bara banjokopplingen mellan filtret och pumpen, spricker lätt (peppar peppar att min höll) Ta loss slangarna INNAN du lossar filtret! 5-56 är ett bra alternativ innan du börjar ;)

Och sen ett annat tips, håll emot filtret i framkant med en skiftnyckel! Lycka till med bytet :)
[Volvo 945 LTT-96]

Dubben
Van forumsanvändare
Inlägg: 1236
Blev medlem: 02 jan 2006, 17:16
Ort: Hammarstrand/Östersund Kör: 855 T-Gul

Inlägg av Dubben »

_GhostDriver_ skrev:Okej det låter bra.



Detta bränsle filter... Är det jävligt å byta? Måste man bege sig till verkstaden eller kan man byta hemma på uppfarten =)



Behöver man något mer än bränslefiltret vid bytet?


Gjorde mitt byte hemma på gården, Ett tipps är att skaffa kopparbrickor med gummiring runt.Det blir mycket enklare att få tätt då...



MurranBoy, det sitter ju ingen pump under på 91orn så dendär banjokopplingen mellan pump och filter finns nog inte :wink: Det är en slang in på filtret och en slang som går vidare till motorn...



//Dubben
Bild

kukka
Färsk användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 aug 2006, 22:27
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av kukka »

så man kan alltå dra slutsattsaen att alla 740.in nyare en 90 har regina/rex insprutning? Finns det inte även äldre modeller med regina/rex, fasstän det är ganska ovanligt?



dedär med bakslagsventilen kan du glömma, eftersom du har annan insprutning en va jag har;)



tycker nämligen att ja läst någonstans att regina insprut. har en elektronisk bränsletrycks regulator istellet, och kan därför starta renn i II läget på strömlåset.



men kolla som sakt filtret, eftersom du sa att det luktar bensin under förardörren?

du kanske rent utav har ett lekage vid filtret.

ett tips kunde kanske vara att vrida på strömmen och krypa under bilen och leta efter leckage.



tror dessutom att det är lättare att byta filtret för dej, eftersom du inte har någon pump i vägen;)

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Inlägg av Morst »

740 GL -91-92 har Bendix Regina sprut med REX-1-tändsystem. Skulle inte tro att det finns på äldre bilar, 87-88 hade de Bosch LH Jetronic 2.2, 88B-90 LH 2.4. Det där med elektronisk BTR tror jag inte mycket på, de bilar med Bendix/Regina jag varit med och pillat på har alla haft precis samma BTR som alla övriga 740.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

kukka
Färsk användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 aug 2006, 22:27
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av kukka »

ok... dedär me elektronisk BTR var bara nått ja läst på forumet...

_GhostDriver_
Färsk användare
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 sep 2006, 13:52

Inlägg av _GhostDriver_ »

Kan inte någon översätta det här med BTR å Bendix/Regina grejorna... Fattar att det har med sputet osv att göra men vilket är på min bil å hur kom det här in i tråden? (Snurrig) =)

kukka
Färsk användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 aug 2006, 22:27
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av kukka »

ja ursekta att vi yrar lite.

ska göra en kort sammanfattning.

Bendix regina/rex är bara märket på din insprutning och tändsystem

(jag visste inte att detta satt i alla 740:n 91- och nyare)

därför blev det lite roddigt.





om vi går videre till dina problem, så tror jag fortfarande att det löns att kolla efter lekage vid bränsle filtret/bränsleslangar och kanske byta filtret på samma gång,(det är varken dyrt eller svårt)

finns intemycket annat som kan lukta bensin under förar dörren.



angående tina startproblem skulle jag gissa att antingen är bakslagsventilen som är inbyggd i pumpen kass, eller så är det något fel på termotidkontakten eller kallstarts ventilen. (hittas under FAQ hur det kollas)



startar den bra efter att man strömmen varit på en stund så kan man ju kanske försöka leva med det?



har bränslle förbrukningen ökat mycket på sissta tiden?

hur mycket drar den på landsväg?

_GhostDriver_
Färsk användare
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 sep 2006, 13:52

Inlägg av _GhostDriver_ »

Nu har jag bytt:



Bränslefilter

Oljefilter

Olja

Rotor

Fördelarlock

Tändstift

Luftfilter.



Får se om bilen drar mindre nu.... Tänkte ge den en tank och räkna på det vid nästa full tankning.



Startproblemen tycker jag fortfarande finns kvar... men jag har börjat bli osäker.... Min bmw startar bara man tittar på den... Kanske är lite olika start tider på dom?



Vh!

kukka
Färsk användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 aug 2006, 22:27
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av kukka »

_GhostDriver_ antar att du hittat FAQ själv, eftersom du tog bort det från ditt inlägg



här va iaf en bra länk ifall du var osäker;)

http://740klubben.server.nu/forum/viewtopic.php?t=15027

_GhostDriver_
Färsk användare
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 sep 2006, 13:52

Inlägg av _GhostDriver_ »

Nu har jag endast problem med kallstarterna. den är lite blurrig vid kallstart samt svårtstartad. Vill helst ha det fixat så man slipper mala i vinter.....



Den startar bara man nuddar nyckeln när den är varm men alltså inte när den är kall.... Den är onormalt segstartad vid kallstart.



He he sen skulle jag va duktig å fylla på glykol... så jag mätte upp så den skulle klara 30-40 minus... och fyllde på.... Nu går inte vattentemp mätaren upp på mitten och den rör sig lite upp och ner ibland... fel??

kukka
Färsk användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 aug 2006, 22:27
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av kukka »

värme problemet beror med största sannolikhet på termostatet(stänger inte ordentligt),

alternativt kan det vara värmemätaren/tempgivaren som är sönder/löskontakt(dvs motorn går på rätt temp, och mätaren visar fel) .

antar att du själv kan lyckas lista ut vilket av dem det är fel på



angående dina kallstartsproblem så kan det lönas att kolla termotidkontakten/tempgivaren, och startmunstycket.

kukka
Färsk användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 aug 2006, 22:27
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av kukka »

Raderat av användaren.

_GhostDriver_
Färsk användare
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 sep 2006, 13:52

Inlägg av _GhostDriver_ »

Hmmmm



Nu tror jag att jag ska sälja bilen....



Min kompis har en BMW 740IA, Det är en 4 liters v8 på 286hk med automatlåda. Den dricker 1,1-1,2 liter milen.



Jag har en volvo 740gl -91 på 116hk som är nyservad dvs alla filter, olja och alla tänddelar. Innan service drack den 1,25L milen.

EFTER SERVICE 1,3 LITER MILEN!!!! Helt otroligt!



Ska den dricka så mycket eller är det fel på den?



Skrotar snart skiten! eller bytes mot ett flak öl å en stock snus!

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Re: Volvo 740 GL -91 dricker 1,25L /Milen blandad... Fel?

Inlägg av Turbo-Mupp »

_GhostDriver_ skrev:Tja!

Jag har en 740 gl från -91.



Jag har bytt:

Rotor

Fördelarlock

Tändstift

Luftfilter



Trots detta så hugger motorn lite grann, det märks knappt vid körning. Den dricker åxå mycket bensin.

Tomgången går ibland ner till ca 500varv och ökar sedan till 900 varv..

Vid kallstart måste jag låta bränslepunpen pumpa färdigt på tändningsläge två innan jag startar... om jag vill slippa mala.....

Jag får inte fram några felkoder.

Den luktar bensin men ser inga läckage.

Det hörs ett väsande ljud med jämna mellanrum. (Inte remmarna)



Någon som har några tips?



Vh/Calle


Om det är fel? Hmm...ja det kan man väl säga. Kan nämna en jämföring:



Min Volvo 744GL -85 med B230A som gått 31500mil och en sliten slirande Aw-71[/i automatlåda och E85 som bränsle drar 1.26l/milen blandat. Då ska du tänka på att E85 kräver 30% mer soppa. Kort sagt är min motor en sliten förgasarmotor. Din motor ska inte dra så mycket.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Skriv svar