Svårt att hålla mig till fartbegränsningarna..

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Infide
Övningskörning
Inlägg: 118
Blev medlem: 28 jun 2006, 13:34

Svårt att hålla mig till fartbegränsningarna..

Inlägg av Infide »

Tjena. Har precis fått mitt körkort, lite mer än tre veckor sen och har redan avverkat 400 mil. Vill helst inte nämna hur mycket bensin det är, men ni vet väl ungefär hur ni körde/kör själva. Nåväl jag anser mig själv ha ett problem jag inte riktigt vet hur jag skall tukta. För det första kör jag för fort. 30 håller jag. 50 blir, vid goda förhållanden, oftast 70 och 70 blir minst 90. Och detta i princip hela tiden. När jag håller hastighetsbegräsningarna kastat jag tillbaka i moppeåldern. Det är så fruktansvärt tråkigt att köra lagligt. Och jag tror inte jag söker efter spänningen, snarare att det är tråkigt. Sen har jag ett annat problem...grusvägar. Det är ju så kul att sladda. På grusvägar/utom tätbebyggt område gäller 70 km/h vilket betyder att det går rätt fort och oftast väldigt brett. Detta gillas dock inte av närboende befolkning. Så sent som i eftermiddags står en man (och detta helt seriöst) med filmkamera och filmar mig när jag kör förbi. Tack att jag pratade i telefon så jag körde kanske i 40. Jag menar, vafan...Samma om man t.ex ligger i rådande hastighetsbegrnsningar i rondeller osv. Är det 70 så försöker man ju självklart ligga så nära 70 som möjligt i rondellen (jag menar när det är fritt såklart) och får då massa hemska blickar och det är ofta folk plockar upp sina telefoner osv. Som sagt, omoget beteende. Men jag har svårt att få bort det. Kan det vara att jag kör motocross som gör att hastighetsbegränsningarna gör bilkörandet tråkigt? Nån som "känner likadant"?
Sossekontainer

Bear
Revisor
Inlägg: 3591
Blev medlem: 09 jan 2006, 15:32
Kör: 960 US. 850 T5 US.
Ort: Göteborg

Re: Har ni samma problem som jag?

Inlägg av Bear »

Infide skrev:Tjena. Har precis fått mitt körkort, lite mer än tre veckor sen och har redan avverkat 400 mil. Vill helst inte nämna hur mycket bensin det är, men ni vet väl ungefär hur ni körde/kör själva. Nåväl jag anser mig själv ha ett problem jag inte riktigt vet hur jag skall tukta. För det första kör jag för fort. 30 håller jag. 50 blir, vid goda förhållanden, oftast 70 och 70 blir minst 90. Och detta i princip hela tiden. När jag håller hastighetsbegräsningarna kastat jag tillbaka i moppeåldern. Det är så fruktansvärt tråkigt att köra lagligt. Och jag tror inte jag söker efter spänningen, snarare att det är tråkigt. Sen har jag ett annat problem...grusvägar. Det är ju så kul att sladda. På grusvägar/utom tätbebyggt område gäller 70 km/h vilket betyder att det går rätt fort och oftast väldigt brett. Detta gillas dock inte av närboende befolkning. Så sent som i eftermiddags står en man (och detta helt seriöst) med filmkamera och filmar mig när jag kör förbi. Tack att jag pratade i telefon så jag körde kanske i 40. Jag menar, vafan...Samma om man t.ex ligger i rådande hastighetsbegrnsningar i rondeller osv. Är det 70 så försöker man ju självklart ligga så nära 70 som möjligt i rondellen (jag menar när det är fritt såklart) och får då massa hemska blickar och det är ofta folk plockar upp sina telefoner osv. Som sagt, omoget beteende. Men jag har svårt att få bort det. Kan det vara att jag kör motocross som gör att hastighetsbegränsningarna gör bilkörandet tråkigt? Nån som "känner likadant"?


För det första, fixa en bättre topic.



Känner väll delvis igen mig, men jag tycker att det känns viktigare att få behålla kortet än att köra för fort. Jag har verkligen suktat efter mitt kort i säkert 15 av mina 18 levnadsår, och skulle bli grymmt ledsen om det bara rök. tror du känner likadant, så försök att tänka dig för lite.



Leka av sig kan man ju göra på stora parkeringsplatser eller i någon grusgrop kvälls/nattetid.
Volvo - Let your Swede out

Infide
Övningskörning
Inlägg: 118
Blev medlem: 28 jun 2006, 13:34

Re: Har ni samma problem som jag?

Inlägg av Infide »

Bearen skrev:[

Känner väll delvis igen mig, men jag tycker att det känns viktigare att få behålla kortet än att köra för fort. Jag har verkligen suktat efter mitt kort i säkert 15 av mina 18 levnadsår, och skulle bli grymmt ledsen om det bara rök. tror du känner likadant, så försök att tänka dig för lite.



Leka av sig kan man ju göra på stora parkeringsplatser eller i någon grusgrop kvälls/nattetid.


jag önskar det vore så enkelt. Har varit och lekt lite på stora asfaltsplaner och man får dra illa kvickt för antingen är snuten där eller nån annan av samhällets låtsaspoliser. Finns verkligen ingenstans man kan vara.
Sossekontainer

tommy34
Uppkörning
Inlägg: 659
Blev medlem: 07 jan 2006, 06:23
Ort: örebro

Inlägg av tommy34 »

:roll:
Bild
744 gle b230e -88

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Inlägg av taz »

Flytta till storstad och bli en i mängden... Jag kan ju inte påstå att jag kör lagligt direkt (tillhör nog snarare eliten inom fortkörning)... Aldrig nån som orkar bry sig. Inga samtal från farbror blå eller annan hem under mina 6 år...



Tänker dock inte berätta om mina bravader i ett öppet forum.



Flytta till storstad är mitt tips...
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

Köra fort på 30vägar är riktigt illa.. :roll:



Tänk på att alla böter är dubblade nu också!

Fast körkortet ryker väl iallafall inom prövotiden.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattsson »

Jag då:

30 / 30

50 / 50-60

70 / 80 -90

90 / 100 - 120

110 / 120 - 140



Kan tillägga att jag är snart 21 och har insett att om jag ökar hastigheten mera så tjänar jag inte så mycket i tid ;) Hellre då att jag ligger inom marginalen för att bli av med körkortet. Det vill man ju hellst inte bli av med, snarare skaffa mera behörigheter 8)



Men visst, det va väl 2 dagar som jag körde extremt lagligt, då när jag körde upp, o sedan dagen efter att jag klarade körkortet :lol:
[Volvo 945 LTT-96]

ToBb@
Forumsfreak
Inlägg: 3271
Blev medlem: 27 aug 2004, 17:46
Ort: Karlskoga Medlemsnummerr: 276 Volvo 740 GL-88

Inlägg av ToBb@ »

Efter att böterna blivit svindyra har jag hållt hastigheten under 3 dagar och det första man märker är att dom som har brottom och kör om kommer inte fram så mycket snabbare ändå.



Ligga och köra 100 på 90 väg är väldigt meningslöst eftersom bilen dricker lite mer och du riskerar böter samt du kommer inte fram specielt mycket fortare, Nä ska det köras förfort med någon mening att vinna tid är det en 150 på 90 väg som gäller och det är ingen normal funtad persson som nästa alltid kör så fort.



Köra förfort har vi alla gjort någon gång men när man haft körkortet ett tag så början man inse att det inte riktigt är värt det.



Du har ju iaf insett att det inte är något vidare att köra förfort så det är bara tatag i det hela och skärpa sig samt tänka på följderna.
Volvo 740 GL 88B

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Håller med ToBb.. Är 21 också och har insett det. Eller rättare sagt så insåg jag det efter mina böter i somras. Det var bara 8 km/h under gränsen till att kortet rök. Och eftersom att man kör så pass mycket som jag har börjat göra så blir det ju att man ser polisen överallt. Kör runt 5-600 mil i månaden.



Men iofs är det inte köra fort problemet du utan mer att du vill leka. Och det går ju inte göra så mkt åt det som är lagligt iaf :roll:
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Diazz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2538
Blev medlem: 21 maj 2006, 13:25
Kör: Volvo 945 -97
Ort: Ellös
Kontakt:

Inlägg av Diazz »

Jag har ju inte heller haft mitt kort så länge, och kör för fort, fast absolut inte på 50/30 sträckor, så jag skulle klara mej med liteböter...



Men Ang. kameran, han kan inte ta fast dej på det, är en gubbe här i samhället som filmar oss också när vi kör, men det är bara att skita i, för polisen får inte gå på sådant, hängde inte med när morfar förklarade men så är det tydligen !
Meritlista: Volvo 744GLE -88 - Volvo 745Tic -86 - Volvo 945Ltt -97 - BMW 325Ci
Bild

andreas_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1080
Blev medlem: 02 nov 2004, 22:37
Ort: Eslöv / Skåne Medlemsnr: 29

Inlägg av andreas_940 »

då måste jag verkligen ha en riktigt tråkig körstil...

jag har inga direkta problem att hålla hastigheterna

kan ju också ha med att göra att en 940 GL inte är jätterolig att köra fort med.



30/30

50/50

70/70

90/90-100

110/110-130



men men ibland kör man för fort.



FAST!!!! allt beror på omständigheterna!!
Bild

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

Jag tycker denna berättelse känns hellarvig..



Hålla 70 blås i en rondell?? Hur fan kan du veta att det inte är något barn som ska gå över vägen på andra sidan??

Fritt?? Menar du från bilar eller??



Jag skulle vika mig av garv om snuten plockade dig...
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Lucif3r
Forumsnarkoman
Inlägg: 4001
Blev medlem: 06 jul 2005, 14:44
Ort: Sverige :)
Kontakt:

Inlägg av Lucif3r »

Turbo_Erik skrev:Jag tycker denna berättelse känns hellarvig..



Hålla 70 blås i en rondell?? Hur fan kan du veta att det inte är något barn som ska gå över vägen på andra sidan??



Jag skulle vika mig av garv om snuten plockade dig...




Dessvärre kan jag bara hålla med :roll:



"Man skall anpassa hastigheten till rådande förhållanden"
Bild

Glider runt i min blanka 945 <3

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Lucif3r skrev:
Turbo_Erik skrev:Jag tycker denna berättelse känns hellarvig..



Hålla 70 blås i en rondell?? Hur fan kan du veta att det inte är något barn som ska gå över vägen på andra sidan??



Jag skulle vika mig av garv om snuten plockade dig...




Dessvärre kan jag bara hålla med :roll:



"Man skall anpassa hastigheten till rådande förhållanden"


Håller med er, säger inte på nåt sätt att jag är guds bästa barn men jag kör stenhårt på det Lucif3r sa.



Vårdslöst vill jag inte påstå att jag kör kanske att man ligger lite över skylltad hastighet

och vill jag köra fort, då gör jag det på motorvägen väldigt sent när det inte är trafik ute.



Skaffa farthållare till bilen och kör stenhårt med den, ställ in 70 på 70 väg och "åk bara med".

Du tjänar absolut inget på att ligga 10-20 över egentligen. (och ändå gör man det emellanåt)



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

ToBb@
Forumsfreak
Inlägg: 3271
Blev medlem: 27 aug 2004, 17:46
Ort: Karlskoga Medlemsnummerr: 276 Volvo 740 GL-88

Re: Svårt att hålla mig till fartbegränsningarna..

Inlägg av ToBb@ »

Infide skrev:Är det 70 så försöker man ju självklart ligga så nära 70 som möjligt i rondellen (jag menar när det är fritt såklart) och får då massa hemska blickar.


Har alldrig varit med om att det är 70 i en rondell men men...
Volvo 740 GL 88B

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Re: Svårt att hålla mig till fartbegränsningarna..

Inlägg av perra? »

ToBb@ skrev:
Infide skrev:Är det 70 så försöker man ju självklart ligga så nära 70 som möjligt i rondellen (jag menar när det är fritt såklart) och får då massa hemska blickar.


Har alldrig varit med om att det är 70 i en rondell men men...


Här i skövde finns flera rondeller som är 70 igenom..och inte tillstymmelse till övergångställen och helt fri sikt så i dessa så föröker man ju hålla 70..går bra i vissa..håller dock med om att detta beteende är både oansvarigt och kanske barnsligt..mne tyvärr så behöver ju vissa lära sig saker den hårda vägen :roll: Jag har hafft körkort sedan den 31e juli och det har vell blivit ca 250-300 mil..det plockar på..jag kör mest i stan men visst blir det även lit landsväg..corolla är faktiskt ganska kul att köra och "inspirerar till avanserad körning :lol: (vårdslös :roll: :| ) så visst går det för fort..och blickarna finns :lol:



Men man har ju altid säkerheten i bakhuvudet och säkerhetstäkandet finns ju trotts allt kvar..jag måste säga att det för mig betytt massor att jag hade lätt MC kort redan ca 1½ år innan..men sen så har man ju vurpat oxå :roll: ofta där det är såndär rekomenderad 30(blå skyltar) så går det ju 50 elelr lite mer beroende på klockslag och hur brottom man har.. :oops: är det 50 så går det 70.om inte mer..men däremot på landsvägen finns inte detta begäret av fart..konstigt nog..kan ligga å såsa i 80 på 90 sträckor ibland(och inget om att det kanske är en toyotas toppfart nu! :lol: )..men visst har det gått för fort..har vell haft en 150 sådär ansålänge..känner igen mig helt med Infide..



Tur at man kan leka lite på en grusplan då och då..



//oansvarig :roll:
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Jag kör som en biltjuv enligt andra och det stämmer nog.. :)

Men självkalrt anpassar jag hastigheten till yttre omständigheter som väglag, sikt och andra medtrafikanter.



när jag började morgonskiftet på förra jobbet så brukar det ta runt 9 minuter att köra dit å då måste ja ändå igenom hela stan :P

Fast de är klart, 5 på morgonen är de rätt dött här iaf..



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Vid normala omständigheter:



30/30

50/50

70/80-100 (kurviga småvägar 100+, roligt att köra lite aktivt ibland)

90/100-120

110/120-130
Smider nya planer

Användarvisningsbild
ZZUXX
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 02 apr 2006, 15:17
Ort: södern

Re: Svårt att hålla mig till fartbegränsningarna..

Inlägg av ZZUXX »

Infide skrev:Tjena. Har precis fått mitt körkort, lite mer än tre veckor sen och har redan avverkat 400 mil. Vill helst inte nämna hur mycket bensin det är, men ni vet väl ungefär hur ni körde/kör själva. Nåväl jag anser mig själv ha ett problem jag inte riktigt vet hur jag skall tukta. För det första kör jag för fort. 30 håller jag. 50 blir, vid goda förhållanden, oftast 70 och 70 blir minst 90. Och detta i princip hela tiden. När jag håller hastighetsbegräsningarna kastat jag tillbaka i moppeåldern. Det är så fruktansvärt tråkigt att köra lagligt. Och jag tror inte jag söker efter spänningen, snarare att det är tråkigt. Sen har jag ett annat problem...grusvägar. Det är ju så kul att sladda. På grusvägar/utom tätbebyggt område gäller 70 km/h vilket betyder att det går rätt fort och oftast väldigt brett. Detta gillas dock inte av närboende befolkning. Så sent som i eftermiddags står en man (och detta helt seriöst) med filmkamera och filmar mig när jag kör förbi. Tack att jag pratade i telefon så jag körde kanske i 40. Jag menar, vafan...Samma om man t.ex ligger i rådande hastighetsbegrnsningar i rondeller osv. Är det 70 så försöker man ju självklart ligga så nära 70 som möjligt i rondellen (jag menar när det är fritt såklart) och får då massa hemska blickar och det är ofta folk plockar upp sina telefoner osv. Som sagt, omoget beteende. Men jag har svårt att få bort det. Kan det vara att jag kör motocross som gör att hastighetsbegränsningarna gör bilkörandet tråkigt? Nån som "känner likadant"?


tack vare mig fick vi ett farthinder mitt i byn. jag va med på ett möte där den ansvariga sa att "folk kör för fort igenom byn eller va säger du daniel" sa han till mig. efter det så fick man sig en liten tankeställare att man kanske va lite för omogen som 18åring. dock 5 år sedan nu. jag undrar bara hur det funkar i usa för dom är ju procentuellt trögare än vi skandinavier och får ändå köra bil som 16åring med ett 5 minuters prov på en privat körskola.
Bild

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Re: Svårt att hålla mig till fartbegränsningarna..

Inlägg av perra? »

ZZUXX skrev:
Infide skrev:Tjena. Har precis fått mitt körkort, lite mer än tre veckor sen och har redan avverkat 400 mil. Vill helst inte nämna hur mycket bensin det är, men ni vet väl ungefär hur ni körde/kör själva. Nåväl jag anser mig själv ha ett problem jag inte riktigt vet hur jag skall tukta. För det första kör jag för fort. 30 håller jag. 50 blir, vid goda förhållanden, oftast 70 och 70 blir minst 90. Och detta i princip hela tiden. När jag håller hastighetsbegräsningarna kastat jag tillbaka i moppeåldern. Det är så fruktansvärt tråkigt att köra lagligt. Och jag tror inte jag söker efter spänningen, snarare att det är tråkigt. Sen har jag ett annat problem...grusvägar. Det är ju så kul att sladda. På grusvägar/utom tätbebyggt område gäller 70 km/h vilket betyder att det går rätt fort och oftast väldigt brett. Detta gillas dock inte av närboende befolkning. Så sent som i eftermiddags står en man (och detta helt seriöst) med filmkamera och filmar mig när jag kör förbi. Tack att jag pratade i telefon så jag körde kanske i 40. Jag menar, vafan...Samma om man t.ex ligger i rådande hastighetsbegrnsningar i rondeller osv. Är det 70 så försöker man ju självklart ligga så nära 70 som möjligt i rondellen (jag menar när det är fritt såklart) och får då massa hemska blickar och det är ofta folk plockar upp sina telefoner osv. Som sagt, omoget beteende. Men jag har svårt att få bort det. Kan det vara att jag kör motocross som gör att hastighetsbegränsningarna gör bilkörandet tråkigt? Nån som "känner likadant"?


tack vare mig fick vi ett farthinder mitt i byn. jag va med på ett möte där den ansvariga sa att "folk kör för fort igenom byn eller va säger du daniel" sa han till mig. efter det så fick man sig en liten tankeställare att man kanske va lite för omogen som 18åring. dock 5 år sedan nu. jag undrar bara hur det funkar i usa för dom är ju procentuellt trögare än vi skandinavier och får ändå köra bil som 16åring med ett 5 minuters prov på en privat körskola.


ja det går ju som det går ibland "over there"
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

sljungaracer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2157
Blev medlem: 09 apr 2005, 23:15
Ort: Ljungby Kör 850R-96

Inlägg av sljungaracer »

Har själv ganska svårt att hålla farten nere.. Men man måste försöka intala sig själv att det går åt helvete om det händer något nu, eller att "jag vill inte bli av med mitt körkort... Dock så är det mycket jobbigt när man är försenad till jobbet.. :? Då måste man skärpa sig och stiga upp tidigare... :lol:
Bild

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

sljungaracer skrev:Har själv ganska svårt att hålla farten nere.. Men man måste försöka intala sig själv att det går åt helvete om det händer något nu, eller att "jag vill inte bli av med mitt körkort... Dock så är det mycket jobbigt när man är försenad till jobbet.. :? Då måste man skärpa sig och stiga upp tidigare... :lol:




Ja lite över gällande hastighet måste man köra..



Vet själv att jag blir vansinnig om någon ligger i exakt 50 på en 50 väg :twisted: likaså 70 på 70 väg...

Och gör man det så har man genast någon som ligger och flåsar en i arslet.. :) Men som sagt, på 30 sträckor så är det 30 som gäller..
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

JKB
Uppkörning
Inlägg: 370
Blev medlem: 14 okt 2004, 14:57

Inlägg av JKB »

Ska man skratta eller gråta över moral-polisen.



Om man alltid resonerade 100% logiskt skulle man inte göra särskillt mycket som gör livet värt att leva.



Då får man:

Aldrig cykla utan hjälm.

Aldrig dricka mer än en drink/glas öl/glas vin per dag.

Aldrig ha oskyddat sex med någon man inte sett nytaget hiv-test-resultat.

Aldrig äta osunda saker som chips, ostbågar, godis, läsk etc. etc.

Aldrig tanka hem något olagligt via bredbandet.

Aldrig onanera utan bara ha sex i fortplantningssyfte.



Jag tror ni förstår vad jag menar.



Att köra lite snabbare i kurvorna, brassa på lite efter rödljusen, race:a mot någon vid ett rödljus är det som kan göra en annars tråkig dag underbar.

Givetvis måste man köra på helspänn, anpassa hastigheten efter rådande väglag samt räkna in riskerna (fotgängare, cyklister etc.).

Jag vet att jag inte vinner tid på att köra 110 på 90-väg men jag har farten i blodet, kör jag enligt skyltarna börjar jag tröttna, man blir trött, ouppmärksam, börjar slarva, fibblar med stereon, ringer på mobilen osv, osv.

Jag är snart 30 år och jag tror inte jag ändrar mig nämnvärt de kommande 20 åren men vem vet?



Vad beror det på?

För dumm?

För smart?

För god simultankapacitet?

För arrogant?



Mvh Jakob



Ps. Ovanstående är hämtat från en fiktiv roman och återspeglar på intet sätt hur jag (Jakob) kör i verklgheten. I den fiktiva romanen, körde killen (låt oss kalla honom för Jakob) budbil i Stockholm (sveriges kanske svåraste trafik) samtidigt som han körde lysnade han på musik, kommunikationsradion samt läste kartan eller skickade SMS. Han orsakade aldrig några olyckor. Ds.
Bild

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Inlägg av perra? »

JKB skrev:


Att köra lite snabbare i kurvorna, brassa på lite efter rödljusen, race:a mot någon vid ett rödljus är det som kan göra en annars tråkig dag underbar.

Givetvis måste man köra på helspänn, anpassa hastigheten efter rådande väglag samt räkna in riskerna (fotgängare, cyklister etc.).

Jag vet att jag inte vinner tid på att köra 110 på 90-väg men jag har farten i blodet, kör jag enligt skyltarna börjar jag tröttna, man blir trött, ouppmärksam, börjar slarva, fibblar med stereon, ringer på mobilen osv, osv.



Vad beror det på?

För dumm?

För smart?

För god simultankapacitet?

För arrogant?



Mvh Jakob




Klockrent!..är vell ungefär såhär jag oxå resonerar..jag menar..man bara måste ju varva och gasa lite extra.."tävla vid radljusen"..sen spinner det så lätt vid starter med sorkdrift :D



(sen med lagomt torra bakdäck så blir det ju inte direkt tråkigare att ta en kurva lite mer vågat när det blir ett regält däckskrik..)
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

[... klipp] Men jag har svårt att få bort det. Kan det vara att jag kör motocross som gör att hastighetsbegränsningarna gör bilkörandet tråkigt? Nån som "känner likadant"?


Jag är i skrivande stund 24 år. Jag körde precis som många andra 18-åringar med nytaget körkort ganska oansvarigt i början. Jag tyckte att det inte var någon som helst fara att köra fort. Att ligga i 140 på en 90-väg behöver inte nödvändigtvis vara farligt mitt i natten heller, men kör man inte på en älg så kan man ju om inte annat tappa körkortet och det är ju ganska onödigt.



Jag vet direkt ingenting som kunde fått mig att köra lugnare då. Så sent som för ett år sen fick jag körkortet indraget i en månad, då jag under en omkörning av två bilar var uppe i 128 km/h på en 90-sträcka. Trots det nedriga sättet jag tappade kortet på, har jag faktiskt efter det börjat köra lite lugnare.


Jag vet att jag inte vinner tid på att köra 110 på 90-väg men jag har farten i blodet, kör jag enligt skyltarna börjar jag tröttna, man blir trött, ouppmärksam, börjar slarva, fibblar med stereon, ringer på mobilen osv, osv.


Det där beror på hur långt man ska. Ska man köra till exempel från Sundsvall till Luleå - en sträcka på 55 mil - så har det en väldig betydelse. Om vi för enkelhetens skull antar att 110 och 90 också är snitthastigheten, så tar det för han som kör 110 km/h på pricken 5 timmar. Om dessa två startar samtidigt, så har han som kört 90 km/h 10 mil kvar när han som kört 110 km/h är framme...



Dessutom stämmer det inte att man blir trött av att köra långsamt. Man blir möjligen uttråkad, men inte uttröttad. Köra fort är mer psykiskt uttröttande än att köra långsamt, i och med att hjärnan bearbetar mer intryck på kortare tid då man kör fortare.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

Skriv svar