volvo 740 GLT 16v B234 -88

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
kaviar
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2006, 01:17
Ort: iggesund

volvo 740 GLT 16v B234 -88

Inlägg av kaviar »

tjenare.. nyss gjort ett väldans bra byte.. hade en gammal 740 gle från 85 som var rostig nå så in i helvete men nybes och nyskatt.



bytte bort den denna vecka mot ovanstående bil och när jag inatt var ute och körde så gick en av fläktremmarna och tog naturligtvis den andra med sej. så när jag upptäkte det så var motorn redan väldigt het. så jag stannade och stängde av den. (vet itne om det är rätt eller fel) men iaf. jag ska köpa nya remmar idag och kolla ifall att jag klarade mej.. någon som har någon ide om vad som ev skulle kunna ha hänt med motorn min?





Tacksam för svar
its 24 beers in a case.

its 24 hours in a day.

coincidense? i dont think so :P

Gud
Färsk användare
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 sep 2006, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Gud »

Dit med nya remmar så fungerar hon nog precis som hon ska, ingen raketvetenskap dom där motorerna direkt.

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Det ska nog ha klarat sig om du inte körde alltför länge med för varm motor, om det är så kan det vara så illa att toppen vridit sig pga värmeutvecklingen, men om du hänger på nya remmar och sedan kör ett tag så märker du om den inte är som den ska.



Några tecken du bör ha koll på :



Motortempen vandrar upp/ner - läckage i toppen pga vridning



Bubblor i kylvattenkärlet - läckage i toppen - luft kommer in i kylvattnet via toppen/ packningen



Mörk sörja i kylvattenkärlet - olja läckt över i kylvattnet via toppen/ packningen



Gråaktig gegga i oljan - kylvatten läckt in i oljan via toppen/packningen





Hoppas du klarar dig och allting fungerar i såfall grattis till en bil med kanonmaskin i....



mvh



Robban
Bild

kaviar
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2006, 01:17
Ort: iggesund

Inlägg av kaviar »

hej igen.. jag köpte nya remmar och satte dit dom.. hävde i varmt vatten i kärlet pga att jag har för mej att olja blandas lättare med varmt vatten.. klämde på slangarna så att vattnet skulle gå runt lite och så kollade jag redan då efter sörja i kärlet.. men jag klarade mej utan det utan jag fick lite grön glykol upp istället :D:D ingen gråaktighet på stickan efter att jag har startat upp henne.. så jag provade en sväng.. det gick finfint.. kom till min morbror och kollade allt igen.. fortfarande inga problem.. men när jag kommer hem till min mor så ,börjar hon gå ojämt och "purra" så jag stängde av och grät en skvätt.. så jag for hem och tankade lite i den... upptäkte senare att purrande var att hon gick på ångorna som var kvar i tanken.. det gicn nämligen i 58,5 liter :P men nu går hon som hon ska och har itne sett att motortempen går upp och ner, inga bubblor när hon går i kärlet.. så jag antar att:

JAG HAR EN BIL MED KANONMASKIN I......

sorry att jag stal din replik där :D:D:D:D:D:D tack för hjälpen gott folk :D
its 24 beers in a case.

its 24 hours in a day.

coincidense? i dont think so :P

kaviar
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2006, 01:17
Ort: iggesund

Inlägg av kaviar »

knepigt att ingen hade en kommentar om mitt byte
its 24 beers in a case.

its 24 hours in a day.

coincidense? i dont think so :P

swetype3
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2490
Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
Kör: Mitsubishi Pajero-88
Ort: Linköping Medlemsnr:73

Inlägg av swetype3 »

kaviar skrev:knepigt att ingen hade en kommentar om mitt byte
Grattis till ett bra byte !! 16V är finfint !!

Såg inte inlägget förrän jag kom hem från jåppet :wink:
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK

kaviar
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2006, 01:17
Ort: iggesund

Inlägg av kaviar »

tackar tackar.. men jag har problem med min låda.. en m46 tror jag dom heter va? överväxel.. asså när jag lägger i femma så lyser allt och den hoppar i... men sen ur och i och ur mm mm ni förstår.. vad gör jag? orka byta låda redan :(
its 24 beers in a case.

its 24 hours in a day.

coincidense? i dont think so :P

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3023
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Jens.L »

Många fel på överväxlen brukar hjälpas genom att rengöra filtret och byta olja i lådan. Men sen kan det ju vara relät som glappar men då borde nog lampan på instrumentpanelen glappa också.
Volvo 940 Turbo 1997

kaviar
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2006, 01:17
Ort: iggesund

Inlägg av kaviar »

kan man rengöra filtret? har för mej att det är av metall va? typ finmaskigt nät eller nå.. nej lampan blinkar inte
its 24 beers in a case.

its 24 hours in a day.

coincidense? i dont think so :P

kaviar
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2006, 01:17
Ort: iggesund

Inlägg av kaviar »

någon?
its 24 beers in a case.

its 24 hours in a day.

coincidense? i dont think so :P

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Inlägg av Morst »

Stämmer bra det! Att filtret är av metall och egentligen bara är en typ at sil. Denna sitter bakom den fyrkantiga luckan under själva överväxeldelen på lådan.



Töm lådan på olja, skruva bort luckan, gör rent silen innanför, ev. byt packning om den gått sönder vid demonteringen av luckan, tanka olja och kör!



Det som händer är att om silen blir för full med spån och skit så klarar inte oljepumpen att bygga upp tillräckligt tryck för att orka hålla OD:n kvar i "aktiverat" läge så den kan hoppa i och ur lite som den behagar.



Testa att byta olja och rengöra silen och återkom med resultatet!
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

kaviar
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2006, 01:17
Ort: iggesund

Inlägg av kaviar »

jepps det funkade. kollade iof om det bara det felet men jag gick då igenom kabelfästet på solenoiden med lite 5-56 också och nu funkar det som den ska
its 24 beers in a case.

its 24 hours in a day.

coincidense? i dont think so :P

kaviar
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 jul 2006, 01:17
Ort: iggesund

Inlägg av kaviar »

jepps det funkade. kollade iof om det bara det felet men jag gick då igenom kabelfästet på solenoiden med lite 5-56 också och nu funkar det som den ska
its 24 beers in a case.

its 24 hours in a day.

coincidense? i dont think so :P

Skriv svar